---------------------------------------------------------------------------
سایت آخرین نیوز: خودرویی است با طراحی کاملا ایرانی.این دقیقا همان جملاتی است که برای سه خودروی ملی قبلی به کار رفت و بعدها مشخص شد این محصولات مثلا ملی به نوعي نام خارجي ها را گرو مي كشد. اولین خودروی ملی با موتور فرانسوی پژو هنوز به بازار عرضه می شود . دومین خودرو ملی که همان پلت فرم خودروی 206 صندوقدار است و سومین خودرو نیز هنوز...
چهارمین خودروی ملی با نام دنا امروز با حضور وزیر صنایع و معادن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیر ان صنعتی کشور رونمایی شد.
بر اساس اعلام خودروساز مربوطه دنا، خودرویی است با طراحی کاملا ایرانی و با برخورداری از فن آوری های روز جهانی توسط مهندسان ایران خودرو، مطابق با آخرین استانداردهای ایمنی و زیست محیطی اروپایی به بار نشسته است.
این دقیقا همان جملاتی است که برای سه خودروی ملی قبلی به کار رفت و بعدها مشخص شد این محصولات مثلا ملی به نوعي نام خارجي ها را گرو مي كشد. اولین خودروی ملی با موتور فرانسوی پژو هنوز به بازار عرضه می شود . دومین خودرو ملی که همان پلت فرم خودروی 206 صندوقدار است و سومین خودرو نیز هنوز بنام مینیاتور بعد از گذشت چند سال از رونمایی و پیش فروش آن و سرگردانی هزاران خریدار هنوز فرصت عرضه پیدا نکرده آن هم به دلیل مشکلات فنی و ایمنی .زمزمه های موجود نشان می دهد که چهارمین خودرو هم نام خارجی ها را یدک می کشد و چندان هم تمام ملی نیست.
این رونمایی در یک بعد بکام وزیر جوان صنایع است تا در قالب مراسم های بزرگ رونمایی و کارهای بزرگ تبلیغاتی و رسانه ای چند صباحی نگاهها را از بخش بیمار صنعت و تعطیلی و نابسامانی های موجود در آن دور کند اما دیری نخواهد پایید که نارضایتی "مینیاتوری "صنعت خودرو روز به روز بیشتر خود را نشان خواهد داد.
پلت فرم لغتی است که در زمان معرفی دو خودروی ملی همواره مورد توجه بوده ، شرکت ها روی تمام ملی بودن آن ها تاکید داشته اند و کارشناسان بر ترکیبی و اصطلاحا من در آوردی بودن آن ها !پلت فرم مفهومی شامل تشکیلات اصلی یک اتومبیل است که برای اشتراک در خودرو هایی استفاده می شود که از آن پلت فرم استفاده می کند . در حالت عادی یک پلت فرم شامل زیرسازی خودرو ، اکسل ها ، سیستم های تعلیق ، جلو بندی ، مجموعه موتور و نحوه قرار گیری ستون ها است . همچنین برای تشخیص مشترک بودن پلت فرم یک خودرو با خودرویی دیگر باید مواردی نظیر ، سیستم فرمان خودرو ، سیستم های تعلیق خودرو ، فاصله بین دو محور ، نحوه ی قرار گیری موتور و قطعات مربوط به موتور در خودرو و آرایش زیر بندی یا همان شاسی خودرو مورد بررسی قرار گیرند . طراحی یک پلت فرم می تواند نقشی اساسی در کاهش هزینه های یک کمپانی وافزایش توان نوآوری در آن شرکت داشته باشد و همچنین دانش و محصولات آن خودروسازی را به راحتی جهانی کند .
ایران خودرو در طراحی پلت فرم سمند که مدعی بود ، یک خودرو تماما ملی است به جای به کار بردن واژه ی مالکیت ملی از واژه ی خودرو ملی استفاده کرد . اکنون با تطبیق دادن تعریف سمند با تعریف پلت فرم متوجه می شویم که سمند از هیچ نظری در پلت فرم استقلال ندارد و تماما بر پایه پلت فرم گروه پژو سیتروئن که برای سیتروئن BX و پژو 405 استفاده شده طراحی شده است .
رانا ، دیگر خودرو ملی ایران خودرو بود که باز هم با 206 اشتراکاتی دارد که با استفاده از آزمون پلت فرم میتوان به نقص آن در ملی بودن پی برد . برای مینیاتور هم چنین ایراد هایی وارد است .
هرچند دارا بودن محصول ملي اعم از خودرو و موتور و پلتفرم، در كل موضوع مثبتي به شمار ميرود و به هر حال محاسن خاص خود را دارد، اما نبايد فراموش كنيم كه در دنياي امروز و بين خودروسازان بزرگ دنيا، "ملي سازي " و "برند ملي "، آن چنان جايگاه محكمي را به خود نميبيند. در حال حاضر خودروسازان بزرگ دنيا سعي ميكنند به واسطه اجراي پروژههاي مشترك و حتي جفت شدن، از يكديگر ندانستهها را بياموزند و با عرضه محصولات به روزتر و جديدتر، بازار خود را توسعه دهند.
اما مساله ای که ذهن همه ی متخصصان و مردم عادی را درگیر می کند این است که: ایا واقعآ خودرو سازی های ما با قیمت های کزایی و سود های سرسام اور که حتی از برخی خودرو ساز های مطرح جهان نیز به مراتب بیشتر است قدرت هزینه کردن برای چند پلت فرم حداقل به صورت مشترک را ندارند!؟!جواب برای همه مشخص است و باید به دنبال دست های پشت پرده ای باشیم که باعث می شوند شرکتی همچون ایران خودرو با فروش دو برابر قیمت واقعی به سمت ورشکستگی میل کند.برخی از دولت مردان راه حل را در خصوصی سازی می بینند. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد.واقعآ چه فرد یا شرکتی قدرت مالی خرید سهام خودرو سازان را دارد از آن مهم تر چه کسی این قدرت را دارد که با وجود "دست های پشت پرده" سهام را خریداری کند.
ماجراي "خودروي ملي " يا به عبارت بهتر، "محصول ملي " در صنعت خودروسازي ايران، از ايران خودروييها و سمند شروع شد و با موتور ملي، تيبا و رانا تا به امروز ادامه يافته و قرار است با "پلتفرم ملي " نيز تداوم بيشتري پيدا كند. در واقع ايران خودرو بابت آغاز راه ملي سازي در صنعت خودرو اولين هزينهها را پرداخت، اما بعدها در ماجراي رانا، بخوبي از تجربههاي سمند استفاده كرد. سمند البته در شرايطي اولين خودروي ملي لقب گرفت كه پلتفرم آن، اصلاح شده پلتفرم 405 بود و از همين رو برخي كارشناسان آن را ملي نميدانند. اين خودرو قرار بود به محصول صادراتي شماره يك ايران خودرو تبديل شود، اما هماكنون پس از 9 سال، هنوز به جايگاه شايسته يك خودروي ملي در توليد نرسيده است.
دومين خودروي ملي كشور "رانا " خودرويي كه در مراسمي باشكوه رونمايي شد، سپس به حالت تعليق درآمد و در نهايت دوباره بازگشت. آغاز طراحي رانا به اوايل دهه 80 بر ميگردد؛ اما چند سال بعد اعلام كردند كه اين پروژه فعلا صرفه اقتصادي ندارد و بايد براي توليد آن بررسيهاي بيشتري انجام شود. رانا كه پلتفرم آن برگرفته از پژو 206 صندوقدار است،
نارنجيهاي جاده مخصوص كه نميتوانستند آينده بازار خود را با خودرويي مثل پرايد، تضمين شده بدانند، تقريبا همزمان با رانا و در دوره مديرعاملي احمد قلعهباني، روي به طراحي محصول ملي آوردند. آنها كه آينده بازار خودرو را در خطر ميديدند، پروژهاي را به نام S81 تعريف و از آن به عنوان خودرويي ارزان ياد كردند. ثمره تلاش سايپاييها اگرچه در زمستان 87 به بار نشست و از مينياتور به نام خودروي ملي سايپا رونمايي شد، اما حدود 2 سال طول كشيد تا "مينياتور " به خط توليد برسد. جالب آنكه سايپاييها به فاصله كوتاهي پس از رونمايي، بيش از 10 هزار دستگاه از اين خودرو پيش فروش كردند و اوايل امسال تحويل آن را به ثبتنامكنندگان آغاز كردند. هرچند در ابتدا نام مينياتور براي خودروي ملي سايپا انتخاب شد، اما بعدها تغيير كرد و هماكنون از آن به نام تيبا ياد ميشود. گفته ميشود تيبا نام يك آهوي ايراني است. سايپاييها اگرچه از تيبا به عنوان خودرويي صددرصد ملي ياد ميكنند، اما به گفته كارشناسان، پلتفرم آن تركيبي از ريو و پرايد به شمار ميرود. همچنين به گفته خود سايپاييها، مشاوران خارجي نيز در طراحي تيبا دست داشتهاند.
موتور ملي نيز داستان جالبي در صنعت ما دارد. ايران خودروييها كه سمند را طراحي و توليد كرده و رانا را نيز در دست طراحي داشتند، به فكر طراحي موتور ملي افتادند. از همينرو شركت طراحي موتور ايران خودرو (ايپكو) وارد عمل شد و موتوري پايه گازسوز (EF7) را طراحي كرد و آن را "ملي " لقب داد. EF7 سال 85 با حضور محمود احمدينژاد رئيسجمهور رونمايي شد و به خانواده مليها پيوست. استقبال احمدينژاد از EF7 تا جايي بود كه وي دستور داد سايپاييها نيز از اين موتور روي محصولات خود استفاده كنند، هرچند بنا به دلايلي از جمله متناسب نبودن حجم موتور، اين دستور هيچگاه انجام نشد. EF7 كه يك خانواده موتور به شمار ميرود و حجمهاي مختلفي دارد، هماكنون روي سمند نصب شده و اتفاقا با توجه به گراني سوخت، استقبال خوبي از آن به عمل آمده است. اين در شرايطي است كه به گفته خود مديران ايپكو، اقتصادي بودن موتور ملي، به تيراژي 300 هزار دستگاهي در سال احتياج دارد، اما هم اكنون به اين تيراژ نرسيده است.
آيا قرار است باز هم چشممان را بسته و با زدن مهر ملي به يك محصول غير ملي، خودمان را به بيراهه بزنيم؟آيا با اتكا به توليد چنين محصولاتي واقعا مي توانيم مدعي آن باشيم كه صنعت خودروسازي ايران متحول شده است؟
---------------------------------------------------------------------------
Link: http://www.iranpressnews.com/source/096474.htm
--
The webmaster!
--
-
برای لغو عضويت لطفا از همان ایمیلی که عضو خبرنامه شده اید به آدرس زير ايميل بفرستيد
و سپس لینکی که برای شما فرستاده میشود را تائید کنید
IranPressNews+UNsubscribe@googlegroups.com
هرزمان که بخواهید میتوانید با فرستادن یک ایمیل به آدرس زیر دوباره مشترک خبرنامه شوید
IranPressNews+subscribe@googlegroups.com
-
No comments:
Post a Comment