Wednesday, April 23, 2014

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: تبلت و موبایل در زندان یعنی کوتاهی مدیران

Posted: 23 Apr 2014 07:50 AM PDT

درخواست دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی برای ورود دفتر رهبری
جرس: رییس برکنار شدۀ سازمان زندانها و اقدامات تامینی کشور مدعی شد: "مقدمات موضوع رفتن من از این سازمان ها از چهار ماه پیش مشخص شده بود و این موضوع هیچ ارتباطی با آنچه در زندان اوین رخ داد، ندارد." همزمان نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ادعای اینکه کوتاهی در بازرسی ها باعث ایجاد پل ارتباطی زندانیان با احمد شهید شده است،گفت: بازرسی دقیق، منظم و دقیق از وظایف سازمان زندان ها است و این که تبلت و گوشی وارد زندان شده است به نوعی موید کوتاهی سازمان زندان ها برای کنترل وسایل ارتباطی است. و در ادامه واکنش ها به وقایع اخیر زندان اوین، دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران خواستار ورود دفتر رهبری جمهوری اسلامی به این موضوع شد.

 

اولین حرف اسماعیلی در مسئولیت جدید: رفتنم ربطی به ماجرای اوین ندارد، از چهارماه پیش قرار بود بروم
به گزارش ایرنا، رییس پیشین سازمان زندانها و اقدامات تامینی کشور گفت، مقدمات موضوع رفتن من از این سازمان ها از چهار ماه پیش مشخص شده بود و این موضوع هیچ اتفاقی با آنچه در زندان اوین رخ داد، ندارد.


«غلامحسین اسماعیلی» گفت: این موضوع اول عید سال جاری به من ابلاغ شد و فرایند آن تا کنون ادامه یافته است.

او گفت: اگر این دو موضوع به یکدیگر مرتبط بود، بطور قطع چنین جایگاه خطیری - رییس کل دادگستری و رییس شعبه اول دادگاه تجدیدنظر - را به من نمی دادند.

اسماعیلی با ادعای اینکه شائبه ای برای خبرنگاران ایجاد شد و از سخنگوی قوه قضاییه موضوع را جویا شده، ادامه داد: آقای اژه ای نیز توضیحات لازم را به خبرنگاران دادند و اعلام کردند رفتن من از سازمان زندانها هیچ ربطی به موضوع زندان اوین ندارد.

 

لازم به ذکر است؛ صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه روز چهارشنبه با صدور حکمی علی اصغر جهانگیر را به ریاست سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و جانشین غلامحسین اسماعیلی منصوب کرد.

همچنین اسماعیلی طی حکمی از سوی رییس دستگاه قضا به سمت رییس کل دادگستری استان تهران و رییس شعبه اول دادگاه تجدیدنظر تهران منصوب شد.

 

واکنش نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی به برکناری اسماعیلی: تبلت و موبایل در زندان یعنی کوتاهی مدیران
همزمان نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با  اشاره به برکناری رئیس سازمان زندانها و ادعای اینکه کوتاهی در بازرسی ها باعث ایجاد پل ارتباطی زندانیان با احمد شهید شده است،گفت: بازرسی دقیق، منظم و دقیق از وظایف سازمان زندان ها است و این که تبلت و گوشی وارد زندان شده است به نوعی موید کوتاهی سازمان زندان ها برای کنترل وسایل ارتباطی است.

 

به گزارش خانه ملت، منصور حقیقت‌پور،عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: بازرسی دقیق . منظم و دقیق از وظایف سازمان زندان ها است و این که تبلت و گوشی وارد زندان شده است به نوعی موید کوتاهی سازمان زندان ها برای کنترل وسایل ارتباطی است.

 

وی گفت: به هر حال بازرسی و کنترل وضعیت زندانیان در این بند جزء وظایف سازمان زندان ها است.

حقیقت‌پور هم چنین گفت: هنوز به صورت روشن اعلام نشده است که گوشی ها و تبلت ها چگونه وارد این بند شده اند اما به هر حال کتمانی در کوتاهی سازمان زندان ها در این خصوص نمی توان داشت.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه در بازرسی های انجام شده از بند 350 اوین تبلت و تلفن همراه کشف شد، گفت: باید مشخص شود این وسایل در زندان چه کار می کرده وچه کسی این ها را برای زندانیان برده و آنها از داخل زندان با چه کسانی تماس داشتند و چه اطلاعاتی از داخل زندان بیرون رفته است.  

 

دفر رهبری وارد شود

به گزارش تارنمای جماران، محمد حسن ضیائی فر در خصوص اخبار منتشره مربوط به بند 350 اوین گفت: مسئولان ذیربط به صراحت گفتند که هیچ اتفاقی نیفتاده و ضرب و شتمی صورت نگرفته و یک بازرسی معمولی و ادواری صورت گرفته است.

 

او در ادامه با توجه به اخبار نگران کننده و گزارشهایی که خانواده های زندانیان از بستگان خود در زندان دریافت کرده اند،گفت: بازتاب های این موضوع نیز در سراسر جهان پخش شده است. بر این اساس به نظر می رسد تعهد قانونی وشرعی و تدبیر مقتضی ایجاب می کند که با فوریت به این موضوع رسیدگی شود.

ضیایی فر در ادامه گفت: اولا باید زمینه تماس و گفت و گوی خانواده‌های زندانیانی که گزارشهای نگران کننده دریافت کرده اند با زندانیانشان فراهم شود، تا اگر هیچ اتفاقی نیفتاده است، زندانیان نیز به خانواده های خود بگویند که خبرهای منفی مبنائی ندارد. ثانیا مناسب است که هیئتی متشکل از نمایندگان مجلس به عنوان نماینده ملت و نهادهای حقوقی تخصصی مستقل از قبیل کانون وکلا بازدیدی از بند 350 داشته و گزارش خود را به مسئولان و مردم ارائه کنند تا مخاطبان درسراسر جهان دریابند که در کشور ما امکان های مختلف برای تضمین رعایت حقوق زندانیان وجود دارد.

 

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران گفت: البته این اقدامات نافی آن نیست که مراجع قانونی نظارت بر امور زندان‌ها، از قبیل هیئت نظارت وبازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران، بخش نظارت بر واحدهای تابعه قوه قضائیه در سازمان بازرسی کل کشور و یا بازرسی دفتر رهبری در این خصوص با فوریت ورود کرده و معلوم نمایند که چه عواملی باعث نگرانی جمعی از خانواده های زندانیان شده است و مشخص کنند که اگر خلافی صورت گرفته است نظام حقوقی کشور هم از حیث قوانین جرم محسوب نمودن هر گونه نقض حقوق زندانیان و هم از حیث سازوکارهای رسیدگی به خلاف های احتمالی، کمبودی ندارد و با فوریت با متخلف یا متخلفین در هر سطحی برخورد می‌کند.

او همزمان گفت: عمدتا همین مصادیق و مبهم گذاشتن آنها و بی اهمیت جلوه دادن بازتاب های جهانی گزارشات مربوط به نقض حق فرد یا افرادی در کشور باعث می‌شود که زحمات صادقانه بسیاری از نیروهای خدمتگزار در نهادهای رسمی از جمله سازمان زندان‌ها نادیده گرفته شود و به حاشیه رود یا اینکه هنجارهای قانونی و دینی ما را نیز زیر سئوال برود و در سطح بین المللی زمینه ای فراهم شود که قطعنامه هایی علیه نظام جمهوری اسلامی به تصویب برسد و در افکار عمومی جهانی نیز خیلی ها در موارد متعدد با مفاد قطعنامه ها همدلی کند در حالی که به راحتی می توان این گونه مصادیق را بر طرف نمود و زمینه هیچ بهانه ای را برای مخالفان نظام فراهم نیاورد.

ضیایی فر در پایان گفت: در جهان کنونی از یاد نباید برد که ابزارهای کسب اطلاعات و اخبار به کیفیتی شده که حقائق در هر کشوری به سرعت روشن می شود و دیگر رویکردهای بسته قبلی پاسخگو نیست. 

رئیس سازمان زندانها برکنار شد

Posted: 23 Apr 2014 04:45 AM PDT

ارتقاء به مقام ارشد قضایی تهران
جرس: صادق لاریجانی برخی مقامات قضایی، از جمله رئیس سازمان زندانهای کل کشور را برکنار و همزمان وی را به ریاست کل دادگستری تهران منصوب کرد. دادستان کل کشور دادستان کل کشور مدعی شده که "غلامحسین اسماعیلی از مدیران خوب دستگاه قضایی بوده و ریاست دادگستری برای وی ارتقا محسوب می‌شود."

 

بر اساس گزارش ها، رئیس قوه قضائیه با صدور احکام جداگانه‌ای رؤسای جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی و دادگستری کل استان تهران را منصوب کرد.

 

به گزارش  اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه با حکم رئیس قوه قضاییه، علی اصغر جهانگیر به ریاست سازمان زندان‌ها منصوب شد.

 

متن حکم به شرح زیر است:

جناب آقای اصغر جهانگیر

نظر به تجربیات مدیریتی و ارزنده شما در قوه قضاییه به موجب این ابلاغ جنابعالی به ریاست سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور منصوب می‌شوید.

امید است با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های راهبردی قوه قضاییه و انجام امور محوله موفق و مؤید باشید.

 

  لاریجانی همچنین با صدور حکم دیگری غلامحسین اسماعیلی را به عنوان رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس شعبه اول دادگاه تجدیدنظر تهران منصوب کرد.

متن حکم به شرح زیر است:

جناب آقای غلامحسین اسماعیلی

به موجب این حکم به سمت رئیس شعبه اول دادگاه تجدیدنظر و رئیس کل دادگستری استان تهران منصوب می شوید.

امید است با در نظر داشتن اهمیت امر قضا و مسئولیتهای سنگین ناشی از آن اجرای عدالت اسلامی و رسیدگی به محرومین و ستمدیدگان و حمایت از حقوق مشروع مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و در انجام وظایف الهی با رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی و همراه با سرعت لازم موفق و موید باشید.

 

همچنین سید علیرضا آوایی رئیس کل سابق دادگستری تهران به لحاظ تجارب طولانی در امر قضا حسب درخواست دادگاه عالی انتظامی قضات به عنوان مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات منصوب شد.

 

گفتنی است اسماعیلی تا ظهر امروز رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی بود و رخدادهای خونبار هفته گذشته زندان اوین، وی را دچار چالش های فراوانی کرد، به طوریکه وی طی مصاحبه های متعدد، مجبور به تناقض گویی و قلب واقعیت شد.

 

ارتقاء یافته

در پی برکناری اسماعیلی، دادستان کل کشور مدعی شد: غلامحسین اسماعیلی از مدیران خوب دستگاه قضایی است و ریاست دادگستری برای وی ارتقا محسوب می‌شود.


محسنی اژه‌ای با اعلام این مطلب گفت: حضور اسماعیلی در دادگستری استان تهران یک ارتقا برای وی محسوب می‌شود.


او گفت: دادگستری استان تهران جای حساسی بوده و از چندی قبل رایزنی‌ها برای انتخاب رئیس آن آغاز شده بود که پس از مدتها تصمیم‌گیری از سوی رئیس قوه قضاییه انجام شد.


دادستان کل کشور گفت: اسماعیلی براساس شناختی که داریم و بررسی عملکرد وی از مدیران خوشنام و شایسته دستگاه قضایی کشور است.

 

ماجرای بند 350 زندان اوین باعث تغییر رئیس سازمان زندانها شد؟

خبرآنلاین نوشت: یک هفته پیش، درست روز پنجشنبه آخر فروردین ماه، بند 350 زندان اوین خبرساز شد. آن هم به خاطر حضور نیروهای حفاظتی این زندان برای جستجوی ادواری از بند 350 که به خاطر حبس زندانیان سیاسی و امنیتی، همواره مورد توجه رسانه ها بوده است.

از زمانی که اولین خبرها درباره برخورد زندانیان با گارد حفاظت از این زندان منتشر شد، هر روز اخبار جدیدی درباره این برخورد روی خروجی رسانه های مختلف داخل و خارج از کشور ظاهر شد.

رسانه های داخلی با استفاده از اظهار نظرهای رسمی مسئولان اینطور نوشتند که درگیری در این بند به خاطر اخلال در نظم جاری زندان بوده و برخی از نمایندگان مجلس نیز با تایید این برخورد گفتند عده ای قصد آشوب و مزاحمت داشتند و در بند سیاسی ها، 11 موبایل و تبلت کشف شد.

حتی کار به جایی رسید که غلامحسین اسماعیلی، رئیس (اکنون باید گفت) سابق سازمان زندانها، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای پاسخگویی حاضر شد و گفت درباره کار نکرده به نمایندگان توضیح داده و گفته که کارمندان سازمان زندانها حتی یک تلنگر به کسی نزده اند.او البته پیش از این نیز گفته بود فیلم دوربینهای مداربسته بازرسی بند 350 زندان اوین را در اختیار دارد و در صورتی که نیاز باشد فیلم‌های بازرسی از بند ۳۵۰ اوین را منتشر خواهد کرد.

اسماعیلی همچنین درباره اعتصاب برخی از زندانیان این بند، پس از برخورد پیش آمده به خبرنگاران گفته بود اطلاعی ندارد. او با تکذیب کوچکترین برخورد بین زندانیان و گارد حفاظت زندان گفته بود: "آنچه که در بند ۳۵۰ اوین رخ داد یک وضعیت عادی و معمولی بود و ما بارها گفتیم که بازرسی جزء اختیارات و وظایف ما است. در این بازرسی از ناحیه همکاران ما هیچ گونه تعرضی صورت گرفته و آن‌چه بیان شده کذب محض است."

البته اسماعیلی به دوربین های سیاری که در اختیار گارد حفاظت زندان بود در این بازرسی خبرساز هم اشاره کرده بود: "همکاران ما به هیچ عنوان رفتار توأم با ضرب و شتم نداشتند و این موضوع مستند است و ما تمام مسیر برنامه بازرسی را علاوه بر سیستم‌های مدار بسته از طریق دوربین‌های سیاری که همراه اکیپ بازرسی بود فیلمبرداری کردیم و الان هم هر زمان لازم باشد آن‌ها را منتشر می‌کنیم."

هرچند که شب گذشته هم فیلمی از این ماجرا در بخش های مختلف خبری پخش شد.

از سوی دیگر رسانه های آن سوی مرزها نیز با انتشار مصاحبه های فراوان از خانواده های زندانیان، به این نکته تاکید کردند که تعداد زیادی از زندانیان به خاطر برخورد زندان بانها و گارد حفاظت دچار مشکل شده اند، گزارشهایی از شکستن سر و دست، سکته قلبی و بریدن شاهرگ مچ یکی از زندانیان منتشر شد ولی هرگز مسئولان به صورت رسمی حاضر به تایید این گزارشها نشدند.

اکنون رئیس قوه قضاییه با تغییر رییس سازمان زندانها، نشان داد جابجایی مدیران در قوه قضاییه، تابعی از عملکرد آنهاست.

 

 

اسماعیلی در سازمان زندان چه کرد؟

غلامحسین اسماعیلی، دادستان سابق خراسان رضوی و از باسابقه ترین قضات ایران، در شرایطی سازمان زندانها را تحویل گرفت که اصلی ترین مشکل این نهاد، کمبود بودجه و امکانات رفاهی و اسکان زندانیان بود.

او بارها در گفتگو با خبرنگاران گفت که سازمان زندانها بدهکارترین سازمان ایران در بازار است تا جایی که مجبور شده روزی 5 میلیارد تومان از بازار به خاطر خورد و خوراک زندانیان، نسیه بگیرد.

در زمان مدیریت او، زندان های جدیدی از جمله زندان بزرگ تهران در فشافویه برای زندانیان مرد و زندان قرچک برای زنان زندانی، احداث شد و بخشهایی از این زندانها نیز به بهره برداری رسید.

اسماعیلی همچنین اصرار داشت زندانیان تهران، به زندان رجایی شهر کرج نروند، برای همین، مقدمه انتقال 15 هزار زندانی را به زندان بزرگ تهران فراهم کرد ولی تا این لحظه برآوردها نشان می دهد بیش از 6 هزار زندانی در زندان فشافویه، مستقر نشده اند. زندانیانی که به دلیل تفکیک جرایم، بیشتر جرایم مخل امنیت عمومی از جمله مواد مخدر، سرقت و ضرب و شتم در پرونده آنها دیده می شود.

از جمله اقدامات ارزشمند زمان حضور اسماعیلی در سازمان زندانها، بها دادن به کار زندانیان و ایجاد بندهای کارگری در زندانهای کشور بود. او توانست با میدان دادن به بنیاد تعاون زندانیان، امکان درآمد زایی برای این سازمان را فراهم کند که البته درآمدهای این بنیاد نیز برای بهسازی محیط زندان و خانواده زندانیان صرف می شود. هر چند انتقاداتی از جمله ندادن حق و حقوق کامل کارگران زندانی و عدم بیمه آنها درباره عملکرد این بنیاد همواره وجود دارد، ولی به تایید زندانیان کارگر، شرایط کار کردن در زندان، باعث آرامش بیشتر آنها و حرفه آموزی شان در دوران تحمل کیفر می شود.

 

 

سه حکم در یک روز

آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضاییه با صدور احکام جداگانه ای غلامحسین اسماعیلی را به جای آوایی، به دادگستری استان تهران فرستاد و به جای او، علی اصغر جهانگیر را به ریاست سازمان زندان‌ها منصوب کرد.

 

لاریجانی در حکم خود به رئیس جدید سازمان زندانها نوشته است: "نظر به تجربیات مدیریتی و ارزنده شما در قوه قضاییه به موجب این ابلاغ جنابعالی به ریاست سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور منصوب می‌شوید. امید است با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های راهبردی قوه قضاییه و انجام امور محوله موفق و مؤید باشید."

رئیس قوه قضاییه، البته در حکم دیگری اسماعیلی را به جای آوایی به ریاست شعبه اول محاکم تجدید نظر پایتخت و ریاست کل دادگستری تهران منصوب کرد و خطاب به او نوشت: "امید است با در نظر داشتن اهمیت امر قضا و مسئولیتهای سنگین ناشی از آن اجرای عدالت اسلامی و رسیدگی به محرومین و ستمدیدگان و حمایت از حقوق مشروع مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و در انجام وظایف الهی با رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی و همراه با سرعت لازم موفق و موید باشید."


رئیس جدید سازمان زندانها کیست؟

علی اصغر جهانگیر، رئیس فعلی سازمان زندانها، از قضات باسابقه شاغل در قوه قضاییه محسوب می شود.

او در گذشته رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بوده و پرونده های حساسی را پیگیری کرده. او پس از جابجایی از این سمت، به عنوان بازرس ویژه رئیس قوه قضاییه منصوب شد و همزمان به عنوان مشاور عالی آیت الله آملی لاریجانی، حکم گرفت. با حضور او در این سازمان، پیش بینی می شود برخی از مدیران سازمان زندانها از جمله رئیس سازمان اوین، تغییر کند.

نماینده اصلاح طلب مجلس: نمایندگان باید حرف زندانیان را بشنوند

Posted: 23 Apr 2014 03:57 AM PDT

دولت بررسی خواهد کرد
جرس: محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس با انتقاد از سازمان زندان ها درباره ادعای کشف مشروبات الکلی در بند ۳۵۰ اوین گفت: «سازمان زندان ها با این ادعایی که مطرح شده موظف است دو کار انجام دهد. اول اینکه ثابت کند که ادعای کشف مشروبات الکلی و موارد ذکر شده دیگر چقدر صحت دارد و بعد از آن باید توضیح دهد که این اتفاق چگونه افتاده است». همزمان سخنگوی دولت حسن روحانی در برابر پرسش خبرنگاری درباره اتفاقات اخیر زندان اوین، از تشکیل تیمی برای بررسی این مسأله خبر داد و گفت: تیمی از سوی دولت برای بررسی وقایع اخیر زندان اوین تشکیل شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم، گزارش مربوطه را منتشر خواهیم کرد. وی در عین حال پیشنهاد داد که با بررسی فیلم های امنیتی زندان اوین مقصر حادثه بند ۳۵۰ مشخص شود.

 

به گزارش پیام نو، محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس در همین رابطه گفت: «با طرح این ادعا در درجه اول خود سازمان زندان ها زیر سوال می رود. افرادی که به زندان می روند در وهله اول قرنطینه می شوند. اگر این موضوع صحت داشته باشد اول از هر چیز باید یک علامت سوال بزرگ جلوی عملکرد سازمان زندان ها بگذاریم».

 

محمدرضا تابش در ادامه گفت: «اگر فرض بگیریم که این ادعا صحت هم داشته باشد که هنوز معلوم نیست دارد یا ندارد، نباید بر روی موضوع اصلی سایه بیاندازد. از ابتدا هم همه زمامداران ما بر رعایت حقوق همه و از جمله اسیران و زندانیان تاکید داشتند. حتی بنیانگذاران نظام تاکید داشتند که زندان باید به منزله دانشگاه باشد. این چه دانشگاهی است که در آن چنین رفتاری صورت می گیرد»؟

 

پیشنهاد برای روشن شدن ابعاد حادثه بند ۳۵۰ اوین

این نماینده مجلس افزود: «سازمان زندان ها با این ادعایی که مطرح شده موظف است دو کار انجام دهد. اول اینکه ثابت کند که ادعای کشف مشروبات الکلی و موارد ذکر شده دیگر چقدر صحت دارد و بعد از آن باید توضیح دهد که این اتفاق چگونه افتاده و این سازمان چگونه زندان ها را اداره می کند که امکان نگهداری مشروبات الکلی در آن محیط وجود دارد»؟

تابش با اشاره به جلسه کمیسیون امنیت ملی هم گفت: «در آن جلسه با توجه به اینکه ادعای خانواده زندانیان با مسئولان سازمان زندان ها در تضاد بود بنده پیشنهاد دادم که فیلم موجود در زندان مورد بازبینی قرار گیرد و هیاتی از مجلس این فیلم را بررسی کند و حرف دو طرف هم در این مورد شنیده شود و نتیجه آن به کمیسیون امنیت ملی ارائه شود».

وی با بیان اینکه رئیس سازمان زندان ها تلویحا این موضوع را پذیرفته ادامه داد: «اکنون کمیسیون امنیت ملی است که باید این موضوع را پیگیری کند و با زندانیان و مسئولان زندان گفت و گو کند».

 

دولت بررسی می کند

در همین زمینه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی در برابر پرسش ایسنا درباره اتفاقات اخیر زندان اوین، از تشکیل تیمی برای بررسی این مسأله خبر داد و گفت: تیمی از سوی دولت برای بررسی وقایع اخیر زندان اوین تشکیل شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم، گزارش مربوطه را منتشر خواهیم کرد. وی در عین حال پیشنهاد داد که با بررسی فیلم های امنیتی زندان اوین مقصر حادثه بند ۳۵۰ مشخص شود.

واکنش رییس قوه‌قضاییه به ماجرای بند ۳۵۰ اوین

Posted: 23 Apr 2014 03:11 AM PDT

در مقابل فتنه‌گران تسامح نمی‌کنیم
جرس: رییس قوه قضاییه از برخورد قاطع دستگاه قضایی با ایجاد هرگونه فضاسازی، نشر اکاذیب و اخلال در امنیت ملی با هدف احیای فتنه‌گری و فعال کردن فتنه‌گران در کشور خبر داد و گفت: دستگاه قضایی از این پس در برخوردهای عادلانه خود با فضاسازی‌های فتنه‌گرانه هیچ گونه تسامحی به خرج نخواهد داد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه صبح امروز در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به جریانات اخیر رسانه‌ای و هجمه‌هایی که علیه قوه قضاییه و نظام اسلامی به بهانه بازرسی زندان از سوی برخی رسانه‌های داخلی در همراهی با رسانه‌های خارجی صورت گرفته است گفت: بازرسی‌های صورت گرفته در زندان اوین، وظیفه‌ای قانونی و عادی در سازمان زندانها بوده و حسب گزارش رئیس محترم سازمان هیچ خلافی صورت نگرفته است اما گویا جریان فتنه این حرکت کاملاً قانونی را بهانه‌ای برای میدان آمدن دوباره دیده و عده‌ای از درون کشور در هماهنگی و همراهی با دشمنان و معاندان خارجی در صدد زنده کردن جریان فتنه هستند.

 

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه « از رسانه‌های خارجی و دشمنان جمهوری اسلامی توقعی نیست و دولت‌هایی مانند آمریکا و انگلیس هیچ گاه دوست ملت ایران نبوده‌اند » افزود: رسانه های بیگانه همواره به دنبال این هستند که زهر خود را به نظام و ملت ایران بریزند اگرچه در جریان فتنه سیلی محکمی از ملت خوردند اما هنوز هم دروغ‌های خود را دنبال می کنند و در هماهنگی با برخی رسانه‌های داخلی گویا دوباره به دنبال احیای جریان فتنه هستند .

 

آملی لاریجانی با ادعای اینکه « برخی‌ها علت تسامح نظام با فتنه‌گران را بد تلقی کرده اند و آن را به معنی انفعال دستگاه قضایی و امنیتی در مقابل خود برداشت کرده‌اند » بر باطل بودن این تصور تأکید و تصریح کرد : به دادستان تهران و دادستان‌های سراسر کشور دستور اکید می‌دهم که با قاطعیت و رعایت ضوابط و مقررات قانونی در مقابل هرگونه فضاسازی، نشر اکاذیب و اخلال در امنیت ملی بایستند تا همگان بدانند که نظام اسلامی ایران نظامی نیست که به بهانه‌های واهی در مقابل فتنه‌گران و اخلال گران و حامیان آنان، به انفعال بیفتد و اگر تاکنون در مقابل آنان تسامحی از خود نشان داده از این پس هیچ‌گونه تسامحی نخواهد داشت.

 

رئیس قوه قضاییه با طرح این پرسش که « در کجای دنیا به زندانیان اجازه می‌دهند که از درون زندان و بدون هماهنگی با هر کجا که دلشان خواست تماس تلفنی بگیرند و اینگونه امکانات رفاهی همراه داشته باشند» به برخوردهای خشن پلیس با معترضان در کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: نیروهای پلیس در کشورهای غربی با تظاهرکنندگان و زندانیان بدترین برخوردها را دارند و معترضان را به صورت علنی کف خیابان می‌خوابانند و کتک می‌زنند و هیچ کسی نمی‌گوید که این کارشان خلاف حقوق بشر است، اما رسانه‌ها و دولت‌های همین کشورها بازرسی های عادی و قانونی از سلول‌های زندانیان را کاری خلاف حقوق بشر معرفی می‌کنند .

 

لاریجانی به تصاویر و فیلم منتشر شده از بازرسی اخیر و ملاقات خانواده‌ها با زندانیان امنیتی اشاره کرد وافزود: دستگاه قضایی به خوبی این گونه تحرکات را رصد می‌کند و اجازه فتنه‌گری دوباره نخواهد داد.

 

رئیس قوه قضاییه ادعا کرد: جمهوری اسلامی مطالب بسیاری برای گفتن دارد و البته عیبی هم ندارد که غربی‌ها هم دعاوی خود را در امور انسانی و حقوق بشر بگویند، ولی باید بدانند که نمی‌توانند حرف‌ها و ادعاهای خود را بر ما تحمیل کنند و مردم ایران با عزم راسخ به راه خود که همان مسیر ایمان و اعتقاد الهی است ادامه خواهد داد.

 

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: روح این قانون اجرای عدالت و گسترش آن و نیز حمایت از اشتغال مولد و جلوگیری از اتلاف و قاچاق حامل‌های انرژی و در نهایت گسترش تولید و رفع مشکلات اقتصادی کشور است که این موضوع با پرداخت مستقیم و همیشگی یارانه به تمام آحاد مردم منافات دارد.

 

 آملی لاریجانی با تأکید بر حمایت قوه قضاییه از دولت در اجرای مرحله دوم این قانون افزود: توقع این است که با تدبیر و اراده دولت درآمدهای حاصل از اجرای این قانون در چرخه تولید و در اختیار تولید‌کنندگان حقیقی قرار گیرد و قوه قضاییه نیز با تمام توان در خدمت انجام مناسب این قانون خواهد بود.

 

شکایت ایران از آمریکا مسکوت ماند

Posted: 23 Apr 2014 12:26 AM PDT

جرس: سازمان ملل متحد با عدم تصمیم گیری در رابطه با رد درخواست صدور روادید به حمید ابوطالبی نماینده جدید ایران در سازمان ملل توسط آمریکا عملا پای خود را از این قائله بیرون کشید.

 

به گزارش فرارو، در پی رد درخواست جمهوری اسلامی ایران برای صدور روادید به حمید ابوطالبی، به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل، از سوی آمریکا، تهران به کمیته روابط با کشور میزبان سازمان ملل متحد شکایت کرد.

 

معرفی حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد، از سوی حسن روحانی رییس جمهوری، از ابتدای سال جاری تبدیل به تنشی تازه در مناسبات ایران و آمریکا شد.

 

پس از معرفی حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد انتشار گزارش هایی توسط برخی رسانه های آمریکایی از جمله بلومبرگ و طرح این ادعا که ابوطالبی از جمله دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا در تهران در سال 1358 بوده است که 54 تن از کارکنان و دیپلمات های آمریکایی را 444 روز به گروگان گرفتند، منجر به بروز حساسیت هایی نسبت به این معرفی شد.

 

این در حالی است که ابوطالبی با رد این ادعا اعلام کرده بود که «من در «13 آبان» آن سال و زمان اشغال، اصلاً در تهران نبودم.» ابوطالبی به گفته خودش در جریان گروگان گیری تنها مدتی نقش مترجم را برعهده داشته است.

با این حال کنگره آمریکا با تصویب طرحی با هدف مقابله با ورود افرادی به آمریکا که به زعم آنها تروریست بوده اند و ارسال آن به کاخ سفید با هدف امضای رییس جمهور به منظور تبدیل شدن به قانون و در نهایت امضای اوباما پای این طرح، ممنوعیت ورود ابوطالبی به آمریکا وجه قانونی به خود گرفت.

 

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران درخواست روادید برای ابوطالبی به منظور حضور در سازمان ملل متحد کرده است و نه حضور در آمریکا و ایران معتقد است آمریکا به استناد موافقتنامه مقر بین آمریکا و سازمان ملل در 26 ژوئن 1947 ، موظف است برای ابوطالبی روادید صادر کرد.

بی توجه ای به این موافقتنامه جمهوری اسلامی ایران را به شکایت از آمریکا در کمیته روابط با کشور میزبان سازمان ملل متحد واداشت. وظیفه کمیته ۱۹ نفره «روابط با کشور میزبان» بررسی مسائلی مانند صدور ویزا، مهاجرت و موارد امنیتی است.

 

«کمیته روابط با کشور میزبان» سازمان ملل متحد، دیشب با رسیدگی به شکایت ایران به گفته‌های دو طرف گوش داد اما تصمیمی نگرفت.

 

نیکلاس امیلیو، سفیر قبرس در این سازمان، کسی که در حال حاضر رهبری کمیته «روابط با کشور میزبان» را بر عهده دارد، دوم اردیبهشت ماه به خبرنگاران گفت که موضوع در دستور کار این کمیته باقی می‌ماند و «ما در صورت نیاز به آن باز می‌گردیم.»

در این جلسه نمایندگی ایران را غلامحسین دهقانی، معاونت نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد برعهده داشته و از سوی آمریکا هم رزماری دیکارلو، معاون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد حضور داشته است.

 

خانم دیکارلو در این جلسه گفته است کشورش به تعهداتش به عنوان میزبان در برابر سازمان ملل متحد پای‌بند است اما نمی‌تواند نگرانی خود را از موضوع اعطای روادید به آقای ابوطالبی نادیده بگیرد چرا که برای آمریکا قابل تحمل نیست به کسی مصونیت دیپلماتیک بدهد که خود در نادیده گرفتن مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌های آمریکایی (در جریان گروگان گیری سفارت آمریکا در تهران) نقش داشته است.

 

آقای دهقانی، نماینده ایران هم در این جلسه ضمن طرح "مشکل کلی صدور ویزا" برای دیپلمات‌های ایرانی توسط آمریکا که به گفته او از "دیرباز و در موارد متعدد" روی داده و صدور آن بارها با تاخیر‌های طولانی مدت صورت گرفته، مخالفت با صدور ویزای آقای ابوطالبی را نقض آشکار تعهدات آمریکا به عنوان دولت میزبان در برابر سازمان ملل متحد دانست و از کمیته حقوقی دفتر دبیرکل این سازمان درخواست کرد تا با توسل به مواد حقوقی و قانونی آمریکا را به تابعیت از تعهداتش وا دارد.

دهقانی اعلام مخالفت آشکار کاخ‌سفید با درخواست ویزای حمید ابوطالبی را همچنین در تعارض با به رسمیت شناختن استقلال و حق تصمیم‌گیری کشورها در انتخاب نمایندگان خود در مقر دائمی سازمان ملل متحد دانست.

یکی از حاضران در این جلسه که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشیتد‌پرس گفته است در این جلسه بلاروس، کوبا و کره شمالی در دفاع از ایران سخن گفته‌اند.

در هر حال دیشب با عدم تصمیم گیری سازمان ملل متحد درباره رد درخواست روادید برای ابوطالبی عملا شکایت ایران بی نتیجه ماند.

حسین زمان: تجربه عبور از تونل باتوم ها را دارم

Posted: 23 Apr 2014 12:04 AM PDT

جرس: حسین زمان هنرمند و فعال فرهنگی حامی جنبش سبز، در خصوص وقایع اخیر زندان اوین و حملات خونبار به زندانیان سیاسی در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت:

 

"تجربه عبور از این تونل را دارم . سال 56 در دانشگاه صنعتی اصفهان . خوابگاه شماره ده ، اگر اشتباه نکنم از طبقه سوم تا جلوی محوطه خوابگاه تونلی بود از نیروهای گارد ویژه شاهنشاهی که از تهران اعزام شده بودند برای مقابله با اعتراضات دانشجویی . چهل و چهار نفر بودیم از دانشجویان مستقر در خوابگاه . در سرمای خشک بهمن ماه ما را لخت کردند ( فقط یک شورت به پا داشتیم ) و در تونل نیروهای گارد از طبقه سوم تا پایین ساختمان از دو طرف با باتوم به جانمان افتادند . با همه قدرت میزدند به نحوی که به خاطر دارم یکی از دوستان دانشجو استخوان شکسته دستش بیرون زده بود . خود من به دلیل وارد شدن باتوم الکتریکی تا بیست و چهار ساعت توان راه رفتن نداشتم . نظیر چنین تونل هایی را البته اسرای جنگ در زندانهای بعثی تجربه کرده بودند. داستان مفصل است و قصدم بازگو کردن کامل آن نیست ولی وقتی متوجه شدم بعد از گذشت سی و شش سال از انقلابی که قرار بود جلوی این تونل ها را بگیرد ، هنوز هم چنین تونل هایی برای سرکوب شکل میگیرد ، گویی آوار بر سرم فرو ریخت . البته جای تعجب ندارد ولی گاهی اوقات تکرار برخی وقایع تلخ تاریخی برای کسانی که آن وقایع را بگونه ای تجربه کرده اند درد مضاعف است ."

تجمع اعتراضی سبزهای مقیم بریتانیا در واکنش به وقایع بند ۳۵۰ زندان اوین

Posted: 23 Apr 2014 12:02 AM PDT

برگزاری دو تجمع در لندن
جرس: در ادامه واکنش ها به وقایع خونبار بند ۳۵۰ زندان اوین، گروهی از حامیان جنبش سبز در بریتانیا نیز، با تجمع مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در لندن، نسبت به وقایع اخیر و تداوم نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کردند. همزمان گروهی از فعالان طیف چپ نیز، تجمعی اعتراضی در بخش دیگر لندن برگزار کردند.

 

به گزارش جرس، در این مراسم اعتراضی که به همت و دعوت «صدای موج سبز لندن»،روز سه شنبه دوم اردیبهشت ماه در مقابل کنسولگریِ مجددا بازگشایی شدۀ جمهوری اسلامی در لندن برگزار شد، تجمع کنندگان با شعارها و پلاکاردهای در دست خود، حملات خونبار ماموران حاکمیت به بند ۳۵۰ زندان اوین و ضرب و شتم و آزار زندانیان سیاسی را محکوم کردند.

در این تجمع اعتراضی، همچنین نسبت به تداوم نقض حقوق بشر در ایران، ادامه حصر رهبران جنبش سبز، تداوم فشار و آزار زندانیان سیاسی و عقیدتی، اِعمال محدودیت بیش از پیش برای فعالان دانشجویی و روزنامه نگاران و خانواده های زندانیان سیاسی و همچنین عدم انجام وعده های دولتمردان جمهوری اسلامی اعتراض شد.

 

گفتنی است، دوربین های امنیتی کنسولگری جمهوری اسلامی همچنان گذشته و قبل از تعطیلی های دو سال قبل، در حال ضبط تصاویر متحصنین بود.

 

بر اساس گزارش ها، همان روز تجمعی دیگر در مقابل دفتر بی بی سی در مرکز لندن توسط اپوزیسیون طیف چپ برگزار شد؛ که تجمع کنندگان نسبت به وقایع زندان اوین و ادامه شکنجه و آزار زندانیان سیاسی مراتب اعتراض خود را اعلام داشتند و خواستار اقدامی جهانی برای توقف اقدامات جمهوری اسلامی شدند.

در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تحقیق و تفحص از سازمان زندانها نداریم

Posted: 22 Apr 2014 11:47 PM PDT

عضو کمیسیون امنیت ملی پیرامون وقایع اوین:
جرس: در ادامه واکنش ها به وقایع اخیر زندان اوین، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر ضرورتی تشخیص داده شود از بند۳۵۰ بازدید خواهیم کرد چنانچه قبلا نیز این کار را کرده‌ایم. وی همزمان تاکید کرد که "کمیسیون در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تحقیق و تفحص از سازمان زندان‌ها را در دستور کار خود ندارد."  

 

منصور حقیقت‌پور در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون امنیت برنامه‌ای برای بازدید از بند ۳۵۰زندان اوین در دستور کار دارند یا خیر؟ اظهارداشت: ما به اقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی هم گفته‌ایم که اگر ضرورتی تشخیص داده شود از این بند بازدید خواهیم کرد چنانچه قبلا نیز این کار را کرده‌ایم.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین گفت: کمیسیون در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تحقیق و تفحص از سازمان زندان‌ها را در دستور کار خود ندارد.

 

وی در سخنانی دیگری اذعان داشت: گزارشهایی که به ما رسیده حاکی ازا ین است که درواقع در یک بازرسی نیم بند تعدادی تبلت و گوشی از زندانیهای سیاسی کشف شده است.

 

حقیقت‌پور در ادامه با اشاره به زیر سوال رفتن رئیس سازمان زندان‌ها در اداره زندانها به دنبال ارائه چنین گزارشی از بند 350 اوین افزود: من به خود آقای اسماعیلی هم گفته‌ام که در انجام وظایف خود برای حفظ امنیت زندان‌ها کوتاهی کرده است و من اگر کاره‌ای بودم، وی باید تنبیه می شد.

 

وی در رابطه با این ادعا که تبلت و موبایل چگونه وارد بند شده است،گفت: چگونگی ورود این وسایل به بند هنوز مشخص نیست و باید بررسی شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید گزارش کشف تعدادی گوشی موبایل و تبلت از بند ۳۵۰ نوعی سیاه نمایی برای توجیه غائله اخیر و برخورد با زندانیان باشد، توضیح داد: زندانیان با احمد شهید از داخل زندان صحبت می‌کردند و معلوم بوده که این زندانیان از ابتدا یک ارتباطی با خارج دارند و شاید هم علت اصلی بازرسی همین بوده که این وسایل را کشف کنند.

 

حقیقت‌پور در ادامه این مطلب افزود: زندانیان از طریق رابطی که از بند 350 ترخیص شده و جزء منافقین هم بوده به احمد شهید پیام می‌فرستادند.

 

نماینده اردبیل، ثمین و نمین همچنین ادعا کرد: زندانیان سیاسی لااقل درغائله بند 350 اوین با منافقین (مجاهدین خلق) هم دست بوده‌اند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: اتفاقا رابطی که پیام را از زندان گرفته و با احمد شهید تماس داشته شناسایی و مشخص شده که این فرد مربوط به گروه منافقین است و کسی هم که پیام را به این رابط می‌داده از اعضای فتنه است.

 

وی در خصوص اینکه این فرد کیست و آیا دستگیر شده یا خیر هیچ توضیح دیگری نداد.
 

یک فعال اصلاح طلب: تشکیل جبهه واحد اصلاحات دور از ذهن نیست

Posted: 22 Apr 2014 11:47 PM PDT

جرس:یك فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تشکیل جبهه واحد اصلاحات از نظر عملی خیلی دور از ذهن نیست. به هر حال شخصیت‌هایی همچون خاتمی، هاشمی و عارف علیرغم تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، می‌توانند دور یکدیگر جمع شوند.

 

نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به ایده تشکیل جبهه واحد در جریان اصلاحات یادآور شد: ما هرگونه اتحاد در جبهه اصلاحات را مفید می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه اگر همه تفکرات اصلاح طلب یک جریان منسجم و قدرتمند ایجاد کنند در فعالیت آینده این جبهه بسیار تاثیرگذار خواهد بود، گفت: اگر این پیشنهاد آقای منتجب‌نیا اجرایی شود، بسیار عالی است در غیر این صورت نیز می‌توانیم حداقل چند حزب بزرگ و قدرتمند در دو جریان موثر کشور داشته باشیم.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه تشکیل جبهه واحد اصلاحات از نظر عملی خیلی دور از ذهن نیست، گفت: به هر حال شخصیت‌هایی همچون خاتمی، هاشمی و عارف علیرغم تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، می‌توانند دور یکدیگر جمع شوند.

 

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد تشکیل جبهه واحد باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: همین افراد برجسته باید دور هم جمع شوند و آنچه مصلحت است را به تشکل‌های زیر مجموعه خود ابلاغ کنند.

 

حبیبی در خصوص مسئله خانه احزاب نیز گفت: این موضوع به یک داستان پیچیده تبدیل شده است، با تشکیل دولت جدید برخی از تندروها حرف‌هایی پیرامون بازگشایی دوباره این نهاد صنفی با یک سری شروط مطرح کردند.

 

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر کشور مبنی بر اینکه دولت در مورد اقدامات کمیته اجرایی خانه احزاب دخالتی نمی‌کند، گفت: این اظهارنظر طبیعی است، چراکه خانه احزاب یک نهاد صنفی است که تنها متعلق به احزاب اصلاح طلب و اصول گرا نیست.

حبیبی افزود: به نظر من افرادی که در دوره قبل عضو شورای مرکزی خانه احزاب بودند باید ضمن تشکیل جلسه، انتخاباتی انجام دهند و هر گروهی که با اکثریت آراء انتخاب شد، مسئولیت اداره خانه احزاب را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: کسانی باید متولی خانه احزاب شوند که به کار حزبی اعتقاد داشته باشند. وقتی عده‌ای مدام حرف از خودشان می‌زنند یعنی به کار جمعی اعتقادی ندارند. احزاب ما آن قدر به بلوغ سیاسی رسیده‌اند که بتوانند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند اما عده‌ای تصور می‌کنند که منافع خودشان به همه چیز ارجحیت دارد.
 

واکنش محیط مجازی به تحریف واقعیت در گزارش صدا و سیما در مورد وقایع زندان اوین

Posted: 22 Apr 2014 11:39 PM PDT

جرس: در پی پخش فیلم ادعایی باشگاه خبرنگاران و اظهارات رییس سازمان زندان های کشوردر برنامه ۲۰:۳۰ تلویزیون جمهوری اسلامی، کاربران و فعالان محیط مجازی واکنش های تندی نشان دادند.

 

باشگاه خبرنگاران مدعی شده است: "هفته گذشته، برخی از سایت‌ها و رسانه‌های ضد انقلاب بویژه بی‌بی‌سی فارسی در راستای اهداف ضد ایرانی خود از درگیری میان مأموران زندان اوین و زندانیان امنیتی بند 350 خبر دادند.خبر كذبي که البته به وسیله مقامات قضایی کشور به شدت تکذیب شد، به‌طوری که یک منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره جزئیات این واقعه گفت: "طبق آیین نامه زندان‌ها، بازرسی از زندان اوین بصورت مستمر و قانونی انجام می شود، بازدید اخیر نیز به همین منوال انجام شده است."وی افزود: در جریان بازرسی اخیر زندان اوین نیز صرفا افراد 2 اتاق ممانعت کرده و قصد داشتند به صورت حرفه‌ای در روند بازرسی اختلال ایجاد کنند به طوری که هدف آنها ایجاد درگیری بود که خوشبختانه با سعه‌صدر مامورین حاضر در بازرسی این اقدام پیش‌بینی شده آنها ناکام ماند."

 

این رسانه تحت امر محافل خاص همچنین به نقل از یک "منبع آگاه" پیرامون اشیاء کشف شده مدعی شد: "در بازرسی انجام شده از این دو اتاق تعداد زیادی سیم‌کارت تلفن همراه، مموری کارت، باتری، مموری، شارژر موبایل و ... کشف شد. به هنگام بازرسی از همه اتاق‌ها یک نماینده از هر اتاق(نماینده زندانی‌ها) در جریان بازرسی حضور دارد که نمایندگان اتاق‌های مذکور نیز پای همه کشفیات را امضا کرده‌اند یعنی سند اشیا کشف شده از این اتاق‌ها موجود است."

 

بخشی از واکنش های کاربران محیط مجازی به دروغ منتشره توسط صدا و سیما و رسانه های محافل خاص پیرامون وقایع بند 350 به شرح زیر است:

-صدا و سیما گفت «فیلم های دست اول از اوین» ولی دروغِ دست چندم بود.


-انچه به عنوان تصاوير٣٥٠ پنج شنبه هفته قبل پخش پخش شد، جعلي بود و سال قبل توسط پرس تی وی پخش شده بود که مربوط به بند 350 نیست.

 

-گزارش ۲۰:۳۰ - فقط من یک نکته دارم. بنای این گزارش بر آقای رییس کل سازمان زندانهاست.
وقتی ایشان چهار روز گفت ضرب و شتم نبوده، حالا حرفش را عوض کرده، آیا می تواند بنای قابل اعتمادی باشد؟

 

-ﻇﺎﻫﺮا ﮔﺮﻭﮔﺎﻧﻬﺎﻱ ﻣﺎ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﺧﻮﺩﺷﻮﻧﻮ ﺯﺩﻥ و ﻣﺎﻣﻮﺭﻳﻦ ﺧﻮﺩﺳﺮ ﻫﻢ ﺩاﺷﺘﻦ ﺟﺪا ﻣﻴﻜﺮﺩﻥ! ! ﻣﺜﻞ ﻧﺪا اﻗﺎ ﺳﻠﻂﺎﻥ ﺭﻭ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﺘﻦ! اﺧﻪ ﻣﮕﻪ ﻛﺴﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻴﺨﻮﻧﻦ ﺩﺭﻭﻍ ﻫﻢ ﻣﻴﮕﻦ?

 

-بعد از مدتها امشب تلویزیون رو روشن کردم و ۲۰:۳۰ رو دیدم. یکی از دوستان پیغام گذاشته بود که برنامه ای درباره وقایع بند ۳۵۰ می خواد پخش بشه.

-موقع دیدن یاد روزهایِ سخت و آزار دهنده ۸۸ و ۸۹ افتادم. زمانی که بصورت مازوخیستی می نشستم و بخش های مختلف خبری تلویزیون رو می دیدم و حرص می خوردم و ویران می شدم!

-اما امشب آروم بودم، انگار نه انگار. حتی تلخند یا زنجه موره زیر لبی و دری وری هم نگفتم! سِر بودم شاید! شایدم اون سالها هنوز و با وجود “هویت” و “کنفرانس برلین” و… فکر می کردم چیزی اون تهش براشون مونده! ولی خب ۸۸ و ۸۹ خیلی چیزا رو روشن کرد برای ماهایی که خودمون رو بچه های انقلاب می دونستیم و می دونیم…

آره! خیلی آروم نشستم و تا تهش دیدم و بعد خاموش کردم و با خودم زیر لب گفتم:

-“یوم تبلی السرائر”-روزی که پرده ها فرو اُفتند…-

-فقط “لبخند های تصنعی رئیس سازمان زندان ها ” را نشان دادند
این تصویر را به خاطر بسپارید و منتظر روزی هستیم که خدا لبخندش را به بدترین شکل به گریه تبدیل کند در اتش جهنم
یعنی خدا رو شکر که مجموعه این احمق ها دارند ظلم می کنند

 

-پس از سالها تحقیق وتعقیب وگریزبه همت ماموران اطلاعاتی ایران قاتل بروسلی که در ‫#‏بند۳۵۰‬ زندان اوین خود را مخفی کرده بود پیدا شد

 

-جرات نکردند یک تصویر از زندانیان کتک خورده و کبود شده را نشان دهند
جرات نکردند نشان دهند چه کسی با باتوم شیشه ها را شکانده
جرات نکردند اسم اکبر امینی را بیاورند و بگویند واقعا سرش شکسته شده
جرات نکردند نشان دهند که چطور عماد بهاور را سیلی زدندو با باتوم حمله کردند
جرات نکردند اوین به خون نشسته و زمین های خونی را نشان دهند
جرات نکردند و فقط دروغ بافتند
 

-استیصال شما به غایت رقت انگیز است. حتی دیگر خشم هم بر نمی انگیزد. خوشحالم که با پایداری و شجاعت اسرا و خانواده هایشان و واکنش های دیگر ایرانیان، برنامه تان دود شد رفت هوا !

-ما امروز با پدیده ای روبرو هستیم که به دوربین نگاه می کنه و به مردم دروغ می گه.

-آقای اسماعیلی سه روز از اینکه گفتی تو زندان هیچ خبری نبوده و همه چی آرومه و اینا دارن دروغ می گن نگذشته به خدا. یعنی فیلم افشاگرانه تون ترکوند smile)

*صرف نظر از ادعاها دو طرف واقعه پنج شنبه اوین؛ مستند منفعلانه صداوسیما؛ نشان داد؛ زندان اوین؛ یک سوراخ واقعی است

 

برخی واکنش ها به نقل از کلمه:

-نفرین به ظالمین و دروغگوییشون

-اعتراف می‌کنم که پیش‌بینی نمی‌کردم مستند صدا و سیما درباره‌ی پنجشنبه‌ی سیاه اوین انقدر ضعیف و غیرتاثیرگذار باشد (حتی در مقایسه با مستندهای مشابه خود صداوسیما برای قلب واقعیت درباره‌ی عاشورای ۸۸ یا کنفرانس برلین و امثالهم)!

ضمنا، گذشته‌ از دروغ‌های شاخ‌دار اصلی‌‌‌اش که بر خلاف شهادت ۷۴ شاهد عادل است، تصویر لانگ‌شاتی که نشان دادند از ۳۵۰ نیست (به شهادت دوستانی که آنجا بوده‌اند). ۳۵۰ نه پرده داره و نه پنکه‌ی سقفی.

-در فریب با استراتژی دروغ بزرگ، کوشش می‌شود تا مخاطب مورد نظر، به سمت یک فضای روانی متفاوت با واقعیت سوق داده شود. این فضای درونی باید به گونه‌ای ساخته و پرداخته شود که گروه هدف بدون ابزار مقاومت، در آن فضا قرار گیرد و مفاهیم و علائم انتقالی، مورد قبول و پذیرش او باشد.معروفترین مورد استفاده‌ای که از این تاکتیک،در زمان هیتلر و به وسیله گوبلز بوده است. گوبلز می‌گوید: «دروغ هر قدر بزرگتر باشد، باور آن برای توده‌های مردم راحت‌تر است.

-راستش کامل ترین تعریفی که برای این جعبه سانسورِ دست پخت ضرغامی می بینم همین تعریف است. «شگرد دروغ بزرگ » که استاد اول آن اگر یوزف گوبلز وزیر تبلیغات

هیتلر باشد استاد دومش خود ضرغامی است بدون تردید.

 

-امشب حتی تمامی شگردهای دروغ بزرگ هم به کمک ضرغامی نیامد ، او حتی نتوانست دو تا صحنه را کنار هم مونتاژ کند و تحویل بینندگانش بدهد و این نشان از این دارد که اوضاع بسیار اسفبار بوده است چرا که این دستگاه دروغ پرداز از کمترین امکانات نهایت بهره را می برد و امشب نشان داد در مقابل وقاحت پنجشنبه سیاه آن قدر دستشان خالی بود که «شگرد دروغ بزرگ» هم کمکی نکرد.

 

-حمله اقایان به بند ۳۵۰ حداقل ۳ ساعت طول کشیده اما مجموعا ۱ دقیقه تصویر از داخل زندان نتوانستند پخش کنند، چرا؟‌ چون تمام آن ۲ ساعت و۵۹ دقیقه دیگر را داشتند باتوم می زدند و مشت و لگد، دستشان بند بود اساسی.

-شوی تلویزیونی ۲۰ و ۳۰ نماد سقوط اخلاقی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی است

-شما یادتان نمی آید در سال ۸۸ شعار میدادیم ننگ ما ننگ ما صدای سیما ما

-بابا زدین دیگه ۳۵۰ ایا رو … این ادا و اطوارا و مستندا چیه که می ذارین … رو اعصاب ملت گیتار برقی می زنین … زدین ، لااقل اینقده مرد باشین که بگین … زدیم …

-نمایش سقوط صدا و سیما را می شود در فیلم سراسر دروغشان از ماجرای بند ۳۵۰ زندان اوین دید. گزارش صدا و سیما به کنار،این برادران جان بر کف خبرنگار ۲۰:۳۰ ذره ای شرافت ندارند و نمی دانند در خبرنگاری باید صادق بود.

 

-سریال اعصاب و روان ۲۰:۳۰ باز هم حماسه ای دیگر آفرید…
هورا به آقای ضرغامی* تاکید بر “لندن و واشنگتن” ثابت می‌کند که هدف اصلی‌ دفاع از منافع جناحی و خشم از همکاری با جامعه جهانی‌ و پیگیری منافع ملی‌ است.

-خرداد تا عاشورا و ۲۵ بهمن ۸۹ این مردم بودند که کتک خوردند شهید دادند، زندانی شدند سر از کهریزک درآوردند و … و در نهایت مردمی که گفته بودند تنها رای ما کجاست هم هزینه دادند و هم در نهایت متهم شدند.حالا هم داستان تکراری دوباره تکرار می شود ‫#‏بند۳۵۰اوین‬ آمده اند زدند و حالا نه تنها زندانی ها شاهد و هزینه داده هستند بلکه خانواده ها شاهد هستند که به عزیزانشون چه گذشته! تلویزیون ضرغامی همیشه دروغ گفته! همیشه دروغ تحویل داده تا از جنایت ها و قصورات خود را مبری کنند!

-در دروغ گویی این ها همین بس که همین آقا ( رییس سازمان زندانها) دو روز قبل گفته بود : هیچ درگیری ای اتفاق نیوفتاده

-تا چند روز پیش که اصلا اتفاقی نیفتاده بود ولی الان تصاویر دست اول صداسیمای آقا و شرکا می‌گه عده‌ای با شیشه‌های شکسته خودشان را زخمی کردند در حالی که مأموران خویشتن‌داری نشان می‌دادند!! کم مونده ضرغام بگه گل هم هدیه می‌دادند.

-یوم تبلی السرائر”-روزی که پرده ها فرو اُفتند

-شوی تلویزیونی ۲۰ و ۳۰ نماد سقوط اخلاقی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی است

-حمله اقایان به بند ۳۵۰ حداقل ۳ ساعت طول کشیده اما مجموعا ۱ دقیقه تصویر از داخل زندان نتوانستند پخش کنند، چرا؟‌ چون تمام آن ۲ ساعت و۵۹ دقیقه دیگر را داشتند باتوم می زدند و مشت و لگد، دستشان بند بود اساسی.

-آقای روحانی، مبادا فراموش کنی که من، شخصاً به این دلیل بجای آقای گازانبری از رای به شمای حقوقدان حمایت کردم که لااقل در چنین روزهایی شاهد محکوم کردن آنچه در بند ۳۵۰ اتفاق افتاد باشم. سکوت شما با سکوت قالیباف یا جلیلی چه فرقی دارد؟!

- آقایان طراح صحنه ۲۰:۳۰ یک نکته ظریف؛ وقتی زندانیان شیشه را بشکنند، تکه های شیشه داخل حیات نمی ریزد، می ریزد داخل سالن سمت مأمورها…

تشکر هم لازم نیست.

-پس ﺍﺯ ﮐﺸﻒ ۱۱ ﺗﻠﻔﻦ ﻣﺎﻫﻮﺍﺭﻩﺍﯼ ﻭ ﯾﮏ ﻟﭗﺗﺎﭖ، ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎﯼ ﮔﻤﺸﺪﻩ ﻣﺎﻟﺰﯾﺎﯾﯽ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑﻨﺪ ۳۵۰ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭﯾﻦ ﮐﺸﻒ ﺷﺪ.

- اعوان و انصار آن مرد که دروغ می گفت نرفته اند و می خواهند با ایجاد ارعاب و ضرب و شتم زندانیان سیاسی مظلوم دوباره ” امپراطوری دروغ ” را بازسازی و خود را از ریر ضرب پاسخگوی هزینه حدود ۷۰۰ میلیارد دلار در هشت سال حاکمیت یکدستشان و بهره مندی از مواهب دنیایی و رانت ها رها سازند. بر همه اصلاح طلبان و تحول خواهان و جنبش سبز است که با تمام توان برای مقابله با این بازماندگان از ” امپراطوری دروغ ” به میدان آیند و با آگاهی بخشی به جامعه نسبت به ظلمی که بر زندانیان سیاسی مظلوم رفته است آنرا مایه حیات و نشاط سیاسی تحول خواهی سازند تا دیگر شاهد چنین رخدادهای فاجعه باری در درون و برون زندانها نباشیم.

- زندانیها مست بودند؟ تعدادی موبایل و تبلت پیدا شده؟ …

آخه ما رو چی‌ فرض کردید؟ آخه چرا با این چرت و پرتهاتون درد روی درد میارید؟

آخه تبلت و موبایل چطوری وارد شده وقتی‌ شما پوست خونواده‌ها رو میکنید برای ملاقات؟ بعد این خانم چطوری میخواسته وارد بشه؟؟؟

شما یه فکری به حال و روز سیاه خودت بکن ،،،،،کافر همه را به کیش خود پندارد. در همیشه روی یه پاشنه نمیچرخه.

-مستند پخش شده امشب لااقل یک پیام ویژه هم داشت که دولت بداند برای منصرف کردن مردم از دریافت یارانه های نقدی، از چه ابزاری استفاده کرده!

اگر اخبار منتشره پیرامون عدم انصراف غالب مردم از دریافت این یارانه ها درست باشد، با این ابزار تبلیغاتی، باید هم به آنها حق داد که عکس درخواست های صورت گرفته عمل کنند…

-کاربران اینترنتی با حضور در صفحه سید علی خامنه ای و نوشتن کلمه ” ۳۵۰ اوین ” نسبت به وضعیت اسفبار زندانیان سیاسی و آزادی فوری و بی قید شرط زندانیان هشدار دادند.

- ۱۸ تیر ۷۸ که بود دانشجو ها کتک خوردن و مقصر شدند!
خرداد ۸۸تا عاشورا و ۲۵ بهمن ۸۹ این مردم بودند که کتک خوردند شهید دادند، زندانی شدند سر از کهریزک درآوردند و … و در نهایت مردمی که گفته بودند تنها رای ما کجاست هم هزینه دادند و هم در نهایت متهم شدند
حالا هم داستان تکراری دوباره تکرار می شود #بند۳۵۰اوین آمده اند زدند و حالا نه تنها زندانی ها شاهد و هزینه داده هستند بلکه خانواده ها شاهد هستند که به عزیزانشون چه گذشته!
تلویزیون ضرغامی همیشه دروغ گفته! همیشه دروغ تحویل داده تا از جنایت ها و قصورات خود را مبری کنند!

-ﺳﺎﻟﻦ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭﯾﻦ ﺭﻭ ﻧﺸﻮﻥ ﻣﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﻢ ﺳﺎﻟﻦ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﺣﻀﻮﺭﯼ ﺁﺧﻪ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﺷﺎﯾﺪ ﯾﮑﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻦ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﺎ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﺯ ﺍﻭﻥ ﺳﺎﻟﻦ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ :|

ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻤﺎﻗﺖ ﻭﻗﺎﺣﺖ ﻫﻢ ﺣﺪ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﺍﻧﮕﺎﺭ.

- مستند بیست و سی رو من به فال نیک میگیرم. از این جهت که نشون داد این فشارها منجر به پاسخگویی؛ هرچند پاسخ دروغ؛ هرچند پاسخ یک طرفه میشه. نمیشد انتظار داشت که معجزه ای رخ بده اما همین که مسئولی احساس کرد که وظیفه پاسخگویی داره به نظرم دست آورد کمی نیست و از طرفی هم تاثیر فشارها رو تا حدی نشون میده.

 

-تبلیغ پنهان صدا وسیما در مستند بند ۳۵۰ در اخبار بیست و سی

در کنار همه دروغ و دغل های مرسوم، تکرار واژه های تکراری، شگرد جدیدی در اخبار ۲۰ و سی نمایان بود و آن هم پخش گزارش بی ربط درباره اراذل و اوباش و نحوه برخورد با آن ها پیش از پخش مستند بود. در مصاحبه های پیاپی با مردم، زندان کردن و اشد مجازات و حبس طویل المدت، از کلیدواژه های اصلی گزارش برخورد با اراذل و اوباش بود. این گزارش هیچ مناسبتی نداشت جز این که قرار بود گزارشی درباره بند ۳۵۰ پخش شود. مستند ۳۵۰ و نحوه نمایش زندانیان در حال شیشه شکستن و شعار دادن، تکمیل کننده ذهن مخاطب بود. عملا گزارش برخورد با اراذل و اوباش، برای مخاطب بی اطلاع، کارکرد ضدمظلومیت برای “زندانی” داشت.

و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین

 

-اصلا ﭼﺮﺍ ﻗﻀﯿﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ضرب و شتم و باتوم و ارعاب ﺣﻞ ﻣﯿﺸﻪ ﺭﻭ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ تو دنیا ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩﺵ ﺣﺮﻑ ﻣﯿﺰﻧﻦ . “بعضی از نظامها”

- خیلی ممنون آقای ضرغامی متوجه شدیم داستان چی بوده.
زندانیان مشروبات الکلی استفاده کردن و خودشون رو کوبیدن به شیشه های بند و زخمی شدن! به همین راحتی…

-یکی از واضح ترین دروغ‌هایی که آن مرد-یعنی آقای اسماعیلی- امشب گفت آن بود که گفت ما بلافاصله به زندانی‌ها ملاقات دادیم و همه هم حضوری بوده. اولا زندانی ها هر دوشنبه ملاقات دارند و بنابراین ایشون ملاقات اعطا نکرده بلکه این یک روال کاملا معمول است که هر دوشنبه ملاقات انجام بشه دوم اینکه بسیاری از ملاقات ها حضوری نبوده عکس هایی که از اقای سلطانی و اقای میردامادی پشت کابین منتشر شده از ملاقات روز دوشنبه گواه این قضیه است.نکته جالب دیگری که آن مرد اشاره کرد این بود که اگر دستی یا پایی شکسته باید مدارکی باشه و در این لحظه خنده مضحکی هم کرد چون در ذهن خودش می داند که بهداری اوین عکس های رادیولوژی بچه ها را از پرونده ها در اورده و مدرکی وجود ندارد!

 

- چند نکته در مورد به اصطلاح مستند ۲۰:۳۰

۱- رییس سازمان زندان ها با چهره ای خندان که میبینید (البته این خنده برای اینه که تداعی کنه من دارم راست میگم) میفرماییند (قریب به مضمون):”زندانیها که به بازرسی اشراف داشتن و از هواخوری داشتن یکی پس از دیگری کشفیات رومیدیدن …”

بنده حداقل به عنوان کسی که میدونه اونجا چه شکلی شهادت میدم که جناب رییس سازمان زندانها میخندند و ‫#‏دروغ‬ میگویند.

۲- ایشان فرمودند که به برای اثبات بی اساس بودن ادعاها به زندانیان ملاقات حصوری دادیم. و در همین حین هم تصاویری را در پس زمینه برای القا درستی حرف خود به مخاطبان نمایش میدهند.

نکته اول اینکه در ‫#‏اوین‬ هر دوشنبه روز ملاقات برای ‫#‏بند۳۵۰‬ است .

نکته دوم اینکه تصاویری که پخش میکنند همزمان با صحبت از ملاقات حضوری سالن انتظار زندان اوین است که خانواده قبل از ملاقات با زندانی باید د انجا مدارک شناسایی خود را تحویل بدهند و به سال دیگری که حداقل ۱۰۰ متر با سالن ملاقات فاصله داره.

سوتی دیگرشون هم دروغ تصویریشون رو لو میده اینجا بود که وقتی میخواستن بگن که خانواده های زندانیان توسط عوامل ‫#‏فتنه۸۸‬ تحریک می شوند تصاویر آقای محمد نوریزاد و دکتر ملکی رو نشون دادند از همان سالن به عنوان سالن انتظار نامبردند هرچند نوشته رو تصویر همچنان سالن ملاقات بود.!

 

No comments: