Wednesday, October 22, 2014

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری پاییز، فصل رنگ ها

Posted: 22 Oct 2014 10:49 AM PDT

فصل رنگ ها

 

نظر برخی مراجع عظام تقلید مبنی بر لزوم تغییرات در اجرای حکم اعدام

Posted: 22 Oct 2014 10:21 AM PDT

جرس: تعدادی از مراجع عظام تقلید، به استفتاء دانشجویان ایرانی مقیم اروپا​ مبنی بر لزوم تغییرات در اجرای حکم اعدام پاسخ دادند.

 

به گزارش جرس، متن پرسش دانشجویان و پاسخ مراجع عظام تقلید مبنی بر لزوم تغییرات در اجرای حکم اعدام  امروزه به شرح زیر است:

اسلام هراسی و تبلیغات ضد شیعی در رسانه های مختلف غربی هر روزه تصویری زشت، خشن، و ضد انسانی در اذهان مخاطبین تصویر میکنند. در چنین شرایطی اجرای حکم اعدام، نحوه اجرای آن، و بخصوص "اعدام در ملاءعام" موجب تقویت دشمنان و بدبین کردن اذهان به شیعیان خواهد شد وهمچنین تصویر ناپسندی از حکومت اسلامی، عقائد اصیل مکتب اهل‌ بیت عصمت و طهارت (ع) ومکتب تشیع در ذهن مومنین و همچنین افراد غیرمسلمان میگذارد. نا گفته پیداست که این مسئله برای کسانی که در خارج از ایران زندگی میکنند بیشتر قابل لمس و مشاهده میباشد. به طریق اولی، "اعدام در ملاءعام" موجب وهن شدید مذهب و احکام شرعی اسلام, علی الخصوص در جوامع غربی و اروپایی میشود.

 

با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان تشیع شناخته مى شود، اعمال و رفتار ملت و دولت ایران به عنوان الگو و بیانگر دیدگاه های اسلامی-شیعی مطرح است. چنین رفتارهایی بعلّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن توجیه قابل فهم دراذهان مخالفین، نتیجه سوءداشته و ایران اسلامی را دارنده بیشترین آمار اعدام در جهان، به غلط، به دلیل اسلام میشمارند و تبلیغات بیشمار منفی علیه حکومت اسلامی ومکتب تشیع مینمایند. علاوه بر این، با توجه به آمار، اعدام در ملاءعام نه تنها موجبات  تعظیم شعائر را در جامعه ایران فراهم ننموده، بلکه موجبات نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق از جمله هتک حرمت و بی آبرویی خانواده مجرم و ترویج خشونت و از میان رفتن قبح این امر در میان جامعه شده است. همچنین به کرات، کودکان و خردسالان نیز به تماشای چنین صحنه هایی مبادرت ورزیده که خود میتواند به غلط موجب الگوگیری از مجرمین و موجب ترویج منکر نیز گردد.

 

در چنین شرایطی ما جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم اروپا درباره اجرای حکم اعدام، نحوه اجرای آن، و بخصوص "اعدام در ملاءعام" جویای نظر شرع مقدس اسلام از مراجع عظیم الشان جهان اسلام شدیم. نظرات مراجع عظیم الشان جهان اسلام بسیار راهگشا، منطبق بر زمانه امروزیست که همگان جویای اعتدال هستند. برایند نظرات به روشنی دست قضات، قانون گذاران، وکلا، و دیگر دست اندرکارن امر قضا را باز گذاشته که موجبات رافت اسلامی که منطبق بر اصول حقوق بشر نیز هست را فراهم نمایند. لذا امید است که شاهد بازنگری در قوانین مربوط به اجرای حکم اعدام، نحوه اجرای آن، و بخصوص "اعدام در ملاءعام" در ایران عزیز باشیم.

 
 

سوالات:

 بسم‌الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
 

همانطور که مستحضرید درشرایط کنونى، اجرای حکم "اعدام در ملاءعام" موجب تقویت دشمنان وحدت اسلامی و بدبین کردن برادران اهل سنت نسبت به شیعیان شده وهمچنین تصویر ناپسندی از حکومت اسلامی، عقائد اصیل مکتب اهل‌ بیت عصمت و طهارت (ع) ومکتب تشیع در ذهن مومنین و همچنین افراد غیرمسلمان میگذارد. بدون شک، "اعدام در ملاءعام" موجب وهن مذهب و احکام شرعی اسلام, علی الخصوص در جوامع غربی و اروپایی میشود. چه آنکه، با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت و دولت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، بعلّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم دراذهان مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب است و ایران اسلامی را دارنده بیشترین آمار اعدام در جهان، به غلط، به دلیل اسلام میشمارند و تبلیغات بیشمار منفی علیه حکومت اسلامی ومکتب تشیع مینمایند. علاوه بر این، با توجه به آمار، اعدام در ملاءعام نه تنها موجبات  تعظیم شعائر را در جامعه ایران فراهم ننموده، بلکه موجبات نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق از جمله هتک حرمت و بی آبرویی خانواده مجرم و ترویج خشونت و از میان رفتن قبح این امر در میان جامعه شده است. همچنین به کرات، کودکان نیز به تماشای چنین صحنه هایی مبادرت ورزیده که خود میتواند به غلط موجب الگوگیری از مجرمین و موجب ترویج منکر نیز گردد. در غیاب  امام (ره) که به شدت به مسئله وحدت بین صفوف مسلمانان، ریشه کن کردن بهانه‌ها و دستاویزهای موهوم و منفی حساس بودند و با توجه به آثار سوء فراوان "اعدام در ملاعام " و توصیفات فوق، خواهشمند است نظر شرع مقدس اسلام را از نظر آن مرجع عظیم الشان جهان اسلام پیرامون سوال های ذیل بیان بفرمایید:

 

الف) آیا تماشای اعدام را برای کودکان و دیگر افراد نابالغ جایز میدانید؟ آیا حکومت اسلامی وظیفه دارد از چنین امری جلوگیری نمایید؟

ب) آیا پخش تصاویر اعدام از رسانه های رسمی را با توجه به توصیفات فوق جایز میدانید؟

پ) آیا بطورکلی، "اعدام در ملاعام" را با توجه به توصیفات فوق در شرایط مکانی و زمانی فعلی جایزمیدانید؟

ت) آیا جایگزینی یا تبدیل حکم اعدام (جز موارد خاص مانند قصاص) با اقداماتی دیگر از جمله حفظ قرآن کریم، زندان۲۰ ساله و امثالهم را از نظر شرعی امکان پذیر یا جایز میدانید؟

 
با تشکر
 
جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم اروپا
 
 

 نظرات و پاسخ ها:

  

1)     حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مد ظله العالی(

 با سلام و تحیت؛ با سپاس از دقت و توجه خاص به موضوع، لازم به توضیح می دانم که هیچ دلیلی بر مطلوب بودن اعدام های علنی در منابع فقهی وجود ندارد و حتی در قصاص آنچه ار نص قرآن به دست می آید، شارع عفو را به قصاص ترجیح می دهد و به آن تشویق می کند؛ اما در موارد دیگر، اگر موجب وهن مذهب، سوء تربیت و زیر سؤال رفتن حکومت دینی و مبانی شریعت حقه باشد، اعدام های علنی مشروع نیست و تبدیل اعدام های غیر منصوص به احکام جایگزین، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد.”

 

2)     حضرت آیت‌الله العظمی سید محمد حسینی موسوی زنجانى(مد ظله العالی(

 چنانچه اجرای حکمی در جامعه به دلیل اینکه آمادگی فکری درباره آن وجود ندارد موجب سستی در اعتقاد مردم به اصل اسلام شود در این صورت حفظ اسلام اهم است و اجرای حکم باید مسکوت بماند. مضافا اینکه  به دستور خود شرع باید در سه مورد احتیاط رعایت گردد:اموال،نفوس و اعراض؛ احکام بعضی از حدود سنگین است و در احراز شرایط آن شبهه حکمی و شبهه موضوعی وجود دارد و «تدرء الحدود بالشبهات» و لذا می شود طبق این قاعده اجراء بعضی از حدود که جامعه آن را سنگین تلقی می کند و رأفت و سماحت اسلام را زیر سوال می برد مسکوت گذاشت تا بستر فرهنگی و عدالت اجتماعی برای آن فراهم گردد.والله العالم

 

3)     حضرت آیت‌الله العظمی گرامی(مد ظله العالی(

 "آنجا که حکمش اعدام است لازم نیست در ملاء عام باشد ، آن هم که در قرآن است در مورد برخی گناهان آمده هنگام اجراء حکم طائفه ای ناظر باشند طائفه با سه نفر هم صادق است بلکه با دو نفر و گفته شده یک نفر !  در رجم جمعیت دعوت می شوند آن هم لزوماً اعدام نیست ممکن است با سنگریزه ها که زده می شود طرف نمیرد و زنده بماند و در آن صورت نجات یافته است ، در رساله توضیح المسائل هم یک مسئله ذکر کرده ایم که اجراء برخی حدود در شرائطی که موجب ضعف عقیده و یا انحراف عقیده ضعفاء دینی می شود ممنوع است رجوع کنید .

والسلام

 

4)     حضرت آیت الله العظمی سیّد علی محمّد دستغیب(مد ظله العالی(

 "الف) خانواده‌ها از تماشای کودکان جلوگیری نمایند.
ب) نیازی به پخش نیست.
ج) این حکم در موارد بسیار خاص می‌باشد و عمومیّت ندارد.
د) در «حدود» امکان ندارد، ولی در«تعزیر» دست قاضی مجتهد جامع الشرایط باز است.”

 

5)     حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(مد ظله العالی)

 "الف و ب و ج: وجوب اجرای حدود در ملاعام از ضروریات دین نیست، و حتی در حد زنا مورد اختلاف است. البته در رجحان آن فی حد نفسه بحثی نیست.

- ممانعت از شرکت افراد در فرض ترتب مفسده بر حضور آنان مانعی ندارد و تشخیص آن با حاکم شرع است همچنین است پخش تصاویر آن
د: تغییر حد قتل به غیر آن جایز نیست مگر مصلحت اهمی خلاف آن در بین باشد."

 

6)     حضرت آیت الله العظمی مکارم شيرازی(مد ظله العالی)

 "اعدام علنی تنها در مواردی مجاز است که اثر مثبتی داشته باشد مثل اینکه جنایت واقع شده اسباب تشویش اذهان عمومی گردد و همگی خواهان مجازاتشان هستند اما در مواردی که اثر منفی دارد اعدام علنی نه تنها لازم نیست بلکه جایز نیست و در مواردی که ضرروتی برای اعدام علنی باشد سزاوار است کودکان و افرادی که مشاهده آن منظره برای آنها ضرر دارد را از آن منع کنند در ضمن آنچه گفته اید اهل سنت ممکن است بدیین شوند خود آنها نیز در دستوراتشان اعدام علنی دارند."

 

7)      حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(مد ظله العالی)

 "ج1) اگر مفسده داشته باشد از حضور اطفال جلوگیری شود.
ج2) در صورتی که مفسده داشته باشد از پخش آن جلوگیری شود.
ج3) اعدام در ملاعام اشکال ندارد به خاطر که مردم تنبیه شوند و عبرت بگیرند در بعض روایات توصیه شده که مردم را خبر کنند تا عبرت بگیرند.
ج4) هر چه حاکم شرع صلاح بداند در موارد تبدیل جایز است.

 همیشه در پناه خداوند مؤید باشید."

 

8)     حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی(مد ظله العالی)

 ۱- در صورتی که حاکم شرع تشخیص دهد که نگاه کردن کودکان و افراد نابالغ موجب تأثیرات بد می شود میتواند حکم به ممنوع بودن نظاره انان کند.

 ۲- در صورتی که تشخیص داده شود نشان دادن اینگونه تصاویر اثر منفی داشته باشد میتواند حکم به ممنوع بودن ان کند.

 ۳- چون این امور جنبه حکومتی دارد و لذا باید حاکم شرع (مجتهد جامع الشرایط ) تشخیص ضرورت دهد و در صورتی که تشخیص دهد اصل اعدام در ملأ عام دارای مضرات زیاد است میتواند از آن منع کند.

 ۴-  در صورت تشخیص حاکم شرع(مجتهد جامع الشرایط) امکان تبدیل آن وجود دارد."

  

9)     حضرت آیت الله العظمی سیّد محمد صادق روحانی(مد ظله العالی)

  الف) تماشای اعدام برای کودکان نابالغ صغیرالسن موجب خوف آنان میشود و شرعا هم مامور به نیست.
ب) از جواب سوال قبل جواب این سوال معلوم میشود.
پ) اجراء حد و اعدام در ملاعام با فرض عدم لزوم حضور تماشاگران ...تا لی فاسدی که در ذهن شما است لازم نمیاید.”

 

پرونده معاون اول دولت دهم در دیوان عالی کشور

Posted: 22 Oct 2014 10:21 AM PDT

جرس: پرونده «محمدرضا رحیمی» معاون اول دولت دهم برای رسیدگی در مرحله تجدید نظر، به دیوان عالی کشور ارسال شد.

«محسن افتخاری» سرپرست دادگاه های کیفری استان تهران روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: شعبه رسیدگی کننده به پرونده در دیوان عالی کشور هنوز مشخص نیست.

پرونده محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم اواخر اسفند سال گذشته(1392) با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و برای رسیدگی در اختیار شعبه 76 دادگاه به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی قرار گرفت.

شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران در دو جلسه و به صورت غیرعلنی به اتهامات متهم این پرونده رسیدگی کرد که جلسه نخست سوم خرداد ماه با حضور «د.س.ش» و «ج.الف» دو تن از متهمان پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران و جلسه دوم 17 خرداد ماه برگزار شد و دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری اخیر خود از صدور حکم پرونده محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم خبر داد و گفت، وی به حبس و جزای نقدی محکوم شده است.

پس از اعلام محکومیت رحیمی به حبس و جزای نقدی، از وی مصاحبه ای منتشر شد که در این مصاحبه به نقل از رحیمی آمده بود: «من فقط محمدرضا رحیمی نیستم، من معاون اول این نظام هستم. بنده 34 سال سابقه خدمت در جمهوری اسلامی ایران را دارم؛ بنابراین نباید این قدر ساده به موضوع نگاه کرد.»

رحیمی چنین ادامه داده بود که «جناب آقای اژه ای! معاون اول قوه قضاییه، شما اگر به قانون نگاه کنید خواهید دانست که نباید حکمی را که هنوز قطعی نشده است، اعلام کنید.»

در نهایت، 12 مهر سال جاری، رحیمی با ارائه لایحه اعتراضی، به حکم دادگاه ارسال کرد تا پرونده برای رسیدگی در مرجع تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال شود.

رحیمی معاون اول دولت دهم نیز پیش از این درباره پرونده خود گفته بود که این پرونده سیاسی شده و از دو سال قبل حدود یازده جلسه به بازپرس توضیح داده است.

رحیمی گفته بود، برای این پرونده 55 ساعت توسط بازپرس بازجویی شده است.

دادستانی تهران نیز دهم دی سال گذشته در ماجرای اعلام جرم علیه علی مطهری نماینده مردم تهران و پاسخ به اظهارات وی بیانیه ای را صادر کرد که در بخشی از آن بیانیه آمده بود: ادعای وی(علی مطهری) مبنی بر اینکه «قوه قضاییه ما پس از گذشت بیش از چهار سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رییس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند»، مبتنی بر کذب است؛ زیرا از آقای رحیمی تحقیق به عمل آمده و در حال حاضر وی با صدور قرار وثیقه مناسب و تأمین آن آزاد است.

این بیانیه دادستانی تهران با انتقاد وکیل مدافع رحیمی مواجه شد و وی گفت: قرار وثیقه تودیع شده ارتباطی به پرونده بیمه ایران ندارد.
 

حکم غنچه قوامی صادر شد

Posted: 22 Oct 2014 10:21 AM PDT

جرس: وکیل غنچه قوامی گفت: من امروز به دادگاه رفتم تا حکم صادر شده را از دادگاه بگیرم که دادگاه بیان کرد، حکم برای تایپ رفته است و روز شنبه از تایپ می آید و من آن روز حکم موکلم را دریافت می کنم.

 

سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت وگو با ایلنا، در خصوص آخرین وضعیت پرونده غنچه قوامی گفت: طبق ماده 212 آیین دادرسی کیفری دادگاه موظف است ظرف حداکثر یک هفته حکم را صادر کند.


وی با اشاره به دادگاه هفته پیش موکلش اظهار داشت: هفته پیش دادگاه موکلم برگزار شد و من امروز به دادگاه رفتم تا حکم صادر شده را از دادگاه بگیرم که دادگاه بیان کرد، حکم برای تایپ رفته است و روز شنبه از تایپ می آید و من آنروز حکم موکلم را در پیافت می کنم.


وکیل غنچه قوامی در پاسخ به این سوال که آیا از حکم صادر شده در مورد موکلتان اطلاعی دارید خاطر نشان کرد: خیر اما موکلم متهم به فعالیت تبلیغ علیه نظام است که از سه ماه تا یکسال محکومیت دارد و با توجه به این که موکلم پیشینه و سوء سابقه نداشته است انتظار داریم دادگاه حداقل محکومیت را برای موکلم صادر کند.

دستگیری جمعی از وابستگان به داعش در کردستان ایران

Posted: 22 Oct 2014 04:55 AM PDT

جرس: نیروهای امنیتی استان کردستان فردی را که گفته می شود به عنوان امیر داعش در مناطق کردنشین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کرده است را در شهرستان سقز بازداشت کرده اند.

 

به گزارش کوردنیوز، فردی که گفته می شود به عنوان امیر گروه تروریستی داعش در مناطق کردنشین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کرده است توسط نیروهای امنیتی  بازداشت شده است.

بر اساس این خبر، این فرد با همراهی تعدادی دیگر در پی تبلیغ افکار گروه تروریستی داعش بوده است که همراه با وی نیز مقادیری امکانات تبلیغی و همچنین سلاح و مهمات کشف و ضبط شده است.

گفته می شود که فرد دستگیر شده و افراد همراه وی از جمله کسانی هستند که با گروه های سلفی در استان کردستان ارتباط داشته اند.

چندی قبل امیر گروه تروریستی داعش در بیانیه ای جمهوری اسلامی ایران را یکی از اهداف اصلی خود عنوان کرده بود و به همین دلیل اقدامات تبلیغاتی این گروه نیز در خصوص حمله به مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی نیز همچنان ادامه دارد.

مردم استان کردستان در قالب اقشار مختلف با برگزاری تجمعات مختلف بر علیه اقدامات گروه تروریستی داعش راهپیمایی کرده و بارها نیز بر سرکوب این گروه تروریستی که به نام دین بر علیه مسلمانان فعالیت می کند تاکید کرده اند. 

محمود نیلی احمدآبادی گزینه دولت برای وزارت علوم

Posted: 22 Oct 2014 03:37 AM PDT

جرس: رییس جمهوری روز چهارشنبه در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، محمود نیلی احمدآبادی را برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم به مجلس معرفی کرد. دکتر نیلی استاد دانشکده مهندسی متالورژی و مواد و رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران، و در حال حاضر سرپرست این دانشگاه می باشد.

 

به گزارش ایلنا، متن نامه حسن روحانی به رییس مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام

احتراما، در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرح حال و برنامه جناب آقای دکتر محمود نیلی احمدآبادی، برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به مجلس شورای اسلامی معرفی می گردد.

حسن روحانی 

حسن روحانی: امر به معروف و نهی از منکر عمل همگانی است

Posted: 22 Oct 2014 03:05 AM PDT

جرس: حسن روحانی در واکنش به اقدام مجلس در تصویب طرح موسوم به "امر به معروف و نهی از منکر" و همچنین واکنشی تلویحی به ماجرای اسیدپاشی به بانوان در اصفهان گفت:دوست داریم پایان کار مجلس در مساله امر به معروف و نهی از منکر موجب انسجام و وحدت بیشتر جامعه و هدایت جامعه به نیکی باشد. از دیدگاه اسلام، یک گروه آمر به معروف نیستند و همه مسلمانان وظیفه امر و نهی را بر عهده دارند و مباد که نخواهد هم بود تحت لوای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما ناامنی آغاز شود.

 

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در سخنرانی خود در جمع مردم زنجان با اشاره به در پیش بودن ماه محرم گفت: پیام کربلا و قیام اما حسین (ع) پیام امر به معروف و نهی از منکر است. مسیر دعوت جامعه به خیر و صلاح و سعادت و جامعه بود و آنچه که باید از کربلا بیاموزیم این است که همه یکدیگر را به خیر و صلاح و عمل به معروف دعوت کنیم و اگر فرد و جمعی از مسیر هدایت فاصله گرفتند آنها را از منکر و منکرات نهی کنیم.

وی با بیان اینکه امر و نهی اختصاص به هیچ فرد، جناح ودسته‌ای ندارد اظهار داشت: هیچ کس نمی‌تواند بگوید من فقط آمر به معروف و ناهی از منکر هستم و هیچ کس نمی‌تواند جناح و یا گروهی را به عنوان عمل کننده به منکر متهم کند.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی یادآور شد: اصل قانون اساسی درباره امر به معروف و نهی از منکر آن است که ما باید همه را به خیر و نیکی دعوت کنیم و طبق آموزه‌های اسلام و نص قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر عملی همگانی و متقابل است.

روحانی ادامه داد: باید این مساله به ذهن سپرده شود که امر به معروف و نهی از منکر عمل همگانی است یعنی 77 میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود و به یاد داشته باشیم که این عمل متقابل است و مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر و این وظیفه مهم که باید وسیله‌ای برای نزدیکی جامعه به یکدیگر باشد وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی شود.

 

رئیس جمهور با یادآوری اینکه بر اساس قرآن در امر به معروف و نهی از منکر باید ابتدا ولایت و محبت نسبت به دیگری شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: دوست داریم پایان کار مجلس در مساله امر به معروف و نهی از منکر موجب انسجام و وحدت بیشتر جامعه و هدایت جامعه به نیکی باشد. از دیدگاه اسلام، یک گروه آمر به معروف نیستند و همه مسلمانان وظیفه امر و نهی را بر عهده دارند و مباد که نخواهد هم بود تحت لوای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما ناامنی آغاز شود.

 

وی با تاکید بر اینکه اساس معروف امنیت، برادری و کرامت انسانی و احترام به یکدیگر است تصریح کرد: مباد منکر را تنها به یک مساله خلاصه کنیم دروغ و تهمت منکر نیستند؟ رشوه‌خواری منکر نیست؟ بورسیه‌های تقلبی را نباید منکر بپنداریم؟ از صبح تا شب فقط یک مساله و آن هم بدحجابی را فقط باید منکر تلقی کنیم؟

 

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: زنان ایران زنانی مسلمان با عفت و طرفدار حجاب هستند یک گروه فقط خود را مسئول حجاب و امر به معروف و نهی از منکر نپندارد و گفته می‌شود همه باید امر به معروف و نهی از منکر باشیم و باید بدانیم کاری کنیم که جوانان ما شوق داشته باشند.
وی تاکید کرد: اعتقاد من طلبه در حدی که از آموزه‌های اسلام می‌فهمم این است که منکری بالاتر از بیکاری و فقر نسیت.

 

روحانی در ادامه سخنرانی خود در جمع مردم زنجان گفت: بیایید دست به دست هم دهیم وبا فقر مبارزه کنیم و به زندگی مردم توجه داشته باشیم و برای جوانان عزیزمان که فردا از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند به عنوان جوانانی صاحب نظر و متخصص فعل و کار تامین کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کشور ما باید در مسیر توسعه قرار گیرد افزود: اگر می‌خواهیم معروف را ترویج کنیم اولین معروف توسعه در ایران کشور است؛ چرا ایرانی مسلمان باید به یک کشور صنعتی غربی برود و حسرت زندگی آنها را داشته باشد؟
وی خاطرنشان کرد: ایرانی دارای استعداد، هوش، محیط علم و دانش است و سرزمین ما سرزمین معادن،برکت و توسعه‌های انسانی است.

روحانی اختلاف و تفرقه را یکی از بالاترین منکرات عنوان کرد و تصریح کرد: چرا به اختلافات دامن می‌زنید؛ نگذارید تفرقه و شکاف در جامعه ما رخنه کند. اما گویی یک عده زندگی‌شان تنها در ایجاد شکاف و تفرقه در میان مردم و دولت، و این جناح و آن جناح می‌گذرد.

وی گفت: نباید به تفرقه‌ها و اختلافات دامن بزنیم و اگر اشکال و گناهی هم بوده باید بگذریم چرا که ما تابع همان حسین بن علی (ع) هستیم که توبه خود را نیز قبول کرد و پذیرفت.

رئیس جمهور ادامه داد: من در جامعه کسی را نمی‌بینم که گناهی بالاتر از گناه "حر" در روز اول و دوم محرم مرتکب شده باشد و هیچ فرد عظیم الشانی را در تاریخ بعد از پیغمبر و امیرالمومنین نمی‌یابم.

وی تاکید کرد: باید درس اتحاد و وفاق و برادری را از حسین بیاموزیم و به هم نزدیک شویم و دست به دست هم دهیم و اختلافات را کنار بگذاریم.

روحانی خاطرنشان کر: شما شاهد هستید تفرقه در میان مسلمان در دنیای امروز چه می‌کند؟ ببینید یک عده ناآگاه را به توحش دعوت کرده‌اند و یک عده هر روز آدمکشی و جنایت را به نام جهاد و اسلام به ناروا به راه انداخته‌اند.

وی با بیان اینکه درس ابی عبدالله به ما درس برابری، گذشت و قبول و توبه از یکدیگر است افزود: درس کربلا برای ما درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است و شما می‌دانید که شب تاسوعا که بزرگترین مراسم را شما در زنجان به پا می‌کنید که مایه غرور و افتخار همه ایرانیان است درس گذشت و برابری است.

وی خطاب به مردم زنجان افزود: "یا ابوالفضل" شما ایران را به حرکت درمی‌آورد و شما می‌دانید در همان شب تاسوعایی که مورد تکریم شماست امام حسین(ع) خیمه‌ای را برپا کرد و عمر بن سعد را دعوت به مذاکره کرد؛ امام حسینی که آگاه است و می‌داند که فردا و پس فردا ایام شهادت او و یارانش است اما با دنیا اتمام حجت کرد و شب تاسوعا ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد تا مساله با جنگ پایان نیابد.

روحانی ادامه داد: امام حسین نه از "جنگ" می‌ترسید و نه شهادت اما به ما یاد داد که حتی با دشمن نیز باید به گونه‌ای رفتار کنیم که منطق دنیا ما را پیروز در صحنه مذاکره بداند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما امروز در عرصه سیاست با قدرت‌های بزرگ مذاکره می‌کنیم و در اولین قدم‌ها نیز به پیروزیْ‌هایی دست یافتیم.

وی تاکید کرد: پشتیبانی مردم و حمایت رهبری به عنوان پشتوانه اصلی مذاکرات ماست و ما به تعاملات سازنده با جهان به یاری خدا ادامه خواهیم داد.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: ملت بزرگ ایران بداند ما از حق مردم کوتا نخواهیم آمد اما با این حال با همه قدرت در پی آن هستیم تا دیوار ظالمانه تحریم را برای همیشه از میان برداریم.

روحانی در ادامه خطاب به مردم زنجان گفت: ما به زنجان آمدیم تا چهره نورانی ولایتمدار شما را زیارت کنیم و پیشنهادات و مطالبات‌تان را بشنویم و با هم برای توسعه زنجان همفکری کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری به اینکه 71 پروژه برای استان زنجان ظرف سال‌های 93 و 94 اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: 387 میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مدنظر قرار داده‌ایم و به خاطر وضع آب و هوا است که نمی‌توانیم قول اجرای آنها را برای امسال به شما بدهیم.

وی اضافه کرد: دو خطه کردن راه آهن زنجان قزوین، توسعه دانشکده‌های صنعتی در استان زنجان، گازرسانی به 320 روستای بالای 20 هزار خانوار از جمله طرح‌هایی است که طی سه سال پیشروی دولت یازدهم در استان زنجان به اجرا در خواهد آمد و ان‌شاءالله استان زنجان جزو اولین استان‌هایی خواهد بود که همه روستاهایش دارای گاز خواهند شد.

رئیس جمهور با اشاره به استعداد فراوان انرژی در استان زنجان یادآور شد: بر این اساس پتروشیمی این استان را توسعه خواهیم داد که مشکلات اجرایی آن حل و فصل شده و 265 میلیون یورو فاینانس آن نیز حل شده است که به حول قوه الهی این پروژه انجام خواهد شد. 

تجمع معترضین به اسید پاشی در تهران و اصفهان

Posted: 22 Oct 2014 03:05 AM PDT

جرس: تجمع اعتراضی توسط جنبش زنان در همبستگی با تجمع مردم اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی ها امروز مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، که در این تجمع به چندتن از مردان حاضر در تجمع از سوی برخی از نیروهای انتظامی تعرضاتی صورت گرفت. همزمان گزارش ها حاکی از آن است که صبح امروز در اعتراض به اسیدپاشی های اخیر در اصفهان تجمعی در اطراف دادگستری این شهر شکل گرفت.

 

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، تجمع اعتراضی توسط جنبش زنان در همبستگی با تجمع مردم اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی ها امروز مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


این تجمع با حضور حدود 200 تن از فعالان جنبش زنان از ساعت 11 آغاز و تا ساعت 12 و نیم ادامه داشت. در این تجمع شعارهایی همچون: «اسیدپاشی جنایت، قانونگذار حمایت»، «ما زنیم انسانیم، شهروند این دیاریم، اما حقی نداریم»، «آمرین جنایت، مجازات، مجازات»، «قوانین ضد زن ملغی باید گردد»، «آلیا، آلیا / خجالت، خجالت»، «مجلس، دولت، حمایت، حمایت» از سوی حاضران سرداده شد.


گروه هایی از جنبش زنان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را نسبت به طرح هایی که در دستور کار مجلس قرار دارد، اعلام کردند. از جمله نوشته های این پلاکاردها چنین بود: «قتل های زنجیره ای = اسیدپاشی زنجیره ای» / «طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف، تبعیض آشکار علیه زنان است» / «طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را از دستور کار مجلس خارج کنید» / «سخنان ضد زن، بسترسازی خشونت علیه زنان» / «داعش آنی می کشد، اسیدپاش زجرکش می کند» / «قوانین ضدزن، بسترسازی خشونت عریان علیه زنان» و...


 در این تجمع چندتن از زنان قربانی اسیدپاشی شرکت داشتند که حضورشان نمود بارز خشونت عریان علیه زنان بود.


در ضمن در این تجمع به چندتن از مردان حاضر در تجمع از سوی برخی از نیروهای انتظامی تعرضاتی صورت گرفت. از جمله محمد نوری زاد که مشغول تهیه عکس بود، توسط لباس شخصی های حاضر در تجمع مورد ضرب و شتم قرار گرفت و با ماشین پلیس از محل دور شد. اما برخی دیگر از مردان حاضر که مورد تعرض قرار گرفتند با شعارهای حاضران از جمله «نیروی انتظامی حمایت، حمایت» و نیز «نیروی انتظامی، ولش کن، اسیدپاش دستگیر کن» از دست پلیس رهایی یافتند.


فعالان جنبش زنانی که در این تجمع شرکت داشتند از طیف های مختلف بودند.

 

همزمان و به گزارش ندای سبز آزادی در اجتماعی که جمع زیادی از زنان اصفهانی شرکت داشتند از مسئولان خواسته شده که با مساله اسیدپاشی مقابله و عاملان آن را شناسایی کنند.

بخشی از شعارهای مردم اصفهان در اعلام انزجار نسبت به مساله اسیدپاشی به دختران به شرح زیر است:

"زاينده رود خشك شده. اسيدپاشى مد شده"
نیروی انتظامی، چشمای خواهرم کو؟
روحانی ما امنیت نداریم/ اصفهان شهر ماست، امنیت حق ماست/ای خواهر قربانی، درقلب ما می‌مانی/اسیدپاش مزدوره، امنیت از ما دوره./ای دختر ایرانی، حمایتت می‌کنیم.
این سکوت، حمایت از داعش است/ زاینده‌رود خشک شده، اسیدپاشی مد شده/امنیت، آزادی، حق مسلم ماست/ سهیلای بی‌گناه، حمایتت می‌کنیم/ای کم‌تر از داعشی، اسید به ما می‌پاشی /با حجاب بی حجاب، اسیدپاشی نمی‌خوایم./صدا سیما بی غیرت، حمایت حمایت

 

انتقاد شدید نماینده زاهدان ار اوضاع امنیتی استان

Posted: 22 Oct 2014 02:20 AM PDT

جرس: نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی از کشته شدن یک معلم به دست تکفیری‌ها با استفاده از سلاح کلاشینکف در استان سیستان و بلوجستان خبر داد و خواستار ایجاد امنیت در این منطقه شد.

 

به گزارش ایسنا، حسینعلی شهریاری در تذکری عنوان کرد: مدام دم از ایجاد امنیت می‌زنند اما آیا منظورشان ایجاد امنیت برای اشرار است؟ وزیر کشور مرتب دم از امنیت می‌زند، حتما باید یکی از نزدیکان ایشان به شهادت برسد یا به گروگان گرفته شود تا متوجه شود مردم مظلوم ما در استان چه بر سرشان می‌آید؟

 

او ادامه داد: آیا سیاست‌های اتخاذ شده در سال گذشته وضعیت را بهتر کرده است؟ تسلیح بی‌حساب و کتاب برخی افراد در منطقه که به گفته نیروهای انتظامی و امنیتی اکثر شرارت‌ها در منطقه توسط این افراد صورت می‌گیرد، جای بازنگری ندارد؟ چرا شورای عالی امنیت ملی احساس مسئولیت جدی در تأمین امنیت این استان ندارد؟ آیا اطلاعاتی که به مسئولان کشور داده می‌شود یک‌سویه نیست؟ آیا در سطح کلانی از سوی مسئولین کلان نظام در صحت و سقم این گزارشات انجام می‌شود؟ آیا فرماندارانی که خود از منطقه انتخاب شده‌اند نباید به عنوان رئیس شورای شهرستان جوابگوی ناامنی‌ها باشند؟ و اگر توان اجرایی ندارند برکنار گردند؟

 

شهریاری بار دیگر به کشته شدن این معلم اشاره کرد و افزود: آیا وزیر آموزش و پرورش در امینت جان معلمان خود وظیفه ندارد؟ اگر در منطقه‌ای معلمی به شهادت می‌رسد نباید مدارس آن مدرسه تا تأمین امنیت تعطیل شود؟ تا کی می‌توان هر روز در زاهدان و زابل جنازه شهیدی را به دوش کشید و خانواده‌های زیادی را عزادار کرد؟

 

نماینده مردم زاهدان تأکید کرد: امید است مسئولین به خود آیند و قبل از اینکه خشم مردم غیور استان دامن آنها را بگیرد فکر عاجلی بکنند. انتظار داریم مجلس به طور جدی به این مسائل رسیدگی کند و بیش از این نگذارد جان عزیزان ما در استان سیستان و بلوچستان به خطر بیفتد و هر روز شاهد شهادت تعداد بسیاری از این عزیزان باشیم که این دشمنان تکفیری به راه می‌اندازند. صبر مردم هم حدی دارد و طاقتشان تمام شده و نمی‌توانند این همه ناامنی را در استان تحمل کنند. 

افخم توضیح داد؛ چالش در روابط ایران با ترکیه و عربستان/ احتمال تمدید مذاکرات اتمی

Posted: 22 Oct 2014 02:20 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با تکذیب هرگونه تمدید در مهلت توافق اتمی اعلام کرد: مذاکرات کارشناسی با گروه 1+5 امروز در وین آغاز می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان این‌که مذاکرات کارشناسی طبق برنامه دو روزه خواهد بود، گفت: در این مذاکرات کارشناسان ایران و گروه 1+5 جزئیات طرح‌ها و مباحث مطرح مذاکراتی را بررسی می‌کنند و این نشست در چارچوب تماس‌ها و تبادل‌نظرها در حوزه مذاکرات است.

وی همچنین گفت: بعیدی‌نژاد، رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با گروه 1+5 است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران و ترکیه و مباحث اخیر در این رابطه، گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه‌اند که روابط خوبی را به صورت دوجانبه دارند. رفت‌وآمدهای خوبی بین دو کشور در سطوح بالا انجام شده. نخست وزیر ترکیه به تهران سفر کرده و آقای روحانی نیز به ترکیه سفر کرد. در عین حال همواره موضوعات منطقه‌ای مورد مذاکره است که در سطح سیاسی در مورد آنها تبادل نظرصورت می‌گیرد.

وی افزود: دیدگاه‌های دو کشور در خصوص مسائل منطقه یکسان نیست ولی این مانع از همکاری‌ها نبوده و گفت‌وگوهای سازنده‌ای بین دو کشور برقرار است.

افخم تأکید کرد: معتقدیم که گفت‌وگو و مشارکت کشورهای منطقه برای حل موضوعات منطقه یکی از روش‌های اصولی و درست است و از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص روابط ایران و عربستان و اظهارات اخیر مقامات عربستانی در مورد ایران، گفت: منطقه در شرایط حساسی است و معضلات منطقه نیازمند گفت‌وگو، همکاری و مشارکت است. انتظار می‌رود دیدگاه‌ها با رعایت شرایط حساس منطقه باشد و هر آنچه که می‌تواند مانع از شکل‌گیری همکاری‌ها و مانع از فضای تفاهم شود کمک کننده نخواهد بود.

وی با بیان این‌که موضوعاتی که در فضای رسانه‌ای اعلام می‌شوند واکنش‌هایی به همراه دارند و ما نیز واکنش‌هایی داشتیم در مورد سفر ظریف به عربستان نیز، گفت: سفر وزرا بخشی از روندهای مذاکراتی است اما برای این سفر هنوز جدول زمانی نهایی تنظیم نشده است و هر زمان شرایط فراهم باشد نسبت به هماهنگی‌های لازم اقدام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره‌ زمان و مکان مذاکرات سه جانبه ظریف ، کری و کاترین اشتون گفت: تماس‌هایی بین دو طرف برقرار است و هماهنگی‌ها برای انجام مذاکرات در سطح بالا در دست انجام است و جدول گفت وگوهای دیگر در سطوح مختلف نیز در حال زمان بندی شدن است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نمایندگان مجلس نسبت به اعلام موضع نکردن وزیر خارجه درباره‌ مسائل هسته‌ای انتقاداتی دارند، گفت: جنس کار دیپلماتیک و فضای اعلام مواضع با یک تقسیم کاری صورت می‌گیرد اغلب اعلام مواضع از سوی سخنگوی وزارت خارجه است و اظهار نظر نکردن مسئولان ارشد وزارت‌خانه به این مفهوم نیست که کار دقیق و کارشناسی در آن صورت نمی‌گیرد. همه‌ مسائل و موضوعات با هماهنگی وزیر خارجه و در بخشی از موارد با مشورت‌های خیلی نزدیک انجام می‌شود و حتی برخی متون و اعلام نظرها دیدگاه صریح شخص وزیر خارجه است.

افخم اضافه کرد:‌ این دیدگاه که حتما باید وزیر خارجه درباره‌ موضوعات اعلام نظر کند دیدگاه سطحی و غیر کارشناسی است. وزیر خارجه بر همه مسائل و حوزه‌های مختلف کاری در وزارت خارجه همچنین در بخش‌های فرهنگی و کنسولی در کنار حوزه هسته‌ای اشراف کامل دارد اما مسئولیت‌ اعلام مواضع متناسب با تقسیم کاری به عهده‌ی سخنگو و دیگر دوستان در وزارت خارجه است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اگر توافق هسته‌ای صورت بگیرد شامل لغو تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و موارد دیگر نمی‌شود، گفت: موضوعات مذاکرات، لغو تحریم‌های هسته‌ای است و مواضع تیم مذاکره کننده کشورمان درباره‌ لغو تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به طور صریح و روشن تبیین و اعلام شده است. طبق توافق ژنو دو طرف سعی دارند به نگرانی‌ها درباره‌ فعالیت‌های هسته‌ای و نیز لغو همه‌ تحریم‌های یک جانبه و همه جانبه پاسخ دهند.

افخم همچنین گفت: به طرف‌های مذاکراتی خود در بحث هسته‌ای توصیه می‌کنیم در مقطع زمانی باقی مانده از مذاکرات جامع از طرح موضوعاتی که درباره‌ آنها رایزنی‌ها در جریان است و هنوز چیزی قطعی نشده در رسانه‌ها خودداری کنند و آنها را به صحنه رسانه نکشانند.

افخم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ اهانت رجب طیب اردوغان به مقامات عالیرتبه ایران و اظهارات وی درباره‌ی سوریه تصریح کرد:‌ وزارت خارجه اقدامات لازم سیاسی را دراین رابطه انجام داده و گزارش اقداماتش برای مسئولان نظام ارسال شده است.

وی همچنین در خصوص کاهش روابط اقتصادی ایران و ترکیه و ایجاد مشکلات ترانزیتی میان دو کشور خاطر نشان کرد:‌ البته این مساله به این صراحت نیست بلکه برخی مشکلات فنی در مسیر ترانزیتی میان دو کشور ایجاد شده است که مذاکرات درباره‌ رفع این مشکلات در حال انجام است و امیدواریم به زودی مساله حل شود. اما تاکید می‌کنم که مشکلات به وجود آمده یک تصمیم سیاسی ارزیابی نمی‌شود.

افخم درباره‌ پیشنهاد‌هایی که در فضای رسانه‌ها درباره‌ بحث غنی سازی و تعداد سانتریفیوژهای ایران مطرح می‌شود گفت: درباره‌ همه این موضوعات مذاکرات در جریان است و تا زمانی که بر روی همه مسائل و جزئیات توافقی نکنیم نمی‌توان گفت که بر روی مساله‌ای به طور جداگانه توافق شده است. اخبار درباره‌ جزئیات مذاکرات و پیشنهاد مطرح زیاد است اما هنوز چیزی قطعی نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از سفر وزیر خارجه‌ به اسپانیا و چین طی هفته‌ آینده خبر داد و گفت: آقای ظریف اواسط هفته آینده به اسپانیا می‌رود و اواخر هفته آینده به چین خواهد رفت.

افخم سفر ظریف به چین را در راستای شرکت در اجلاسی درباره‌ امور افغانستان در سطح منطقه دانست و گفت: 14 کشور در این نشست در سطح وزیران خارجه شرکت می‌کنند و آن چهارمین نشستی است که برای کمک به تثبیت امنیت و بهبود شرایط افغانستان صورت می‌گیرد که میزبان آن چین است.

افخم در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که اخباری مبنی بر کشف یک گور دسته جمعی در عراق منتشر شده است که گفته می‌شود در بین آن تعدادی از زائران ایرانی وعراقی و حتی افرادی ایرانی منتسب به داعش هستند. آیا این خبر را با جزییات منتشر شده تایید می‌کنید؟ گفت: این خبر را ما هم دیدیم و از طریق سفارت پیگیر هستیم تا اطلاعات تکمیلی به ما دهند. با توجه به جنس خبر و ذکر اسامی ایرانیان ما هم به این موضوع حساس شده‌ایم و به محض این که از سوی مسئولان عراقی اطلاع پیدا کنیم و خبر تایید شود جزییات را اعلام می‌کنیم . البته پیگیری‌های اولیه ما هنوز اصل خبر را مبنی بر این که اساسا چنین گوری کشف شده باشد تایید نمی‌کند. در عین حال باید منتظر اعلام نظر صریح و رسمی باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر این که پس از مذاکرات وین 6 از طرف مسئولان کشورمان اعلام شد که قرار است ایران در ازای آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران تحت تاثیر تحریم‌های بانکی و نفتی ، حدود کمتر از 3 تن اورانیوم کمتر غنی شده به اورانیوم طبیعی تبدیل شود اما بعد از مدتی این میزان به بیش از 3 تن و بعد از آن نیز به حدود 4 هزار و 100 کیلو افزایش یافت. دلیل این افزایش یک تنی چیست؟ با اشاره به انتشار گزارش آمانو درباره‌ اجرای توافق ژنو در دوره‌ تمدید مذاکرات گفت: متاسفانه بخشی از گزارش آمانو در اجرای توافق ژنو از سوی یکی از خبرگزاری‌ها ( خارجی) به طور دقیق منتشر نشد. براساس گزارش اخیر آژانس اعلام شده است ایران در روند اجرای توافق به تعهداتش عمل کرده است و هیچ چیز خارج از توافق عمل نشده است و همه چیز متناسب با مسیر اجرای توافق است و عدد و رقم‌هایی که در این چارچوب وجود دارد امور فنی است که بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توافق قرار گرفته است. بنابراین ایران در مسیر اجرای توافق ژنو متعهدانه پیش می‌رود و صحت و درستی اجرای تعهدات نیز از سوی آژانس اعلام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: همچنین همکاری‌ها و گفت و گوهای فنی ایران و آژانس ادامه دارد . در عین حال که مسائل فنی گاهی اوقات موجب می‌شود تا زمان بندی از پیش تعیین شده برای همکاری ها حاصل نشود اما نقش همکاری‌ها و تماس‌ها و توافق بر روی حل و فصل مسائل باقی‌مانده نشانه‌ای از اراده‌ ایران برای اجرای تعهدات از سوی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان فنی سازمان انرژی اتمی در روند و بر اساس توافق ژنو موضوعات را دنبال می‌کنند و آمار وارقام دقیقا متناسب با تعهدات ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره‌ی کمک به مردم کوبانی با بیان این که مقاومت مردم کوبانی باعث شگفتی سیاست‌مداران افکار عمومی و رسانه‌ها شده است و امیدواریم این مقاومت به خروج تکفیریها از این منطقه منجر شود، گفت: آمرلی و کوبانی، دو منطقه‌ مردمی هستند که در مقابله با تروریسم مقاومت کردند. کمکهایی باید از سوی ائتلاف ضد داعش به این مناطق می‌شد اما اقدامات کند بوده است و در برخی از موارد اعلام شده ممکن است کمک به کوبانی در برنامه‌شان نباشد و این روند تردید‌های ما را نسبت به اهداف ائتلاف ضد داعش بیشتر می‌کند.

افخم افزود: ائتلاف ضد داعش باید اولین گام خود را با جلوگیری از حمایت‌های مالی از داعش بردارد و این انتظار افکار عمومی در منطقه و جهان است. باید جدیت ائتلاف در حمایت از مردم کوبانی به نمایش گذاشته شود.

وی همچنین درباره‌ ارسال کمک‌های انسان دوستانه به این مناطق گفت: برای ارسال کمک‌ها گفت‌و‌گوهایی داشته‌ایم و به محض فراهم شدن شرایط مسیرهایی که مناسب برای ارسال کمک باشد در نظر گرفته می‌شود. در عین حال این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره‌ تحولات یمن و موضع ایران در این باره گفت: ما از تحولات یمن و روندی که در مسیر گفت و گو و توافق اخیر صورت گرفته است حمایت خود را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم با پایبندی دو طرف به توافق مسیر تحولات یمن به سمت شکوفایی حرکت کند. انتشار برخی اخبار یا بازنشر برخی دیدگاهها که ایران از یک گروه حمایت می‌کند و از گروه دیگر نه، گمانه زنی‌های رسانه‌ای است. ایران از ثبات و صلح در منطقه حمایت می‌کند و امیدواریم این نگاه مترقی به حل مسائل منطقه بیانجامد.

افخم در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که اگر توافق احتمالی جامع هسته‌ای به دلایلی به نتیجه نرسد ایران غنی سازی‌اش را به سطح 20 درصد باز می‌گرداند و همچنین اخبار مربوط به پیشرفت 98 درصدی را در مذاکرات تایید می‌کنید گفت: ما در گام‌های آخر مذاکرات هستیم که بسیار مهم و حساس و سخت هستند اما این که پیشرفتی در مذاکرات 95 یا 98 درصد است ارزیابی سیاسیون است . بخش مهمی از مسیر ، طی شده است. اما آنچه باقی مانده بخش سخت و تعیین کننده است. همه طرف‌های مذاکراتی تلاش دارند تا در کمتر از 40 روز باقی مانده به نتیجه برسند.

وی تاکید کرد:‌ تمدید مذاکرات در دستور کار نیست و امیدواریم در مدت باقی مانده مسیر رسیدن به توافق هموار شود. این که تا ضرب‌الاجل تعیین شده ( سوم آذر ماه) چنین و چنان می‌شود را اجازه دهید پیش داوری نکنید و جلوتر از مذاکرات ویا عقب‌تر از آن نروید.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره ی سفر رئیس جمهور به منطقه قفقاز گفت که هر زمان این سفر نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی همچنین درباره‌ سفر رئیس جمهور به ارمنستان و انتقاد برخی از کشورهای همسایه ارمنستان به گسترش روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: همکاری‌های خوبی بین ایران و ارمنستان در جریان است و توافق‌های خوبی میان دو کشور حاصل شده است که بر اساس تفاهم‌های صورت گرفته اسنادی هم در دست تهیه است که کارشناسان بر روی آن کار می‌کند و امیدواریم در مدت زمان کوتاهی این اسناد نهایی شود. ایران و ارمنستان دیدگاههای مشترکی درباره‌ حل مسائل منطقه‌ای دارند و معتقدیم روابط خوب دو کشور بر خلاف مواضع و منافع دیگر کشورها نیست.

وی ادامه داد: برخی رسانه‌ها همواره حساسیت‌هایی را نسبت به تعاملات دو جانبه وتحرکات سیاسی نشان می‌دهند اما همه باید این اطمینان و باور را پیدا کنند که مسائل با گفت و گو قابل حل است.  

No comments: