Friday, June 6, 2014

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ترور نافرجام عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری افغانستان

Posted: 06 Jun 2014 04:32 AM PDT

جرس: در نتیجه حمله انتحاری به کاروان تبلیغات انتخاباتی عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، خودروی حامل عبدالله منهدم شده اما به خود او آسیبی نرسیده است.    

 

 

به گزارش ایسنا، این انفجار حوالی ظهر امروز (جمعه) در حومه شمال غربی کابل پایتخت اتفاق افتاد.

 

حشمت‌ استانکزی، سخنگوی پلیس کابل به بی‌بی‌سی گفته است که انفجار ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی اتفاق افتاد و طبق گزارش‌های اولیه، ناشی از یک حمله انتحاری بود.

 

استانکزی گفت که هنوز در مورد تلفات احتمالی این رویداد جزئیاتی در دست ندارد.

 

افراد گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله گفته‌اند که انفجار زمانی به وقوع پیوست که مراسم انتخاباتی گروه اصلاحات و همگرایی در سالن آریانا در جریان بود.

 

علی رضوانی از اعضای گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت که در این رویداد خودروی حامل عبدالله منهدم شده اما به خود او آسیبی نرسیده است.

 

عبدالله عبدالله لحظاتی پس از این رویداد در تلویزیون‌های محلی ظاهر شد و گفت که خودروی حاملش به کلی از بین رفت اما به خود او هیچ آسیبی نرسید. عبدالله افزود که چند تن از محافظان‌اش زخمی شده است.

 

عبدالله از سالن آریانا به طرف هتل "انترکانتیننتال" که مراسم دیگری جریان داشت در حرکت بود که انفجار اتفاق افتاد. رسانه‌های افغانستان جریان مبارزات انتخاباتی او را به طور زنده پخش می‌کردند.

 

تا کمتر از 10 روز دیگر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار می‌شود و دو نامزد این انتخابات مشغول مبارزات انتخاباتی هستند.

 

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان موضوع امنیت را چالش بزرگ فراراه این انتخابات خوانده است. گروه طالبان که از یک ماه و نیم به این سو عملیات بهاری خود را آغاز کرده‌اند هشدار داده بودند که این انتخابات را برهم خواهند زد.

 

 

فرشاد مومنی: دولت در گودال اقدامات غلط و مخرب دولت قبل قرار گرفته است

Posted: 06 Jun 2014 04:32 AM PDT

جرس: رشد اقتصادی و خروج اقتصاد ایران از رکود تورمی به یکی از اصلی ترین دغدغه های اقتصاددانان بدل شده است. در شرایط فعلی اقتصادی نگرانی های بسیاری وجود دارد که سیاست های اقتصادی اتخاذ شده کشور را به سمت پایان دادن به دوران رکود و رشد اقتصادی منفی هدایت نکند. با این حال بخشی از اقتصاددانان نیز به آینده اجرای این سیاست ها امید بسیاری دارند. 

 

گفت و گوی خبرانلاین با فرشاد مومنی پیرامون همین موضوع انجام شده است.
 

 

بعد از اجرای فاز نخست هدفمندی و ناکارایی سیاستهای اجرایی دولت دهم بود که به مرور بخش تولید به سمت رکود حرکت کرد. شما از مخالفان سرسخت اجرای قانون هدفمندی چه در فاز اول و چه فاز دوم هستید، اما آیا به نظر شما همین رکود منجر به کاهش تبعات تورمی اجرای فاز دوم می شود؟

 

من بدون اینکه متعرض افراد شوم، می گویم چنین توصیه هایی دقیقا مشابه همان هایی بود که چند سال قبل به احمدی نژاد و سالها قبل تر به آقای هاشمی رفسنجانی شد و هر دو به آنها عمل کردند. همان شوک وحشتناک و افزایش تقریبا ۶۰۰ درصدی قیمت حامل های انرژی به نوبه خود زمینه تشدید کم سابقه این رکود را فراهم کرد. طبیعتا اگر باز هم چنین سخنان سست و بی پایه ای مبنای سیاستگذاری در ایران قرار گیرد، همان نتایج را ایجاد و تشدید خواهد کرد. مایه شگفتی است که برخی سیاستهایی را توصیه می کنند که روزی انجام شد و نتایجش هم به خوبی در اقتصاد مشهود است. ضمن اینکه به لحاظ تئوریک هم شواهد و استدلالهای قدرتمندی وجود دارد که می گوید شوک های قیمتی از طریق رانتی کردن فضای حاکم بر اقتصاد و تحمیل یک اقتصاد بی ثبات و دامن زدن به واکنش های آینده هراسانه از ناحیه مردم، عمق بحران های موجود را افزایش می دهد. برای من مایه شگفتی است که با این همه تجربه ای که ما در ۲۵ سال گذشته در این خصوص داشته و با سوابق طولانی که در علم اقتصاد در این زمینه وجود دارد، باز هم افرادی همین حرفهای کلیشه ای و پوچ و بارها شکست خورده صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را تکرار می کنند.

 

سابقه این تذکر شما به چه زمانی باز می گردد؟

 

سابقه اشراف نظری به این مسئله که شوک های قیمتی فاجعه آفرین و ضد توسعه ای است به زمان انتشار کتاب آدام اسمیت باز می گردد. اگر به صفحه ۴۱۲ کتاب اسمیت نگاه کنید، او در آنجا به اقتصاددانان هم عصر خود توضیح می دهد که باید بین تغییرات و نوسانات مزد و سود با نوسانات رانتی تفکیک قائل شوند. وی توضیح میدهد که دقت داشته باشید که مزد و سود علت نوسانات قیمتی هستند اما رانت معلول نوسانات قیمتی است. یعنی هر شوکی که به قیمتها وارد می شود بلافاصله فضا را رانتی کرده و این فضای رانتی گرایش های مولد را در اقتصاد به حاشیه می راند. در مرحله بعدی این فضای رانتی، انواع نابرابری ها را افزایش داده و در گام بعد، برگستره و عمق فساد مالی می افزاید. به اعتبار دیگر، این شرایط منجر به گسترش فضای رانتی است که به نوبه خود نیروی محرکه بی ثباتی های پی در پی در فضای کلان اقتصادی می شود و به این ترتیب یک دور باطل رکود تورمی را تحمیل میکند. این چیزی است که هم در سطح نظری مبانی روشنی دارد و هم به لحاظ تجربی در ایران طی ۲۵ ساله اخیر به کرات آزموده شده است. بنابراین اصرار بر چنین سیاستهایی آن طور که در ادبیات انتقادی برنامه تعدیل ساختاری مطرح شده، اصرار بر پیشروی در یک باتلاق است. یعنی ما را در باتلاق توسعه نیافتگی فروتر می برد.

 

چندی قبل مشاور اقتصادی رئیس جمهور در یک مصاحبه ی تلویزیونی عنوان کرد که ما می پذیریم افزایش های جدید در نرخ حامل های انرژی، تشدید کننده رکود تورمی موجود است، یعنی حتی مسئولان دولتی هم به این مسئله اذعان دارند منتها ایشان در توضیح اینکه چرا باوجود اینکه میدانند اجرای این سیاست، رکود تورمی را شدت کرده و باز هم بر این سیاست اصرار دارند، توضیح داد که در حال حاضر ما دغدغه آلودگی هوا را داریم. ایشان گفتند که در حال حاضر آلودگی هوا در ایران بیش از حد زیاد شده و ما امیدواریم از طریق افزایش قیمت حامل ها و کاهش مصرف آنها، به بهبود وضعیت آلودگی کمک کنیم.

 

 خب این یکی از دغدغه ها بود. کمااینکه باید به این نکته هم توجه داشت که دست دولت در اجرا یا عدم اجرای فاز دوم هدفمندی چندان باز نبود. به هر حال این سیاستی بود که الزام قانونی برای اجرای آن وجود داشت.

 

خب این موضوعی بود که خود مشاور اقتصادی رئیس جمهور مطرح کرد. اما به نظر بنده، اینها استدلالهایی سست و بی پایه است. در دولت قبل دیدیم که با افزایش قیمتی معادل ۱۰ برابر افزایش های فعلی نرخ حاملهای انرژی، به جای اینکه شاهد کاهش مصرف سوخت باشیم، افزایش مصرف رخ داد، بنابراین نتیجه می گیریم که سیاستهایی از این دست هیچ کمکی به کاهش آلودگی هوا نخواهد کرد.

اما نکته دیگری که ایشان درآن صحبتهایشان مطرح کردند، این بود که گفتند به دنبال آنیم که از این طریق کسری مالی دولت را اندکی بهبود ببخشیم. در این زمینه نیز به اندازه کافی مستندات و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد از آنجا که در ایران دولت بزرگترین مصرف کننده است، طبیعتا بزرگترین آسیب بیننده از سیاستهای تورم زا هم هست. بنابراین اگر مشاور اقتصادی رئیس جمهور فکر می کنند که از طریق سیاستهای تورم زا می توان به کسری مالی دولت کمک کرد این هم یک تصور به کل نادرست است.

 

به نظر شما اجرای فاز دوم هدفمندی در فضای رکودی چه هزینه هایی به همراه خواهد داشت؟

 

بدون تردید این شرایط برای دولت هزینه بر خواهد بود. زمانی که یک دولت اشتباهی را مرتکب می شود، به همان میزانی که این اشتباه از جنبه اقتصادی برای او هزینه بر خواهد بود از جنبه سیاسی و اجتماعی نیز برایش هزینه خواهد داشت.

من می توانم بگویم این دولت در گودال اقدامات غلط و مخرب دولت قبل قرار گرفته است، راه برون رفت از این ورطه خطرناک، استمرار آن سیاست­ها و دل خوش کردن به کاهش شیب اقدامات مخرب نیست راه حل اصولی تمرکز بر کانون­های اصلی مشکل است . اگر قسمت عرضه حامل­ های انرژی مشکلات اساسی دارد به شرحی که اشاره شد باید روی حل آن مشکلات در کانون اصلی آن تمرکز کرد در غیر این صورت اصرار بر استمرار بی­راهه روی فقط بحران­ها را شدت خواهد بخشید. طریق عقلایی این است که زمانی که نسبت به این فضا آگاهی یافتند، راه درست آن است که از این گودال خارج شوند نه اینکه تسلیم شرایط شوند و همان روند را ادامه دهند. راه نجات دولت تقلید از دولت قبل نیست. بدون شک این دولت باید از آن سیاستهای بحران آفرین فاصله بگیرند تا هم خود اعتبار بیشتری یابد و هم کشور از این شرایط نجات پیدا کند.
 

مطالبات معوق بانک‌ها معادل یک هشتم بودجه کل کشور

Posted: 06 Jun 2014 01:31 AM PDT

جرس: نبود عوامل بازدارنده در مقابل روند فزاینده مطالبات بانکی، اقتصاد را به مرحله ای رسانده که معوقات بانکی به تهدید و دغدغه ای برای این سیستم تبدیل شده است.  

 

به گزارش ایسنا، پرداخت تسهیلات به مشتریانی که در نگاه اول معتبر به نظر می رسند می تواند آغاز رقم خوردن مطالباتی باشد که در صورت عبور از کانال سرسید، معوق مانده، مشکوک الوصول شده و حتی سوخت شوند یا اینکه در بهترین حالت وصول می شوند. این در حالی است که اکنون رقمی بین 80 تا 100 هزار میلیارد تومان از همین مطالباتی که ممکن است وصول شوند یا سوخت شده باشند در نظام بانکی کشور انباشت شده است.

 

چرایی انباشت معوقات در نظام بانکی از نگاه کارشناسان و مسولین بانکی

 

اینکه چرا میزان مطالبات معوق بانکی در سال های اخیر روند فزاینده ای را طی کرده و از نزدیک به 7000 میلیارد تومان در سال 1384 به رقم فعلی که دولت آن را حدود 80 هزار میلیارد تومان و برخی منابع بیش از 100 هزار میلیارد تومان عنوان می کنند رسیده است را می توان در بخش های مختلفی جست و جو کرد.

 

کارشناسان معتقدند که عدم دقت کافی در هنگام پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، بازخرید تسهیلات مشتریان بدحساب از طریق اعطای تسهیلات جدید به آنها، پایین‌بودن هزینه تحصیل پول (نرخ سود تسهیلات بانکی) نسبت به نرخ بهره در بازارهای غیررسمی، ایجاد توقعات در جامعه به واسطه وجود درآمدهای سرشار نفتی منجر به افزایش تقاضای تسهیلات بانکی، سیاست‌های نادرستی نظیر افزایش روزافزون تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، تسهیل شرایط دریافت وام‌های کلان بانکی، ترویج این عادت اجتماعی که دولت معمولا در بازپرداخت امهال می‌کند، استمهال بدهی‌های بدهکاران همچنین سودجویی و سوءاستفاده از تسهیلات بانکی، کندی روند وصول مطالبات و عدم دقت لازم در مورد ارزیابی وضعیت مالی و اعتباری ضامن یا ضامنان از مهمترین دلایل افزایش مطالبات معوق بانکی و بدهکاران دانه درشت در چند سال گذشته است.

 

در نگاهی دیگر رکود اقتصادی و مشکلات پیش آمده برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان که بخشی از آن ناشی از تحریم و بخشی دیگر درنوسان ارزی و عدم حمایت از تولید در هنگام افزایش هزینه ها در مرحله اول قانون هدفمندی ریشه دارد است عنوان می شود؛ چراکه موجب شد عده ای از کسانی که برای تولید و فعالیت در بخش واقعی اقتصاد اقدام به دریافت تسهیلات کردند در بازپرداخت با مشکل مواجه شوند.

 

در عین حال ولی الله سیف-رییس کل بانک مرکزی- ضعف در نظارت‌های درون سازمانی و کنترل‌های داخلی کارا و کافی در مورد عملیات داخلی بانک ها به منظور اطمینان از کفایت بررسی‌ها قبل از پرداخت تسهیلات و عدم ایجاد اطمینان کافی نسبت به بازگشت تسهیلات اعطایی را موجب افزایش مطالبات معوق در شبکه بانکی می داند.

 

به اعتقاد سیف، افزایش حجم تسهیلات تکلیفی، اختلالات مالی بوجود آمده از ناحیه تحریم‌ها برای برخی دریافت کنندگان تسهیلات و همچنین عدم وصول طلب برخی از پیمانکاران بخش غیردولتی از دولت و نوسانات شدید بازار ارز طی سال‌های گذشته در رشد معوقات بانکی بی تاثیر نبوده است.

 

معوقات بانکی کجاست؟

 

طبق آخرین اظهارات مسولین بانک مرکزی، حدود 15 درصد از کل معوقات بانکی توسط 10 بدهکار دانه درشت بانکی بلوکه شده است. همچنین 50 گروه یا شرکت مرتبط به یکدیگر 33 درصد و 200 بدهکار بزرگ 55 درصد دیگر از مطالبات معوق را به خود اختصاص داده اند و سه نفر بالغ بر1000 میلیارد تومان و 48 درصد بدهکاران یعنی حدود 131 مشتری بیش از 100 میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکارند.

 

این در حالی است که 61 درصد از مبلغ متعلق به 500 نفر بدهکار بزرگ بانکی مربوط به افرادی است که فعالیت اصلی آن ها صنعت و معدن است. به عبارتی دیگر 30 درصد از کل مطالبات معوق شبکه بانکی کشور به بخش تولید باز می گردد.

 

در مورد حجم مطالبات معوق بانک های دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی نیز باید یادآورشد که 32 هزار و 300 میلیارد تومان از طلب بانک های دولتی معوق شده که معادل 13 درصد کل تسهیلات آن هاست.

 

همچنین مطالبات بانک های خصوصی به 25 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 17 درصد کل تسهیلات و میزان طلب بانک های نیمه خصوصی 23 هزار و 400 میلیارد تومان برابر با 12 درصد تسهیلات آن ها عنوان می شود.

 

سایه معوقات بانکی بر نظام بانکی و اقتصادی کشور

 

اما رشد طلب های معوق بانک ها در حالی از سال 1388 از رقم 41 هزار میلیارد تومان هرساله با 20 درصد رشد همراه بوده که نسبت مطالبات معوق به کل مطالبات تا پایان سال 1392 به 15.6 درصد افزایش یافته و این در حالی است که درمقایسه این نسبت به عنوان یکی از شاخص های مهم سنجش سلامت بانکی در داخل با نظام بین المللی بانکی که بین دو تا پنج درصد برآورد می شود نمی توان شرایط مناسبی را برای سیستم بانکی کشور قابل تصور بود.

 

در عین حال رشد مطالبات معوق بانکی در کنار تمامی آثار سوئی که می تواند برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد خود بانک ها را نیز با چالش های بسیاری روبه رو می‌کند، به گونه ای که هزینه های آنها را افزایش داده، امکان برنامه ریزی مناسب را سلب، گردش وجوه نقد را مختل و رتبه بندی داخلی و بین المللی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

از سویی دیگر حجیم شدن بدهی دانه درشت ها به نظام بانکی ضمن تاکید بر ضعف مدیران آن ها و کاهش اعتماد مردم به سیستم بانکی که ممکن است به خروج سپرده بینجامد، امکان پرداخت تسهیلات بانک ها را به دلیل کاهش منابعی که در بیرون بلوکه شده به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد.

 

گواه این موضوع پرداخت وام ازداوجی است که مدتی متوقف شده و بانک ها عامل اصلی این توقف را کمبود منابع عنوان می کنند. این در حالی است که بانک های دولتی با نزدیک به 33 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی خود می توانند حداقل به 11 میلیون متقاضی دریافت وام ازدواج تسهیلات سه میلیون تومانی بپردازند.

 

مطالبات معوق معادل یک هشتم بودجه کل کشور

 

در عین حال مقایسه رقم مطالبات معوق بانکی با برخی دیگرازهزینه ها بیانگر حجم قابل توجه و تاثیرگذار آن در اقتصاد کشور است. از این رو با توجه به اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پولی و همچنین مدیران بانکی رقم مطالبات معوق بانکی به بیش از 100 هزار میلیارد تومان نیز می رسد نشان می دهد پولی که در دست بدهکاران بانکی مانده و ممکن است که بخش قابل توجهی از آن سوخت شود معادل یک هشتم کل بودجه 803 هزار میلیارد تومانی کشور در سال 1393 است.

 

همچنین این 100 هزار میلیارد تومان در حالی رها شده است که هر ساله بسیاری از طرح های عمرانی ملی و استانی کشور به دلیل عدم تحقق بودجه مصوب آن نیمه کاره می ماند تا جایی که هم اکنون نزدیک به 3000 طرح نیمه تمام عمرانی و توسعه ای به دلیل کمبود منابع روی دست دولت مانده است.

 

این در حالی است که بررسی تحقق بودجه های عمرانی در سال های اخیر نشان می دهد که منابع این بخش همواره صرف هزینه های جاری شده و عملکرد کاملی نداشته است، به گونه‌ای که در سال 1390 حدود 29 هزار میلیارد تومان، سال 1391 نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان و در سال 1392 حدود 22 هزار میلیارد تومان از کل بودجه های هر سال برای توسعه و آبادانی کشور هزینه شده است.

 

بر این اساس طبق آخرین آمارعملکرد، بودجه های عمرانی کشوری که تاکنون چهار برنامه توسعه را پشت سر گذاشته و در سال های پایانی برنامه پنجم قرار دارد، یک پنجم رقم جامانده پیش بدهکاران بانکی آن است. از سویی دیگر با احتساب بودجه حدود 40 هزار میلیارد تومانی عمرانی مصوب سال جاری واضح است که کل هزینه های عمرانی از سال 1390 تا کنون با رقم مطالبات بانکی کشور برابری می کند و این در حالی است که اختصاص منابع بیشتر به پروژه های عمرانی و طرح های توسعه ای به یکی از عوامل تحمیل افزایش تا 70 درصدی قیمت سوخت به مصرف کننده در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و یا محدودیت دولت در افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران شود تا به جای صرف بیشتر منابع در هزینه های جاری به بودجه های عمرانی تخصیص یابد.

 

به گزارش ایسنا، با وجود اقدامات اخیر دولت یازدهم برای مقابله با افزایش معوقات بانکی و بازپس‌گیری منابع خارج شده از سیستم بانکی این گونه به نظر می رسد که برگرداندن چنین ارقام قابل توجهی نیازمند حرکت تمامی فعالان سیاسی، قضایی، اقتصادی و بانکی است تا بر مبنای آسیب شناسی موضوع و شناخت دقیق دلایل بسیاری که موجبات چنین شرایطی را فرهم آورده راهکارهای جامعی ارائه و اتحاذ شود چرا که 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی یکباره و توسط یک گروه ایجاد نشده است که یکدفعه و با اقدام انفرادی نیز حل و فصل شود. 

 

استقبال آمریکا از گزارش اخیر آژانس درباره ایران

Posted: 06 Jun 2014 01:09 AM PDT

جرس: آمریکا روز چهارشنبه از تلاش‌های اخیر ایران برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش استقبال کرده و درخواست کرد که سرعت همکاری‌ها را با آژانس افزایش دهد.  

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوزف مک مانوس نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: گام‌های برداشته شده خوب است اما کافی نیست. این راه بلندی است که باید پیموده شود تا به نتیجه برسد اما هر گامی به مثابه یک یک پیشرفت است.

 

وی با اشاره به پایبندی ایران به توافقات اخیر گفت: این تنها یک گام اولیه است. باید این روند تسریع یابد و همکاری‌های کاملی در مورد مسائل دیگر مانند ارائه اطلاعات درباره مسائل مرتبط با فعالیت‌های احتمالی تسلیحاتی، شفاف شود.

 

در گزارش اخیر آژانس درباره ایران این کشور تمام تعهدات خود را اجرا کرده و بر اقدامات اخیر توافق شده پایبند است و برای اولین بار حتی مسائل مشکوک مربوط به انحراف در برنامه هسته‌ای مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.

 

مک‌مانوس با تاکید بر پافشاری طرفین بر اهداف و انگیزه‌های خود با مذاکرات با ایران گفت: هنوز هم ما بر اهداف خود متمرکز هستیم.

 

دور جدید مذاکرات ایران و 1+5، 26 تا 29 خردادماه در وین برگزار می‌شود.

 

درخواست وزیر امور خارجه پیشین مصر از روحانی برای شرکت در مراسم سوگند السیسی

Posted: 06 Jun 2014 12:35 AM PDT

جرس: وزیر امور خارجه پیشین مصر خواهان حضور روحانی در مراسم سوگند السیسی شد.  

 

محمد العرابی در سخنانی از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران خواست تا در مراسم ادای سوگند عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور جدید مصر حضور داشته باشد.

 

وی در ادامه این اقدام را گامی در جهت بازگشت روابط دو کشور توصیف کرد و افزود: این درخواست بیانگر نیت‌های خوب است و باید باب گفتمان استراتژیک تهران - قاهره باز شود.

 

به گزارش ایسنا، العرابی افزود: هم‌چنین باید تفاهم بر روابط دو کشور حکمفرما شود، چرا که ایران از بازیگران اصلی منطقه به شمار می‌رود.

 

بنا بر گزارش المصری الیوم، وی ادامه داد: مصر و ایران از اعضای کشورهای اسلامی در حال توسعه هستند و روابط دو کشور نیز در حال حاضر رو به توسعه و پیشرفت است. 

درخواست ۷۰ روزنامه‌نگار برای پیگرد قانونی صداوسیما

Posted: 06 Jun 2014 12:17 AM PDT

در پی پخش گزارش کذب درباره مسیح‌علی‌نژاد
جرس: ۷۰ تن از روزنامه نگاران ایرانی طی نامه ای به سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران ضمن اعتراض به پخش گزارش کذب درباره مسیح علی نژاد در صدا و سیمای ایران، در نبود انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، خواستار پیگرد قانونی این رسانه دولتی طبق موازین جهانی شدند.  

 

به گزارش جرس، در بخشی از این نامه آمده است: ا‍صل در خبررسانی، صحت بی طرفی است. اما صدا و سیمای ایران، رسانه ای که خود را سخنگوی کشور، دولت و ملت میداند مدتها است که این اصول را زیر پا گذاشته و در برهه های مختلف با انتشار اخبار دروغ، اتهامات اخلاقی وانتشار اعترافات دروغین‌ در همکاری با نهادهای امنیتی به مانعی در مسیر اطلاع رسانی روزنامه نگاران مستقل بدل شده است.

 

متن این نامه به شرح زیر است:



سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران

 

ا‍صل در خبررسانی، صحت بی طرفی است. اما صدا و سیمای ایران، رسانه ای که خود را سخنگوی کشور، دولت و ملت میداند مدتها است که این اصول را زیر پا گذاشته و در برهه های مختلف با انتشار اخبار دروغ، اتهامات اخلاقی وانتشار اعترافات دروغین‌ در همکاری با نهادهای امنیتی به مانعی در مسیر اطلاع رسانی روزنامه نگاران مستقل بدل شده است.


این بار نوک پیکان این رسانه مسیح علی نژاد روزنامه نگار ایرانی را مورد حملات خود قرار داده و با انتشار گزارش‌های کذب تلاش کرده تا به وجهه این روزنامه نگار خدشه وارد کرده تا مانع فعالیت حرفه ای او‌ شود.


موج جدید حملات صدا و سیما‌ با گزارش دروغین در خصوص «مصرف مواد مخدر و تجاوز به خانم علی نژاد در لندن و مقابل چشم فرزندش» رقم خورده است.


در حالی که براساس قوانین ایران که از قوانین اسلام نشات گرفته و همچنین قوانین بین المللی تهمت و افترا به افراد اتهامی قابل پیگرد قانونی است اما قوه قضاییه ایران هیچ اقدامی در این راستا نکرده و چشمانش را بر این جرم بسته است این درحالی است که بسیاری از روزنامه نگاران ایرانی به دلیل پیگیری وظیفه طبیعی اطلاع رسانی خود بدون محاکمه عادلانه در زندان به سر میبرند.


عملا این نوع رفتار صدا و سیمای ایران تبدیل به اهرم فشاری برای تحت فشار قرار دادن رسانه های مستقل و ایجاد مانع بر جریان آزاد اطلاعات توسط روزنامه نگاران فارسی زبان در ایران و خارج از ایران شده است.


در نبود سازمان صنفی و سندیکایی روزنامه نگاران در داخل کشور و عدم امکان طرح شکایت و دفاع از حقوق و شخصیت خود در دستگاه قضایی، ما روزنامه نگاران ایرانی‌ از سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران ‌می خواهیم در چارچوب موازین جهانی ناظر بر حقوق بشر، حقوق رسانه ها و روزنامه نگاران، در برابر تهمت و توهین و افترای مدوام رسانه های رسمی جمهوری اسلامی علیه ما و پایمال شدن کرامت انسانی به هر طریق ممکن از ما دفاع کنید. ما می خواهیم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به این رفتار مغایر با موازین حرفه ای و اخلاقی پایان دهد.

 

احسان مهرابی
احمد رافت
اردوان روزبه
آرش بهمنی
ارشاد علیجانی
آسيه امينى
آیدا قجر
بهروز صمدبیگی
تارا بنیاد
توکا نیستانی
جواد منتظری
حسین علوی
حمید مافی
حنيف مزروعي
داریوش معمار
دلبر توکلی
رسول اصغری
رضا حقيقت نژاد
رضا رفیعی
رویا ملکی
سارا دماوندان
سارا معصومی
ساقی لقایی
سام محمودی سرابی
سامان رسول پور
سحر بیاتی
سروش فرهادیان
سعیده امین
شبنم آذر
شکوفه آذر
شهرام رفیع زاده
شهرزاد همتی
شهره عاصمی
شيما شهرابي
علی شیرازی
علی مزروعی
عيسي سحرخيز
فاطمه فنائیان
فرزین گلپاد
فرشته قاضي
فرنازفرضي
فرهمند علیپور
فریبرز سروش
فريد حائرى نژاد
کاوه قریشی
لادن سلامى
ليدا حسينى‌‌نژاد
لیلا سعادتی
لیلا ملک محمدی
لیلی نیکونظر
مانا نیستانی
ماهرخ غلامحسین پور
محمد آقازاده
محمد تنگستانی
محمد کسایی زاده
مرتضی کاظمیان
مریم سینایی
مهدی تاجیک
مهدی رستم پور
مهدی قدیمی
مهدی محسنی
میترا خلعتبری
نازنین کاظمی
نزهت امیرآبادی
نعیمه دوستدار
نگین بهکام
نیکی محجوب
نیوشا صارمی
همايون خيری
یوسف عزیزی بنی طرف 

ایران قهرمان کشتی فرنگی جوانان آسیا شد

Posted: 05 Jun 2014 11:23 PM PDT

جرس: با راه یابی دو ملی پوش به دیدار رده بندی، تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران قهرمان زودهنگام مسابقات آسیایی شد.  

 

به گزارش ایسنا، در روز دوم رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جوانان آسیا در مغولستان، دو نماینده ایران در وزنهای 50 و 120 کیلوگرم به دیدار رده بندی رسیدند و با توجه به کسب پنج مدال طلا و یک مدال نقره در روز اول، تیم ایران قهرمان زودهنگام این رقابت ها شد.

 

در روز اول مسابقات، تیم ایران توسط علی ارسلان در وزن 60 کیلوگرم، رامین طاهری در وزن 66 کیلوگرم، پیام بویری در وزن 74 کیلوگرم، علی شریفی در وزن 84 کیلوگرم و محمد ابراهیمی در وزن 96 کیلوگرم صاحب مدال طلا شد و بهروز ملکی در وزن 55 کیلوگرم نقره گرفت.

 

نتایج فرنگی کاران ایران در روز دوم رقابت ها به شرح زیر است:

 

در وزن 50 کیلوگرم رضا خدری پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 8 بر صفر گاناجات آکیلبیک از قزاقستان را شکست داد اما در دور سوم با نتیجه یک بر یک مغلوب آنیل از هند شد و به دیدار رده بندی رفت حریف خدری در این دیدار ریوتا سایتو از ژاپن است.

 

در وزن 120 کیلوگرم بابک رزمپوش پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر آوارزد از مغولستان را شکست داد وی در دور سوم با نتیجه 8 بر صفر مقابل لیو بین از چین شکست خورد و راهی دیدار رده بندی شد. حریف رزمپوش در این دیدار برنده کشتی گیران قرقیزستان و هند است.

 

 

روسیه: مذاکرات وین فشرده بود/ طرح مساله برنامه موشکی در مذاکرات آتی جایز نیست

Posted: 05 Jun 2014 11:23 PM PDT

جرس: معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه اعلام کرد: مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین در سطح کارشناسان بسیار فشرده بود و دو طرف موضع سرسختانه ای را در مذاکرات اتخاذ کردند و ما معتقدیم که طرح مساله برنامه موشکی در مذاکرات جایز و به نفع روند گفتگوها نیست.  

 

به گزارش ایرنا، سرگئی ریابکوف روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: دور کنونی مذاکرات ایران و گروه 1+5 بطول انجامید و در مسایل اصلی مواضع دو طرف به قدری سرسختانه بود که شرکت کنندگان در آن پرداختن به موضوعات حاشیه ای را صلاح ندانستند.

 

وی اضافه کرد: باید توجه شرکت کنندگان در مذاکرات به موضوعات اصلی متمرکز می شد.

 

ریابکوف با بیان این که دو طرف با عزم راسخ به جستجوی راهکار حل مسایل پرداختند، اظهار داشت: ماهیت طرح ژنو برای حل مسایل هسته ای ایران به این صورت است که علاوه بر اعتمادسازی نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران باید بطور مشترک نیازهای واقعی این کشور در عرصه هسته ای تعیین شود.

 

وی اضافه کرد: تعیین نیازهای هسته ای ایران کلید حل مسایل هسته ای است و من معتقدم در این زمینه حتما به نتیجه نهایی دست می یابیم.

 

وی افزود: مساله نگران کننده در این زمینه این است که زمان کمی باقی مانده و از طرف دیگر همانند وضعیت های مشابه در مذاکرات دیگر زمانی که به پایان مذاکرات نزدیک می شویم هیجان در آن بیشتر می شود.

 

ریابکوف گفت: از همه شرکت کنندگان در مذاکرات ایران و گروه 1+5 دعوت می کنیم بحث در مورد رویکردها برای حل مساله هسته ای را به پایان رسانده و به تبادل متن توافقنامه از جمله در مورد حساس ترین مسایل بپردازند.

 

وی افزود: اما آنچه به برنامه موشکی ایران مربوط می شود نمی خواهم در مورد دور آینده مذاکرات سخن از پیش بگویم اما می خواهم تاکید کنم که در حال حاضر فرمول های مورد توافق که چه فناوریهایی را می توان به فناوریهای موشک های بالستیکی مربوط دانست، وجود ندارد.

 

وی گفت: همه این مسایل مورد اختلاف هستند و به همین دلیل اگر می خواهیم پیگیرانه رفتار کنیم باید به سویی سمت گیری کنیم که مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران پیش می رود و طرح مسایل دیگر کمکی نمی کند.

 

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در مورد دور بعدی مذاکرات گفت: دور آینده مذاکرات ایران و گروه 1+5 روز 16 ماه ژوئن شروع و تا بیستم ادامه خواهد داشت.

 

وی گفت: مذاکره یک هفته کاری خواهد بود اما اگر روز بیستم ماه ژوئن بدون نتیجه کتبی مذاکره را به پایان برسانیم در آن صورت مسایل اصلی شروع خواهد شد.

 

ریابکوف گفت: حداکثر تلاش را می کنیم که از بروز این وضعیت جلوگیری کنیم و در این راستا ایده های خود را در سندی به شرکا ارائه کردیم تا به روند مذاکرات کمک کنیم.

 

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 که از روز چهارشنبه در سطح کارشناسان دو طرف در وین آغاز شده بود، عصر روز پنجشنبه به پایان رسید و قرار شد دو طرف نتایج جلسات دو روزه خود را به مقامات ارشد مذاکره کننده در پایتخت ها ارائه کنند.

 

ریاست هیات کارشناسی مذاکره کننده ایران را در این دور از مذاکرات «حمید بعیدی نژاد» بر عهده داشت و ریاست هیات کارشناسی 1+5 با «استفان کلمنت» دستیار کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

 

بعیدی نژاد در گفت و گوبا ایرنا در وین با اعلام پایان این مرحله از مذاکرات کارشناسی، خاطرنشان کرد: دو طرف در مذاکرات روز گذشته و امروز که فنی و فشرده انجام شد، بحث های ریز کارشناسی را مطرح و به صورت دقیق مورد بررسی قرار دادند.

 

عضو گروه مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: نتایج این جلسه کارشناسی به مقامات ارشد کشورهای طرفین مذاکره ارائه خواهد شد. 

 

محمد مرسی در پیامی به مردم مصر خواستار حفظ انقلاب شد

Posted: 05 Jun 2014 11:02 PM PDT

جرس: محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر، در پیامی خطاب به مردم این کشور خواستار حفظ انقلاب مسالمت آمیز و اتحاد و همدلی "نیروهای انقلابی" شد.  

 

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، مرسی در پیامی که روی صفحه رسمی فیس بوک خود منتشر کرد، گفت: "من مرتکب اشتباهاتی شده ام، اما هرگز به اعتماد مردم خیانت نکرده ام."

 


مرسی که نخستین رییس جمهور منتخب مردم مصر در جریان یک انتخابات آزاد و دموکراتیک به شمار می آمد، جولای سال گذشته در پی اعتراضات خیابانی مخالفان خود، توسط ارتش برکنار شد.

 

وی با اتهاماتی از جمله فرار از زندان به کمک شبه نظامیان مرتبط با حماس، تحریک و تهییج هواداران خود به قتل و آشوب، و جاسوسی برای دشمنان خارجی روبروست.

 

مرسی در پیام فیس بوکی خود از نیروهای انقلابی مصر خواسته است تا به فعالیت های خشونت پرهیز خود ادامه دهند. وی وعده داده که پیروزی به زودی نصیب آنها خواهد شد.

 

مرسی انتخابات هفته گذشته ریاست جمهوری را یک "نمایش مضحک" خوانده و گفته است اکثریت مردم مصر، با عدم حضور در پای صندوق های رای، دنیا را وادار کردند تا "سکوت کر کننده" آنها را بشنود.

 

بنا به گزارش کمیسیون انتخاباتی ریاست جمهوری، نزدیک به 47 درصد از 54 میلیون مصری واجد شرایط، در انتخابات شرکت کرده اند. 

احضار مدیر باشگاه خبرنگاران جوان به دادگاه در پی شکایت مهدی خزعلی

Posted: 05 Jun 2014 11:02 PM PDT

جرس: ابراهیم زادگان، رییس "باشگاه خبرنگاران جوان" وابسته به سازمان صدا و سیما با شکایت مهدی خزعلی به اتهام نشر اکاذیب به دادگاه فراخوانده شد.  

 

مهدی خزعلی در صفحه فیس بوک خود نوشت: پس از قریب دو سال از نشر اکاذیب باشگاه خبرنگاران جوان و پیگیری شکایت من، بالاخره مدیر مسئول باشگاه به دادسرا احضار و تفهیم اتهام و برای وی قرار صادر شد.امیدواریم برای او هم حکم عادلانه ای صادر شود تا این چنین بی محابا دروغ نگویند،صدا و سیما به پشتوانه قدرت هر چه می خواهد می گوید، دروغ و تهمت و ناسزا و ناروا و …

 

"ابراهیم زادگان" یکی از نیروهای شاخص سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بوده و در دوران فعالیتش در باشگاه خبرنگاران جوان، خصوصا پس از حوادث انتخاباتی سال ۱۳۸۸ و سرکوب مردم توسط حاکمیت، نقش عمده ای در تلاش برای تخریب فعالان سیاسی و چهره های شناخته شده مقبول مردم را بر عهده داشته است.

 

«باشگاه خبرنگاران جوان» به دلیل سابقه امنیتی مدیرخود٬ همکاری تنگاتنگی با نهاد‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی دارد.

 

از ابراهیم زادگان هیچ عکس یا سابقه ای در رسانه های دیداری در دسترس نیست.

No comments: