Monday, July 28, 2014

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ظریف: تحمیل در توافق، ممکن نیست

Posted: 28 Jul 2014 07:30 AM PDT

 جرس: محمدجواد ظریف در مورد تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: این یک فرصت تاریخی برای همه ماست تا بتوانیم به این فصل طولانی پایان دهیم و اگر افراد به سمت افقی متفاوت برای روابط بین‌الملل حرکت کنند توافق ممکن خواهد بود.  

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که آیا در جریان مذاکرات هسته‌ای به اندازه کافی پیشرفت حاصل شده است که نشان دهد ارزش تمدید دارد یا نه؟ یادآور شد: این یک فرصت تاریخی برای همه ماست تا بتوانیم به این فصل طولانی پایان دهیم.

 

وی تاکید کرد: اکنون اگر مردم به دنبال راه‌حلی برای این مساله باشند و به سمت افقی متفاوت برای روابط بین‌الملل حرکت کنند من فکر می‌کنم که دستیابی به توافق ممکن است اما ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. مساله این است که دستیابی به توافق ممکن است یا نه. ما در مورد یک توافق خوب یا یک توافق بد صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد یک توافق شدنی و نهایی صحبت می‌کنیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: چیزی که ما به آن نیاز داریم دستیابی به توافق در مورد عناصر مهم این پازل بزرگ است بنابراین چنین چیزی به یک توافق منجر خواهد شد که تمام اهداف ما را تضمین خواهد کرد.

 

ظریف یادآور شد: هدف این است که این اطمینان حاصل شود برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. من فکر می‌کنم این اتفاق از لحاظ علمی ممکن است و نیازی به خطوط قرمز مستبدانه و اعداد و ارقام دلخواه ندارد. تنها لازم است که شما راه علمی برای اطمینان حاصل یافتن از برنامه هسته‌ای ایران پیدا کنید.

 

وی تاکید کرد: این چیزی است که ما روی میز مذاکره قرار داده‌ایم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد بیانات اخیر رهبر درباره حدود ظرفیت غنی‌سازی ایران، گفت: من فکر می‌کنم اگر شما به سخنان رهبر گوش داده باشید مشخص می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران یک منطق صلح‌آمیز دارد و مهم است که به این مساله گوش دهیم. ما با افراد نادان در مورد اعدام و ارقام صحبت نمی‌کنیم. ما در مورد اعدام و ارقامی صحبت می‌کنیم که برای تامین سوخت یک نیروگاه برق هسته‌ای لازم است.

 

ظریف ادامه داد: برنامه هسته‌ای کنونی ایران جایی که ما کیک زرد را به گاز و گاز را به اورانیوم غنی‌سازی تبدیل کرده‌ایم تنها برای تامین نیازهای یک نیروگاه برق هسته‌ای طراحی شده است. این باید به شما اطمینان دهد که ما به دنبال ساخت بمب نیستیم. اگر ما یک هدف نداشتیم و خواسته خود را به طور واضح مشخص نکرده بودیم در آن صورت شما باید نگران می‌شدید.

 

وی تصریح کرد: چرا ایران روی 10 هزار یا پنج هزار یا 50 سانتریفیوژ تاکید می‌کند یا زمانی که ما می‌گوییم 190 هزار سو لازم داریم بدین معنی است که این میزان برای تولید 37 تن صفحه سوخت یا میله سوختی برای یک نیروگاه هسته‌ای لازم است و این به شما یک هدف مشخص را معرفی می‌کند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا ایران با بازرسی‌های سر زده برای مدت زمان طولانی موافقت خواهد کرد یا نه؟ اظهار کرد: همان‌طور که گفتم وقتی برنامه هسته‌ای با یک هدف کاملا خاص دنبال ‌می‌شود و اگر شما این اورانیوم تولید شده را به جای اینکه در قالبی نگه دارید که می‌تواند برای اورانیوم مناسب سلاح هسته‌ای غنی‌سازی شود به اکسید و سپس به سوخت تبدیل می‌کنید تنها بازرسی لازم در اینجا پروتکل الحاقی خواهد بود.

 

ظریف ادامه داد: ایران آمادگی خود را برای این کار نشان داده و اگر پارلمان آن را تصویب کند ما تمام تلاش خود را اگر به یک توافق خوب برسیم به کار می‌گیریم تا پارلمان پروتکل الحاقی را امضا کند تا جامعه بین‌الملل اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.

 

وی یادآور شد: از آنجایی که ما هر زمان به یک الزام بین‌المللی متعهد می‌شویم ما آن را در مکانیزم بین‌المللی قرار می‌دهیم تا اطمینان دهیم که ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت. در اینجا اقدامات دیگری وجود دارد که ما می‌توانیم برای یک دوره زمانی با توجه به این حقیقت که ما در طول یک یا دو سال آینده نیازی نداریم که به 190 هزار سو برسیم به کار گیریم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان تشریح کرد: این 190 هزار سو به سطح سرعت سانتریفیوژها بستگی دارد که می‌تواند 10 هزار تا و یا 100 هزار سانتریفیوژ باشد اما هدف تولید 37 تن اورانیوم مورد نیاز برای تامین سوخت یک نیروگاه برق هسته‌ای است.

 

ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دستیابی به یک توافق علیرغم شش ماه تلاش ممکن است یا نه؟ گفت: همیشه این احتمال وجود دارد اگرچه اختلافات جدی میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد. این اختلافات همچنین در مورد اقداماتی است که طرف دیگر نیز باید به کار گیرد. آنها تاکنون بسته این اقدامات را که می‌تواند برای ما رضایت‌بخش باشد همان‌گونه که ما پیشنهاد داده‌ایم، ارائه نکرده‌اند. لازم است که آنها راه‌های جدی‌تری را برای رسیدگی به نگرانی‌های ما آماده کنند.

 

وی افزود: منظور من تنها تحریم‌ها نیست بلکه برنامه اقدام مشترک که ما سال گذشته در ژنو به آن دست یافتیم شامل عناصری بود که نیازمند همکاری به ویژه در زمینه انرژی هسته‌ای، همکاری به منظور دسترسی ایران به بازارهای بین‌المللی انرژی و تمام اقداماتی است که برای این اهداف لازم است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای دستیابی به توافقی که نهایی و جامع باشد باید توازن برقرار شود و تحمیل در اینجا ممکن نخواهد بود.

 

ظریف علاوه بر این در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان که گفت دستیابی به چنین توافقی در آمریکا ساده نخواهد بود چون تنها رییس‌جمهور در مورد لغو تحریم‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند، بیان کرد: شما می‌دانید که این کار در ایران نیز ساده نیست چون هیچ کس در ایران وجود ندارد که بتواند یکجانبه تصمیم بگیرد. ما هر دو جوامعی با احزاب و عقاید مختلف داریم.

 

وی در این باره گفت: من فکر می‌کنم پیچیدگی سیستم آمریکا ممکن است وجود داشته باشد اما چیزی که کمتر از آن مطلعید پیچیدگی سیستم در ایران است. ما نیز یک جامعه چند حزبی داریم. از آنجایی که مردم ایران از چگونگی رفتار آنها (آمریکا)با ما اطمینان خاطر ندارند دارای عقاید و دیدگاه‌های متفاوتی هستند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: چیزی که برای من ضروری و مهم است این است که به ویژه طرف آمریکایی ما بفهمد تحریم‌ها هیچ چیزی به دست نیاورده است. به نظر شما در طول 10 سال گذشته به ویژه طی سه چهار سال اخیر این شیفتگی در مورد تحریم‌ها چه دستاوردی داشته است؟ آمریکا چه چیزی به دست آورده است؟ تنها رنجش مردمی را در پی داشته که قادر نبودند با پول خود دارو تهیه کنند اما در ازا؟ 200 سانتریفیوژی که ما در ابتدای اعمال تحریم‌ها در اختیار داشتیم به 20 هزار تا تبدیل شده است. این چیزی است که در نتیجه تحریم‌ها حاصل شده است.

 

ظریف اظهار کرد: من فکر می‌کنم لازم است که کنگره آمریکا نگاه خود را تغییر دهد و به شرایط جهان به گونه‌ای دیگر نگاه کند بنابراین ما می‌توانیم این جهان را تغییر دهیم چون قوانین گذشته دیگر کارساز نیست.

 

به گزارش ایسنا این گفت‌وگو در زمان حضور ظریف در مذاکرات وین 6 در اتریش انجام و روز 25 ژوئیه از شبکه سی‌ان‌ان پخش شده است.  

سی درصد نیروهای کار در ایران یش از یک شغل دارند

Posted: 28 Jul 2014 07:30 AM PDT

جرس: بررسی های بازار کار در کشور نشان می دهد ۲۸ تا ۳۰ درصد نیروی کار در ایران شغل دوم و عده ای هم شغل سوم دارند.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مسلم خانی ، مدرس کارآفرینی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان این مطلب گفت : این آمار مربوط به شاغلان بخشهای دولتی وغیر دولتی است و ۲۲ درصد نیروی کار هم اعلام کرده اند تمایل دارند شغل دوم یا سوم داشته باشند اما فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه افراد اگر در شغل اول از نظر روانی رضایت نداشته باشند به سمت شغل های دیگر می روند ، گفت : معمولا بهره وری افرادی که تخصص و استعداد علاقه آنها با شغلشان تناسب ندارد ، کاهش می یابد.

خانی افزود : حدود ۱۷ عامل برای روی آوردن برای شغل دوم و سوم وجود دارد که برجسته ترین آنها کافی نبودن درآمد شغل اول برای تامین هزینه های خانواده است.

وی افزود : افرادی که تحصیلات آنها با شغلشان تناسب ندارد ، معمولا تلاش می کنند شغل دوم را متناسب با توانمندی و تخصص خود به دست آورند.

خانی تصریح کرد : اگر نهادهای تصمیم گیر تلاش کنند که درآمد شغل افراد و تخصص با اشتغال تناسب داشته باشد می توان به حذف پدیده دو شغلی و یا چند شغلی کمک کرد اما نقطه اغاز این کار شایسته سالاری است و در آن صورت می توان نرخ بیکاری را هم کاهش داد. 

محسن کدیور: دوشنبه ۶ مرداد (۲۸ جولای) اول شوال و عید فطر است

Posted: 28 Jul 2014 07:07 AM PDT


جرس: محسن کدیور ضمن تبریک عید سعید فطر در وبسایت شخصی اش اعلام کرد:

مطابق محاسبات علمی رؤیت هلال ماه نو با چشم غیرمسلح در غروب یکشنبه به شرط مساعد بودن هوا در بیشتر مناطق آمریکای جنوبی ممکن بوده است. بر اساس اخبار موثق هلال ماه نو در غروب یکشنبه ۵ مرداد (۲۷ جولای) در مناطقی از شیلی، آرژانتین و گویان رؤیت شده است. مطابق با مبنای اعتبار رؤیت هلال ماه با چشم غیرمسلح در یک منطقه برای همه‌ی مناطق ولو با افقهای مختلف، دوشنبه ۶ مرداد (۲۸ جولای) اول شوال و عید فطر است.

“حکم بورسیه” ۳۷۰۰ نفر در دولت قبل غیرقانونی است

Posted: 28 Jul 2014 05:11 AM PDT

 جرس: رئیس کمیته آموزش عالی و مجلس اظهار داشت:ازنظر بنده و بر اساس بررسی‌هایی که طی هفته‌های اخیر صورت گرفته است حکم بورسیه ۳۷۰۰ نفر چه بورس داخل و خارج باطل و غیرقانونی است چرا که این افراد از هیچ مجرای قانونی و علمی عبور نکرده‌اند.  

 

جواد هروی، رئیس کمیته آموزش عالی و مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: براساس مستندات مشخص شده است که این افراد بدون آزمون وارد شده‌اند و از هیچ مجرای علمی و قانونی عبور نکرده‌اند و مصاحبه‌ای نداشته‌اند.

 

وی با بیان اینکه این افراد می‌خواهند استخدام هم شوند و وارد حوزه‌های علمی و هیأت علمی شوند، خاطرنشان کرد: ورود این افراد که به صورت بی‌ضابطه و تنها بر اساس رابطه‌ها وارد بورسیه دکتری شده‌اند به شدت برای کشور خطرآفرین است و می‌تواند آینده علمی کشور را به شدت تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

وی افزود: این افراد نازل‌ترین معدل‌ها را دارند و تبدیل شدن آن‌ها به عضو هیأت علمی یعنی فاجعه و مجلس در این قضیه کوتاه نمی‌آید و اغماض و چشم‌پوشی نخواهد داشت.
 

نقشه داعش برای “حمله نهایی به بغداد”

Posted: 28 Jul 2014 05:11 AM PDT

 جرس: مرکز مطالعات جنگ (ISW) در امریکا در مقاله ای که اخیرا منتشر کرده نسبت به تغییر نقشه های فوری شبکه "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) در اشغال بغداد هشدار داده است.

 

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از پایگاه خبری عراقی وای نیوز، ناظران و پژوهشگران تهیه کننده این گزارش نسبت به تغییر تاکتیک‌ها و برنامه‌های داعش برای نفوذ در بغداد و مناطق پیرامونی آن و افزایش حملات تروریستی به آن هشدار داده اند و نوشته اند که در سایه تغییراتی که انتظار می رود داعش در عملیات خود به وجود بیاورد احتمالا درگیری های اصلی خود را تا پایان ماه مبارک رمضان یا روزهای اولیه ماه شوال به بغداد خواهد کشاند. این پژوهشگران به کمک نیروهای امنیتی به مقایسه حملات داعش به موصل و تحولات جاری با حمله احتمالی آنها به بغداد پرداخته اند و گفته اند که احتمال این که مشابه همان سناریو برای بغداد تکرار شود، وجود دارد.

 

بنا به این گزارش، شبکه داعش تلاش دارد تا مرزهای سیاسی در خاورمیانه را از طریق ایجاد فضایی که به شکست عملکرد حکومت ها به ویژه در عراق بینجامد، بشکند و برای رسیدن به این هدف بغداد را موقعیتی بسیار مناسب برای خود تصور می کند. همان طور که ابو محمد العدنانی، سخنگوی داعش در ۱۱ جولای گذشته گفته است، هدف اصلی این شبکه سرنگونی حکومت فعلی عراق از طریق حملات ثابت و برنامه ریزی شده و همچنین حملات پراکنده و ویران کننده در بغداد است تا به این ترتیب بتوانند به تمامی اهداف سیاسی استراتژیک این شبکه در خاورمیانه برسند.

 

تهیه کنندگان این گزارش تاکید می کنند که داعش مواضع نظامی خود را بعد از سقوط موصل نسبت به استان بغداد تغییر داده و در حال حاضر طرح جدیدی را نسبت به آن تدارک دیده و قصد دارد در یک روز مشخص با کارگزای تعداد زیادی خودروی بمب گذاری شده در بغداد و ایجاد رعب و وحشت همگانی حمله ای سراسری به آن انجام دهد.

 

مرکز مطالعات جنگ در عین حال تاکید می کند، این حملات در حقیقت نوعی به مبارزه طلبیدن نیروهای امنیت داخلی و شبه نظامیان شیعی است چرا که بیشتر این حملات علیه آنها و شیعیان و در منطقه شیعه نشین بغداد صورت می گیرد. آنها به این طریق می خواهند ضمن ضعیف کردن و ناتوان جلوه دادن نیروهای شیعی زمینه را برای حمله نهایی خود به بغداد فراهم کنند.

 

بر اساس مطالعات پژوهشگران این مرکز خودروهای بمب گذاری شده عموما از طریق کمربند شمالی و غربی و شاید هم جنوبی بغداد وارد پایتخت می شوند و احتمالا داعش از قبل از حمله به موصل خودروهای بمب گذاری شده ای را به همین منظور تدارک دیده که البته هنوز روانه بغداد نکرده است.

 

پژوهشگران تهیه کننده این تحقیق تاکید می کنند، باید حوادث اخیر در عراق را جدی گرفت چرا که این حوادث به روشنی نشان می دهند که داعش خود را برای حمله به پایتخت آماده می کند.

 

آنها در ادامه تاکید می کنند که انتظار می رود داعش عمیات خود را از داخل بغداد آغاز کند و به دنبال آن مناطق پیرامون این شهر را که به طور سنتی از داعش حمایت می کنند، همان طور که قبلا از القاعده حمایت می کردند، به تصرف خود در آورند تا به این ترتیب از این طریق به سمت پایتخت پیشروی کنند.

 

این مرکز پیش از این در تحقیقی جداگانه اعلام کرده بود که داعش وجودی قدرمتمند در محیط پیرامون بغداد به شکل کمبرندی متصل از شمال تا جنوب آن دارد و بیم آن می رود در حین حمله به بغداد نیروهای خفته خود در بغداد را بیدار کند و اقدام به تصرف پایتخت عراق کند، اتفاقی که تا کنون رخ نداده است.

 

بر اساس مطالعات پژوهشگران این مرکز خودروهای بمب گذاری شده عموما از طریق کمربند شمالی و غربی و شاید هم جنوبی بغداد وارد پایتخت می شوند و احتمالا داعش از قبل از حمله به موصل خودروهای بمب گذاری شده ای را به همین منظور تدارک دیده که البته هنوز روانه بغداد نکرده است.

 

این مطالعه مفصل درباره اهدافی که داعش در صورت حمله به بغداد به آنها حمله خواهد کرد، تاکید می کند، داعش سه کار را پیشبرد اهداف خود انجام خواهد داد؛ اول به ساختمان های پیرامون منطقه الخضرا که مناطق دولتی و سفارت خانه ها در آن واقعش شده است حمله خواهد کرد که در پی آن کنترل دولت بر پایتخت را متزلزل خواهد کرد.

 

دوم به فرودگاه بین المللی بغداد که در بخش غربی پایتخت قرار گرفته و عنصری استراتژیک و دفاعی محسوب می شود یورش خواهد برد که در صورت سقوط آن بغداد به شدت تضعیف خواهد شد. سوم، حمله به مرقد کاظمین (ع) را در دستور کار خود قرار خواهد داد تا به این ترتیب زمینه را برای تصرف مابقی بغداد فراهم کند.

 

داعش تا کنون چند بار به دیوارهای بارگاه کاظمین (ع) حمله کرده ولی تا کنون نتوانسته است آسیبی به ساختمان اصلی آن وارد کند، اگر کار به تخریب بارگاه برسد، به احتمال بسیار زیاد کار به جنگ داخلی کشیده خواهد شد. داعش در نظر دارد با حمله به این بارگاه کاظمین را به محلی برای حمله به دیگر مناطق بغداد تبدیل کند.  

سعید مرتضوی پس از عید فطر به دادگاه می رود

Posted: 28 Jul 2014 05:11 AM PDT

 جرس:  وکیل جمعی از شکات پرونده گفت: پس از تعطیلات عید فطر، رئیس سابق تامین اجتماعی به همراه شکات و متهمین برای انجام یک سری از بازپرسی‌ها باید در دادسرای شعبه ۱۵ کارکنان دولت حاضر شود.  

 

به گزارش تسنیم، مصطفی ترک همدانی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شکایت از تامین اجتماعی گفت: دادسرای شعبه ۱۵ بازپرسی کارکنان دولت اخطاریه حضور رئیس سابق این سازمان را صادر کرده است و وی باید پس از تعطیلات عید فطر، به همراه شکات و متهمین به منظور پاسخگویی به برخی از سوالات در دادسرا حاضر شود. 

نامه وزیر بهداشت به دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در مورد غزه

Posted: 28 Jul 2014 05:11 AM PDT

 جرس:  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای خطاب به  دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نوشت: سازمان بهداشت جهانی بر اساس نفوذش بر تصمیم گیرندگان بین المللی وظیفه دارد به سلامت غیرنظامیان بی‌گناه در غزه توجه کند.

 

به گزارش خبرآنلاین، دکتر سید حسن هاشمی در نامه ای خطاب به دکتر چان، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی نوشت: با توجه به کشته شدن یک هزار و 52 فلسطینی و بیش از 6 هزار نفر مجروح که عمدتا از کودکان، زنان و سالمندان هستند، جامعه جهانی شاهد تراژدی عظیم قساوت های وحشیانه رژیم صهیونیستی بر علیه غیرنظامیان بی‌گناه در غزه است.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی بر اساس وظیفه اش این اختیار را دارد تا بر تصمیم گیرندگان بین المللی تاثیرگذار باشد و به ارتقای نظام سلامتشان کمک کند، افزود: این مورد در مصوبات مجمع شصت و هفتم سازمان بهداشت جهانی در مورد اراضی فلسطین دیده شده و مجمع خواستار گزارشی در مورد وضعیت فلسطین با تمرکز بر دسترسی به آب، غذا و امکانات بهداشتی شده است.

 

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت در نوار غزه فراتر از بحرانی است، گفت: مجمع جهانی بهداشت همچنین از جامعه جهانی و سازمان بهداشت جهانی تقاضا کرده تا تمهیداتی را جهت کمک‌های فنی و مالی برای ارتقاء سلامت در اراضی اشغالی فراهم کند.

 

وزیر بهداشت همچنین گفت: حمله غیرانسانی اسرائیل در نوار غزه به اماکنی چون مدارس، خشونتی جدی و دردآور است، بنابراین مداخله موثر سازمان بهداشت جهانی برای خروج مردم بی دفاع از فجایع در حال جریان، حیاتی خواهد بود.

نامه مطهری به اژه ای: موسوی و کروبی را بدون محاکمه محکوم به حبس ابد کرده‌اید

Posted: 28 Jul 2014 05:33 AM PDT

جرس: علی مطهری در واکنش به اظهارات اخیر دادستان کل کشور درباره مسأله حصر نامه‌ای خطاب به وی نگاشته است.  

به گزارش ایسنا، متن کامل نامه علی مطهری بدین شرح است:

«جناب حجت‌الاسلام آقای اژه‌ای

دادستان محترم کل کشور

با اهداء سلام؛ در مصاحبه جنابعالی با خبرگزاری تسنیم مطلبی آمده است که با قانون اساسی سازگار نیست. فرموده‌اید "نظام با تمام سعه صدر خود با سران فتنه برخورد کرده است و دلیلی برای رفع حصر وجود ندارد"؛ در واقع جنابعالی آقایان موسوی و کروبی را بدون محاکمه و حکم قضایی و بدون دادن حق دفاع به آنها محکوم به حبس ابد کرده‌اید. اصل سی و ششم قانون اساسی می‌گوید: "حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد". اصل سی و هفتم می‌گوید: "اصل، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد". اصل سی و دوم نیز می‌گوید:‌ "هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود".

بدیهی است که قانون اساسی برای اجراست نه یک امر تشریفاتی.

فرموده‌اید: "موسوی و کروبی به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد کرده‌اند، جان مردم را به خطر انداختند و در فتنه برخی کشته شدند که اینها در این مسائل شریک هستند و تا زمانی که جبران و توبه نکنند و در مقابل ظلمی که کردند اقدامی انجام ندهند چرا باید رفع حصر شوند؟"

خلاصه حرف شما این است که اگر توبه کنند، بخشیده می‌شوند. این منطق نه با عقل سازگار است و نه با شرع. توبه مربوط به رابطه انسان با خدا و جبران حق‌الله است و با توبه، حق‌الناس جبران نمی‌شود. اگر واقعاً تنها عامل خسارات مالی و جانی پدید آمده این دو نفر هستند و طرف مقابل هیچ نقشی در آن نداشته است چرا باید با توبه آنها از جرمشان گذشت؟ معلوم می‌شود مسأله اصلی این است که آنها باید تعظیم عرض کنند تا آزاد شوند و اصولاً منتقد نظام یا باید در زندان باشد و یا در حصر، نمی‌شود کسی به نظام انتقاد یا اعتراضی داشته باشد و آزاد باشد.

این منطق نه با قانون اساسی ما، نه با شرع مقدس و نه با سیره اولیاء دین سازگار است. امام علی علیه‌السلام خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند از حقوق اجتماعی‌شان محروم نکرد و آزاد بودند که حتی پای منبر ایشان انتقاد و اعتراض کنند.

علاوه بر این، با این منطق حضرتعالی که جرم اینها بزرگ است و تا توبه نکنند از حصر خارج نمی‌شوند، افراد دیگری نیز باید در حصر باشند، ‌زیرا ما هم می‌گوییم برخی از مقامات عالی دولت گذشته جرمشان چه از نظر قانون‌شکنی‌ها و چه در حوادث سال 88 بزرگ است و باید در حصر باشند و تا توبه نکنند نباید از حصر خارج شوند.

اگر قرار باشد قانون اساسی و عدالت و مصالح اسلام و مردم را کنار بگذاریم و به "استحسانات من عندی" عمل کنیم همین می‌شود و هرکسی می‌تواند دیگری را در حصر قرار دهد.

امید است جنابعالی که دلسوزی‌تان برای انقلاب اسلامی برای همه روشن است و به طور کلی دستگاه قضایی موضوع فتنه را با تدبیر و عمل به قانون برای همیشه حل کند.

با تقدیم احترام

علی مطهری»
 

یکسال بعد از روی کار آمدن دولت؛ ناکامی در تغییر فضای امنیتی

Posted: 28 Jul 2014 03:04 AM PDT

مهدی تاجیک
جرس: طی نزدیک به سه ماه گذشته گروهی‌ از روزنامه‌نگاران منتقد به زندان فراخوانده شده‌اند و خبرها حکایت از شرایط سخت آنها و صدور احکام سنگین دارد. بازداشت‌های تازه در شرایطی اتفاق می‌افتد که حسن روحانی وعده داده بود در صورت کسب کرسی ریاست جمهوری برای تغییر فضای امنیتی حاکم بر ایران تلاش کند اما با گذشت بیش از یکسال از فعالیت دولت هنوز سرکوب‌ها به قوت خود باقی است و دولت دستکم در ظاهر واکنشی به موج سرکوب‌ها نشان نداده است.  

 

 

 

دور ایران را خط بکشید

برخی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی که طی ماه‌های اخیر گرفتار سرکوب شده‌اند از جمله کسانی‌‌‌اند که در اثر فشارهای سیاسی ۸ سال دولت احمدی‌نژاد جلای وطن کرده بودند اما بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی امیدوار به تغییر فضای سیاسی چمدان‌های خود را بستند و راهی ایران شدند. بازگشت آنها نه فقط حاصل احساس خوشبینی به تغییر شرایط بلکه ناشی از دعوت ضمنی دولت برای بازگشت ایرانیان خارج از خانه بود. آنها به وطن بازگشتند به امید این که پیام آور تغییرفضا باشند اما سرکوبی که در حقشان اعمال شد بیش از همه منتقل کننده این پیام است که چیزی در ایران تغییر نکرده است. در حال حاضر سراج الدین میردامادی و ساجده عرب سرخی که هر دو قبل از بازگشت به ایران در فرانسه ساکن بودند در زندان اوین به سر‌می‌برند. گزارشها حکایت از صدور ۶ سال حکم برای سراج الدین میردامادی دارد و ساجده عرب سرخی هم در حال گذراندن حکم یکسال حبس است و همزمان پرونده دیگری هم برای وی باز شده و بعید نیست که او با حکم دیگری هم روبرو شود. حسین نورانی نژاد دیگر فعال اصلاح طلب هم که ساکن استرالیا بود بعد از بازگشت به ایران مدتی را در بازداشت گذارند و اکنون با وثیقه ۳۰۰ میلیونی آزاد است. دادگاه او بیستم خرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و حکم ۶ سال حبس تعزیری برای وی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی صادر شده است. کاظم برجسته دیگر فعال اصلاح نیز که در پیامد انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری از آلمان به ایران بازگشته بود در فرودگاه بازاشت شد و دادگاه حکم ۵ سال حبس تعزیری برای وی صادر کرده و دادگاه تجدیدنظر هم این حکم را عینا تایید کرده است.


فشار مضاعف بر زنان روزنامه‌نگار

زنان روزنامه‌نگار در دور تازه سرکوب‌ها بیشتر مورد غضب دستگاه قضایی قرار گرفته‌اند. ریحانه طباطبایی روز ۳۱ خردادماه برای گذراندن حکم ۶ ماه حبس خود به زندان اوین فراخوانده شد و « عضویت در ستاد ملی جوانان در انتخابات سال ۹۲، شرکت در همایش جوانان اصلاح طلب در شهرکرد و توهین به سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف در فیسبوک» اتهام‌های او برای این حکم است. صبا آذرپیک خبرنگار روزنامه اعتماد و نشریه تجارت فردا نیز از ۷ خرداد ماه بازداشت شده و در این مدت در سلول انفرادی نگه‌داری شده است. اتهام‌های او هنوز مشخص نشده ولی گزارش‌ها حاکی است که آذرپیک به دلیل ماندن در سلول انفرادی و تحت بازجویی قرار گرفتن، از وضعیت جسمی و روحی نابسامانی برخوردار است و به شدت لاغر شده است. مرضیه رسولی نیز از روز ۱۷ تیرماه برای اجرای حکم ۲ سال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق به زندان اوین رفته است. او روز ۲۷ دی ماه ۱۳۹۰ در خانه اش در تهران بازداشت شد و به مدت ۴۰ روز در بند دو-الف زندان اوین زندانی بود. رسولی پس از ۴۰ روز حبس با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و اتهام او “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات “عنوان شده بود. دادگاه بدوی حکم دو سال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق برای او در نظر گرفت و دادگاه تجدیدنظر هم این حکم را تایید کرده است.


چیزی تغییر نکرده است

افزایش فشار بر فعالان سیاسی و مدنی درست خلاف تصور خوشبیانه‌‌ای است که متعاقب پیروزی دولت روحانی ایجاد شده بود. پیام دستگاه قضایی صریح و روشن است. صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه تنها چند هفته پس از پیروزی روحانی خطاب به اصلاح‌طلبان و فعالان مستقل مدنی و فرهنگی هشدار داد که مبادا خیال کنند چیزی تغییر کرده است! او پس از حمله نیروهای ضدشورش به بند ۳۵۰ زندان اوین نیز از اراده قوه قضاییه برای سرکوب بیش از پیش منتقدان خبر داد و گفت که این قوه تاکنون « در مقابل آنان تسامحی از خود نشان داده از این پس هیچ‌گونه تسامحی نخواهد داشت.» رویه ما‌ه‌های اخیر قوه قضاییه ثابت کننده همین اراده است و بنابراین به نظر‌ می‌رسد که باید انتظار برخوردهای شدیدتر با فعالان مدنی و سیاسی را داشت. پیام سرکوبها ناامیدسازی و دلسرد کردن تمام کسانی است که به وعده تغییر پس از روی کار آمدن دولت روحانی دلخوش کرده بودند و این پیام با بازداشت‌ها و برخوردهای ماه‌های گذشته به خوبی شنیده می‌شود.

 

 

 

 

مهدی غبرایی: ممیزی در ۸ سال اخیر باعث عدم اعتماد مخاطبان و فقر زبان شد

Posted: 28 Jul 2014 02:55 AM PDT

جرس: «مهدی غَبرایی» از مترجمان باسابقه ایرانی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کتاب و نشر در یک سال اخیر که دولت تدبیر و امید، زمام او را به دست گرفته است به «آفتاب» گفت: « آقای روحانی در همین دیدار چند روز پیش با اهالی فرهنگ و هنر شیرین سخن گفت و به دل نشست اما باید که در عمل هم این گفته ها، ثابت شود. در واقع آنچه باید رخ دهد، پاسخگو بودن است.»  

 

به گزارش آفتاب، او درباره نگاه خود به مقوله فرهنگ و هنر در دولت جديد گفت: «من تغییرات صورت گرفته را بسیار اندک و در حد 5 درصد می دانم. اگر چه تاکنون وعده هایی داده شده که سبب بالا رفتن انتظارات شده است اما اقدامات عملي، در حد انتظار اهالی قلم و نشر نبوده است. از من 3 کتابِ مجوز داده شده منتشر شد ولی هنوز 8 کتاب باقی مانده که به نشر نرسیده و کسی هم پاسخگو نیست که مشکل اصلی چیست. اما امیدوارم اوضاع از امروز هم بهتر شود.»

 

او در ادامه ممیزی را عاملی بر کاهش دامنه واژگانیِ زبان فارسی دانست و ابراز داشت: «گذشته از مشکل سال های اخیر چون شبکه های اجتماعی که مانعی بر افزایش سرانه مطالعه بوده که البته جزء الزامات زمانه است، اما شاید از سایر عوامل مهم تر، ممیزی است که در 8 سال دولت های اخیر، به شکل لطمه زننده ای صورت می گرفت و این باعث عدم اعتماد مخاطبان شده بود .

 

وي افزود: آسیب دیگر ممیزی، کاهش دامنه واژگانیِ زبان فارسی است و باعث فقیرتر شدن زبان می شود آن هم برای مترجم که در پیشبرد آن، نقش مهمی دارد.

 

غبرایی در ادامه البته درباره تاثیر تیراژِ پایین کتاب و در مقابل قیمت بالای آن، بر کاهش سرانه مطالعه در میان ایرانیان خاطرنشان ساخت: «قیمت کتاب در همه دنیا کالای گرانی است. من یکی دو سال پیش، کتاب 200 صفحه ای را 25 یورو خریدم. قشر متوسط که کتاب می خواند و اهل فرهنگ است، با اینکه این افزایش بر خریدن کتابِ او اثر گذاشته است اما او کتاب می خواند. چه بسا قیمت هفته ای یک یا دو بار خوردن غذای بیرون، از کتاب بیش تر می شود. اما بر آنم که اگر در حوزه ترجمه، مترجم کتاب خوبی را برای ترجمه انتخاب کند و ناشر معتبری هم آن را منتشر کند، خواننده دوباره به آن کتاب، ترغیب می شود.» 

 

No comments: