Thursday, October 23, 2014

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پایان سکوت

Posted: 23 Oct 2014 11:32 AM PDT

بهرام پرتوی


ستاره ای در افق سوسو می زد
شالیزار در روشنی کم سوی پگاه می درخشید
نسیم موج از پی موج می آفرید
و پرنده ای بال کشان نغمه سرایی می کرد

ناگاه
ابرهای تیره و قیراندود آسمان را پوشش داد
و صدای غرش آسای رعد با برق های جهنده ی همراه
جرقه ای جانسوز شالی را غرق در آتش
و پرنده ی بال سوخته نیمه جان

آنگاه
دیو فرود آمد از پس ابر سیاه
تکیه بر دشت به تنگ آمده از سوختگی
با چوب دستی خود خاکستر بر جا نشسته را در هم
و پرنده ی نیمه جان بر ترکه ای از خشم کباب

سپس
شب شد و سکوت در دشت روئید
آنچه جوانه می زد زیر خاکستر پنهان
بچه دیوها خرامان، ز دشت می گیرند کام
و پرنده های آزاد هراســـــــــــــــان

سرانجام
جوانه ها رویش آغاز کردند
با هیاهو دشت شب زده را ز خواب بیدار کردند
دیو و دیوان در بند و دشت آباد کردند
پرنده های آزاد، سرود آزادی ساز کردند
غم ستردند و زندگی آغاز کردند

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


بوته آزمایش کوبانی

Posted: 23 Oct 2014 11:13 AM PDT

مهدی نوربخش
شاید کوبانی و مردمش و چگونگی‌ مبارزه آنها با گروه تروریستی داعش شروعی برای پایان داعش و ایدئولوژی خشونت طلب در این منطقه بشمار آید. 


کوبانی در هفته‌های گذشته به مرکز ثقل مقاومت مردم کرد سوریه در مقابل تروریست‌های داعش تبدیل گشته است. اما کوبانی و مقاومت مردم دلیر آن به محک دیگری نیز برای ارزیابی بازیگران صحنه مبارزه با این گروه تروریستی قرار گرفته است. در ابتدا دولت آمریکا تمایل چندانی برای بمباران مواضع این گروه تروریستی در اطراف کوبانی از خود نشان نمی داد. برای آمریکاییان، از دست رفتن کوبانی در مقیاس با آن چیزی که تا بحال در عراق و سوریه از دست رفته است و بدست داعش افتاده است چندان مهم نبود. انعکاس خبر سرکوب کوبانی توسط داعش و مقاومت مردم آن توسط خبرگزاری‌های بین المللی، ایجاد فشار بین المللی و تلاش کرد‌های عراقی‌ به تغییر استراتژی آمریکا در مورد کوبانی کمک نموده‌ و بمب افکن‌های آمریکایی مواضع داعش را مورد حمله قرار داده و ازسقوط کوبانی توسط داعش، سهمی را ادا کردند. ارسال اسلحه به مردم کوبانی توسط دولت کردستان عراق و آمریکا به مردم این شهر کمک نمود تا بخش هایی از شهر را از تصرّف گروه تروریستی داعش خارج نموده‌ و این نیرو را به تخلیه مواضع خود در درون و بیرون کوبانی مجبور نمایند.

دولت ترکیه نیز هفته‌ها از کمک به مردم کوبانی امتناع می‌ورزید، بخاطر اینکه نمی‌خواست عملا به تنهایی‌ وارد نبرد زمینی‌ با داعش گردیده و به مردمی که به برآورد این کشور به گروه پ ک ک علاقه نشان می دهند کمکی کرده باشد. اما با فشارهای بین المللی و مردم کرد این کشور و عراق، سرانجام دولت ترکیه به کرد های این کشور اجازه داد تا بتوانند به کمک مردم کوبانی رفته و در کارزارعلیه داعش شریک باشند. بدون شک کمک کرد‌های ترکیه و ارسال اسلحه به مردم کوبانی، به مردم شجاع و ستم دیده این شهر کمک خواهد نمود تا داعش را با شکست سرنوشت سازی روبرو نمایند.

اما دو بازیگر غایب در صحنه مقاومت با داعش در کوبانی، سوریه و ایران بوده اند. دولت سوریه که بخش عظیمی‌ از خاکش در تصرّف داعش قرار گرفته است، هیچگونه علاقه‌ای برای کمک به مردم کوبانی برای مقابله با داعش از خود نشان نداده است. در طول چهار سال گذشته مقاومت مردم سوریه در مقابل رژیم خودکامه اسد، دولت این کشور فرصت‌های عدیده‌ای را برای داعش مهیّا نموده‌ بود تا این گروه تروریستی با کشتن مخالفین اسد، کشور را از گروه‌های مخالف رژیم پاک سازی نماید. دولت اسد با این استراتژی که نهایتا سودی عاید آن رژیم نکرد با مخالفین خود مقابله می‌کرده است.

اما عدم حمایت دولت ایران از مردم کوبانی علی رغم حمایت وسیع مردم در داخل و خارج کشور، تعجب بسیاری را برانگیخته است. رهبری و دولت ایران هماهنگ با دولت اسد بدون نشان دادن هیچگونه حساسیتی به این فاجعه و کشتار جمعی از کنار آن گذشته اند. گویی جرم مردمی که با دولت اسد به مخالفت برخاسته اند، جنایت هولناک داعش و کشتار جمعی آنهارا را کاملا توجیه می نماید. رهبری و نظام امنیتی ایران با یک ایدئولوژی استبدادمحور در کنار خودکامه‌ترین دولت‌های منطقه قرار گرفته و آن چیزی که به آن باور ندارند، نقش مردم در گزینش نوع دولت و ساختن ساختارهای سیاسی و نهاد‌های دموکراتیک است.

ما مقاومت دلیرانه مردم کوبانی و شرکت زنان دلیر کرد در جبهه‌‌های مقاومت در مقابل داعش، سرفصل جدیدی را در مقابله با ایدئولوژی‌های خشونت طلب و مردان مستبد دولت‌های منطقه خواهد گشود. شکست داعش در کوبانی،بدست مردان و زنان دلیر کرد این شهر، نشان خواهد داد که کاری که ارتش بزرگی‌ چون عراق نتوانست انجام دهد، مردمی با عزمی استوار توان انجام آن را خواهند داشت. کوبانی و مردمش و چگونگی‌ مبارزه آنها با گروه تروریستی داعش شاید شروعی برای پایان داعش و ایدئولوژی خشونت طلب این گروه در این منطقه بشمار آید. حمایت از مردم کوبانی نه‌ تنها به لحاظ اخلاقی کار بسیار نیکوی است، که از نظر سیاسی اهمیت ویژه یی برای مبارزه با خشونت و ایدولوژی‌های خودمحور و خشونت گرا خواهد داشت.

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

ذکریک خاطره با دو فرضیه در خصوص دستگیری عوامل اسید پاشی

Posted: 23 Oct 2014 11:12 AM PDT

مهران محمدی
چندی بعد مطلع شدیم این همه شلوغ کاری و بگیر و ببند مسئولان چیزی نبوده جز سناریوی ساختگی امنیتی!


گوینده خبر رادیو تلویزیون اعلام کرد عوامل نا امنی و اسید پاشی به زنان اصفهانی دستگیر شد ! و این خبری است که امیدواریم تا چند روز آینده همه ما بشنویم اما براستی با اعلام این خبر و حتی تقاضای اشد مجازات برای عاملین این ماجرا داستان اسید پاشی خاتمه می یابد ؟ این سوالی است که مسئولان باید پاسخگوی آن باشند .

همه مردم اصفهان به خوبی به یاد دارند که چند سال قبل به تعدادی طلا فروشی و بانک دستبرد مسلحانه زده شد و در این ماجرا چند نفراز کسبه و مردم نیز کشته و زخمی شدند و به سرعت درسطح شهر عکس چند نفرکه بصورت خانوادگی دست به این سرقتها می زدند پخش شد و سر هر چهار راه و میدانی نیروی انتظامی با آلات و ادوات جنگی وارد کارزار خیابانی شده تا امنیت را به شهر بر گردانداما در شهر به گونه ای بود که هر کسی کمی شباهت با چهره سر کرده این گروه به نام کاظم شفیعی داشت مورد باز خواست ماموران و گزارشات مردمی قرار می گرفت در این میان شایعات نیز جایگاه خودش را داشت ازخبر دستگیری کاظم شفیعی گرفته تا سرقت مسلحانه دیگری در گوشه ای از شهر در همین هیاهوی خبری کاظم شفیعی توریستی که یک جوان فرانسوی بود را مورد هدف گلوله قرار داد و وی را نیز در دم به قتل رساند و افسر وظیفه دیگری را در چهار باغ اصفهان مورد هدف قرار داده و وی را نیز بشدت زخمی نمود که این دو حادثه اخیر بر شدت وحشت مردم افزود تا جایی که شبها ساعت 9 شب شهراصفهان به شهر ارواح تبدیل شده بود و پدران و مادران صبحگاهان فرزندان خود را با هزار توصیه و نصیحت و هشدار های پلیسی روانه مدرسه می نمودند اما از آنطرف نیروهای امنیتی و انتظامی و قضایی با سخنانی امیدوار کننده و دلخوش کن هیچگونه پاسخ قانع کننده ای برای این ضعف خود ارائه نمی نمود تا اینکه پس از مدتی که دیگر از این جنایتکاران خبری نشد پرونده بایگانی شد و تنها جوابی که داده شد اینکه این افراد از مرز خارج شده و به یکی از کشورهای عربی پناهنده و یا فراری شدند !!.


البته چندی بعد مطلع شدیم این همه شلوغ کاری و بگیر و ببند مسئولان چیزی نبوده جز سناریوی ساختگی امنیتی! که نتیجه اش چند قربانی بود که بر جای ماند و مردمی که یک ماهی را شب و روز با استرس و ترس گذراندند و شهری که به پادگان نظامی شبیه شده بود تا شهر توریستی و تاریخی! این فرض اول ماست که جریان اسید پاشی این روزها از این قماش داستانها باشد !


این ماجرا از این حیث یاد آور شدم که مسئولان امنیتی و انتظامی و قضایی و .... بدانند حافظه مردم اصفهان هنوز زخم آن جنایت و ترس را با خود بهمراه دارد و اگر بناست این ماجرا این دفعه به اینگونه اسیدی اجرا شود تماشا چیان این نمایشنامه استقبال دلنشینی از این برنامه نخواهند داشت!


اما فرض دومی که هست و نگرانی ها را افزایش داده زمانی است که این فرد یا افراد دستگیر شوند و بدون اعلام ذکر و نام این جنایتکار و اینکه از چه قماش و دسته و مسلکی هست صرفا با یک عنوان نخ نمای بیمار روانی و یا یک سر خورده اجتماعی مساله را فورمالیته کنند و دیگر کسی نفهمد که این بیچاره نگون بخت براستی این وصله ها به او می چسبیده یا نه ؟ سوال انتهایی مردم ما این است که چرا اکثر این اتفاقات دهشتناک از قتلهای زنجیره ای گرفته تا ترور سعیدحجاریان و تعرض به گردشگران خارجی و ده ها مورد دیگر که هیچگاه هم عوامل آن به سزای عمل خود نرسیدند در زمان دولتهای اصلاح طلب شکل می گیرد ؟ یقینا با طرح این سوال اصولگرایان عزیز از طرح اتهام به دور خواهند ماند.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


گزارش تصویری تجمع در اعتراض به اسید‌پاشی‌های اخیر / اصفهان

Posted: 23 Oct 2014 10:12 AM PDT

تجمع در اعتراض به اسید‌پاشی‌های اخیر / اصفهان

قوه قضائیه مانع اجرای یک نمایش تئاتر شد

Posted: 23 Oct 2014 09:34 AM PDT

جرس: در ادامه اعمال محدودیت نهادهای حکومتی در خصوص ادبیات و هنر، نمایش «شاخ نبات» برگرفته از داستان «موش و گربه» عبید زاکانی به نویسندگی و کارگردانی مهدی شمسایی بعد از بیش از 20 شب اجرا، روز چهارشنبه 30 مهرماه با حکم قوه قضاییه توقیف شد.

 

مهدی شمسایی کارگردان نمایش «شاخ نبات» در گفتگو با مهر با تایید خبر توقف اجرای این نمایش از امشب، عنوان کرد: ما یک ماه است که با چالش هایی رو به رو هستیم و در نهایت امروز نمایش «شاخ نبات» توقیف شد.

 

وی ادامه داد: این نمایش با همین متن و بدون هیچ ممیزی سال 89 و در دوران وزارت آقای صفارهرندی روی صحنه رفت و ما فیلم آن اجرا را چندی پیش به اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد دادیم تا مجوز اجرای مجدد کار را بگیریم که در نهایت این مجوز هم صادر شد و ما کار روی صحنه بردیم. از همان ابتدا که اجرا شروع شد نکاتی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به ما اعلام شد که همین امر باعث شد ما در طول اجرا تغییراتی را روی نمایش اعمال کنیم.

 

کارگردان نمایش «شیخ صنعان» با تاکید بر اینکه تمام نکات مدنظر ارشاد در طول اجرا مدنظر قرار گرفته است، بیان کرد: با وجود اینکه هر آنچه آنها گفتند مدنظر قرار گرفتیم ولی در نهایت و پس از 26 شب اجرا توقیف شد.

 

این کارگردان در پاسخ به اینکه توقیف نمایش چگونه به شما اعلام شد؟ گفت: ما امروز صبح از طریق اداره کل هنرهای نمایشی مطلع شدیم که نمایش از سوی قوه قضاییه توقیف شده و فعلا نمی توانیم روی صحنه برویم. من در نظر دارم از فردا برای دفاع از کارم به قوه قضاییه بروم ولی معتقدم این وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی است که باید از طریق کارشناسان حقوقی مسایلی از این دست را پیگیری کرده و اجازه این را ندهد که کار به توقیف نمایش ها منتهی شود.

 

وی اضافه کرد: اگر قوه قضاییه نکاتی مدنظر داشته است این موارد را باید اداره کل هنرهای نمایشی به ما منتقل می کرد و ما نیز قطعا به آنها توجه می کردیم.

شمسایی در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید مشکل «شاخ نبات» هم مانند نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان حل خواهد شد؟ توضیح داد: الان نمی دانم چه اتفاقی برای کار می افتد ولی فکر می کنم جریان بیشتر به یک سوءتفاهم نزدیک است نه توقف کامل.

 

کارگردان نمایش «کنیزک من» با تاکید بر اینکه بدنه تئاتر مستقل در ایران به شدت از لحاظ اقتصادی نحیف است، تصریح کرد: وضعیت تئاتر به مسایل اقتصادی گره خورده است. برای نمایش هایی چون «شاخ نبات» که بدون چهره های مطرح بازیگری روی صحنه می رود پیدا کردن مجری طرح و تهیه کننده و سرمایه گذار کار سختی است و ما با خون جگر توانسته بودیم امکان این اجرا را فراهم کنیم ولی با اتفاقاتی از این دست امنیت اقتصادی نمایش ها از بین می رود و قانع کردن سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سخت تر می شود.

 

وی ادامه داد: مساله مورد تاکید من این است که اگر نمایشی مشکل دارد چرا بدان مجوز می دهند. اگر کاری مشکل دارد از همان اول مجوز نگیرد تا دیگر سرمایه گذاری و وقت و انرژی یک گروه به باد نرود. من از وزارت ارشاد انتظار دارم که یا مجوز ندهد یا از مجوزهایش دفاع کند.

 

شمسایی با اشاره به اینکه هنرمندان اغلب می دانند چارچوب ها و خط قرمزها چیست، توضیح داد: من سال هاست که مشغول کار هنری هستم و اعتقاد دارم نباید از دایره ای که برایمان تعریف شده خارج شوم. ما چارچوب ها را می دانیم و بدانها احترام می گذاریم.

 

این کارگردان که بیشتر به متون عرفانی و ایرانی علاقمند است، در پاسخ به اینکه آیا حجاب و پوشش بازیگران مشکل داشته است؟ گفت: از ابتدای اجرا که نکاتی را به ما گوشزد کردند هیچگاه درباره پوشش بازیگران ایرادی گرفته نشد. من هم شخصا همیشه به این نکات دقت زیادی دارم.

 

نمایش «شاخ نبات» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شمسایی از 4 مهرماه در تالار وحدت روی صحنه رفت. مهدی شمسایی این نمایش را براساس منظومه «موش و گربه» اثر مشهور عبید زاکانی به صحنه برد. نمایش «شاخ نبات» را می توان یک اپراتئاتر دانست.

اعلام شناسایی عوامل اسیدپاشی در اصفهان

Posted: 23 Oct 2014 09:03 AM PDT

جرس: مسؤول دفتر جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی ناجا گفت: عوامل اقدام اسیدپاشی شناسایی شدند و ارتباطی با موضوع بی‌حجابی نداشتند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پاسدار "عبدالله محمودزاده" مسؤول دفتر جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی در حاشیه تشییع جنازه مهدوی کنی در جمع خبرنگاران در رابطه با شناسایی عوامل اقدام به اسیدپاشی در اصفهان مدعی شد: "عوامل اقدام اسیدپاشی شناسایی شدند و هیچ‌گونه ارتباطی با موضوع بی‌حجابی نداشتند."

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: نخستین گروهی که وارد عمل شدند نیروی انتظامی است.

وزارت اطلاعات هدف خود را از طریق همکارانم محقق می‌کند

Posted: 23 Oct 2014 06:49 AM PDT

نسرین ستوده
جرس- آیدا قجر: نسرین ستوده٬ وکیل دادگستری در پی صدور رای سه سال محرومیت از وکالت‌ خود که از سوی دادگاه انتظامی وکلای دادگستری صادر شده٬ مقابل دفتر کانون وکلا تحصن نامحدود خود را آغاز کرده است. 

وی در گفت‌وگو با جرس ضمن «غیرقانونی» خواندن عمل‌کرد این دادگاه٬ از همکاران خود انتقاد کرد. سه‌شنبه٬ ۲۹ مهرماه اولین روز تحصن «نامحدود» نسرین ستوده بود که حدود پنجاه تن از «فعالان مدنی٬ سیاسی و حقوق زنان» ٬ «شهروندان بهایی» و اعضای «کارزار لغو گام‌ به گام اعدام (لگام)» او را همراهی کردند. محمد نور‌ی‌زاد٬ محمد ملکی٬ جعفر پناهی٬ فرهاد میثمی و فخری شادفر از جمله افرادی بودند که تمام ساعت‌های تحصن را کنار نسرین ستوده سپری کردند.

 

ستوده در دوران وکالت٬ دفاع از پرونده‌های زندانیان٬ زنان٬‌ فعالان حقوق بشری٬ سیاسی و مدنی را نیز٬ برعهده گرفت. او پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ نیز دفاع از چنین پرونده‌هایی را ادامه داد. اما پس از مواجه شدن با حکم محکومیت خود٬ به زندان رفت؛ در کنار برخی از موکلان سابق خود. دادگاه انقلاب در سال ۱۳۸۹ ستوده را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرده بود.

 

از آن‌جایی‌که بنا به لایحه استقلال کانون وکلا٬ حکم محرومیت از وکالت تنها زمانی ضمانت اجرایی می‌یابد که از سوی دادگاه انتظامی این کانون صادر شود٬ شعبه اول دادگاه انتظامی وکلا٬ پروانه وکالت ستوده را تمدید کرد. اما درخواست لغو این پروانه از سوی دادگاه انقلاب توسط دادستان در شعبهٔ دوم دادگاه انتظامی وکلا مورد پیگیری قرار گرفت. این شعبه نیز بدون استناد به رای پیشین شعبهٔ اول٬ ستوده را ۳ سال از وکالت محروم کرد. او طرح یک شکایت در دو شعبه از دادگاه انتظامی وکلا را اقدامی «غیرقانونی» دانست و گفت که اگر شعبهٔ دوم مدعی‌ست که «تحت فشار» بوده٬ می‌توانست با استفاده از «راه‌های قانونی» این پرونده را به «شعبهٔ دیگری» ارسال کند اما «با عجله و در اقدامی کاملا تعجب‌برانگیز٬ استناد حکم خود را حکم دادگاه انقلاب قرار داد. در حالی‌که می‌توانست مستند حکم خود را حکم صادر شده در شعبه دیگری از دادگاه انتظامی کانون وکلا قرار داده و از ابطال پروانه خودداری کند».

 

بنا به گفتهٔ این وکیل دادگستری٬ وزارت اطلاعات و کانون وکلا طی شش ماه گذشته با «دخالت» در این پرونده٬ پیگیر لغو پروانه وکالت وی در دادگاه انتظامی وکلا بوده‌اند. نامه‌هایی نیز از سوی دادستانی٬ پلیس امنیت٬ دادسرای مستقر در زندان اوین و وزارت اطلاعات خطاب به کانون وکلا ارسال شده که «در تمام آن‌ها از کانون وکلا خواسته شده که در رسیدگی به پرونده تسریع به خرج بدهند٬ پروانه را لغو کنند و از تمدید آن خودداری کنند». ستوده همچنین خبر داد در مدتی‌که دادگاه انتظامی وکلا در حال رسیدگی به پروندهٔ وی بوده «چهار تن از مدیران کانون را به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار کرده‌اند. به برخی از آن‌ها تفهیم اتهام شده و اکنون با اخذ وثیقه‌های سنگین به طور موقت آزاد هستند».

 

او معتقد است که این اقدامات عواملی‌ست که در صدور رای علیه وی٬ موثر بوده است. ستوده صدور چنین حکمی را پیش‌بینی کرده بود و به همین دلیل با ارسال نامه‌ای٬ از کانون وکلا خواست که رسیدگی به پرونده‌اش را تا «رفع فشارهای بیرونی» متوقف کند٬ اما «از ان‌جایی که اعضای هیات مدیره٬ کسانی هستند که صلاحیت آن‌ها باید قبلا توسط قوه قضاییه تایید شود٬ اعتنایی به نامه نکرده و حکمی را صادر کردند که کاملا نقض بی‌طرفی از سوی قضات است». بنا به گفتهٔ این وکیل دادگستری٬ در سه صفحه حکم محرومیت وی عنوان‌های «دادیار محترم» و «شاکی محترم» بار‌ها تکرار شده.

 

او معتقد است که «دادگاه با قید صفت «محترم» برای یکی از طرفین دعوا پیشاپیش نظر خود را اعلام کرده». ستوده تکرار صفت «محترم» را از سر «ترس» یا «احترام یک‌جانبه‌ای که قضات برای این شاکی قایل هستند» می‌داند. اگرچه به عقیده او در هر صورت «بی‌طرفی نقض شده است». «عدم استقلال کانون وکلا» مورد انتقاد برخی وکلا و فعالان حقوق بشر قرار گرفته است.

 

این کانون در مدتی که ستوده در زندان بود٬ حمایتی از وی نکرد و رفتار مشابهی را نیز در قبال دیگر وکلای زندانی چون «عبدالفتاح سلطانی» ٬ «رضا انتصاری» ٬ «مصطفی دانشجو» و «محمد سیف‌زاده» داشت. با این وجود ستوده تصمیمی مبنی بر اعتراض به این حکم ندارد و همچنان کانون وکلا را «خانه» خود می‌داند. این وکیل دادگستری معتقد است که کانون وکلا٬ به دلیل «بخش مثبت» آن٬ هنوز خانه اوست.

 

او دلیل این حس تعلق را «وجود اعضای ارزشمند» و زندانی بودن «وکلایی که به سوگندشان پایبند بوده‌اند» می‌داند. اما این تنها یک دلیل برای عدم اعتراض وی به حکم محرومیت سه‌ ساله‌اش است. ستوده دلیل دیگر را اما «مظالم زیادی» عنوان کرد که از سوی «قوه قضاییه» به وکلا تحمیل شده است. ستوده همکاران خود در کانون وکلا را نیز مورد انتقاد قرار داد: «بخشی از دلیل عدم اعتراض من این است٬ اما بخش دیگر مربوط به عمل‌کرد همکاران من در کانون وکلاست. بازجوی من چهار سال پیش٬ پس از بازداشت‌ام٬ بار‌ها به من گفت که برای ابطال پروانه‌ات با تمام قوا تلاش می‌کنم. حالا وزارت اطلاعات این هدف خود را از طریق همکارانم محقق می‌کند تا خودش را تطهیر و جامعهٔ وکالت را بدنام کند. بخشی از این قضیه انتقادی‌ست که به همکاران خود دارم».

 

وی با یادآوری آن‌که تجدیدنظرخواهی از رای٬ «حق» ی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد٬ با اشاره به حقوق مدنی خود گفت که از تجدیدنظرخواهی «صرف نظر» کرده٬ اما با استفاده از «حق مدنی» ‌اش٬ تا دست‌یابی به خواسته‌های خود تحصن خواهد کرد. نسرین ستوده پیش از این با انتشار بیانیه‌ای خواسته‌های خود را مطرح کرده بود. خواسته‌هایی که از «مهم‌ترین» آن‌ها٬ برداشته شدن «فشار از جامعه وکالت» و «متهمان سیاسی» است: «این فشار منجر به از بین رفتن حق دفاع موکل و متهمان است. به این ترتیب که وکلای برجستهٔ جامعهٔ حقوقی ایران روانهٔ زندان و حبس‌های طولانی‌مدت می‌شوند و از طرف دیگر وضعیت وکالت در دادگاه‌ها و به ویژه دادگاه انقلاب چنان اسفبار شده که متهم سیاسی را به دادگاه می‌آورند و پس از تفهیم اتهام٬ شخصی را که از قبل آماده کرده‌اند به عنوان وکیل به متهم معرفی می‌کنند. آن شخص که همکار نزدیک خود شاکیان پرونده است٬ شروع می‌کند به سرزنش و تخریب روحیه متهم».

 

او برای نمونه به پرونده «حمید بابایی» اشاره کرد که به اتهام «جاسوسی» به حبس محکوم شده است. پرونده «غنچه قوامی» ٬ دیگر موردی بود که ستوده از آن نام برد. قوامی پس از مراجعه «شخصی به عنوان وکیل» ٬ دست به اعتصاب غذا زد. ستوده این اقدام را «بد‌تر» از «نداشتن وکیل در پرونده» دانست. این وکیل دادگستری در توضیح دیگر خواستهٔ خود گفت: «لایحه‌ای هم‌اکنون در مجلس مطرح شده که به موجب آن اختیار تمدید و صدور پروانه وکالت به کلی در اختیار قوه قضاییه قرار می‌گیرد و همین استقلال نیم‌بند کانون وکلا هم از بین می‌رود. درخواست من این است که این لایحه به کلی از دستور کار مجلس خارج شود».

 

این لایحه توسط قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. در مدتی که نسرین ستوده مقابل کانون وکلا تحصن کرده بود٬ چهار ماشین پلیس مقابل درب این کانون مستقر شده و نیروهای «لباس شخصی» ٬ «ماموران وزارت اطلاعات» و «پلیس با لباس فرم» نیز آن‌جا حضور داشتند. ستوده به دلیل نگرانی از بازداشت همراهان خود٬ از آن‌ها خواسته بود که محل تحصن را ترک کنند اما برخی از آن‌ها تا پایان تحصن٬ کنار او ماندند. بنا به گفتهٔ این وکیل دادگستری پلیس‌ و ماموران٬ همراهان وی را تهدید کرده و بار‌ها از آن‌ها خواستند که «این‌جا را ترک کنید». ماموران به ستوده گفته بودند که «کسی را بازداشت نمی‌کنیم» اما دوربین خبرنگار خبرگزاری فرانسه «که مشغول عکاسی بود» از سوی آن‌ها ضبط شد. ستوده واکنش اجتماعی نسبت به تحصن خود را «بیش از حد انتظار» ارزیابی کرد: «مردم و تعدادی از همکارانم هنگام تردد اظهار همدردی٬ محبت و تشکر داشتند. افرادی نیز که برای حل مشکل به کانون وکلا مراجعه کرده بودند٬ برای مشورت به من مراجعه می‌کردند و من با کمال میل به آن‌ها مشاوره می‌دادم». نسرین ستوده تصمیم داد که روزانه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر مقابل کانون وکلا برای مدت نامحدودی تحصن کند. 

جوانان اصلاح طلب اصفهان خوستار دخالت روحانی در ماجرای اسیدپاشی شدند

Posted: 23 Oct 2014 05:03 AM PDT

جرس: در پی تداوم وضعیت نگران کنندۀ ماجرای اسیدپاشی در اصفهان، جمعی از جوانان اصلاح‌‌طلب آن استان در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، از این مقام ارشد اجرایی خواستار انتخاب نماینده‌ای تام‌الاختیار برای بررسی حوادث اسید‌پاشی اخیر شدند.

 

به گزارش شبکه های اجتماعی، این جوانان در نامه خود به روحانی نوشتند:« نمایندگان تندرو مجلس اصفهان نه به دنبال تسهیلِ و پیگیری امور هستند، که در این وانفسا درپی بازی‌های سیاسی خود می‌باشند و قرار است این مشکل را همانند دیگر رویدادها به سادگی هرچه تمام نادیده بگیرند و مقصر را در جایی دیگر بیابند. دل خانواده‌های آسیب‌دیده و وحشت‌زده اصفهان به درد آمد وقتی که به جای پاسخ‌گویی و چاره‌جویی مسوولین، از نماینده شهر می‌شنویم که می‌گوید: «اسیدپاشی‌ها کارِ صهیونیست‌ها مى‌باشد.»

 

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

او لم نمکن لهم حرما آمنا یحیی الیه ثمرات کل شی

آیا شهر آنان را برایشان حرم امنی که برکات هر شهر در آن‌جا جمع‌شوند، قرار ندادیم؟ قصص ۵۷

چند صباحی است ترس و ناامنی در «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» و فضای پرالتهاب شهر سایه افکنده است. خطر حضور شخص و یا اشخاص ضد اجتماعی اسیدپاش بر سر هر کوی و برزن، دختران سپاهان را آزرده خاطر کرده است. امنیت در این آشفته بازار ترس و دلهره، واژه‌ی غریبی شده است. خیابان‌هاى همیشه پرتردد شهر را گرد رخوت پاشیده‌اند. ترس را می‌توان در چشمان بانوان دید. نقل مجلس‌ها بازگویی وقایع دهشتناک این روزهاست. امان از سرنگ‌های مرگ…

آقای رییس‌جمهور

خطاب مردم همیشه در صحنه اصفهان این بار منتخب تدبیر و امید ملت ایران است. تاخیر در رسیدگی به این بحران و دستگیر نکردن عامل یا عاملین این جنایات دهشتناک، ترس و دلهره‌ را در شهر فراگیرتر کرده ‌است. عدم صراحت و صداقت برخی از مسوولین در بازگو کردن خبرهای صحیح و به موقع، اعتماد را از مردم سلب کرده ‌است. آمارهای متناقض، اخبار دستگیری دجالان اسیدپاش که در پی انتشار تکذیب می‌شوند، مردم نصف جهان را هراسان‌تر از روزهای قبل کرده است.

نمایندگان تندرو مجلس اصفهان نه به دنبال تسهیلِ و پیگیری امور هستند، که در این وانفسا درپی بازی‌های سیاسی خود می‌باشند و قرار است این مشکل را همانند دیگر رویدادها به سادگی هرچه تمام نادیده بگیرند و مقصر را در جایی دیگر بیابند. دل خانواده‌های آسیب‌دیده و وحشت‌زده اصفهان به درد آمد وقتی که به جای پاسخ‌گویی و چاره‌جویی مسوولین، از نماینده شهر می‌شنویم که می‌گوید: «اسیدپاشی‌ها کارِ صهیونیست‌ها مى‌باشد.»

این مسوولین را چه شده؟! هنوز داستان خلخال زن یهودی و مولایمان علی که گفت: «اگر مسلمانی از این درد بمیرد، رواست.» از یادمان نرفته. چهره‌ی آسیب‌دیده و غم‌زده‌ی خواهران جوانمان ارزش هم‌دردی ایشان را نداشت که وی چنین گفت و ماجرا را ختم به خیر دانست؟

آقای رییس جمهور

دختران ایران‌زمین بعضا در شرایط معمول با محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی روبرو هستند، ما جوانان اصلاح‌طلب استان اصفهان امیدواریم با رسیدگی و پیگیری‌های هرچه سریع‌تر جناب‌عالی نسبت به این فاجعه ملی، از جان گرفتن این جانیان زن‌ستیز و خشونت‌طلب جلوگیری شود.

ما هشدار می‌دهیم که اگر در کمترین زمان ممکن و به موقع به این رویداد زنجیره‌ای و ضدانسانی که دست کمی از بحران‌های بزرگ اجتماعی ندارد، رسیدگی نشود باید به انتظار فاجعه ای ملی در مقیاسی بسیار بزرگ تر از وقایع اصفهان بود.

ما جوانان اصلاح طلب اصفهان ،خبررسانی دقیق، بدون حاشیه‌ و شفاف را از مسوولان امر خواستار هستیم. به هر مقدار که خبررسانی شفاف در این مورد خاص صورت بگیرد و از میزان تکذیب‌ها و گسترش شایعات جلوگیری به عمل آید، فضای اعتماد میان مردم و مسوولان بیش از هر زمان بهبود خواهد یافت.

آقای رییس جمهور

ما جوانان اصلاح‌طلب اصفهان از شخص رئیس دولت تدبیر و امید تقاضا داریم تا حل کامل این ماجرا و پیگرد آن جانیان زندگی‌سوز، از طرف جناب‌عالی نماینده‌ای عالی‌رتبه برای مدیریت و انتقال بدون واسطه رویدادها به شما انتخاب گردد.

با توجه به سوگند ریاست محترم جمهورى اسلامى ایران به اجراى قانون اساسى و همچنین ریاست ایشان بر شوراى امنیت ملى کشور و وظیفه حاکمیت در تامین امنیت مردم به عنوان اولین نیاز حیات از جناب دکتر روحانى ، رییس محترم جمهور، به نمایندگى از جوانان اصلاح طلب استان اصفهان مى‌خواهیم که نماینده‌اى تام الاختیار در شهر اصفهان انتخاب کنند تا در اسرع وقت و با نظارت شخص خود ایشان برهم زنندگان نظم اجتماعی چند روز اخیر در اسرع وقت بازداشت و براساس قانون با این شخص و یا اشخاص برخورد گردد و ریشه هاى فکرى آنها که منجر به این عمل جنایتکارانه شده است در استان خشکیده گردد و امنیت بار دیگر به شهرگنبد‌هاى فیروزه اى باز گردانده شود.

جوانان اصلاح طلب استان اصفهان 

خلع ید از دولت در صدور مجوز تجمع

Posted: 22 Oct 2014 11:48 PM PDT

جرس: تصویب بندهای متعدد «طرح حمایت از آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر» تمام شدنی نیست. نمایندگان مجلس با تخفیف، تعویق و تعلیق مجازات اعمال مجرمانه نسبت به آمربه‌معروف و ناهی‌ازمنکر مخالفت کردند.

 

به گزارش ایسنا، براساس ماده هفت این طرح مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر‌به‌معروف و ناهی‌ازمنکر نمایند، قابل تعویق، تخفیف یا تعلیق نیست. پشت درهای بهارستان همهمه‌ای از اعتراض به اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در شهر اصفهان به‌پا شده و در داخل، نمایندگان خونسردانه مشغول تصویب بندهای دیگری از طرح امر‌به‌معروف‌اند. طرحی که از ابتدای کار تا به اینجا مخالفت ‌های فراوانی از سوی دولت به همراه داشته و مهم‌تر از همه اینکه وزیر کشور آن را در بندهای مختلفی مغایر قانون دانسته است.

 

پلاکاردها، درخواست ساده زنان از مسوولان را گوشزد می‌کند، که «شهر امن حق زنان است»، که «عوامل اسیدپاشی را شناسایی کنید» و «حق زنان در شهر کجاست؟» در گوشه‌ فضای بیرونی بهارستان زنان پلاکارد به دست ایستاده‌اند و روبه‌رویشان کارگران شرکت مخابرات روستایی که از عدم‌پرداخت حقوق گله دارند. چند قربانی حوادث اسیدپاشی هم صورت را در شالی از غم پیچیده‌اند و به میان معترضان آمده‌اند. این روزها یکی‌درمیان ورودی در شمالی بهارستان گروه‌های کارگری دیده می‌شوند که یکی معترض به اخراج از کارخانه است و بسیاری گله‌مند از تعطیلی کار و عدم‌پرداخت دستمزدها.

 

با این همه داخل بهارستان مساله مهم این روزهای نمایندگان ضرورت امربه‌معروف در بخش مشاع ساختمان و آپارتمان‌هاست و اینکه ماشین را حریم خصوصی شهروندان ندانند. اینکه امربه‌معروف در صورت جراحت می‌تواند از امتیاز صندوق ایثارگری بهره‌مند شود و حالا هم تصویب ‌بندی که به‌طورکلی مساله امکان بخش را زیر سوال می‌برد. ماده هفت طرح با 111 رای موافق، 24رای مخالف و هشت‌رای ممتنع تصویب می‌شود. بر اساس تبصره این ماده چنانچه مجری‌علیه یا اولیای‌دم از حق خود گذشت کنند، جنبه عمومی جرم حسب مورد مطابق ماده 614 از کتاب پنجم- تعزیرات- و تبصره ماده 286 از کتاب دوم قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 رسیدگی می‌شود.

 

پس از تصویب این ماده، نوبت به بررسی یکی از چالش‌برانگیزترین مواد طرح رسید. ماده هشت این طرح تصریح می‌کند: «در صورتی که امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر مستلزم اقدام‌جمعی یا انجام تجمع باشد با درخواست حداقل سه‌نماینده از متقاضیان ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر موضوع ماده 21 این قانون در اسرع وقت و حداکثر ظرف سه‌روز نسبت به تقاضای موضوع این ماده اتخاذ تصمیم می‌نماید.» عوض حیدرپور، نماینده شهرضا پیشنهاد حذف این ماده را ارایه کرده بود و در بیان دلایل خود برای این پیشنهاد، از تشکیل یک مرجع موازی با وزارت کشور برای صدور مجوز تجمع‌ها به عنوان عاملی برای ایجاد هرج‌ومرج یاد کرد.

 

محمد دهقانی‌از اعضای هیات‌رییسه نیز به عنوان مخالف حذف این ماده گفت که تصمیم گرفته‌ایم مجوز تجمع‌های فرهنگی مثل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را از تجمع‌های سیاسی که وزارت کشور مجوز آنها را صادر می‌کند جدا کنیم. او تصریح کرد که به دلیل عضویت وزیر کشور در ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، او متولی حفظ نظم این تجمع‌ها خواهد بود. اما مجید انصاری به عنوان نماینده دولت، در موافقت با حذف این ماده از طرح گفت: «عبارت اقدام‌جمعی در این ماده ابهام دارد. این عبارت از سویی با ماده چهار که اقدامات عملی را برعهده دولت گذاشته، متناقض است چراکه بر اساس آن آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر فقط تذکر کتبی و زبانی می‌دهند در حالی که بر اساس ماده هشت آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر وارد عملیات و اقدام‌جمعی هم می‌شوند که نتیجه آن هرج‌ومرج و برخورد قهرآمیز می‌شود.»

 

او با بیان اینکه طراحان باید در زمینه عبارت اقدام جمعی ابهام‌زدایی کنند، گفت: «اینکه گفته می‌شود مقوله نهی‌ازمنکر صرفا به مباحث فرهنگی مربوط است، ممکن است منکر سیاسی باشد و علیه اقدام خصمانه دشمنان علیه انقلاب تجمع صورت بگیرد؛ بنابراین الزاما تجمع امربه‌معروف، تجمعات فرهنگی نیست.»

 

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در ادامه دلایل خود برای موافقت با حذف این ماده گفت: «از سویی دیگر، طبق قانون مرجع صدور مجوز تجمعات دولت و وزارت کشور است که باید پاسخگوی امنیت کشور باشد. اگر جمعی تجمع کردند و کمیسیون مربوط به این ماده مجوز تجمع را داد، نتیجه آن هرج‌ومرج خواهد بود چرا که وزیر کشور تنها یک عضو از 17 عضو این کمیسیون بوده و ممکن است رای او در کمیسیون مخالف باشد و در چنین شرایطی اگر هرج‌ومرج شد چه‌کسی پاسخگو است؟ از رییس ستاد که امام‌جمعه تهران است، نمی‌شود سوال کرد و غیر از وزرا نیز مقاماتی با مسوولیت‌های متفاوت در کمیسیون حضور دارند.»

 

او افزود: «از طرفی دیگر، این کمیسیون باید ظرف سه‌روز به درخواست سه‌نفر تشکیل جلسه دهد و جمع‌شدن 17نفر از مقامات‌عالی کشور ظرف سه‌روز و به درخواست سه‌نفر تکلیف مالایطاق است و امکان آن وجود ندارد که ظرف سه‌روز اقدامی انجام شود. ضمن اینکه گفته شده اگر این کمیسیون تشکیل نشود، جرم رخ داده است و اعضای ستاد مرتکب جرم شده‌اند و باید مجازات شوند.» مجید انصاری در نهایت از مجلس خواهش کرد که با بازگشت این ماده به کمیسیون موافقت کنند تا در کمیسیون و البته این‌بار با حضور نماینده دولت که در تهیه طرح به کمیسیون دعوت نشده بود، ماده‌ای فاقد ایرادات قانونی و اجرایی برای جایگزینی این ماده تهیه شود.

 

پس از سخنان انصاری، نوبت به آقاتهرانی رسید تا از طرف کمیسیون تهیه‌کننده این طرح به دفاع از ماده هشت بپردازد. او از لزوم «اقدام ضربتی» در برخورد با برخی از منکرات و نیاز به صدور مجوز در سه‌روز سخن گفت و با لحنی کنایه‌آمیز اضافه کرد: «برای دولت هم خوب نیست که با این طرح مخالفت می‌کند. برای آخرتتان خوب نیست.»

 

او از نمایندگان خواست که به‌هیچ‌وجه اجازه بازگشت طرح به کمیسیون را ندهند. بعد از این موافقت‌ها و مخالفت‌ها، نوبت به رای‌گیری درباره حذف ماده هشت رسید و پیش از آغاز رای‌گیری، محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را برعهده داشت، اعلام کرد که این ماده با تفکیک قوا مغایرت دارد و ایجاد مشکل خواهد کرد. اما در نهایت باز هم اکثریت نمایندگان مجلس نهم با حذف این ماده مخالفت کردند تا اصل آن در جلسه روز یکشنبه به رای گذاشته شود. اگر این ماده در جلسه روز یکشنبه به تصویب برسد، که البته با توجه به رویکرد مجلس نسبت به این طرح، تصویب آن هم بعید نیست، از این پس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌تواند با درخواست سه‌نفر، مجوز تجمع و اقدام عملی جمعی را صادر کند. این بند در شرایطی به تصویب رسید که تجمع زنان معترض به اسیدپاشی‌ها در مقابل مجلس با ورود نیروی انتظامی پایان یافت.

وزیر بهداشت پس از معاینه دختر قربانی اسید پاشی: وضعیت چشمان سهیلا اورژانسی است (+عکس)

Posted: 22 Oct 2014 11:41 PM PDT

جرس: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چشمان «سهیلا جورکش» دختر 27 ساله قربانی اسیدپاشی را معاینه کرد.

 

به گزارش ایرنا، دکتر «سیدحسن هاشمی» روز چهارشنبه در بیمارستان شهید شیرودی، چشمان این دختر را معاینه و گفت: چشمان سهیلا باید به طور اورژانسی امشب جراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: بینایی چشم راست از بین رفته اما چشم چپ نیاز به درمان های متعدد دارد.

هاشمی ادامه داد: سهیلا اکنون برای عمل های اولیه چشم به بیمارستان فارابی منتقل می شود و پس از آن نیز در بیمارستان سوختگی چمران بستری خواهد شد.

** حادثه اسید پاشی موجب تاسف همه ایرانیان شده است

وی تصریح کرد: حادثه اسیدپاشی موجب تاسف همه ایرانیان شده و امیدواریم مسوولان اقدامات جدی و موثری را برای پیگیری و همچنین پیشگیری انجام دهند.

هاشمی در مورد هزینه های درمان سهیلا گفت: تامین هزینه های درمانی حداقل کاری است که دولت انجام می دهد اما هزینه های وارد شده به نظام سلامت از جاهای دیگری است، به آن معنا که باید به مساله خشونت، رفتارهای غیرطبیعی و افزایش مشکلات روان توجه شود وگرنه هزینه های مادی که ارزشی ندارد و جامعه پزشکی و دولت نهایت تلاش خود را برای درمان سهیلا انجام خواهد داد.

** مشکلات روحی و روانی در جامعه رو به افزایش است

هاشمی تصریح کرد: مشکلات روحی و روانی در جامعه رو به افزایش است و امیدواریم در این زمینه فکر جدی شود زیرا بطور مثال با وقوع حادثه اسیدپاشی برخی آسیب ها قابل جبران نیست.

وی با اشاره به آمار چشمگیر سوختگی های اسیدپاشی در مهمترین مرکز سوختگی کشور (بیمارستان مطهری) گفت: موارد گزارش شده از این بیمارستان تاسف بار بوده و زیبنده کشور و ملت ایران نیست.

هاشمی تاکید کرد: مردم در این بین بی تقصیر هستند و دستگاه های نظارتی باید در این زمینه قوی تر عمل کنند.

وزیر بهداشت به لزوم اطلاع رسانی کمک های اولیه در حوادث اسید پاشی اشاره کرد و گفت: در حادثه اخیر، اگر مردم از همان ابتدا فرد اسیدپاشی شده را با آب می شستند، بخش عمده ای از آسیب های چشمی و پوستی او اتفاق نمی افتاد، اما متاسفانه اقدامات اولیه درست برعکس نیازهای اولیه درمانی بوده است.

هاشمی افزود: حادثه اسیدپاشی خیلی وحشتناک است و لازم است تمام اقدامات مورد نیاز از نظر قانونی انجام شود تا اثر بازدارندگی داشته باشد.

وی تصریح کرد: قصاص برای فرد خاطی باید انجام شود، زیرا مردم باید هنگام بیرون آمدن از خانه آرامش داشته باشند و وظیفه حکومت و همه دستگاه های ذیربط این است که از این حوادث پیشگیری کنند.

No comments: