Wednesday, May 28, 2014

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احضار و بازجويي دو فعال کرد به دليل نوشتن نامه به حسن روحانی

Posted: 28 May 2014 04:34 AM PDT

هشدار درباره خطرِ نابینا شدن زینب جلالیان
جرس: دو فعال سياسي و مدني کرد رضا شريفي بوكاني و سحر سعادتي به دليل نوشتن نامه به رئيس جمهور توسط وزارت اطلاعات احضار و به مدت چند ساعت مورد بازجويي قرار گرفتند. همزمان گزارش رسیده است که زینب جلالیان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی زن در ایران است. سنگین‌ترین حکم را دارد و با خطر نابینا شدن مواجهه می‌باشد.


به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، این دو فعال کرد در نامه خود خطاب به رئيس جمهور مواردي را در خصوص وضعيت محمد صديق كبودوند رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان مطرح كرده بودند.


رضا شريفي بوكاني و سحر سعادتي نامه ی خطاب به رئيس جمهور را رسانه اي نكردند بودند تا بهانه اي براي نهادهاي امنيتي نباشد ،اما باز هم مورد احضار و بازجويي قرار گرفتند.ن


نهادهاي امنيتي از اين دوفعال سياسي و مدني خواسته اند به هيچ عنوان در خصوص مسايل مربوط به زندانيان سياسي به ويژه محمد صديق كبودوند اظهار نظر نكنند. 

 

خطر نابینایی برای زینب

زینب جلالیان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی زن در ایران است. سنگین‌ترین حکم را دارد و با خطر نابینا شدن مواجهه می‌باشد.
این زندانی سیاسی در هفت سال گذشته تحت شکنجه‌های بی‌وقفه روحی و جسمی قرار داشته، بطوری که یک تکه گوشت اضافه در سفیدی چشم زینب جلالیان وجود دارد که تشخیص پزشکان بیماری ناخونک بوده است که دو راه برای درمان ناخونک وجود دارد اول عمل جراحی که دادستان مخالفت کرده و دوم استفاده از قطره استریل چشم برای مدت طولانی که بنا به دلیل عدم وجود امکانات پزشی در زندان امکان پذیر نیست.
از طرفی دیگر پزشکان می‌گویند علائم این بیماری در مراحل اولیه خفیف است ولی به تدریج باعث خارش، سوزش و قرمزی چشم می‌شود. در موارد پیشرفته‌تر، بیماری ناخونک سبب تاری دید و کم‌بینایی در بیمار می‌شود و باید با عمل جراحی رفع شود.
زینب جلالیان زندانی بند زنان زندان دیزل آباد کرمانشاه تاکنون چندین بار تقاضای انتقال به زندان محل سکونت خود را به مسئولین ارائه داده و هربار با تقاضای وی مخالفت شده است. وی در سال ۸۶ از سوی مأموران اداره اطلاعات کرمانشاه دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد.
"کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی" ضمن هشدار در خصوص این زندانی سیاسی بیمار به مسئولین قضایی، خواستار آزادی و دسترسی او را به مراقبت‌های پزشکی تسهیل می‌باشد .همچنین این نهاد حقوق بشری مدافع زندانیان، موارد ذیل را به عنوان ابتدایی‌ترین حقوق حقه این زندانی می‌داند:
1 - بهبود شرایط درمانی و رسیدگی به موقع و موثر این زندانی سیاسی زن
2 - اعطای مرخصی یا انتقال وی به نزدیکترین زندان محل زندگی خانواده‌اش
3 - تقبل کلیه هزینه‌ی درمانی این زندانی سیاسی از سوی سازمان زندانهای کشور

برگزاری بزرگداشت «فرای» لغو شد

Posted: 28 May 2014 04:34 AM PDT

جرس: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی مراسم بزرگداشت «ریچارد نلسون فرای» ایران‌شناس آمریکایی را برگزار نمی‌کند.  

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز دایرة‌المعارف اسلامی در نمابری به رسانه، لغو شدن مراسم بزرگداشت «فرای» را اعلام کرد؛ مراسمی که خود این مرکز پیش از این درباره‌ی برگزاری‌اش اطلاع‌رسانی کرده بود.

کاظم موسوی بجنوردی - رییس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی - در نمابر یادشده آورده است: «ضمن تأکید بر لزوم تجلیل از دانشمندان ایران‌شناس و ایران‌دوست، بنا به نظر و تصمیم شورای عالی علمی مرکز، مجلس بزرگداشت شادروان استاد ریچارد فرای، به بعد از تدفین مشارالیه موکول شد.»

از سوی دیگر، بجنوردی در یادداشتی که 26 اردیبهشت‌ماه امسال در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز دایرة‌المعارف اسلامی منتشر کرد، گفت: «راجع به دفن او (فرای) در اصفهان هنوز مأیوس نشده‌ام. در این‌باره، ظاهرا پیشنهاد شده است که در قبرستان ارمنیان اصفهان یا در شیراز یا در قبرستان زردشتیان یزد دفن شد.»

به گزارش ایسنا، ریچارد نلسون فرای - ایران‌شناسِ آمریکایی - هفتم فروردین‌ماه امسال در سن 94 سالگی در شهر بوستون آمریکا درگذشت. او سال‌ها پیش خواسته بود تا پس از مرگ، در کنار زاینده‌رود دفن شود؛ اما با وجود موافقت دو رییس‌جمهور وقت ایران با این پیشنهاد، به‌دلیل اتفاق‌هایی که پس از مرگش افتاد، برای خاکسپاری به ایران منتقل نشد و هنوز هم مشخص نیست که آیا او در جایی دیگر دفن شده یا هنوز در سردخانه است.  

«دانا» رفع فیلتر شد

Posted: 28 May 2014 04:34 AM PDT

جرس: مدیرمسئول پایگاه اطلاع رسانی دانا گفت: با پیگیری‌های قانونی انجام شده، پایگاه اطلاع رسانی دانا امروز رفع فیلتر شد.

مقداد ذکی‌زاده در گفت‌وگو با فارس از رفع فیلتر پایگاه اطلاع رسانی دانا خبر داد و اظهار داشت: پایگاه اطلاع‌رسانی دانا با پیگیری‌‌های قانونی مسئولان امروز رفع فیلتر شد.

 

مدیرمسئول پایگاه اطلاع رسانی دانا افزود: بر همین اساس از بعدازظهر امروز این سایت اطلاع‌رسانی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

وی یادآور شد: پس از صحبت و ارائه مستندات لازم این شبکه اطلاع‌رسانی رفع فیلتر شد.

 

بر اساس گزارش ها، در تاریخ 15 اردیبهشت سال جاری روزنامه قانون از سوی دادستانی توقیف شد که دلیل توقیف روزنامه انتشار خبر آزادی رویانیان به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا بود، در نتیجه هفدهم اردیبهشت، پایگاه اطلاع رسانی «دانا» توسط دستگاه قضایی، فیلتر شد.

 

طی ماههای اخیر، تعداد دیگری از سایتها، روزنامه ها و همچنین پایگاههای اطلاع رسانی، مشمول توقیف و انسداد و احضار قرار گرفتند.

بازار طلای اصفهان در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده تعطیل شد

Posted: 28 May 2014 03:33 AM PDT

جرس: بازار طلای اصفهان در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده تعطیل شد .

 

به گزارش آفتاب، صنفشان قدرتمند است و پر مخاطب، مخاطبانشان بیشتر شادند و تدارک مراسم شاد را می‌بینند. عروس‌ها و دامادهایی که قرار است یک زندگی را آغاز کنند و یا فامیل‌ها و آشنایانی که قرار است برای هدیه به عزیزانشان طلا بخرند.

اما حالا موضوع مالیات دارد گردباد بحران در بازار به پا می‌کند و گرد و غبار بر ویترین‌های خالی مغازه‌ها می‌پاشد.

گردبادی که از صنعت سنگ آغاز شد، به بازار طلا رسید و حالا گوشه چشمی هم به بازار قماش و تریکو دارد.

محمد کرباسیون، یکی از طلافروشان شهر است که خودش نیز از این وضعیت ابراز گلایه دارد و می‌گوید تعطیلی بازار به نفع هیچ کس نیست، ولی دولت باید وارد عمل شود تا ما هم از اعتراض دست برداریم.

او گفت: تعطیلی مغازه‌هایمان روزانه ما را دچار ضرر می‌کند، اما این نکته هم قابل توجه است که قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث کاهش روز افزون مشتریان بازار طلا می‌شود.

او گفت: ما هم مخالف تعطیلی بازار هستیم، اما باید تکلیفمان معلوم شود، همانطور که تکلیف فعالان صنایع سنگ مشخص شد و حالا با خیال راحت به خرید و فروش پرداخته‌اند.

البته از روزی که سنگ فروش‌ها جلوی پای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سنگ انداختند پیش بینی می‌شد که صنوف دیگر نیز بیکار ننشینند و دست به کار شوند، اما حالا ضرر بیش از سود شده و کاسبان معترض دارند از پس انداز خرج می‌کنند.

باقر اوستا، رئیس اتحادیه پارچه فروشان استان اصفهان نیز یکی از صنوفی را مدیریت می‌کند که به این موضوع معترض هستند.

او ضمن تایید تعطیلی بازار بزرگ اصفهان در روز دوشنبه به علت اعتراض به اجرای این قانون گفت: اعضای صنف پارچه‌فروشان اصفهان به طور کلی به نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده اعتراض دارند و نحوه دریافت مالیات از این صنف پایه و اساس درستی ندارد.

او گفت: برای گرفتن مالیات، دولت باید از تولیدکنندگان، مالیات بر ارزش افزوده بگیرد تا قیمت‌ها در بازار واقعی باشد و مشتری بر اساس قیمت کلی اجناس، تصمیم به خرید بگیرد.

ولی از قرار معلوم خرده فروش و عمده فروش برای دولت فرقی ندارد و همه باید از زیر تیغ مالیات بگذرند. تیغی که هرچند به قصد اصلاح تیز شده است، اما حالا حرف و حدیث‌هایی را به دنبال آورده تا جایی که رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان نیز بر لزوم تعامل با فروشندگان در دوران رکود اقتصادی تاکید دارد.

اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: وقتی قانونی در مجلس تصویب می‌شود این قانون لازم الاجرا بوده و نمی‌توان از اجرای آن سرباز زد یا آن را تعبیر و تفسیر شخصی کرد، اما آنهایی که پیش نویس قوانین را چه در قالب طرح و چه در قالب لایحه تنظیم می‌کنند نیز باید در نظر داشته باشند برای تصویب چنین قوانینی باید شرایط عمومی جامعه از جمله رکود اقتصادی و تورم را در نظر بگیرند.

او گفت: بالا رفتن نرخ مالیات در شرایط رکود مشخص است که نارضایتی صنوف را به دنبال خواهد داشت، اما با این همه سازمان صنعت، معدن و تجارت همانطور که در خصوص مسایل پیش آمده در صنف سنگ وارد عمل شد، در این موضوع نیز ورود پیدا می‌کند تا آرامش را بر بازار حاکم نماییم.

حالا خبر این اعتراض‌ها به گوش امضاکنندگان زیر قانون مالیات بر ارزش افزوده هم رسیده و نمایندگان مجلس را نیز به واکنش وا داشته است.

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده تنها باید به مزد ساخت طلا تعلق بگیرد، گفت: با افزایش ۸ درصدی مالیات بر ارزش افزوده سبب می‌شود تا مردم در هر بار انجام معامله و فروش طلا به میزان ۸ درصد ضرر می‌کنند.

موضوعی که حمیدرضا فولادگر ، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز بر آن تاکید دارد و معتقد است مالیات بر ارزش افزوده به صورت مناسبی در جامعه اجرا نشد، زیرا توجهی به ایجاد زیرساخت‌ها و فرهنگ سازی آن در جامعه نشده بود.

به گزارش فارس، اعتراض‌هایی که از سال ۹۰ تاکنون به گوش می‌رسید حالا طلافروشی‌ها را قفل و صاحبان آن واحدها را برای بیان اعتراض خود مصمم تر از پیش کرده است، این در حالی است که اگر یک خریدار طلا بخواهد سرویس طلایی را به قیمت ۱۰ میلیون تومان خریداری کند، باید ۲۰ درصد اجرت ساخت، ۷ درصد سود فروشنده بر اساس تصویب اتحادیه و حالا ۸ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده بپردازد که همین امر باعث دوری خریداران از بازار پر زرق و برق طلای کشور می‌شود. در حالی که ارزش جنس خریداری شده توسط وی همان ۱۰ میلیون تومان و شاید هم کمتر از آن باشد. 

۵,۶ میلیون بیکار جدید در راه بازار کار/ بیکاری جوانان بحرانی شد

Posted: 28 May 2014 01:13 AM PDT

جرس: نرخ بیکاری جوانان در ایران، به مرز هشداردهنده 24 درصد رسیده و دستکم 1.1 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی امکان ورود به بازار کار را نمی یابند. طبق گفته وزیر کار بزودی 4.5 میلیون نفر دانشگاهی دیگر نیز راهی بازار کار خواهند شد؛ بنابراین اگر نتوان برای اشتغال آنها اقدامات موثری را انجام داد، سونامی 5.6 میلیونی بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی به وقوع خواهد پیوست.

 

به گزارش مهر، طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری عمومی کشور در سال 92 برابر با 10.4 درصد بوده ولی نرخ بیکاری جوانان گروه سنی 15 تا 24 سال به میزان 24 درصد اعلام شده است. همچین نرخ بیکاری جوانان گروه سنی 15 تا 29 ساله نیز 21.2 درصد است.

 

کارشناسان می گویند در زمانی که نرخ بیکاری جوانان به 2 برابر نرخ بیکاری عمومی کشور برسد (در مورد ایران به بیش از 2 برابر رسیده است)، وضعیت بیکاری کارجویان جوان در حالت بحرانی و شرایط نامناسب قرار دارد.

 

در عین حال، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز با بحرانی دانستن شرایط بیکاری کارجویان جوان کشور، نرخ بیکاری جوانان را رقمی بین 23 تا 26 درصد دانسته است. از سوی وی معتقد است نرخ بیکاری زنان به رقم نجومی 43 درصد رسیده که نشان دهنده عمق مسئله بیکاری در بخش زنان کشور است.

 

مقامات گوناگونی نیز از دولت تدبیر و امید تاکنون درباره مسئله بیکاری و شرایط نامناسب اشتغال جوانان سخن گفته اند و هشدارهای گوناگونی نیز در اینباره داده شد؛ در عین حال، با وجود نزدیک شدن دولت تدبیر و امید به یکسالگی هنوز کار مشخصی از سوی این دولت در زمینه اشتغال انجام نشده، اما کارشناسان امیدوارند با گشایش هایی که تلاش می شود در مسائل سیاسی و اقتصادی کشور رخ دهد، اوضاع بازار کار اندکی بهبود یابد.

 

علاوه بر رئیس جمهور، وزیر کار، ترکان و نیلی مشاوران رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر اقتصاد؛ به تازگی وزیر ارشاد هم به جمع مقامات دولتی نگران اشتغال پیوسته و از بابت وضعیت بیکاری جوانان جویای شغل و احتمال بروز آسیب های اجتماعی از بابت بیکار ماندن آنها، ابراز نگرانی کرده است.

 

وزیر کار نیز اخیرا اعلام کرده است 45 درصد کل جویندگان کار کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که با توجه به آمارهای رسمی بیکاری کشور که رقم 2.5 میلیون نفر را در حال حاضر نشان می دهد، بیش از 1 میلیون و 100 هزارنفر افرادی هستند که از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده و جویای شغل هستند.

 

ربیعی می گوید بزودی و در سال های آینده 4.5 میلیون نفر تحصیل کرده دیگر نیز به این گروه افزوده می شود که مجموعا تعداد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی کشور را به 5.6 میلیون نفر بالغ خواهد کرد. او معتقد است در اینباره باید اقداماتی به فوریت انجام شود، در غیر اینصورت بازار کار با هجوم میلیون ها کارجوی درس خوانده مواجه خواهد شد.

 

حمید حاج اسماعیلی؛ کارشناس بازار کار در زمینه آمارهایی که از سوی مقامات دولتی درباره بیکاری ارائه می شود می گوید: درباره بیکاری باید بررسی های تخصصی تری صورت گیرد، چرا که اساسا نمی توان آمارهای موجود را ملاک برنامه ریزی قرار داد.

 

این کارشناس بازار کار اظهارداشت: بسیاری از افراد در مشاغلی غیررسمی، دلالی و واسطه گری فعالیت دارند که اتفاقا بعضا درآمدهای مناسبی نیز کسب می کنند؛ اما از نگاه آمارها این نوع کارها شغل حساب نمی شود.

 

حاج اسماعیلی ادامه داد: بنابراین وجود تعداد زیادی از مشاغل غیررسمی باعث می شود تا بیکاری در جامعه چندان محسوس نباشد. با این حال، در برخی استان ها ماند کردستان، ایلام و لرستان به دلایل گوناون از جمله اقلیمی نرخ بیکاری عمومی نیز بالای 20 درصد است.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بیش از 80 درصد پرونده های اختلافی کارگران و کارفرمایان در هیئت های تشخیص و حل اختلاف مربوط به بیمه و معوقات است و این مسائل نشان می دهد که بازار کار در شاریط رکود کامل به سر می برد.

 

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود 200 هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می کنند افزود: درباره بیکاری جوانان یک هشدار جدی وجود دارد به نحوی که آمارها با واقعیت های جامعه مطابقت ندارد.

 

به گفته این کارشناس بازار کار، معتقد است در حال حاضر دستکم 1 میلیون و 600 هزار نفر فارغ التحصیل جویای کار در کشور وجود دارد. همچنین 1 میلیون نفر زن نیز که زیر 30 سال سن دارند هم جویای کار هستند.

وی برخی مباحث مطرح شده از سوی دولت درباره بیکاری را تبلیغاتی دانست و گفت: نمی توان انتظار داشت تا 2 میلیون و 500 هزار شغل داشته باشیم که کسی تمایلی به انجام آنها نداشته باشد؛ در حالی که کارجویان بسیاری هنوز امکان ورود به بازار کار کشور را نیافته اند.

حكم چهار سال حبس براي ‫‏مريم‌شفيع‌پور‬ در دادگاه تجدید نظر

Posted: 28 May 2014 12:08 AM PDT

جرس: حكم حبس مريم‌شفيع‌پور‬ در دادگاه تجدید نظر به چهار سال حبس مبدل شد.

 

به گزارش جرس، مریم شفیع پور، فعال دانشجویی محبوس در بند زنان زندان اوین، زمستان امسال توسط قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس محکوم شده بود، که این حکم به چهار سال حبس تبدیل شد.

 

این دانشجوی زندانی برای اعتراف اجباری در زندان تحت فشار و بیماری نگران کننده ای قرار داشت.

 

این فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، در روز ۵ مرداد ماه سال گذشته پس از احضار جهت بازپرسی به دادسرای شماره ۲ اوین به زندان اوین منتقل شد، که پس از انتقال او ماموران به منزل او مراجعه و برخی از وسایل شخصیش را با خود برده اند. او از زمان بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.

مریم شفیع پور پیش از این در سال ۸۹ به دلیل فعالیت های دانشجویی بر اساس حکم دادگاه انقلاب قزوین به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

بازداشت یک روزنامه نگار دیگر؛ صبا آذرپیک دستگیر شد

Posted: 28 May 2014 12:08 AM PDT

جرس: نیروهای امنیتی با حضور در دفتر هفته نامه تجارت فردا صبا آذرپیک را بازداشت کردند.


به گزارش شبکه های اجتماعی،نیروهای امنیتی با حضور در دفتر هفته نامه «تجارت فردا» صبا آذرپیک را بازداشت کردند.


این روزنامه نگار در بهمن سال ۱۳۹۱ در بازداشت جمعی تعدادی از روزنامه نگاران نیز بازداشت شده بود.


آذرپیک در هفته نامه تجارت فردا و روزنامه اعتماد مشغول به کار بود.

دیهیمی: شرایط ممیزی در دولت جدید تغییر نکرده و همان روند برپاست

Posted: 27 May 2014 11:20 PM PDT

آقایان می‌گویند واژه «خوشگل» حذف شود!
جرس: خشایار دیهیمی، نویسنده، مترجم و فعال ادبی کشور با اشاره به شرایط ماههای گذشته معتقد است شرایط ممیزی در دولت جدید تغییر نکرده و همان بروکراسی در روند ممیزی برپاست. او می‌گوید ممیزها با شرایط جامعه ناآشنا هستند و انگار از مریخ آمده‏‌اند. وی تاکید کرد: با تغییر دولت فکر کردیم شرایط بهتر می‌شود. ما نخواستیم آن‌ها معجزه کنند و یا ممیزی را بردارند.

 

این مترجم پیشکسوت در گفت‌و‌گو باایسنا، درباره وضعیت ممیزی کتاب در دولت جدید گفت: متأسفانه شرایط ممیزی در دولت جدید تغییر نکرده است. تا چندی پیش گمان ما بر این بود که تغییراتی حداقل در جهت قانون‌مند شدن و عقلانی شدن ممیزی اتفاق بیفتد اما با توجه به کتاب‌هایی که به ارشاد می‌فرستیم و نتیجه آن‌ها را می‌بینیم، در بر همان پاشنه می‌چرخد و هنوز ممیزانی هستند که مطلقا به محتوای کتاب کاری ندارند و فقط با کلمات و جملات به صورت دستورالعملی برخورد می‌کنند و جان آدم را به لب می‌رسانند.

 

او در ادامه افزود: مثلا می‌گویند واژه «خوشگل» باید حذف شود، حتا از عبارت «کمد خوشگل»! مشخص نیست چه ممیزهایی این کتاب‌ها را می‌خوانند که به چنین نتیجه‌هایی می‌رسند.

 

دیهیمی همچنین گفت: با تغییر دولت فکر کردیم شرایط بهتر می‌شود. ما نخواستیم آن‌ها معجزه کنند و یا ممیزی را بردارند اما همین که ممیزی عقلانی شود برای ما کافی است. باید کتاب را بخوانند و ببینند در نهایت این کتاب اشاعه‌گر بی‌اخلاقی است یا نه؛ نه اینکه فقط براساس واژه‌ها تصمیم بگیرند.

 

او درباره ممیزها نیز اظهار کرد: ممیز نباید کارمند باشد، بلکه باید اهل فرهنگ و علاقه‌مند به فرهنگ باشد. ممیزی فقط خط کشیدن روی واژه‌ها نیست. یک کتاب 500 صفحه‌ای را چند بار می‌آورند و می‌برند که کلمه‌ای از آن حذف شود. واقعا یک کلمه می‌تواند یک جامعه‌ را به انحطاط بکشاند؟ ممیزها حداقل باید چند کتاب در حوزه‌ای که ممیزی می‌کنند خوانده باشند. نمی‌شود که آن‌ها موضوع را جور دیگری متوجه شوند و ما بخواهیم درک آن‌ها را تصحیح کنیم.

 

دیهیمی همچنین با اشاره به دایره بسته ممیزی گفت: متأسفانه حتی در ممیزی حرف‌هایی که جاهای دیگر می‌شود گفت حذف می‌شود، مثلا می‌گویند این عبارت که «طرف آدم علیه‌السلام نیست» باید حذف شود. در حالی‌که این یک عبارت طنزآمیز است و خیلی‌ها آن را به کار می‌برند. متأسفانه این نکته اصلا در نظر گرفته نمی‌شود که ما هم در همین جامعه زندگی می‌کنیم و می‌دانیم چه چیزی برخورنده است و چه چیزی نیست. انگار ممیزها را از مریخ آورده‌اند.

دادستان شیراز: احضار مدیر فیسبوک به دادگستری فارس کذب محض است

Posted: 27 May 2014 11:19 PM PDT

جرس: دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شیراز گفت: اخباری که در برخی سایت های مجازی دال بر احضار زاکربرگ مدیر فیس بوک توسط دادگستری فارس انتشار یافته به کل تکذیب می شود.  

ˈعلی القاصی مهرˈ شامگاه سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: البته یکسری شکایات از افراد خصوصی نسبت به فیس بوک در خصوص انتشار برخی تصاویر و فیلم ها وجود دارد.

وی همچنین موضوع فیلترینگ واتس اپ و نرم افزار اینستاگرام توسط یک قاضی شیرازی را هم تکذیب کرد و اظهار داشت : هیچگونه فیلترینگی در این زمینه تاکنون نداشته ایم .

این مقام قضایی ادامه داد: البته در این رابطه نیز شکایت هایی از این سایت ها در زمینه کلاهبرداری های اینترنتی توسط برخی ها و یا انتشار تصاویر غیر اخلاقی وجود دارد که شاکیان خواستار شناسایی عوامل ان شده اند.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص هم دستور فیلترینگی صادر نشده اظهار داشت : در حال رسیدگی به شکایات افراد در این زمینه هستیم .

این مقام قضایی یادآورشد: شکایات افراد خصوصی از فیس بوک و مدیر اجرایی واتس اپ و نرم افزار اینستاگرام در دو شعبه ویژه رایانه ای شیراز در دست بررسی می باشد.

گفتنی است در برخی از سایت ها اخباری مبنی بر احضار مدیر فیس بوک توسط دادگستری فارس و یا فیلترینگ واتس اپ و نرم افزار اینستاگرام توسط یک قاضی شیرازی انتشار یافته است.

نامه اعتراضی تعدادی از شاگردان آیت الله سید علی محمد دستغیب به محمد نوری زاد

Posted: 27 May 2014 11:06 PM PDT

آقای نوری زاد! در دام افراطیون گرفتار شده اید
جرس: تعدادی از شاگردان آیت الله سید علی محمد دستغیب، جوابیه ای در اعتراض  به محمد نوری زاد منتشر کردند.

  متن این نامه که به امضای جمعی از شاگردان ایت الله دستغیب رسیده است، به نقل از شبکه های اجتماعی به شرح زیر است:

بسمه تعالی
حضور محترم جناب آقای محمد نوری زاد
سلام علیکم
در رابطه با سخنان شما پس از دیدار حضرتعالی با مرجع عالیقدر و آزاده حضرت آیت الله العظمی سید علی محمد دستغیب (مدظله) در جمع بعضی ازطلاب، ازجانب شما مسائلی مطرح گردیده که مورد تأیید استاد عزیز و همچنین طلاب ایشان نمی باشد. توضیح مطلب اینکه :
1- تعدادی از طلاب که پس از دیدارتان با حضرت آقا در حوزه به رسم ادب ومیهمان نوازی شما را مورد تفقّد قرار دادند، اکثرا طلبه های جوان ومبتدی وجدید الورود بودند که آگاهی جامعی در مورد تاریخ انقلاب و فرمایشات امام خمینی ورهنمود های ایشان نداشتند. لذا در مقابل مواضع نا صواب جنابعالی نسبت به امام خمینی (رحمه الله) بدرستی نتوانستند دفاع کنند؛ ودر خصوص طلبه ای هم که طبق برداشت شما، فریاد زده است، برفرض صحّت باید رفتارش را اصلاح کند و علتش شاید تند روی شما بوده یا اینکه او حرف شنوی کامل از استادش نداشته است.
2- خطوط قرمز ما طلاب آیت الله سیدعلی محمد دستغیب همانند ایشان چیزی جز اوامر و نواهی خدای تعالی که از طریق قرآن و روایات معصومین در دسترس همگان است، نمی باشد وهمچنین اعتقاد قلبی ما اینست که پیر خمین حضرت آیت الله العظمی امام خمینی به تأسّی از اجداد طاهرینش برطبق شرع مقدس (قرآن وسنت) یعنی اسلام ناب محمدی، به خواست خدای تعالی، پرچم توحید مبارزه با طاغوت را در ایران به پشتوانه و خواست اکثریت مردم برافراشت و از آنجا که ایشان پایبند و عامل به احکام الهی بود نزد مردم به عنوان ولیّ فقیهِ متعهد ومسئول شناخته شد و پس از تدوین قانون اساسی که برگرفته از شرع مقدس بود خود را بدان ملزم نمود.
البته بر ملت شریف ایران پوشیده نیست که مقام عصمت، مخصوص حضرات معصومین یعنی محمد ابن عبدالله وعلی ابن ابیطالب و فاطمه زهرا و یازده فرزند ایشان صلوات الله علیهم اجمعین می باشد. لذا خود امام امت (رحمه الله) در مدت تقریبی یک دهه زمامداری مسلمین فرمودند: بنده درفلان موضع و فلان موضع اشتباه کردم و درجایی فرمودند مرد آنست که حرفش دوتا شود، یعنی خلاف نفس کردن ایشان برهمگان روشن است وهیچگاه نه راضی به خلاف شرع بودند و نه توصیه می کردند.
3- جناب آقای نوری زاد طلاب و روحانیون در بین مردم معروف هستند به سربازان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، چرا؟ چون یکی از وظایف اصلی امام زمان نشر احکام و معارف الهی است که این امر در زمان غیبت به عهده شاگردان ایشان است و تا روز قیامت این سنت مستدام خواهد بود. حال چگونه می گویید دوره شما آخوندها به سر آمده! ( هرچند که منظورتان افراد خاصی است)این سخن شما منطقا وعرفا غلط است. از صدر اسلام تابه حال علماءِ عامل و متقی، ملجأ و پناهگاه مردم بوده اند و خواهند بود. بلی دوره ظلم و ستم کردن، به بهانه حفظ نظام هرخلافی را مرتکب شدن، به سرآمده و مردم فهیم ایران بخوبی، سره را از ناسره تشخیص می دهند.
نقل است که در زمان آیت الله بروجردی یا شیخ مرتضی انصاری (رحمهما الله) شخصی شکایت کرد ازطلبه ای که دزدی کرده، ایشان فرمود: نگویید طلبه دزدی کرده بلکه بگویید دزدی رفته در لباس طلبه! آیت الله سید جعفر کریمی از شاگردان حضرت امام و از قضات منصوب ایشان، در مورد تضییع حقوق مردم توسط مسئولین، به امام شکوه می کند . امام پس ازشنیدن گزارش با اظهار تأثّر می فرماید: من چه بکنم؟ من یک طلبه ضعیفی بودم مشغول درس وبحث، از نجف آمدم خدا کمک کرد و مردم یاری کردند این انقلاب پیروز شد و من کادر اجرایی (به تعبیر نقل کننده) درست نکردم و با خود نیاوردم، کارها را به این آقایان سپردم و این آقایان نه انقلاب راشناختند و نه من را شناختند و نه مردم را شناختند! لذا به این صورت در آمد که می بینید.
4- اما درخصوص حضرت امام ، استاد عزیز روز بعد از ملاقات شما با ایشان پس از درس خارجشان در دفاع از امام خمینی و مردود بودن سخنان توهین آمیز شما نسبت به امام خمینی با نقل خاطره ای از ایشان فرمودند: اینجانب به اتفاق اخوی حضرت آیت الله سید علی اصغر دستغیب به محضر امام رفتیم و راجع به خلع لباس یکی از روحانیونی که مرتبط با ساواک بود و به دستور ایشان خلع شده بود اعتراض کردیم ایشان فرمود : من که گفتم او را خلع لبلس کنید آیا گفتم که محاسن او را هم بتراشید؟!
و همچنین استاد عزیز فرمودند: انقلاب امام خمینی توسط فقهاء عدول و عارفان بزرگی مانند آیت الله العظمی شیخ حسنعلی نجابت (رحمه الله) تأیید شده بود.
منظور اینستکه بسیاری از تندروی ها ی صورت گرفته مورد تأیید امام نبود و آن قتلهایی که شما ادعا می کنید مخفیانه انجام گرفت و بعد از مدتها به امام گزارش داده شد.
5- در مورد جمله حفظ نظام از اوجب واجبات است این سخن امام صحیح است و "مخوف" نیست بلکه با کج فهمی عامدانه آن را به غلط تفسیر می کنند، هرشخص فهیم ومنطقی می داند که حفظ نظام اسلامی با کارهای خلاف شرع و غیر اسلامی ممکن نیست. نقد و انتقاد درست است که جاری کننده آب است و خاصیت گند زدایی دارد، اما باید توجه داشت در این راه از محدوده شرع نباید خروج کرد، ای کاش از فرصت ملاقات با استاد عزیز استفاده کرده بودید و از ایشان راه وروش صحیح عدالتخواهی دینی را طلب می نمودید. حضرت سید الشهدا میفرمایند: اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید. پس چه خوب است شما متدینین آزاد مرد، با تقوا پیشگی بیشتر در تمامی امور رنگ وجلای دیگری به آزادیخواهی بدهید تا راه بهانه جویی و زبان درازی های افراطیون "غیر خود سر" که از بدو انتخابات 76 با آمدن آقای خاتمی شروع شد و الان در اوج است، بر بندید.
6- جناب آقای نوری زاد سخن شما در مورد طلبه های برادر (به تعبیر شما)، که به برادران بالاتر مخابره می کنند صحیح است و ما با این مطلب مشکلی نداریم اما به قول استاد عزیز، ای کاش این برادران مطالب را به همان نحو مطرح شده به برادران بالا گزارش می دادند. چه کنیم که این مأموران امانتداران خوبی نیستند و با فهم ناقص خود وتحلیلهای سوء به مؤمنین خیانت می کنند . لازم به ذکر است که استاد عزیز همواره درصدد عمل کردن به تکلیف الهی خویش هستند و ان شاءالله طلاب و شاگردان ایشان هم در این مهم موفق باشند.
7- آنچه به نظر می رسد اینستکه اتفاقات و فجایع آن هشت سال خصوصا بعد از 88 در جهت نفی وضدیت کامل با راه و اهداف امام خمینی؛ امام زدایی کامل از جمهوری اسلامی و تبدیل کردن به حکومت غیر اسلامی بود ! که در رأس آن انجمن حجتیه قرار داشت؛ تشکلی که دندانِ تیز کرده خود را در این هشت سال بخوبی به مردم نشان داد و کرد آنچه را که در زمان امام نتوانسته بود عملی کند.
جناب آقای نوری زاد متأسفانه حضرتعالی و برخی از دوستان دیگر خواسته یا ناخواسته بر اثر ظلمها و بی عدالتیهای بسیاری که بر مردم وارد شده در دام افراطیون، آنهایی که پوستین وارونه از اسلام به تن دارند، گرفتارشدید و دراین بازی به نفع منافع شوم آنها یعنی از بین بردن راه امام و دوستداران صدیق امام در حرکتید. بهتر است تجدید نظر کنید و در صورت قانع نشدن حوزه علمیه ابو صالح در جهت رفع شبهات آمادگی دارد.
درپایان سؤالی از برادران اطلاعات وسپاهی داریم .
حضرات پاسدار و حافظین امنیت این مرز و بوم ، شما به خاطر دارید که اوایل انقلاب صلاحیت همه پاسداران معمولا از طریق روحانیون و عالمان متدین آن شهر تأیید و امضاء می شد، حال چه شده است که همان عالمان به صرف انتقاد آن هم از روی دلسوزی، آنها را به بی بصیرتی یا ضدیت با ولایت فقیه متهم می کنید ؟! خوب اگر معرِّف شما برفرض محال خطاکار شده، خوب خود شما به طریق اولی خطا کار هستید!!
آیا زمان آن نرسیده است که به خود بیایید؟
اگر تاریخ را تورق کنید به راحتی در مییابید که حکومتها هر وقت خواستند غیر مستقیم یا موَجهانه بر ملتی استبداد کنند به بهانه امنیت به تمامی مطامع خود دست یافته اند. به طور مثال فرعون برای بقای حکومت خود به بهانه امنیت فرزندان ذکور هر خانواده تازه متولد شده ای را می کشت و کسی حق سخن گفتن نداشت. در زمان حال آمریکا به بهانه امنیت به عراق وافغانستان حمله می کند وتمامی جوامع را با همین توجیه قانع ساخته است. در ایران به بهانه امنیت، زبان منتقدین و معترضین را می بندند و هیچکس حق اعتراض ندارد چون امنیت ملی درخطر است!! آخر این چه امنیتی است که با اندک انتقاد اساس آن در هم فرو می ریزد .
أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوۤاْ أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ ٱللَّهِ...
والسلام
تعدادی از شاگردان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید علی محمد دستغیب
حوزه علمیه ابوصالح 5/3/1393

No comments: