Saturday, October 25, 2014

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


توضیح دکتر نجفی در مورد عدم پذیرش مسئولیت وزارت علوم

Posted: 25 Oct 2014 10:08 AM PDT

جرس: دکتر محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با درج مطلبی در سایت شخصی خود توضیحاتی در خصوص عدم پذیرش مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه داد .

 

 

 متن کامل توضیحات دکتر نجفی که عینا از سایت شخصی وی نقل می شود ، به شرح زیر است:

 

"با سلام به همه دوستان و عزیزان

چون برخی دوستان عدم معرفی مرا به مجلس شورای اسلامی نشانه عقب نشینی جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری از مواضع خود در قبال گروه تندرو مجلس دانسته اند، لازم می دانم به اطلاع برسانم که طی دو ماه گذشته ایشان بارها پیشنهاد معرفی بنده را مطرح و بر آن اصرار فرمودند؛ امّا به دلایلی که ذکر همه آنها در اینجا میّسر نیست، این مسئولیت را نپذیرفتم و با کمال شرمندگی به درخواست ایشان و بسیاری از همکاران دانشگاهی و دوستان عزیزم پاسخ منفی دادم که لازم است از این بابت از همه بزرگواران عذر خواهی کنم.

امیدوارم آقای دکتر نیلی که شخصیت ارزنده و ذیصلاح دانشگاهی هستند بتوانند با کسب رأی اعتماد مجلس منشأ خدمات موثری به نظام آموزش عالی، علم، تحقیقات و فناوری کشور شوند.

محمدعلی نجفی"

مهدوی‌کنی طرفدار تئوری اطاعت به جای نظارت بر رهبر بود

Posted: 25 Oct 2014 05:45 AM PDT

گفتگو با محمدجواد اکبرین؛
جرس- فیروزه رمضانزاده: محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی و رئیس جامعه روحانیت مبارز که از ۱۴ خردادماه سال جاری دچار عارضه قلبی شده و پس از آن در حالت کما در بیمارستان بستری شده بود در ساعت‌های آغازین ۲۹ مهرماه درگذشت. 

حال با درگذشت مهدوی کنی، تکلیف ریاست مجلس خبرگان رهبری که وظیفه نظارت بر کار و تعیین رهبر جمهوری اسلامی را برعهده دارد چه خواهد شد؟ به منظور پاسخ به این پرسش و بررسی بیشتر کارنامه سیاسى مهدوى کنى و نیز عملکرد گذشته و آینده مجلس خبرگان رهبری با محمدجواد اکبرین، روزنامه نگار و پژوهشگر دینی ساکن پاریس گفتگویی انجام داده‌ایم که در پی آمده است:

 

 


آقای اکبرین، این روز‌ها در برخی محافل سیاسی از مهدوی کنی به عنوان شخصیتی معتدل و منصف یاد می‌شود، از دیدگاه شما، مهدوى کنى در طول حیات سیاسی‌اش چه کارنامه‌ای از خود به جای گذاشت؟

 

 

پیش از هر چیز لازم است تاکید کنم که نقد و نفىِ کسانى که از میان ما رفته‌اند را کار پسندیده‌اى نمى‌دانم جز درباره اصحاب قدرت، زیرا اگر آن‌ها چه در طول حیات و چه پس از مرگشان مورد نقد قرار نگیرند نقاط تاریک کارنامه‌شان، آینده ما را تاریک‌تر مى کند. بنا براین، در آنچه مى گویم نظر به کارکرد و تاثیر شخصیت حقوقى مرحوم آیت الله مهدوى کنى دارم نه بیش از آن. از این تذکر که بگذریم بخش تاثیرگذار زندگى آیت‌الله مهدوى کنى را باید به دو دوره تقسیم کرد، یک دوره ۴٠ ساله و یک دوره ۴ ساله، ایشان توانست در آن ۴٠ سال، رفتارى معتدل از خود نشان دهد، البته در جاهایى که حرف زد و کارى کرد نه در جاهایى که سکوت کرد. مثلاً ایشان در قبال سیّئات انقلاب مانند ترور‌ها، اعدام‌ها، حبس‌ها و حصر‌ها همواره سکوت می‌کرد، سکوت مطلق به معناى اعتدال نیست، اعتدال در نگفتن نیست بلکه در منصفانه گفتن است، پس منظورم از اعتدال در منش، سکوت‌هاى ایشان نیست، اما در آن ۴ دهه که سخن گفته، البته سعى کرده جانب انصاف را بگیرد. به ویژه در آنچه که از رفتار ایشان در مقایسه با انقلابیون در سالهاى نخستین و پرشور انقلاب به جاى مانده. آقاى روحانى هم به همین نکته در پیامش اشاره کرده و رفتار معتدل او را در روزهاى پرشور اول انقلاب ستوده است. اما رفتار او در دوره ۴ ساله پایانی عمرش، هیچ نسبتى با اعتدال نداشت و کاملاً در خدمت بدنه تندروى قدرت بود. او به عنوان رییس مجلس خبرگان، بر سیاه‌ترین بخش کارنامه آقاى خامنه اى یعنى وقایع سال ٨٨، نه تنها هیچ نظارتى نکرد بلکه با تئوریزه کردنِ «اطاعت به جاى نظارت»، این مجلس را بى خاصیت‌تر کرد.

 

شما به دوره ریاست مهدوى کنى بر مجلس خبرگان انتقاد کردید اما اگر بخواهیم مقایسه اى داشته باشیم میان کارنامه او و رؤساى قبلى این مجلس، کدام یک توانستند بر رهبرى نظارت کنند؟ چرا این ایراد را به طور خاص بر مهدوى کنى وارد مى کنید؟

 

ببینید، من منکر ناتوانى خبرگان بر انجام وظیفه نظارتى‌اش در همه دوره‌ها نیستم، به هر حال، وقتى کشور گرفتار استبداد است بخشى از فقیهانش مى شوند فقهاى دربارى و بخشى دیگر هم به مصلحت سکوت مى کنند و معدود کسانى هستند که زبان به حقیقت و عدالت باز کنند. با این همه اما هرگز خبرگان به اندازه دوره آیت الله مهدوى کنى، تشریفاتى و بى خاصیت نبوده است. از‌‌ همان مبدأ خبرگان اگر شروع کنیم یعنى ٢٨ مرداد ٬١٣۵٨مجلس خبرگانِ قانون اساسى، تشکیل شد، مرحوم آیت الله منتظرى با حداکثر آرا به عنوان رییس این مجلس انتخاب شد و در نخستین سخنرانى‌اش قانون اساسىِ اسلامى را چنین تعریف مى کند: «قانونى که در آن حقوق همه طبقات، حتی غیر مسلمانانی هم که در ایران هستند زیر چتر اسلام تأمین شود.»از آن میان، مرحوم سید عبدالکریم هاشمى‌نژاد انتقاد کرد که مصوبات این جلسه باید از طریق شوراى انقلاب به تایید آیت الله خمینى برسد زیرا شورای انقلاب به وسیله امام انتخاب می‌شود و اکثریت قاطع ملت با امام هستند. شما متن پاسخ مرحوم آیت الله منتظرى را در اسناد مذاکرات خبرگان ببینید به صراحت پاسخ مى دهد: «ما مخلص شورای انقلاب هستیم ولی شورای انقلاب مال وقت اضطرار و وقت جنگ است، ما مدعی هستیم که آرامش برقرار شده و ملت آزادانه توانسته است رأی بدهد و منتخبین خودشان را به مجلس بفرستند و منتخبین کار خود را انجام بدهند و آزاد باشند، دست و پایشان را در پوست گردو نگذارید»از مجلس خبرگان قانون اساسى تا مجلس خبرگان رهبرى، در طى سه دهه تا قبل از آقاى مهدوى کنى، از آن همه خبرگى و بزرگى و استقلال چیزى باقى نماند اما حداقل کسى این انحراف قانونى و اخلاقى را توجیه و تئوریزه نکرده بود، صداى برآمده از این مجلس را هم سرکوب نکرده بود و هر دوى این اتفاقات در دوره آقاى مهدوى کنى افتاد. او اعتراض قانونى آیت الله دستغیب، نماینده شیراز در خبرگان را عملاً سرکوب کرد و هیچ تلاشى براى حفظ احترام او و بقاى او در مجلس نکرد. از سوی دیگر، بار‌ها اعلام کرد که وظیفه خبرگان مراقبت بر اطاعت بیشتر از رهبرى است نه نظارت بر او، توجیهى که خلاف صریح قانون اساسى بود.

 

 

ولى قانون اساسى هم با صراحت بر نظارت بر رهبرى تاکید نکرده است، آیا این برداشت، قرائت اصولگرایان از قانون اساسى نیست؟

 

تفسیرهاى بدون متن که تفسیر نیست، متنى باید وجود داشته باشد تا قرائت هاى مختلف از آن ممکن باشد. متنى که وظیفه خبرگان را نظارت بر اطاعت بیشتر از رهبرى بداند یا چیزى شبیه این وجود ندارد، برعکس، طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسى، این مجلس، تنها نهادى است که اگر تشخیص داد رهبرى ناتوان یا نالایق است می‌تواند او را برکنار کند. چگونه مى توان فهمید رهبرى ناتوان یا نالایق است؟ جز با نظارت مستمر؟ جز با میدان دادن به نقد مستمر؟ آن‌ها حتى نقد را در میان خودشان هم تحمل نکرده‌اند و دو عضو خبرگان، یکى مرحوم آیت الله طاهرى اصفهانى نماینده فقید اصفهان و دیگرى آیت الله دستغیب، نماینده کنونى شیراز، مغضوبِ بزرگترهاى این مجلس بوده‌اند.

