---------------------------------------------------------------------------
<strong>به بهانه احتمال پرواز مجدد توپولفها
آسمان ايران تحمل پرواز توپولفهاي باري را ندارد </strong>
روزنامه سیاست روز: در حالي كه سازمان هواپيمايي كشوري پرواز توپولفهاي 154 را از ابتداي اسفندماه 1389 به دليل عدم پشتيباني كارخانهاي، عيب موتوري و خطرات احتمالي ممنوع كرده است، سرپرست وزارت راه از آمادگي اين وزارتخانه براي صدور مجوز به توپولفداران براي تبديل آنها به هواپيماي كارگو (باري) خبر ميدهد.
به گزارش فارس، پس از وقوع سانحه دلخراش سقوط توپولف شركت هواپيمايي كاسپين در قزوين كه 24 تيرماه سال 88 رخ داد و 168 نفر انسان در اين حادثه جان خود را از دست دادند، اوايل بهمنماه 1388 بود كه وزير راه و ترابري سابق (حميد بهبهاني) اعلام كرد كه از اين تاريخ به شركتهاي هواپيمايي داراي توپولف اعلام كردهايم كه ظرف يك سال آينده يعني تا پايان بهمن 1389، نسبت به زمينگيري توپولفهاي 154 خود و جايگزيني آنها با هواپيماهاي غربي اقدام كنند.
پس از مهلت سازمان هواپيمايي كشوري براي زمينگيري توپولفها به شركتهاي داراي توپولف ( ايران ايرتور، كيشاير، تابان و كاسپين) مقرر شد با همكاري اين سازمان، هواپيماهاي بوئينگ md كه حدود 160 نفر ظرفيت دارد، به تدريج جايگزين توپولفهاي 154 ايرلاينهاي داخلي شود و بالأخره از اول اسفند سال 1389 خطرات احتمالي توپولف 154 كه ممكن بود جان مردم را تهديد كند با خروج اين هواپيما از ناوگان برطرف شد.
بنابراين گزارش سازمان هواپيمايي كشوري زماني استفاده از يك مدل هواپيما را رد ميكند كه يا پشتيباني آن هواپيما توسط شركت سازنده صورت نگيرد و يا ايمني هواپيما توسط كارخانه سازنده تأييد نشود؛ سازمان هواپيمايي كشوري ايران بدان دليل اقدام به زمينگيري توپولفها كرد كه پشتيباني آن توسط شركت سازنده مطلوب نبود.
پس از بروز سانحه توپولف قزوين، سازمان هواپيمايي ايران به عنوان مسئول، پيگير اين موضوع از كشور طراح و سازنده هواپيما شد، اما تا مدتها پاسخي دريافت نكرد كه همين امر به الزام زمينگيري توپولفهاي 154 انجاميد.
همان طور كه اعلام رسانهاي شد جدا شدن يك قطعه از ديسك كمپرسور كمفشار (lpc ) موتور شماره يك توپولف كاسپين و برخورد آن قطعه با بدنه هواپيما و لولههاي سوخت هيدروليكي، موجب از كار افتادن اين لولههاي سوخت و آتشسوزي در انتهاي هواپيماي توپولف 154 كاسپين ميشود؛ به دنبال گسيختن ناگهاني ديسك فلايت كنترل پايداري هواپيما از دست ميرود و هواپيما سقوط ميكند.
به عقيده دستاندركاران صنعت هوايي كشور روسها بدان دليل كه نميتوانند در طراحي كامل، زمان خرابي موتور و قطعه را اعلام كنند در مورد اين هواپيما اعلام كرده بودند كه به عنوان مثال بهرهبردار هر 4 هزار ساعت پرواز كل موتور را كنار گذارد زيرا سيستم روسها با سيستم غربيها در طراحي و پشتيباني هواپيما متفاوت است.
بنا به ادعاي مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري طراح روسي توپولف به هيچ عنوان پيشبيني نكرده بود كه ممكن است قطعه مذكور زودتر از زمان پيشبيني شده معيوب شود، در واقع دفتر طراحي روس نتوانسته بود پيشبيني كند كه اتفاق مذكور (شكستن ديسك) در زمان غيرمشخص رخ ميدهد؛ در واقع بايد گفت روسيه در توان ريشهيابي اشكال و حل اشكال توپولف 154 سرمايهگذاري نكرد.
قطعاً شركت سازنده روسي توپولفهاي 154 در صورت اعلام رسمي عيب كارخانهاي موتور شماره يك توپولفهاي توليدي خود، بايد تمامي اين مدل هواپيما موجود در دنيا را جمعآوري كرده و رفع عيب كند؛ اين امر براي كشور و كارخانه سازنده روس بسيار هزينهبر بود بنابراين از آن طرف روسها نيز ترجيح ميدادند علت وقوع سانحه توپولف را اعلام نكنند.
بنابراين گزارش همين يك دليل (عدم پشتيباني كارخانهاي توپولفهاي 154) كافي بود تا اين هواپيماهاي پرمصرف از آسمان ايران رانده شوند اما پس از زمينگيري اين هواپيماها برخي توپولفداران كه منافع اقتصادي خود را در خطر ميديدند اينباره دست به دامن نمايندگان مجلس شده و خواستار پرواز توپولفها حداقل تا پس از تعطيلات نوروز 1390 شدند.
اين افراد احتمال وجود تقاضاي بالاي سفرهاي هوايي در ايام نوروز و ناتواني ناوگان را در ارائه خدمات به مسافران را به عنوان بهانه خود مطرح كردند و انگار فراموش كرده بودند كه در قبال خروج 3 هزار و 100 صندلي توپولف، 5هزار و 600 صندلي هواپيماي غربي جايگزين شده است.
به هر حال توپولفهاي 154 از اول اسفند 1389 زمينگير شده بود و سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان تنها مرجع قانونگذاري در مورد صنعت حمل و نقل هوايي كشور به هيچ وجه اجازه پرواز اين هواپيماهاي زمخت پرمصرف را صادر نميكرد.
اما آنچه كماكان توپولفداران را براي استفاده اقتصادي از اين هواپيماهاي زمينگير اميدوار ميساخت، گفتههاي وزير قبلي راه و ترابري بود.
حميد بهبهاني 19 آبانماه 1389 در پنجمين نمايشگاه بين المللي صنايع هوايي در كيش، از شركتهاي هواپيمايي خواست از توپولف براي صادرات محصولات كشاورزي همچون سبزي استفاده كنند!
وي تشكيل شركت تعاوني صادراتي در اينباره را پيشنهاد كرده و گفته بود: شايد برخي مديران شركتهاي هواپيمايي بگويند مگر كار ما صادرات سبزي است، اما من به آنان ميگوييم كه عقل سليم حكم ميكند هركجا كه ميشود پول آنجا پيدا كرد بايد شناسايي كنيم. به عبارت ديگر، در دنيا پول ريخته روي زمين، يكي بايد پيدا شود و آنها را از روي زمين جمع آوري كند!
در واقع بهبهاني كه در اواخر دوران مديريتي خود بر سر خروج توپولفها و بنا به دلايلي ديگر روابط تيرهاي با معاون خود در سازمان هواپيمايي كشور داشت، معتقد بود كه ميتوان از توپولفها به عنوان هواپيماي كارگو استفاده كرد در حالي كه نيمنگاهي هم به موضوع ماندگاري توپولفها حداقل تا نوروز 1390 داشت كه در تأييد اين ادعا ميتوان به گفتههاي وي با فارس در هفدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها اشاره كرد.
بهبهاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا قطعاً توپولفها تا اول اسفند 89 از ناوگان هوايي حذف ميشوند؟ گفت: براي زمينگيري توپولفها به دنبال عدد و رقم نباشيد.
اما به هر حال با استيضاح بهبهاني موضوع بركناري رئيس سازمان هواپيمايي كشوري توسط وي و نيز پرواز توپولفها در آسمان ايران به دست فراموشي سپرده شد و نخجواني به طور جدي 30 بهمنماه 1390 را پايان عمر چندين ساله پرواز توپولفها در آسمان ايران اعلام كرد.
به گزارش فارس موضوع زمينگيري توپولفهاي 154 در حالي داشت به دست فراموشي سپرده ميشد كه نامه رئيس كميسيون عمران به سرپرست وزارت راه و ترابري در مورد عدم رعايت نشدن شروط زمينگيري هواپيماهاي توپولف از خطوط هوايي كشور كه قبل از نوروز 1390 به نيكزاد ارسال شده بود، پس از نوروز رسانهاي شد.
نيكزاد نيز در پاسخ به فارس در مورد اين نامه اعلام كرد كه نامه مذكور قبل از ايام نوروز به دست وي رسيده است و بيشترين تأكيد رئيس كميسيون عمران در مورد خروج توپولفها، بروز نواقص در خدمترساني حمل و نقل هوايي در ايام نوروز بود كه نيكزاد به رئيس كميسيون عمران قول داده بود در ايام نوروز بدون توپولف هم بهترين خدمات در حمل و نقل هوايي خواهيم داشت و اينگونه نيز شد.
اما آنچه در صحبتهاي نيكزاد قابل تأمل بود، گفتههاي وي در مورد صدور اجازه پرواز به توپولفها در قبال كارگو ( باري) شدن آنها است.
سرپرست وزارت راه و ترابري در اينباره گفت: طي جلساتي كه با ايرلاينهاي داراي توپولف داشتيم، به آنها اعلام كرديم كه اگر پرواز توپولفها براي آنها مقرون به صرفه باشد حاضريم به آنها مجوز حمل بار ارائه دهيم.
سرپرست وزارت راه و ترابري گفته بود در حال حاضر هم ما اين اعتقاد را داريم كه اگر ايرلاينها بخواهند با مسئوليت خود توپولفها را براي حمل بار (كارگو) به پرواز در بياورند، وزارت راه و ترابري حاضر است مجوز حمل بار را براي آنها صادر كند.
با توجه به اينكه در كشور روسيه پس از بروز حادثه اخير براي توپولف يكي از ايرلاينهاي اين كشور (مشتعل شدن موتور هواپيما) پرواز آن در آسمان روسيه متوقف شده است و كارخانه سازنده پشتيباني چنداني از اين نوع هواپيما ندارد، تأكيد بر بازگشت اين هواپيماي شرقي به آسمان ايران جاي تأمل است.
در كشور روسيه كه خود توليدكننده توپولف هستند با آتش گرفتن يك موتور اين هوپيما آن هم روي زمين فعاليت تمامي توپولفهاي موجود در ناوگان هوايي آن كشور متوقف ميشود؛ البته ذكر اين موضوع نيز جالب است كه چندي پيش رئيسجمهور روسيه از كيفيت پايين هواپيماهاي ساخت اين كشور به شدت انتقاد كرد.
"ديميتري مدودف " در نشست شوراي امنيت رياست جمهوري روسيه گفته بود: متأسفانه حتي درباره جديدترين هواپيماهاي ساخت روسيه نيز حرف و حديثهايي وجود داشته و گفته ميشود اين هواپيماها هم دچار مشكل و نقص هستند.
وي گفته بود كه شخصاً تجربهاي دارد كه ثابت ميكند كيفيت هواپيماهاي روسيه چندان خوب نيستند البته مدودف درباره اين تجربه شخصي سخني به ميان نياورده بود.
در همين حال رئيسجمهور روسيه به شركتهاي سازنده هواپيما در اين كشور توصيه كرده است كه به جاي چشم دوختن به يارانههاي دولتي به فكر ارتقاي كيفيت توليدات خود باشند.
البته پيشتر رسانههاي روسي گزارش داده بودند كه هواپيماي توپولف 204 رئيسجمهوري روسيه بارها به هنگام فرود دچار نقص فني شده بود از اين رو نهاد رياست جمهوري روسيه آن را به فروشنده پس داده است.
حال شما فرض كنيد در صورت پرواز دوباره توپولف در ناوگان هوايي كشور مردم ايران چه قضاوتي در مورد سازمان هواپيمايي كشوري و وزارت راه و ترابري خواهند داشت.
اين در حالي است كه رييس سازمان هواپيمايي كشوري اصلاح ناوگان هوايي و حذف هواپيماهاي توپولف را از جمله گامهاي بلند اين سازمان در سال گذشته ميداند و معتقد است حذف توپولف به دليل وجود نقص در اين هواپيماها كه در نهايت منجر به بروز سانحه مرگبار شد در دستور كار سازمان قرار گرفت.
بنابراين گزارش اغلب كارشناسان و مسئولان اصلي صنعت هواپيمايي كشوري معتقدند كه موتور توپولفها عيب كارخانهاي دارد و همچنين شركت سازنده پشتيباني چنداني انجام نميدهد كه همين دو امر براي زمينگير كردن توپولفها كافي است.
توپولفها هواپيماهاي بسيار پرمصرفي هستند؛ در اين ميان كه دولت جمهوري اسلامي ايران اقدام به اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها و آزادسازي نرخ سوخت در راستاي مصرف بهينه انرژي كرده است قطعاً پرواز هواپيمايي كه مصرف سوخت آن 2 برابر هواپيماهاي ديگر و مطابق با استانداردهاي جهاني نيست مشكلآفرين است؛ در واقع بايد گفت اصرار بر پرواز هواپيماهاي پرمصرف از سوي برخي توپولفداران نماد كامل هدر رفتن سرمايه ملي است.
به عقيده اغلب كارشناسان حمل و نقل هوايي توپولف فرصت جبران اشتباه را به خلبان نميدهد، توپولف 154 هواپيماي نيرومندي است اما به هيچ عنوان رحم ندارد يعني اگر خلبان پرواز در كنترل اين هواپيما اشتباهي داشته باشد، هواپيما به وي فرصت جبران نميدهد؛ حال مجسم كنيد اگر توپولفها اينبار به عنوان هواپيماي باري (كارگو) در آسمان ايران به پرواز در آيند و بخواهند از روي شهرها و روستاهاي اين مرز و بوم عبور كنند، ممكن است چه عواقبي ناخوشايندي داشته باشد.
زماني كه توپولف پشتيباني كارخانهاي ندارد، اورهال آن با مشكلات فراواني مواجه است و در ايران توان تعمير اساسي اين نوع هواپيما وجود ندارد، صدور اجازه پرواز آن حتي به عنوان هواپيماي كارگو، امري تخصصي نخواهد بود زيرا اگر مشكل كارخانهاي اين هواپيما همانند پرواز شماره 7908 كاسپين براي بار ديگر بروز كند، قطعاً با رخ دادن سانحه دوباره در اين نوع هواپيما به عنوان كارگو، شاهد جانباختن حدقل دو تن از خلبانان اين مرز و بوم هستيم كه به عنوان سرمايههاي اين كشور محسوب ميشوند و اين در حالي كه فرض شود هواپيما در مكاني غير از مناطق شهري و سكونتگاهي سقوط آزاد كند.
---------------------------------------------------------------------------
Link: http://www.iranpressnews.com/source/096395.htm
--
The webmaster!
--
-
برای لغو عضويت لطفا از همان ایمیلی که عضو خبرنامه شده اید به آدرس زير ايميل بفرستيد
و سپس لینکی که برای شما فرستاده میشود را تائید کنید
IranPressNews+UNsubscribe@googlegroups.com
هرزمان که بخواهید میتوانید با فرستادن یک ایمیل به آدرس زیر دوباره مشترک خبرنامه شوید
IranPressNews+subscribe@googlegroups.com
-
No comments:
Post a Comment