---------------------------------------------------------------------------
روزنامه ابتکار: چند روز بيشتر تا پايان سال 89 باقي نمانده است و مردم بايد کمکم اين سال را نيز به حافظه تاريخي خود بسپارند. اما گذر از کنار سال 89 شايد بهراحتي سالهاي قبل نباشد؛ چراکه کشور گامي در مسير اجراي تحولات ساختاري در اقتصاد گذاشت و اجراي قانون هدفمندکردن يارانهها را آغاز کرد.
درواقع تبوتاب خريدهاي نوروزي به اوج خود رسيده است و مردم تلاش ميکنند تا در روزهاي باقيمانده سال 89، مايحتاج خود را تأمين کنند. در همين حال مردم در بازار چنان خريد ميکنند که گويا ميخواهند خانههاي خود را به انبار کالاهاي اساسي تبديل کنند.
اجراي قانون هدفمندي در وضعيتي در کشور آغاز شد که دستگاههاي تصميمگير تلاش کردند تا از ماهها قبل از کليدخوردن آن، بازار را تحت کنترل قرار دهند و با امضاي تفاهمنامه با توليدکنندگان و عرضهکنندگان کالا، اين تضمين را به مردم بدهند که قرار نيست با اجراي قانون، سونامي در قيمت کالاهاي بازار به وجود آيد. همينطور هم شد. توليدکنندگان با دولت همراهي کردند و مردم نيز تلاش کردند تا تقاضاهاي اضافي وارد بازار نکنند.اما هماکنون با عرضه کالاهاي اساسي با قيمت مناسب و رقابتي از سوي توليدکنندگان در نمايشگاههاي بهاره، تب خريد بالا گرفته و مردم با دست پر از کالاهاي اساسي به خانههايشان ميروند، گويي ميخواهند انباريهاي کوچکي از کالاهاي اساسي را در منازل خود بسازند و حداقل براي مدتي در ابتداي سال 90 نيازي به خريد برخي کالاها از بازار نداشته باشند.
البته شايد دليل اصلي اين موضوع را بتوان قيمت مناسب کالاها بيان کرد که مردم را ترغيب ميکند تا به جاي خريد از مغازهها و سوپرمارکتهاي محله خود، از نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا خريد کنند تا خريدي مقرونبهصرفه و باکيفيت و قيمت مناسب داشته باشند. البته دولت و اصناف هم سنگ تمام گذاشتهاند و وضعيتي را فراهم آوردهاند که کالا بهوفور در اختيار مردم قرار گيرد و البته برندهاي اصلي و با کيفيت هم باشند.
البته برخي برندهاي نوپا نيز در اين نمايشگاهها حضور يافتند و کالاهاي خود را با قيمت مناسب و حتي با 20تا25درصد تخفيف نسبت به بازار به عرضه کالاهاي خود پرداختند. از سويي امکان تستکردن محصولاتشان را براي مردم فراهم ميکردند تا مردم اطمينان از کيفيت حاصل کنند و بعد سبدهاي خريد خود را از محصولات آنها پر کنند.البته با اوضاع خريد مردم به نظر ميرسد بازار در ايام ابتدايي سال 90 با کاهش تقاضا مواجه باشد و به نوعي مديريت راحتتري را طلب کند. اگرچه دولت بارها و بارها اعلام کرده است که قرار نيست در سال 90 سونامي افزايش قيمت داشته باشيم.
محمدرضا فرزين سخنگوي کارگروه تحول اقتصادي و معاون وزير اقتصاد هم گفته كه مرحله بعدي پرداخت نقدي يارانهها در پايان فروردين است و برنامهاي هم براي افزايش قيمتهاي جديد نداريم و سال90، سال پررونقي براي توليد خواهد بود و طرح تحول بانكي و مالياتي هم در راستايي است كه به رونق توليد كمك خواهد كرد.
دراينميان توليدکنندگان نيز موظف شدهاند که با افزايش بهرهوري و استفاده از بستههاي حمايتي توليد که از سوي وزارت صنايع تدارک ديده شده است، افزايش قيمتي نداشته باشند. بنابراين تداوم افزايش قيمت در سال 90 نيز ميتواند جاذبهاي براي مردم باشد تا بخشي از خريدهاي خود را به سال آينده موکول کنند.
بهگزارش مهر؛ هماکنون قيمت هر حلب روغن 5کيلويي 9700 تومان، رب بسته به برند کارخانه 1300تا1500 تومان، تن ماهي بسته به برند کارخانه 1200تا1800 تومان، قندشکسته 5کيلويي 6500 تومان، شکر يککيلويي 800 تومان، ماکاروني 700 تومان، چاي مرغوب 4750 تومان، تخممرغ شانهاي 4هزار تومان در نمايشگاههاي بهاره به چشم ميخورد.
قيمت هر کيلوگرم چرخکرده مخلوط 7900 تومان، قلوهگاه گوساله 5900 تومان، راسته گوساله 10100 تومان، قلوهگاه گوسفند 7800 تومان، سردست گوسفندي 15500 تومان، ران گوسفندي 15900 تومان، سردست گوساله 8750 تومان، گردن گوسفند 11000 تومان، ماهيچه گوسفندي 17000 تومان، ران گوساله 13000 تومان، خورشتي گوساله 8900 تومان است. بههرحال اين نمايشگاهها ديروز به کار خود پايان دادند.
اين در حالي است كه مردم با دقت خريد ميکنند و فروشندگان نيز مجبور بودند که کالاي با کيفيت عرضه کنند، بستهبنديها هم متفاوت شده است و مصرفکنندگان هم به اين تغيير رفتار بازار اقبال نشان دادهاند.
نکته حائز اهميت در برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا، بارورشدن استعدادها و تواناييهاي جامعه صنفي و بازاريان کشور است که خود راه و روش بازار را بهخوبي ميدانند و با حساسيت بيشتري در مقايسه با سالهاي قبل، آنرا پيادهسازي ميکنند؛ چراکه در غير اين صورت، ميدان را به رقباي خود باختهاند.
دراينميان، استقبال مردم علاوه بر پوشاک و البسه و مايحتاج نوروزي، بيشتر متوجه کالاهاي اساسي و مواد غذايي بود. مردم بيشتر ترجيح ميدادند که کالاهاي اساسي مدنظر خود را از نمايشگاهها بخرند که قيمتهاي مناسبتري در مقايسه با کف بازار دارد و البته برندهاي مطرحي هم حضور داشتند.بنابراين حالوهواي عيد 90 با حالوهواي نوروزهاي گذشته متفاوت است؛ چراكه امسال بازار هم در تحول ساختاري اقتصاد ايران شريک است و تغيير رفتار داده است.
---------------------------------------------------------------------------
Link: http://www.iranpressnews.net/source/094502.htm
--
The webmaster!
--
-
برای لغو عضويت لطفا از همان ایمیلی که عضو خبرنامه شده اید به آدرس زير ايميل بفرستيد
و سپس لینکی که برای شما فرستاده میشود را تائید کنید
IranPressNews+UNsubscribe@googlegroups.com
هرزمان که بخواهید میتوانید با فرستادن یک ایمیل به آدرس زیر دوباره مشترک خبرنامه شوید
IranPressNews+subscribe@googlegroups.com
-
No comments:
Post a Comment