 

به نظر شما آیا انتخاب ریاست بعدی مجلس خبرگان رهبری تاثیری در تغییر رویکرد این مجلس خواهد داشت؟

نیازى به گمانه زنى پیچیده اى نیست، شواهد و قرائن نشان مى دهد که رییس بعدى آیت الله هاشمى شاهرودى است و با آمدن ایشان اتفاق تازه‌ای رخ نخواهد داد، ولى گمان می‌کنم او آنقدر اهل حقوق و قانون باشد که مانند آقاى مهدوى کنى وظیفه صریح خبرگان را انکار و تحریف نکند، هرچند کار اثباتى خاصى هم انجام ندهد، در واقع، مشکل از اشخاص نیست و روند انقلاب سال هاست که فاسد شده است. به آن مبداء خبرگان ٣۵ سال گذشته و آرمان هاى نخستین انقلاب و مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسى نگاه کنید و آن را با گفتمان هاى امروز مقایسه کنید، همه اجزای آن گفتمان، انگار به خاطره تبدیل شده‌اند، خاطره اى که در آن قرار بود حقوق همه طبقات، حتی غیر مسلمانان هم مراعات شود و دست و پاى منتخب ملت به تعبیر رییسِ وقت مجلس خبرگان قانون اساسى، در پوست گردو نباشد و موظف نشود به بهانه تایید امام، تشخیص خود را با اطاعت عوض کند. روند این ٣۵ سال و انحراف از آرمان هاى مجلس خبرگانِ قانون اساسى تا مجلس خبرگان رهبرى در همین اجلاس هاى خبرگان پیداست که در پایان هر دوره‌اش، به جاى پرسش از عملکرد رهبرى و بررسى گزارش هاى تخلفات او، به دیدار او مى روند تا رهنمود بگیرند و عجیب هم نیست، وقتى صلاحیت آن‌ها از فیلتر شوراى نگهبانِ منصوب رهبرى گذشته و تازه در میان همین تایید شدگان نیز بیش از ۷۰ نفرشان از سوی رهبر جمهوری اسلامی صاحب مقام و منزلت‌اند؛ از امامت جمعه، تا نمایندگى ولی فقیه در دانشگاه. جماعتى که مبدأ صلاحیت و مقصد قدرتشان را مدیون رهبرى‌اند٬ دست و پاىشان در پوست گردوست و توقع نظارت بر ولى نعمت، از آن‌ها توقعى بیهوده است. 

هشدار شورای هماهنگی راه سبز امید درباره حاکم شدن تحجر آمیخته به خشونت

Posted: 25 Oct 2014 04:52 AM PDT

جرس: شورای هماهنگی راه سبز امید با انتشار بیانیه ای نسبت به حاکم شدن تحجر و تصلب درآمیخته با خشونت و نگاه غیرانسانی و قرائت غیررحمانی از آموزه‌های پیامبر اسلام، هشدار داد و داعش در آن سوی مرزها و اسیدپاشی در داخل کشور را نشانه آن دانست.

 

 

این شورا در بیانیه خود از مبلغان برداشت انعطاف ناپذیر و خشن از دین انتقاد و تصریح کرده که آنها راهی در پیش گرفته‌اند که نه در قرآن کریم مورد اعتناست و نه رسول مکرم اسلام مدعی آن شده است.

 

شورای هماهنگی راه سبز در بیانیه خود ضمن اشاره به منشور جنبش سبز می نویسد: تلاش برای تحمیل برداشتی خشک و خشن و خونین از اسلام به ایرانیان در شرایطی تشدید شده و ابعاد فاجعه‌بار یافته که در «منشور جنبش سبز»، میثاق ارزشمند آقایان موسوی و کروبی و سبزها، تصریح شده است: «جنبش سبز با پذیرش تکثر درون جنبش، بر استمرار حضور ایمان سرشار از رحمت، شفقت، معنویت، اخلاق و تکریم انسان تأکید دارد و راه تقویت ارزش‌های دینی را در جامعه، تحکیم وجه اخلاقی، بینش و کنش پیروان همه‌ی ادیان توحیدی کشور می داند.»

 

متن این بیانیه که نسخه ای از آن برای انتشار به جرس ارسال شده، بدین شرح است:

 

به نام خدا

 

«لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ…»؛ «در دین هیچ اجبارى نیست» (قرآن مجید ـ سوره بقره، آیه ۲)

هموطنان عزیز و آگاه

تحجر و تصلب درآمیخته با خشونت و نگاه غیرانسانی و قرائت غیررحمانی از آموزه‌های پیامبر اسلام، اگر در آن‌سوی مرزهای ایران و با نام و عنوان “داعش”، هراس می‌پراکند و حقوق بشر را به هیچ می‌گیرد، با کمال تأسف و تلخ‌کامی، در داخل ایران و به‌ شکلی دیگر، با «اسیدپاشی» به روی بانوان کشورمان، انسانیت را لگدمال می‌کند.

مبلغان برداشت انعطاف ناپذیر و خشن از دین، راهی در پیش گرفته‌اند که نه در قرآن کریم مورد اعتناست و نه رسول مکرم اسلام مدعی آن شد؛ که در کتاب وحی مکرر آمده است: «مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاَغُ»؛ «بر پیامبر وظیفه‏اى جز ابلاغ نیست».

حمله به شماری از هموطنان عزیز با «اسید»، و ارتکاب این خشونت غیرقابل توجیه درحالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر برخی از بلندگوهای دین خشونت‌گرای حکومتی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را از یاد برده، دغدغه‌دار وضع فرهنگ و به‌طور مشخص مقوله‌ی حجاب شده‌اند، و بازوهای اجرایی و عملیاتی خود را به رفتار آمرانه و سخت‌گیرانه در جامعه، فرامی‌خوانند.

رخداد تکان‌دهنده‌ی اسیدپاشی‌ همچنین هم‌زمان شده است با تصویب کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس. آنجا که اکثریت اقتدارگرای مجلس، همسو با مواضع اخیر برخی از مقام‌های عالی نظام، درحالی دغدغه‌دار وضع فرهنگ و پوشش زنان ایران‌زمین شده‌اند که فساد ریشه‌یافته در حکومت و چپاول حیرت‌انگیز بیت‌المال هر روز در ابعادی جدید، نمونه‌های تازه می‌یابد.

تلاش برای تحمیل برداشتی خشک و خشن و خونین از اسلام به ایرانیان در شرایطی تشدید شده و ابعاد فاجعه‌بار یافته که در «منشور جنبش سبز»، میثاق ارزشمند آقایان موسوی و کروبی و سبزها، تصریح شده است: «جنبش سبز با پذیرش تکثر درون جنبش، بر استمرار حضور ایمان سرشار از رحمت، شفقت، معنویت، اخلاق و تکریم انسان تأکید دارد و راه تقویت ارزش‌های دینی را در جامعه، تحکیم وجه اخلاقی، بینش و کنش پیروان همه‌ی ادیان توحیدی کشور می داند.»

در منشور جنبش سبز همچنین «تحکیم پیوند میراث دینی، ملی و پرهیز از اجبار مردم به پای‌بندی به مرام، مسلک، رویه و سلیقه‌ای خاص، مبارزه با استفاده‌ی ابزاری از دین و حفظ استقلال نهادهای دینی از حکومت، از جمله مهمترین راه‌های حفظ جایگاه والای دین و تداوم نقش برجسته‌ی آن در جامعه‌ی ایران» عنوان شده است.

بیهوده نیست که با چنین مواضع و دیدگاه‌هایی، آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و بسیاری دیگر از یاران سبز ایشان، همچنان در حبس غیرقانونی بسر می‌برند، و دبیر منتصب شورای نگهبان که باید پاسدار قانون اساسی باشد، آنان را در خور «اعدام» می‌داند!

شورای هماهنگی راه سبز امید، ضمن ابراز همدردی و همدلی با قربانیان اسیدپاشی‌های اخیر، از واکنش در خور هموطنان آزاده و آگاه ـ به‌ویژه بانوان آزاده و شجاع و آگاه ایران ـ در شبکه‌های اجتماعی حقیقی و آنلاین، تقدیر می‌کند. امید آن‌که فشار افکار عمومی موجب شود اقتدارگرایان تندخو و مدعیان خشونت‌گرای ارزش‌های اسلامی ـ که به روبنایی از دین و قرائتی متعصبانه و متصلب از آن تکیه کرده‌اند ـ به‌جای تحدید و تهدید فضای زیست فرهنگی و اجتماعی ایرانیان، امکان هم‌زیستی آزاد و امن تمام شهروندان کشور را به‌مثابه‌ی رمز بقای تمدن ایرانی ـ اسلامی، فراهم سازند.

همچنین، امیدواریم دستگاه‌های مسئول و متولی برقراری امنیت و نظم عمومی، هرچه سریع‌تر به وظیفه‌ی قانونی خود در تعقیب مجرمان و کشف ریشه‌های اصلی عمل کرده، بجای تمرکز بر تهدید منتقدان و دگراندیشان، و تلاش برای ناامن ساختن زندگی فکری ـ اجتماعی آنان، توان خود را متوجه دفاع از حقوق انسانی و قانونی ایرانیان نمایند. بدیهی است انتظار از دولت اعتدال‌گرا و زیرمجموعه‌های آن، بسی بیشتر از دیگر قواست که خود، مستقیم و غیرمستقیم، و به شکل‌های گوناگون، به بازتولید ناامنی و محدودسازی مشغول‌اند.

شورای هماهنگی راه سبز امید

سوم آبان‌ماه ۱۳۹۳

 

نسرین ستوده بازداشت شد

Posted: 25 Oct 2014 04:32 AM PDT

جرس: نسرین ستوده ظهر امروز در تجمعی که مقابل وزارت کشور در اعتراض به اسیدپاشی صورت گرفته بود، بازداشت شد.


به نوشته رضا خندان، همسر نسرین ستوده چهار نفر دیگر هم همراه وی بازداشت شده‌اند، اما همگی به جز ستوده پس از ساعاتی آزاد شدند.

 

رضا خندان در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: وکلای دادگستری خانم گیتی پورفاضل و آقایای عباس جمالی و آقایان پیمان عارف, فرید روحانی جزو افرادی بودند که همراه نسرین بازداشت و پس از گرفتن عکس و مدارک شناسایی و در برخی موارد گرفتن تلفن جیبی, آنها را آزاد و نسرین همچنان در بازداشت است.
 

وکیل محمدرضا رحیمی: پرونده رحیمی هنوز به دیوان عالی نرفته است

Posted: 25 Oct 2014 04:32 AM PDT

جرس: با اینکه خبر ارسال پرونده محمدرضا رحیمی به دیوان عالی کشور منتشر شد اما وکیل رحیمی از تاخیر در ارسال این پرونده سخن گفت. محمدرضا نادری وکیل معاون اول محمود احمدی نژاد اعلام کرد پرونده موکلش در شروع با بیش از 50 مورد اتهامی روبرو بوده است که هم اکنون به یک مورد رسیده است و همه موارد اتهامی به جز همان یک مورد که در حال رسیدگی است، پاسخ داده شده و اتهامات ریزش کرده است.

 

محمدرضا نادری وکیل معاون اول محمود احمدی نژاد در گفت‌وگو با ایلنا ضمن اظهار بی اطلاعی از رفتن پرونده به دیوان عالی کشور گفت: «اگر پرونده به دیوان عالی رفته بود، قطعا ما باید باخبر می شدیم اما هنوز خبری در این زمینه به بنده و موکل بنده نرسیده است.»

 

محمدرضا نادری افزود: «به صورت رسمی اعتراض کرده ایم و طبق روال معمول قوه قضاییه بنا بر همین است که پرونده پس از تجدیدنظر به دیوان ارسال شود ولی مراحل آن به دلایل نامعلوم به تاخیر افتاده است و واقعا نمی دانم چرا پرونده ای که رای آن 10 روزه می بایست اعلام شود، بیشتر از 100 روز تاخیر داشته و رای اعلام نشده است.»

 

وکیل رحیمی در پاسخ به این سوال که چرا جزئیات پرونده و عناوین اتهامی محرمانه مانده و به رسانه ها اعلام نمی شود، گفت: «عناوین برای ما مشخص است و دلیلی ندارد آن را به همه بگوییم. ما به همه ایراد داریم که چرا جزئیات پرونده را در اختیار افراد دیگر قرار می دهند، حال نمی توانیم خودمان برخلاف قانون عمل کنیم و حوزه شخصی افراد را نادیده بگیریم. این موارد حوزه شخصی موکل بنده است»

 

وکیل محمدرضا رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به نام یکی از نمایندگان سرشناس مجالس دوره های متعدد که هماکنون نیز در مجلس حضور دارد، در پرونده به خاطر دریافت مبلغ کمک به نمایندگان از طرف ج.ا در پرونده وجود داشته است، آیا ایشان یا نماینده قانونی شان در جلسات دادگاه حضور داشته اند یا خیر، گفت: « ایشان اصلا حضور نداشتند. مسئله شخص یک نماینده نیست چراکه این مبالغ به 170 یا 180 نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس داده است که در دوره انتخابات به آنها پرداخت شده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری اسفندماه سال گذشته در پاسخ به سوالی در خصوص وجود ۲۵ یا ۲۹ عنوان اتهامی برای محمدرضا رحیمی گفته بود: «از تعداد اتهامات مطلع نیستم و در صورت اطلاع هم نمی‌توانستم بیان کنم.» بدین ترتیب مسئله اتهامات معاون اول احمدی نژاد از همان ابتدا با حاشیه های بسیاری روبرو بود. با اینهمه محمدرضا نادری در توضیح این مسئله و درباره وجود بیش از 30 عنوان اتهامی برای آقای رحیمی به ایلنا گفت: «وجود این موارد اتهامی صحت دارد و بیش از این هم بوده است. چیزی حدود 40 یا 50 عنوان اتهامی در پرونده موکل بنده وجود داشت اما به مرور همه آنها ریزش کرد و فقط 1 مورد اتهام باقی ماند. در حال حاضر هم فقط 1 مورد در پرونده آقای رحیمی وجود دارد که در حال رسیدگی است و اصلا بحث 40-30 مورد در مقطع فعلی مطرح نیست بلکه همان 1 مورد است.»

 

وکیل محمدرضا رحیمی در جواب این سوال که اگر قرار تودیع شده مربوط به پرونده بیمه نبوده، به کدام پرونده تعلق داشته است، گفت: «همانطور که گفتم قرار ربطی به پرونده بیمه نداشته است و مربوط به همان یک مورد اتهام است که در حال رسیدگی است اما از اینکه بخواهم در مورد جزییات آن پرونده صحبت کنم و بگویم مورد اتهام چیست، معذورم.»

 

محمدرضا نادری در مورد وضعیت کنونی رحیمی به ایلنا گفت: «آقای رحیمی فعلا دوران بازنشستگی را طی می کنند و استراحت می کنند و هیچ جا فعالیت اجرایی ندارند. با توجه به این مسائل بهتر این است بگذاریم روال دادگاه به صورت عادی و فارغ از حاشیه سازی طی شود و بعد از رای دادگاه اگر خود آقای رحیمی خواستند، حتما در مورد آن صحبت می کنند.»

 

وی افزود: «بحث های حاشیه ای به ضرر موکل من است و حتی بحث دادن مبالغ به برخی نمایندگان هم ضرر موکل بنده را در پی دارد. به همین خاطر از ورود به جزییات آن پرهیز می کنم.»
 

برگزاری تجمع در اعتراض به اسیدپاشی اصفهان مقابل وزارت كشور

Posted: 25 Oct 2014 04:07 AM PDT

جرس: در اعتراض به اسیدپاشی اصفهان ظهر امروز تعدادی از معترضین در مقابل وزارت كشور تجمع كردند.

 

به گزارش ایلنا، در شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر برگزاری تجمع در مقابل وزارت کشور در اعتراض به اسیدپاشی اصفهان منتشر شده بود كه بر همین اساس تعدادی در این تجمع حاضر شدند.

 

این تجمع در حالی صورت می گیرد كه معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران پیش از این گفته بود فرمانداری تهران هیچگونه مجوزی برای تجمع در مقابل وزارت کشور را صادر نکرده است.بنابراین هرگونه تجمع که امروز برگزار شود خلاف قانون بوده و ما موظفیم که با این تجمع برخورد قانونی داشته باشیم.

 

وی اظهار كرد: ما از اتفاقات اسیدپاشی در اصفهان ناراحت بودیم و آنها را محکوم می‌کنیم ولی نباید هیچگونه تجمعی در تهران بدون اخذ مجوز قانونی برگزار شود.

 

در حال حاضر نیروی انتظامی در مقابل وزارت كشور مستقر شده و ضمن دعوت از تجمع كنندگان به آرامش، از آنها می خواهند كه محل تجمع را ترك كنند.
 

مظنون اصلی اسید پاشی هنوز دستگیر نشده است

Posted: 25 Oct 2014 12:17 AM PDT

جرس: جانشین فرمانده انتظامی اصفهان اعلام کرد: هنوز مظنون اصلی پرونده اسید پاشی در اصفهان دستگیر نشده است.


 

سرهنگ حسین حسین‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه برخی از رسانه ها خبری مبنی بر دستگیری متهم اصلی اسید پاشی در اصفهان منتشر کرده اند گفت: این خبر صحیح نیست و هنوز مظنون اصلی دستگیر نشده است. البته افرادی در این پرونده در حال شناسایی و بازداشت هستند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

 

وی در پاسخ به اینکه تصویری ساختگی از مظنون اصلی در فضای مجازی منتشر شده و از شهروندان خواسته شده این فرد را شناسایی کنند. آیا این تصویر از سوی پلیس مورد تائید است گفت: هنوز تصویری از مظنون برای شناسایی تائید و منتشر نشده است.

 

جانشین فرمانده انتظامی اصفهان با بیان اینکه احتمال تکرار اسیدپاشی در اصفهان صفر است گفت: هرگونه انتشار اخبار کذب در مورد این پرونده قطعا پیگرد قانونی دارد و افراد متخلف دستگیر می شوند.
 

 

عراق حملات شیمیایی داعش را تایید کرد

Posted: 25 Oct 2014 12:17 AM PDT

جرس: مقامات عراقی برای نخستین بار تأیید کردند که شبه‌نظامیان داعش از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند. وزیر خارجه آلمان ضمن اعلام هشدار، خواستار بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل است.



 

به گزارش دویچه‌وله، گزارش‌های منتشر شده در مورد استفاده شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش از سلاح‌های شیمیایی، نگرانی دولت آلمان را برانگیخته است.

 

وزیر خارجه آلمان، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل، بان کی مون خواستار بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل شد. به گزارش خبرگزاری آلمان، بان کی مون پذیرفته که این موضوع در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد.

 

تاکنون تأیید نشده بود که شبه‌نظامیان داعش از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. شاهدان عینی در مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی در اطراف شهر کوبانی در خاک سوریه گفته‌اند بسیاری از ساکنان این شهر که هنوز کوبانی را ترک نکرد‌ه‌اند از تنگی نفس رنج می‌برند که یکی از نشانه‌های مسومیت ناشی از تنفس گازهای سمی است.

 

روزنامه "واشنگتن‌پست" اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می‌د‌هند شبه‌نظامیان افراطی به انبار سلاح‌های شیمیایی دست یافته‌اند. این روزنامه آمریکایی در گزارشی در این مورد خاطرنشان کرده که در ماه سپتامبر ۱۱ نیروی پلیس عراق به بیمارستانی در ۵۰ کیلومتری شمال بغداد منتقل شدند.

 

این سربازان پس از حمله نیروهای داعش دچار حالت‌تهوع، استفراغ و مشکلات تنفسی شده بودند. نتیجه آزمایش‌های پزشکی این سربازان حاکی از مسمومیت آنها با گاز کلر بوده است.

 

یکی از مقامات وزارت دفاع عراق در پاسخ به واشنگتن‌پست، این حادثه را تأیید کرده است. به گزارش "نیویورک تایمز" نیروهای امنیتی ایالات متحده آمریکا در حال بررسی این گزارش هستند.

 

نیویورک تایمز نیز میانه اکتبر گزارش داده بود که ترویست‌های "دولت اسلامی" احتمالأ به انبار سلاح‌های شیمیایی باقی‌مانده از دوران صدام در عراق دست یافته‌اند. این روزنامه به انباری در شمال عراق اشاره کرده بود که در آن راکت‌های پر شده با گاز سارین نگهداری می‌شدند.

 

شبه‌نظامیان افراطی اوایل تابستان این انبار را تصرف کردند. البته دولت عراق آن زمان اطمینان داده بود که سلاح‌های شیمیایی این انبار پیشتر خنثی شده‌اند.

 

نیروهای داعش بخش‌های قابل توجهی از خاک عراق و سوریه را به تصرف خود درآورده‌اند. منبع اصلی درآمد این گروه تروریستی، بازار سیاه فروش نفت است.

 

دولت آمریکا اعلام کرده که حملات هوایی ائتلاف ضد داعش درآمدهای نفتی این شبکه تروریستی را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. این گروه تا پیش از آغاز حملات هوایی روزانه دو میلیون دلار از محل فروش نفت درآمد داشته است.

 

به نقل از دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا این مبلغ اکنون به یک میلیون دلار کاهش پیدا کرده اما داعش همچنان ثروتمندترین شبکه تروریستی جهان است.
 

رییس‌جمهوری مصر در صحرای سینا وضعیت فوق‌العاده اعلام كرد

Posted: 25 Oct 2014 12:00 AM PDT

جرس: «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر، در بخش‌های وسیعی از منطقه سینا به مدت سه ماه حالت اضطراری اعلام کرده است.


به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، این تصمیم در پی کشته شدن حداقل ۳۱ سرباز در دو حمله جداگانه اعلام شد.

 

در مصر همچنین سه روز عزای عمومی اعلام و گذرگاه مرزی رفح به نوار غزه بسته شده است.

 

روز گذشته - جمعه - در حمله انتحاری شبه‌نظامیان به یک ایست بازرسی در شمال منطقه سینا ۲۸ سرباز کشته شدند.

 

این واقعه در نزدیکی شهر «العریش» رخ داد. ۲۸ سرباز دیگر نیز در این بمب‌گذاری انتحاری که با خودرو انجام شد‏‏، زخمی شدند.

 

طی حمله‌ای جداگانه در داخل شهر العریش نیز سه سرباز کشته شدند.

 

هنوز هیچ گروهی به طور رسمی مسئولیت حملات روز جمعه را برعهده نگرفته است، اما مصر شبه‌نظامیان تندرو را مسئول این حملات می‌داند.

 

حملات تازه شبه‌نظامیان یکی از مرگ‌بار‌ترین حملات آن‌ها طی چند ماه اخیر در منطقه سینای مصر بوده است.

 

هم اکنون دولت مصر در نواحی شمالی و مرکزی سینا حالت اضطراری اعلام کرده است.

 

این تصمیم در پی دیدار عبدالفتاح سیسی با شورای دفاع ملی مصر اعلام شد.

 

در بیانیه این شورا آمده است: ‌«ارتش و پلیس تمام تدابیر لازم را برای مقابله با تروریست‌ها و منابع مالی آن‌ها اتخاذ خواهند کرد تا امنیت منطقه را تامین و از جان شهروندان مصر محافظت کتند.»

 

بر اساس این گزارش، خطوط تلفن در بخش‌های وسیعی در سینا قطع شده است و بالگرد‌ها و نیروهای ویژه عملیات جست‌وجو برای یافتن عاملان حملات را آغاز کرده‌اند.
 

محسن غرویان: بهترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان هاشمی رفسنجانی است

Posted: 25 Oct 2014 12:00 AM PDT

جرس: عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی گفت: با توجه به شرایط امروز و دوستی پرسابقه آیت الله مهدوی کنی و آیت الله هاشمی رفسنجانی که چند سال قبل ریاست مجلس خبرگان را به ایشان واگذار کرد، بهترین گزینه جایگزینی ریاست مجلس خبرگان، آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

 

محسن غرویان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شخصیت آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان شخصیتی با همه ابعاد گوناگون علمی، اخلاقی و سیاسی بود که می‌توان او را با علمای طول تاریخ ایران مانند آیت الله کاشانی، شیخ فضل الله نوری، آیت مدرس مقایسه کرد.

 

وی ادامه داد: ایشان از شخصیت‌هایی بود که در سرتاسر طول عمر سیاست و دیانت را با یکدیگرجمع کرده‌ بود و با این ویژگی همواره در مدار اعتدال قرار داشت و اهل افراط و تفریط نبود.

 

این استادحوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: آیت الله مهدوی کنی در طول انقلاب اسلامی همواره یار و یاور امام (ره) و در کنار مقام معظم رهبری بود و در مسئولیت‌های گوناگون به بهترین نحو انجام وظیفه کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: به هرحال باید کسانی به ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله مهدوی کنی که اهل اعتدال باشند محور روحانیون در صحنه‌انقلاب قرار گیرند.

 

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی (ص) درباره آینده جایگیزینی آیت الله مهدوی کنی گفت: من معتقدم کسی می‌تواند جایگیزین ایشان باشد که همه صفات او را داشته و به ویژه اهل اعتدال و اعتدال گرایی باشد که علاوه بر تجربه از کارآمدی بالا نیز برخودار باشد.

 

وی افزود: با توجه به شرایط امروز و دوستی پرسابقه آیت الله مهدوی کنی و آیت الله هاشمی رفسنجانی که چند سال قبل ریاست مجلس خبرگان را به ایشان واگذار کرد، بهترین گزینه جایگزینی ریاست مجلس خبرگان، آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

 

غرویان درباره شخصیت آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان شخصیتی مقاوم، مخلص، صادق و بدون کینه بود که در سرتاسر زندگی خودشان در خدمت انقلاب اسلامی قرارداشت.

 

وی‌اضافه کرد: آیت الله مهدوی کنی در طول سالهای انقلاب اسلامی همواره در مسیر مطالبات اصلی مردم، حق و رای مردم حرکت کرد که در این مسیر به روحیه همگرایی معتقد بود.

 

وی در پایان گفت: آیت الله مهدوی کنی به قانون اساسی پایبند بود و هیچ‌گاه از استبداد رای برخوردار نبود واصل مشورت را در تمام مناصب فراموش نکرده و اعتدال ویژگی بارزشان بود.
 

No comments: