Monday, May 9, 2011

[IranPressNews] IranPressNews : ايران پرس نيوز - نان همان نان است، فقط قيمتش 4 برابر شده!

( نان همان نان است، فقط قيمتش 4 برابر شده! )

---------------------------------------------------------------------------

روزنامه ابتکار: در حالي که هدفمندي يارانه نان از اول ديماه سال گذشته کليد خورده و در نيمه پاياني سناريوي دولت براي هدفمندي اين کالاي مهم قرار دارد اما به نظر مي‌رسد اهداف دولت براي هدفمندي اين کالا با اهداف مردم کوچه و بازار تفاوت دارد.واقعي شدن قيمت نان، اصلاح قيمت ها، افزايش قيمت نان و يا هر عنواني که بشود بر اين مقوله گذاشت يک انتظار اساسي در ذهن مردم ايجاد کرده است که ظاهرا انتظارات مردم با اهداف دولت در يک مسير قرار ندارد.به گفته معاون وزير بازرگاني و مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران که سياستگذار اصلي بخش گندم و آرد و نان محسوب مي‌شود دو هدف عمده هدفمندي يارانه آرد و نان اصلاح قيمت‌ها و صرفه جويي بوده است.اما مردمي که در اين شهر زندگي مي‌کنند حرفهايي براي گفتن دارند. آنها مي‌گويند اگر قيمت نان دو تا 4 برابر شده است حداقل بايد کيفيت آن هم تغييري کرده باشد. در نگاه اول اين انتظار مردم منطقي به نظر مي‌رسد اما براستي اصلاح قيمت‌ها با اين شکل توانسته نظر مردم را هم جلب کند؟ اين سوالات بايد پاسخ منطقي براي مردم از سوي مسئولين داشته باشد.
عليخاني مي‌گويد: در گام اول هدف اصلي ما از هدفمندي يارانه آرد و نان افزايش کيفيت نبوده است ما بدنبال اصلاح قيمت و صرفه جويي بوده ايم و معتقديم با انجام اين دو درنهايت به اصلاح ساختار مي‌رسيم که همراه خود ارتقا کيفيت را دارد.او معتقد است ساختار سي ساله توليد نان را نمي‌توان طي چند ماه اصلاح کرد. براي ارتقاء کيفيت نان سه مولفه مواد اوليه، مهارت کارگران و ماشين‌آلات پخت وجود دارد و ارتقاء کيفيت نان تنها در دست وزارت بازرگاني نيست بلکه نيازمند همکاري بين دستگاهي است.
عليخاني در پاسخ به سوال فارس در خصوص اينکه يکي از عوامل افزايش کيفيت نان حذف قيمت‌گذاري است تا واحدهاي توليد‌کننده نان بتوانند از بهبود‌دهنده‌هاي مناسب براي ارتقاء کيفيت استفاده کنند و رقابت‌پذيري در بازار وجود داشته باشد اظهار داشت: ما فکر مي‌کنيم که اين پروسه بايد در ميان مدت اتفاق بيفتد و پيش‌بيني ما اين است که بين 6 تا 9 ماهه آينده شاهد بازار رقابتي نان با حذف قيمت‌گذاري‌ها و آزاد‌شدن قيمت‌ها داشته باشيم.
بسياري از مردم مي‌گويند افزايش قيمت نان در کيفيت آن تاثيري نداشته است و حتي مي‌توانيم بگوييم که کيفيت کاهش هم پيدا کرده است. اما افزايش قيمت يكه نتيجه ملموس داشته است و آن اين است که دقيقا به اندازه نياز نان مي‌خريم نه بيشتر.به اعتقاد آنها نمي‌دانيم چرا براي نانوا فرقي نمي‌کند که نان را چگونه بپزد. شايد فکر مي‌کند هر طور بپزد خريدار دارد.
البته بايد توجه داشته باشيم که وقتي براي گندم و نان قيمت گذاري مي‌شود نانوا ديگر انگيزه اي براي بهتر پختن ندارد. او لزومي نمي‌بيند که هزينه تمام شده خود را بالاببرد براي اينکه مردم راضي باشيد.
اين در حالي است كه طبق مشاهدات به عمل آمده ظاهرا کيفيت نان سنگک بهتر از ساير نانهاست و البته طالب خاص خودش را هم دارد. نبايد از اين موضوع غافل شد که به لحاظ سنتي تعداد نانوايي‌هاي لواش و بربري بيشتر از سنگک است که به نظر مي‌رسد در اين خصوص هم حساب کتاب خاصي وجود نداشته است.
با تمام اين تفاسير افزايش کيفيت نان خواسته مردم است و چون مردم مي‌خواهند اين اتفاق بايد بيفتد. اما نبايد از مديريت صحيح دولت در کنترل جو رواني و جلوگيري از بروز برخي ناهنجاري‌هاي اجتماعي در اصلاح قيمت نان غافل شد. اصلاح قيمت نان و صرفه جويي در اين بخش از دستاوردهاي بزرگ اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها است و درست انجام دادن اين بخش توجيهي براي انجام ندادن بخش ديگر که ارتقاي کيفيت است نيست.
بر اين اساس سال 89 را در حالي پشت سر گذاشتيم كه صنعت نان كشور اتفاقات و تحولات بزرگي را تجربه كرد، رويدادهايي از قبيل تعيين روز ملي براي نان و برگزاري يك جشن به همين مناسبت در روز 24 آبان سال گذشته، تدوين و اجراي بسته حمايتي"گندم، آرد و نان"، اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در اين بخش و به تبع آن نامگذاري هفته اي با عنوان"هفته كيفيت نان" از 11 تا 18 دي ماه سال قبل و برگزاري"همايش ملي كيفيت نان" در اين هفته همگي از جمله اتفاقات خوبي بودند كه باعث شدند تا ضمن ارزش گذاري بيش از پيش به صنعت عظيم نان، زمينه دلگرمي بيشتر فعالان اين عرصه نيز فراهم شده و از اين رهگذر هدف و خواست اصلي آنان كه همان فرهنگ سازي براي مصرف درست و بهينه نان در كشور است، تامين شود.
اما با تمام اين تفاسير بايد گفت فرايند ارتقاي كيفيت نان‌هاي توليدي در كشور امري طولاني مدت بوده و دستيابي به آن نيازمند توجه به موارد مختلفي است كه هر كدام از آنها به مثابه يك حلقه براي كل اين زنجيره به حساب مي‌آيد و در اين راستا بهسازي واحدهاي نانوايي يكي از حلقه‌هاي اصلي زنجيره مذكور است، چرا كه توجه به آن نقش بسزايي را در اين زمينه ايفا خواهد كرد.
بر همين اساس شركت بازرگاني دولتي ايران به عنوان متولي امر"گندم، آرد و نان" در كشور، از سال 89 توجه بيش از پيش به امر بهسازي واحدهاي نانوايي در سراسر كشور را در سرلوحه برنامه هايش قرار داده، تا بدين ترتيب تقريبا كل واحدهاي نانوايي موجود در كشور يعني تمامي 63 هزار واحد نانوايي فعلي، بتوانند از تسهيلات اختصاص يافته به اين امر بهره مند شده و در نتيجه آن شاهد نماي ظاهري بهتر و بهداشتي تري از نانوايي‌ها باشيم.



---------------------------------------------------------------------------

Link: http://www.iranpressnews.com/source/098011.htm


--

The webmaster!

--
-

برای لغو عضويت لطفا از همان ایمیلی که عضو خبرنامه شده اید به آدرس زير ايميل بفرستيد
و سپس لینکی که برای شما فرستاده میشود را تائید کنید
IranPressNews+UNsubscribe@googlegroups.com


هرزمان که بخواهید میتوانید با فرستادن یک ایمیل به آدرس زیر دوباره مشترک خبرنامه شوید
IranPressNews+subscribe@googlegroups.com

-

No comments: