Tuesday, May 27, 2014

IranPressNews : ايران پرس نيوز - شستن روزی 80میت سخت و زیان‌آور نیست؟

(((( شستن روزی 80میت سخت و زیان‌آور نیست؟ ))))

---------------------------------------------------------------------------

<strong> 16 نفر از غساله‌های سازمان بهشت زهرا (س) ضمن طرح مشکلات و درد دل‌های خود در شورای شهر تهران از اینکه شغلشان علی‌رغم مشکلات و مسائل بسیار زیاد سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود و در این حرفه باید پس از 30 سال خدمت بازنشسته شوند، به شدت گلایه کردند.

به گزارش ایسنا، در جلسه مشترک روز گذشته 16 نفر از غساله‌های سازمان بهشت زهرا (س) با الهه راستگو، مجتبی شاکری و اسماعیل دوستی به عنوان اعضای شورای شهر و رییس سازمان بهشت زهرا (س) مشکلات و مسائل مرتبط با این قشر کارگر مطرح شد.

در ابتدای این دیدار خانم نقوی به عنوان مسئول فقهی سازمان بهشت زهرا (س) با بیان اینکه غساله‌ها چیز زیادی از شما نمی‌خواهند، گفت:‌ آنها تمامی خواسته‌هایشان را از درگاه ربوبیت خواسته‌اند. اما بحث امنیت و سلامت شغلی غساله‌ها مساله اصلی است که نیازمند توجه است. چرا که بیماری‌ها و نارسایی‌های بانوان در این شغل متفاوت است.

پس از آن خانم هژبری - یکی از غساله‌ها - با عنوان اینکه نمی‌دانم از شغل سختم بگویم یا از مشکلاتش بیان کرد: زمانی که شغل غسالی را قبول کردم دخترم پنج ساله بود،‌ زمانی که از من پرسید کجا می‌روی و کار می‌کنی به او گفتم که رخت می‌شورم اما دخترم زمانی که به خانه می‌آمدم به من می گفت که وقتی شما به خانه می‌آیی ظاهرت به خستگی کسانی که رخت می‌شورند نمی‌خورد. به دخترم گفتم قول می‌دهی به کسی چیزی نگویی که او هم قسم خورد که هیچ وقت رازم را به کسی نگوید، بنابراین به او گفتم که من در بهشت زهرا (س) میت‌ها را شستشو می‌دهم. دخترم در ابتدا جا خورد و گفت: وای مادر چه کاری است که انجام می‌دهی، ولی قسم می‌خورم که به کسی چیزی نگویم.

این غساله سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: مدتها از این اتفاق می‌گذرد و دخترم هم‌اکنون 9 سال دارد اما به من می‌گوید مادر شما هنوز داری این کار را انجام می‌دهی و این برای من یک اسوه بزرگ است.

خانم صفری دیگر غساله‌ای بود که به بیان مشکلات کسانی که به این شغل مشغول هستند پرداخت.

وی عنوان کرد:‌ منت ما بر سر هیچ‌کس نیست، ما خودمان را این شغل را انتخاب کرده‌ایم اما دوست داریم اطرافیانمان دید بهتری نسبت به شغل ما داشته باشند. من دو سال است که در سازمان بهشت زهرا (س) خدمت می‌کنم اما برخی دوستان هستند که 15 سال است در حال خدمتند و وقتی آنها را می‌بینم به خودم می‌گویم بارپروردگارا که چه صبری به آنها عطا کرده‌ای.

این غساله سازمان بهشت زهرا (س) با بیان اینکه شغل ما ظرافت خانم بودن را از ما گرفته است، گفت: پاهای همه ما واریس دارد، همه کمردردهای شدید داریم، همگی مهر مادری را از خود دور کرده‌ایم و حتی انقدر خسته‌ایم که وقتی شب به منزل می‌رویم حوصله بچه‌هایمان را نداریم. همه دوستان در حال از پا افتادن هستند. باید بتوانیم پس از چند سال در کنار خانواده‌مان زندگی کنیم تا بتوانیم وظیفه زن بودن و مادر بودن خود را انجام دهیم اما به دلیل طولانی بودن زمان خدمت در شغلمان این امکان فراهم نیست.

خانم مرادی دیگر غساله‌ سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به اینکه در این شغل برای شست و شوی اموات ساعت‌ها پای سنگ ایستاده‌ایم اظهار کرد: ما ساعت‌ها با آب سروکار داریم و این موضوع برای ما مفید نیست. این شغل با احساسات و قلب ما سر و کار دارد. وقتی کودکی را می‌آورند تپش قلبم به حدی شدید می‌شود که نمی‌فهمم چگونه در حال انجام کار هستم و پابه‌پای مادر کودک اشک می‌ریزم، چرا که خودم هم یک بچه دارم.


پس از آن خانم قیصری با تاکید بر اینکه شغل ما سختی‌های بسیار زیادی دارد، عنوان کرد: کمردردها و دردهای زیادی داریم حتی بسیاری از ما به دلیل جابجایی مردگان دستمان شکسته شده است. هرچند هم‌اکنون نگاه و دید مردم نسبت به شغل ما بهتر شده است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در محل شست‌وشو بسیار زیاد است، گفت: مردگانی هستند که ساعت‌ها از زمان فوت آنها گذشته است. علاوه بر این سدر و کافور به شدت روی ریه‌های ما تاثیر می‌گذارد.

خانم امیری یکی دیگر از غساله های سازمان بهشت زهرا (س) با بیان اینکه روزانه 70 تا 80 جنازه زن را می‌شوریم، اظهار کرد:‌ باید روزی 8 بار لباس عوض کنیم و صحنه‌های وحشتناکی را ببینیم. کشته‌های بسیار بدی وجود دارد و ما علاوه بر آن دارای ناراحتی‌های معده و خونریزی‌های معده هستیم و حتی در ماه رمضان این مشکل به دلیل بوی میت به شدت افزایش می‌یابد و این برای ما بسیار سخت است.

وی ادامه داد: ما بارها در طول روز آفتاب را نمی‌بینیم و سدر و کافور و نیز محیط دائما مرطوب برای ما بسیار زیان‌آور است.

به گفته وی گازی که از کافور متصاعد می‌شود بر روی خانم‌ها بسیار تاثیرگذار است.

این غساله سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به اینکه شست و شوی بچه‌ها بسیار سخت است، گفت: خانم‌ها می‌توانند کودکان زیر چهار سال را ببینند به همین دلیل شست و شوی آنان به دلیل مسائل عاطفی بسیار سخت است و فشار روحی و روانی ماندگاری دارد.

به گزارش ایسنا، پس از طرح مشکلات غساله‌های سازمان بهشت زهرا (س)، توکلی رییس این سازمان با بیان اینکه پرسنل بهشت زهرا (س) در 152 روز تعطیل تهران که شامل 50 جمعه، 50 پنج‌شنبه و سایر روزهای تعطیل دیگر است کار می‌کنند، گفت: این موضوع باید به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور مدنظر قرار گیرد اما به جایی رسیده‌ایم که کار از دست ما خارج شده است.

وی ادامه داد: با سخت و زیان‌آور شدن این شغل خانم‌ها با 15 سال و آقایان با 20 بازنشسته می‌شوند.

پس از آن الهه راستگو - عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مرگ‌آگاهی یکی از صفات حائز اهمیت انسان است، خاطرنشان کرد: عدم آگاهی جامعه با مسائل و مشکلاتی که شما با آن مواجه هستید باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: این شغل چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است. چرا که افراد مشغول به این حرفه که از صبح تا عصر در سازمان بهشت زهرا (س) کار می‌کنند باید به دلیل شرایط عصبی،‌روانی و جسمی توانمندی‌های لازم را داشته باشند.

راستگو افزود: من زمانی که به سازمان بهشت زهرا(س) رفتم چهار دقیقه بیشتر نتوانستم در سالن غسل بمانم که پس از آن یکی از غساله‌های این سازمان عنوان کرد که تازه شما در روز خلوت کاری ما آمده‌اید.

پس از آن مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بین مرگ و زندگی فاصله‌ای نیست، گفت: در این شغل، شما مواجه‌اید با مجموعه کسانی که با میت حضور پیدا می‌کنند و آنها در آن زمان متوجه می‌شوند دنیا چقدر غیرقابل تکیه و غیرقابل اعتماد است.

اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر تهران خطاب به غساله‌های سازمان بهشت زهرا (س) گفت: خدا شما را دوست دارد که این شغل را جلوی پای شما گذاشته است. اثرات روحی و روانی این کار بسیار زیاد است چرا که فعالیتی بسیار سخت است و بین خانم‌ها و آقایان هم در این رابطه تفاوت‌هایی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه مقرر شد، اعضای شورای پایتخت طرحی را به صحن علنی بیاورند که بر اساس آن شهرداری تهران پس از جلب نظر و همکاری با وزارت تعاون کا و رفاه اجتماعی نسبت به سخت و زیان‌آور محسوب شدن شغل غسال و غساله‌های سازمان بهشت زهرا اقدام کنند، تا آنها بتوانند 20 و 15 ساله بازنشسته‌ شوند. </strong>



---------------------------------------------------------------------------

Link: http://www.iranpressnews.com/source/172298.htm




--

The webmaster!

--
-----------------------------------------------------

لطفا به برگه فیس بوک ایران پرس نیوز بپیوندید
https://www.facebook.com/pages/Iran-Press-News/164205616925402

-----------------------------------------------------

-

برای لغو عضويت لطفا از همان ایمیلی که عضو خبرنامه شده اید به آدرس زير ايميل بفرستيد
و سپس لینکی که برای شما فرستاده میشود را تائید کنید
IranPressNews+UNsubscribe@googlegroups.com


هرزمان که بخواهید میتوانید با فرستادن یک ایمیل به آدرس زیر دوباره مشترک خبرنامه شوید
IranPressNews+subscribe@googlegroups.com

-
---
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "ایران پرس نیوز" مشترک شده‌اید.
برای لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل‌های آن، ایمیلی به iranpressnews+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/iranpressnews دیدن کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/d/optout دیدن کنید.

No comments: