---------------------------------------------------------------------------
روزنامه سیاست روز: صادرات کالاهاي ايراني به کشورهاي دور و نزديک، يک داستان پر از آب چشم است.
ساز وکار کالاهايي که براي صادرات به کشورهاي مختلف انتخاب ميشوند معمولا به گونهاي است که اساسا از سوي سازمانهاي متولي ارزيابي کيفيت، بررسي نميشوند. از سوي ديگر اغلب توليدکنندگان کالاهاي کشور اساسا خود را مخاطب يک سازمان مسئول نميبينند که استانداردسازي محصولات را مطابق قانون به توليدکنندگان و عرضهکنندگان گوشزد کنند.
وجود چنين فضايي که به رويه شدن توليد کالا و خدمات نامرغوب انجاميده است به گونهاي شيوع يافته است که تمامي مجموعههاي صادراتي کشور را به سوي تهي شدن از مرغوبيت و کيفيت گرايش داده است.
اما مسئوليت اين رويداد را بايد در کدام سازمان و موسسه جستوجو کرد.
آيا سازمان استاندارد مسئول نهايي اين رويداد است و يا سامانه بازرگاني کشور به سويي حرکت کرده است که اساسا کيفيت و مرغوبيت را از مدار و شاخصهاي خود بيرون رانده است. اما گناه گمرک کشور چيست و بازارچههاي مرزي در اين زمينه چه مسئوليتي دارند مهمتر از همه آيا اين حرکت غير اقتصادي و صنعتسوزي را بايد از چشم وزارت صنايع نيز ديد و يا ... يک توليدکننده دراين باره ميگويد:
یکی از حوزه هایی که باعث بر هم خوردن بازار صادراتی کالاهای ایرانی شده است، نظارت نكردن بر کیفیت کالاهای تولیدی در داخل مرزهای ایران است.
علاوه بر اين در چند سال اخیر برخی با سو استفاده از عدم نظارت و نبود قانون مشخص و مدون در خصوص واردات کالاهای بی کیفیت،اقدام به واردات این نوع کالاها کرده اند و با ایجاد تغییراتی اقدام به صادرات مجدد آن کرده اند که عموما شغل اصلی آنها نیز "بازرگانی" نیست.
این تولید کننده با اشاره به انگیزه اصلی تولید و صادرات کالاهای بی کیفیت گفت: ارزانی کالاهای بی کیفیت در مقایسه با تولیدات با کیفیت سبب شده است برخی بازرگان نماها این کالاها را با قیمت پائین خریداری کرده و با دریافت مجوز صادرات کالا،اقدام به صادرات کنند.
نحوه نظارت بر كيفيت كالاهاي صادراتي
وی با انتقاد نسبت به عملکرد دستگاه های نظارتی در بازارچه های مرزی گفت: در حال حاضر بازارچه های مرزی نقش نمایشگاه کالاها و تولیدات بی کیفیت داخلی را ایفا می کنند که این خود به تنهایی برای آینده صادرات ایران هشدار دهنده است.
وي در خصوص از دست دادن بازارهای هدف صادراتی در چند سال اخیر گفت:عدم نظارت ها بر صادرات کالا سبب شده است تا بازارهای هدف صادراتی دیگر به کالاهای ایرانی اعتمادی نداشته باشند و برای واردات به کشورهای رقیب ایران رجوع کنند.
وی با ذکر مثالی گفت: سال گذشته یک هیات بازرگانی از ایران به قزاقزستان سفر کردند برای مذاکره با قزاق ها که کشوری است تمام معدنی،اما جالب است که از ایران حتی یک شركت تولید کننده مواد معدنی هم به این کشور نرفت و این به معنای عدم نیاز آنها به ایران و روی آوردن به کشورهای رقیب همچون ترکیه است.
وی افزود: برخی هنوز دغدغه تولید ندارند و به جهت اینکه صرفا کار بازرگانی می کنند و سود بیشتری به دست می آورند از خلاهای قانونی و عدم اجرای قوانین مصوب به شدت سو استفاده می کنند.
وی به مصوبه ارتقای سطح کیفیت کالاهای صادراتی که سال 85 به امضای وزرای بازرگانی،صنایع و کشاورزی رسید اشاره کرد و گفت: در این مصوبه آمده است که به منظور ایجاد هماهنگی در سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت برای ارتقاي سطح کیفیت محصولات صادراتی کشور کارگروه مدیریت صادرات تشکیل می گردد، اما در عمل این کارگروه نتوانسته است به مصوبات مورد نظر عمل کند و هنوز کالاهای ایرانی با کیفیت پائین صادر می شوند.
وي به عواقب بی توجهی به افزایش کیفیت کالاهای صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: این روند بدنامی کالاهای صادراتی ایران در بازارهای هدف، رقابت ناپذیر کردن،از دست دادن بازارهای هدف،جایگزین شدن رقبا به جای ایران و کاهش قدرت چانه زنی برای فروش کالاهای با کیفیت را رقم خواهد زد.
كالا هاي بي كيفيت ايراني در بازار هاي منطقه
نبود نظارت دقيق از سوي حوزه هاي گوناگون صنعتي كشاورزي و بازرگاني در طول سال هاي اخير با عث شده است كه بخش وسيعي از كالاهاي توليد داخل كه بسيار نامرغوب و بي كيفيت هستند از دروازه هاي رسمي و قانوني به كشور هاي همسايه و حتي آن سوتر صادر شوند. هر چند كه كليد اين اتفاق از سالهاي بسيار دور خورده است اما واقعيت آن است كه در سالهاي بسيار نزديك اين رويداد روند تند تري يافته است .
لبته در روز هاي اخير برخي از دست اندر كاران با انتقاد ازاين رويداد بازرگاني ، ادامه اين فرايند را منتهي به حذف سريع بازار منطقه از توليدات ايراني ارزيابي كرده است .
معاون وزير بازرگاني در توسعه خارجي ايران با انتقاداتي نسبت به صدور كالاهاي بيكيفيت ايراني به كشور عراق عنوان كرد: چيزي در عراق نديدم به غير از كالاهاي ايراني كه عرق شرم بر پيشاني ما جاري ساخته بود. وي همچنين با انتقاد نسبت به اينكه تجارت ايران با عراق مبتني بر پيلهوري است، هشدار داد كه با روند فعلي تجارت ايران با كشور عراق افول ميكند.
وي افزود: اگر روندي كه در حال حاضر با كشور عراق داريم ادامه پيدا كند، در آينده نزديك شاهد افول تجارت و فرصتهاي تجاري در كشور عراق خواهيم بود.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه سال گذشته اعلام شد با 4.2 ميليارد دلار صادرات به كشور عراق اولين شريك تجاري ايران در صادرات، كشور عراق است. در چهار ماهه امسال نيز 1.2 ميليارد دلار به كشور عراق صادرات داشتيم كه 16 درصد صادرات غير نفتي ايران ميشود. وي يادآور شد: ما همچنين سهم قابل توجهاي از حضور در بازار عراق نداريم.
وي اظهار كرد: در داخل كشور عراق به زعم خيلي از دوستان ما مشكل از سوي عراقيهاست كه مشكلات عمدهاي از جمله نبود ثبات در تصميمگيريهاي مسئولان و بستن ناگهاني مرزها از جمله اين مشكلات است. من در اين سفر خيلي از مسائل را از نزديك ديدم و افسوس خوردم.
رييس سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه با اشاره به يكي از ديدارهايش در عراق و همچنين چند مراجعه به او در مورد كالاهاي بيكيفيت ايراني، متذكر شد: همچنان تجارت ما با عراق مبتني بر پيلهوري است و مسئولان عراقي عنوان ميكردند كه نگاه ايران به كشور عراق نبايد نگاه بازارچهاي باشد.
معاون وزير بازرگاني در ادامه اظهار كرد: چيزي در عراق نديدم به غير از كالاهايي كه عرق شرم بر پيشاني ما جاري ساخته بود. البته اين به معناي نفي كالاهاي با كيفيت ايراني در عراق نيست. اما وقتي كالاهاي بيكيفيت ايراني از رسانههاي عراقي پخش ميشد نشان داده ميشد كه صادركنندگان ايراني توجهي به شعور مصرف كنندههاي عراقي نداشتند. در مقابل كالاهاي با كيفيت از طرف كشور تركيه به عراق صادر ميشود و تركيهايها سرمايهگذاريهاي بسيار هنگفتي در كشور عراق كردهاند.
وي با اشاره به راهاندازي يك مركز تجاري ايران در سليمانيه عراق متذكر شد: ما نياز به تغيير پارادايم و تغيير نگرش به عراق هم در حجم صدور كالاها و هم صدور خدمات داريم.
به گفته افقهي روزانه حدود پنج تا 10 هزار نفر از ايران وارد كشور عراق ميشوند كه 200 دلار تا 500 دلار هر كدام سوغاتي از عراق ميخرند و در مجموع حدود يك ميليارد دلار آوردههاي ايرانيان از آن كشور ميشود اما در روند تامين نيازهاي اين مسافران در عراق محصولات ايراني جايگاهي ندارند.
وي در مورد كالاهاي بيكيفيت ايراني در عراق اذعان كرد: شير ترشيده، ماست ترشيده و پنير ترشيده در عراق به فروش رسيده است و اينها به اين دليل آن است كه برنامهريزيهاي خوبي دراين مورد صورت نگرفته است. البته مشكلات عراق مشكلات حاد و پيچيدهاي نيست. فقط لازم است خود بخش خصوصي اين مشكلات را احصاء كنند تا يك كالاي مرغوب و با كيفيت به عراق صادر شود.
استراتژي صادراتي نداريم
صدر هاشمينژاد، عضو اتاق بازرگاني اتاق تهران گفت : ما تاكنون يك بانك در عراق راهاندازي كرديم كه در رنكينگ بانكهاي عراق در جايگاه دوم قرار دارد. اقدامات ديگري نيز ما در كشور عراق انجام دادهايم و در مورد آن مركز صادراتي كه قرار است در عراق راهاندازي كنيم همه هزينهها را من ميدهم اما يك كار حرفهاي انجام شود.
وي اضافه كرد: مشكل اصلي ما بيكيفتي كالاهاي ايراني نيست. چرا كه كشور چين هم هنوز كالاهاي تقلبي صادر ميكند اما لطمهاي به صادرات آن نزده اما مشكل اين است كه ما اصلا استراتژي صادراتي نداريم.
تقي بهرامي نوشهر، عضو اتاق تهران نيز تصريح كرد: ما استراتژي براي تصاحب بازارهاي هدف نداريم. آنقدر كه سياست در مسير خودش حركت ميكند صادرات ما مسئله نيست.
---------------------------------------------------------------------------
Link: http://www.iranpressnews.com/source/080770.htm
--
The webmaster!
--
-
برای لغو عضويت لطفا از همان ایمیلی که عضو خبرنامه شده اید به آدرس زير ايميل بفرستيد
و سپس لینکی که برای شما فرستاده میشود را تائید کنید
IranPressNews+UNsubscribe@googlegroups.com
هرزمان که بخواهید میتوانید با فرستادن یک ایمیل به آدرس زیر دوباره مشترک خبرنامه شوید
IranPressNews+subscribe@googlegroups.com
-
No comments:
Post a Comment