Tuesday, July 29, 2014

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رهبر جمهوری اسلامی از همه دنیا خواست فلسطینی‌ها را تجهیز کنند

Posted: 29 Jul 2014 04:29 AM PDT

 جرس: رهبری روز سه‌شنبه هفتم مرداد با ذکر این‌که فلسطینی‌ها به سلاح و دیگر امکانات نیاز دارند، ضمن مخالفت با خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی فلسطین، از همه دنیا خواست تا آنها را تجهیز کنند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در سخنرانی خود در مصلای تهران تأکید کرد که «همه دنیا، از جمله دنیای اسلام، موظف است هر چه می‌تواند به تجهیز ملت فلسطین کمک کند.»


همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای خامنه‌ای در همین روز در دیدار با مسئولان نظام جمهوری اسلامی و سفرای کشورهای اسلامی گفت که «امروز فلسطینی‌ها به مایحتاج زندگی و سلاح و امکانات احتیاج دارند. ما به دولت‌های مسلمان از همین‌جا که سفرای کشورهای اسلامی هم حضور دارند می‌گوییم بیایید بر سر کمک‌رسانی به مردم غزه همدست شویم.»


به گزارش خبرگزاری ایرنا، او در این دیدار با اشاره به نوار غزه تأکید کرده‌است که «این ملت برای دفاع از خود، به سلاح نیز احتیاج دارد.»


خطبه نماز عید فطر روز سه‌شنبه در مصلای تهران به امامت آقای خامنه‌ای برگزار شد و بنا بر گزارش‌ها وی در خطبه اول خود دولت اسرائیل را «گرگ درنده و خونخوار کافر»، و «دشمن پلید، خبیث، نجس و بی‌رحم»، و «رژیم کودک‌کش» نامید.

 


وی هم‌چنین حمله اسرائیل به نوار غزه را یک «نسل‌کشی» و «فاجعه عظیم تاریخی» دانست.

 


مخالفت با آتش‌بس


علی خامنه‌ای در ادامه خطبه اول روز سه‌شنبه خود گفت که دولت اسرائیل و حامیان آمریکایی و اروپایی این دولت «برای تحمیل آتش‌بس بر مردم غزه» تلاش می‌کنند.


وی افزود که «تا همین جای کار هم دشمن متجاوز مانند سگ از کاری که کرده پشیمان شده‌است و بدنبال آتش‌بس است، و این از نشانه‌های پیروزی مقاومت است.»


رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد: «به همین خاطر، حامیان جانیان صهیونیست نیز در تلاشند، با تحمیل آتش‌بس بر مردم غزه، این رژیم را نجات دهند.»


این اظهارات علی خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که رهبران اسرائیل تحت فشارهای بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه قرار دارند اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه گفت که عملیات نظامی در غزه به این زودی پایان نخواهد گرفت.


در روزهای اخیر، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزه تاکید کرده‌است و شورای امنیت سازمان ملل نیز از «پشتیبانی قوی» خود از آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط در غزه خبر داده‌است.


سه هفته عملیات ارتش اسرائیل در منطقه غزه تاکنون ۱۰۵۰ فلسطینی، ۵۲ سرباز اسرائیلی و دو شهروند غیرنظامی اسرائیل و یک کارگر تایلندی در اسرائیل را به کام مرگ فرو برده است.


سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که غيرنظاميان، هفتاد درصد از کشته‌شدگان فلسطينی را شامل می‌شوند.


خامنه‌ای در ادامه خطبه خود اضافه کرد که «هدف از خلع سلاح مقاومت این است که همین امکانات محدودی را هم که جریان مقاومت برای دفاع مختصر از مردم فلسطین در اختیار دارد، از آن بگیرند.»
علی خامنه‌ای در پایان خطبه ضمن مخالفت با خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی فلسطین از همه دنیا خواست تا به تجهیز آنها کمک کنند.

 

تاکید یک حقوق‌دان: برخورد امنیتی با فعالان سیاسی درست نیست

Posted: 29 Jul 2014 04:29 AM PDT

 جرس: یک حقوقدان گفت که حکومت باید فعالیت احزاب را به گونه‌ای تعریف کند تا احزاب در جامعه نهادینه شوند و هر فردی بر اساس سلایق خود به هر حزبی که می‌خواهد بپیوندد.  

 

هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعامل افراد سیاسی، مقامات سیاسی یا کسانی که در امور احزاب و گروه‌ها فعالیت می‌کنند باید به گونه‌ای باشد که به‌دور از هرگونه حس قدرت و منافع شخصی فعالیت خود را ادامه دهند و به هدف‌شان پایبند باشند و یک هدف مشخصی داشته باشند.

 

وی افزود: اگر بخواهیم همه افراد و نظام‌های سیاسی داخل کشور را در زیر چتر واحد قرار دهیم، باید موضوع را از دو شق بررسی کنیم؛ شق اول متعلق به کسانی است که شخصا یا توسط احزاب و گروه‌ها فعالیت های سیاسی می‌کنند، یعنی وظایف احزاب نسبت به حکومت و شق دوم وظایف حکومت نسبت به احزاب است.

 

وی با اشاره به وظایف احزاب نسبت به حکومت، گفت: برای این موضوع باید تمامی افراد و گروه‌ها یا احزاب سیاسی هدف خاص و مشخصی داشته باشند که هدف آن‌ها اعتلای جمهوری اسلامی با اصول تعریف شده در قانون اساسی است؛ زیرا اگر همه احزاب و گروه ها در زیر سایه قانون اساسی و تعالیم اسلامی هدف مشخصی داشته باشند می‌توانند اصول مشترکی برای همفکری، رایزنی و بحث و گفت‌وگو داشته باشند.

 

این وکیل دادگستری ادامه داد: افراد نباید منافع شخصی، قدرت طلبی و برتری احزاب خود را دستمایه رفتارهای سیاسی خود قرار دهند؛ چراکه اگر تفکرات و اهداف یکی باشد طبیعی است که منافع شخصی یا حزبی بر منافع ملی غلبه نمی‌کند و این وظیفه‌ای است که احزاب و گروه‌ها و فعالان سیاسی نسبت به حکومت دارند.

 

وی با اشاره به وظایف حکومت نسبت به احزاب، گفت: حکومت باید امکانات لازم را برای فعالیت احزاب و گروه‌ها در اختیارشان قرار دهد. همانطور که در قانون اساسی آمده و در قانون احزاب به آن تاکید شده، یکی از اصول پایه دموکراسی در هر کشوری برقراری احزاب به نحو صحیح، اصولی و دموکراسی است که متاسفانه در کشور ما اکثر احزاب یا وظایف اصولی ندارند که بتوانند افراد جامعه را به خود جذب کنند یا فعالت‌های حزبی و مشخصی ندارند.

 

وی با تاکید بر این‌که «اگر احزاب تعاریف مشخصی داشته باشند آحاد جامعه به احزاب پیوند می‌خورند و به آن‌ها ملحق می‌شوند»، خاطرنشان کرد: در این صورت افراد می‌توانند به احزاب بپیوندند، در نتیجه این الحاق است که احزاب می‌توانند تفکرات بنیادینی را که از اصول و قانون اساسی دریافت کرده‌اند، به بدنه جامعه تزریق کنند.

 

پوربابایی ادامه داد: حکومت باید فعالیت احزاب را به گونه‌ای تعریف کند تا احزاب در جامعه نهادینه شوند و هر فردی بر اساس سلایق خودش به هر حزبی که می‌خواهد بپیوندد. در این صورت است که آن حزب می‌تواند به کمک دیگران در جامعه فعالیت کند و تفکرات خود را برنامه‌ریزی کند.

 

وی درباره تبدیل فعالان سیاسی به مجرمان سیاسی در جامعه گفت: اگر ما بتوانیم بسیاری از رفتارها را در قالب مذاکره حل و فصل کنیم، اساسا یک فعال سیاسی به یک محکوم سیاسی تبدیل نمی‌شود و اگر این تعامل و مذاکره وجود داشته باشد، می‌توانیم فعالان سیاسی را اگر خطایی هم کرده باشند به راه اصلی برگردانیم.

 

وی افزود: اگر جامعه بخواهد با فعالان سیاسی برخورد امنیتی داشته باشد، درست و منطقی نیست، مگر این‌که فعالان سیاسی نگاه ارزشی و اصولی به قوانین مدون نداشته باشند. به اعتقاد من در اکثر این‌گونه پرونده‌ها آ‌ن‌چه که مشهود است نحوه مخالفت عقاید و آراست و اکثرا تعلقات سیاسی و حزبی باعث می‌شود که یک فعال سیاسی به مجرم سیاسی تبدیل شود.

 

این وکیل دادگستری با انتقاد از این‌که «متاسفانه قانون مدونی که بخواهیم مجرم یا محکوم سیاسی و جرم سیاسی را در جامعه تعریف کنیم نداریم»، گفت: مجرمان سیاسی مجرمان امنیتی نیستند، آن‌ها نگاه سیاسی و تفکرات سیاسی دارند و می‌توان با قوانین سیاسی این تفکرات را در جامعه تعریف و پیاده کرد.

 

وی با بیان این‌که «عدم تعامل و تعاطی فعالان سیاسی و احزاب و صاحبان قدرت باعث می شود که فعال سیاسی به مجرم سیاسی تبدیل شود»، گفت: در کشور ما فعالان سیاسی کسانی هستند که می‌خواهند به قدرت برسند؛ زیرا کسانی که به قدرت نمی‌رسند فعالیت سیاسی آنچنانی ندارند و این تعارضات و تضادها باعث می شود که فعالان سیاسی به مجرمان سیاسی تبدیل شوند.

 

وی اظهار کرد: تا زمانی که راهکار قانونی و صحیحی برای احزاب نداشته باشیم، فعالان سیاسی نمی توانند در مسیر احزاب فعالیت کنند و این مشکلات حل نمی‌شود و تا زمانی که ما نگاه‌مان به روزنامه‌نگاران، احزاب و مطبوعات نگاه امنیتی باشد، این مشکلات حل نمی‌شود. 

 

عدم اجازه ملاقات برادرزاده‌های میرحسین با محصوران بن‌بست اختر

Posted: 29 Jul 2014 04:29 AM PDT

جرس: همزمان با عید فطر برادر زاده های میرحسین موسوی برای ملاقات با عمو و زن عموی محصور خود به بن بست اختر رفتند اما اجازه ملاقات پیدا نکردند.  

 

به نوشته لیلا موسوی او که به همراه برادرش به محل حصر عمویش رفته بود از زندانبان درخواست کرده که به آنها اجازه دهند با عموی خود دیدار داشته باشد، اما زندانبانان به آنها اجازه نداده اند.

 

چندی پیش برادر میرحسین موسوی بعد از مدتها محرومیت از دیدار با برادرش موفق به دیدن او شد.

 

متن نوشته لیلا موسوی که در صفحه فیس بوکش منتشر شد به شرح زیر است:

 

رفتم دم در خونه ی عمو... عمو حسین یا همون میرحسین...


یه در سفید بزرگ، یه زنگ در.


زنگ زدیم، من و محمد بودیم، بدون هماهنگی قبلی اومده بودیم عید دیدنی، حتی برای چند ثانیه.


یه مردی از پشت آیفون گفت بله؟


گفتم من برادرزاده ی میر حسینم، دو ساله عمومو ندیدم، میخوام روز عید عموم رو ببینم....


گفت: چند لحظه صبر کنید.


بعد چند لحظه


یه مرد دیگه از پشت آیفون گفت بله؟


گفتم: لیلا موسوی ام، دختر میرمحمود، برادر میر حسین موسوی. میخوام روز عید عموم رو ببینم.


گفت:چند لحظه صبر کنید.


بعد از چند لحظه، سرباز مسلحی از طرف گیت اومد طرفمون و گفت چیکار دارین اینجا، منم باز همون حرف رو تکرار کردم.


یه کم نگامون کرد و همون اطراف قدم میزد و حواسش به ما بود.


بعد از چند لحظه


در باز شد، یه مرد قد بلند و بور و به ظاهر محترم بهمون سلام کرد. گفت که چون از قبل هماهنگی نکردین نمی تونین ملاقات داشته باشین.


گفتم: هیچ وقت ما هماهنگ نمیکنیم، شمایین که زنگ میزنین و میگین کی بیاد و کی نیاد.


گفت: خوب الان ما اسم شما رو نوشتیم که درخواست دادین روز شنبه ی بعد از تعطیلات بررسی میکنیم.


گفتم: من درخواستی ندادم. شما قبلا هم از این قول و قرارها گذاشتین ولی عمل نکردین. من فقط میخوام بعد از دو سال عموم رو ببینم.


محمد گفت: آقای فروغی(نفر دوم زندانبانهای میرحسین و رهنورد) تشریف ندارن که با ایشون هماهنگ کنین؟


گفت: نه الان تعطیلاته ایشون تشریف ندارن و ما روز تعطیل نمیتونیم به ایشون زنگ بزنیم، بفرمایین بعد از تعطیلات.


تمام مدت یه نفر از پشت آیفون داشت به حرفامون گوش میداد.


کسی نبود جز آقای فروغی......


دروغ ممنوع! 

تفکیک جنسیتی: تحقیر زنان در شهرداری تهران

Posted: 29 Jul 2014 03:30 AM PDT

نیلوفر زارع
جرس: طرح شهرداری تهران برای تفکیک جنسینی در محیط‌های اداری با واکنش اعتراضی وزارت کار روبرو شده است اما تضمینی نیست که این اعتراض به تغییر تصمیم شهرداری منجر شود.  


تغییر موضع شهردار 

تفکیک جنسیتی در شهرداری ابتدا از طریق بخشنامه‌ای به امضای عیسی شریفی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران رسمیت یافت و بعد به تایید چندباره محمدباقر قالیباف شهردار تهران رسید. دراین بخشنامه از مدیران شهرداری خواسته شده است که حتی المقدور محل استقرار زنان و مردان به صورت جداگانه طراحی شود و تمامی مدیران ارشد و میانی شهرداری تهران نیز تنها از کارمندان مرد در دفتر خود استفاده کنند.

پیشبرد ایده تفکیک جنسیتی در شهرداری در شرایطی انجام می‌شود که قالیباف در زمان کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و همچنین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ شعارهای فراوانی مبنی بر جلب مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان داده بود. او در یک سخنرانی گفته بود که « ما با دیوارکشی و تفکیک جنسی به این معنایی که شایع شده مخالفیم.» و در یک موضع‌گیری انتخاباتی دیگر هم بر اهمیت نقش زنان در مشارکت سیاسی و اجتماعی انگشت گذاشته و گفته بود: « حدود ۵۰ درصد از جمعیت شهر ما را زنان تشکیل می‌دهند و همین طور آمارها نشان می‌دهند بیش از ۵۰ درصد موقعیت‌های آموزشی را در سطوح عالی خانم‌ها در یک رقابت کاملا آزاد به دست آورده‌اند که این افراد اگر برایشان محیط و موقعیت مناسب در جامعه ایجاد نشود نمی‌توانند آموخته‌های خود را منتقل کنند و پس از تحصیل مجبورند به سمت منازل برگردند که این چیزی جز افسردگی و عدم موفقیت در زندگی را برای آنها ندارد.»

حالا او به رغم شعارها و وعده‌های قبلی‌اش متولی ایده تفکیک جنسینی و حذف زنان از عرصه‌های مدیریت ارشد و میانی شهرداری شده است و با پیش کشیدن موضوع « غیرت » برای زنان شاغل تعیین تکلیف کرده و گفته : « نبايد اجازه داد زنان بيشتر از «محرمان» خود با «نامحرمان» معاشرت داشته باشند.» او تفکیک جنسیتی در شهرداری هم را ناشی از « غیرت مردان » دانسته ولی مسوولیت آن را به عهده زنان گذاشته و مدعی شده که این اقدام « خواسته بانوان بوده که هويت آنها حفظ شود»

 


مغایر با کنوانسیون‌های عدم تبعیض شغلی

تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران حمایت اکثریت محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی را به همراه داشته و ۲۰۰ نفر از نمایندگان با امضای طوماری از اقدام شهرداری تشکر کرده‌اند. در این نامه آمده که « این اقدام فرهنگی و ارزشی و غیرتمندانه موجب امنیت و آسایش خواهران کارمند و خدمت بزرگی به آنهاست. » مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز جدا کردن محل کار زنان و مردان را «همخوان با ارزش‌ها» در ایران دانست و گفت که جداسازی جنسیتی بهره‌وری کارمندان و کارگران را بالا می‌برد.


شهرداری تهران اما ظاهرا به این میزان تفکیک جنسیتی قانع نیست و قصد دارد برای نشست و برخواست شهروندان در پارک‌ها و محل‌های عمومی هم حکم بدهد و نیمکت پارک‌ها را هم زنانه- مردانه کند. حجت‌الاسلام ميثم امرودی، معاون فرهنگی و اجمتاعی محمدباقر قاليباف با دفاع از این ایده گفته « در پارک‌ها يک زمانی نيمکت‌هايی در کنار هم بودند که اين اجازه برای دختران و پسران بود که در کنار هم بنشينند. بايد يک ميز در ميان نيمکت‌ها باشد که فاصله‌ها در آن رعايت شود و خانواده‌ها بيشتر بتوانند از اين مکان استفاده کنند.» هنوز مشخص نیست که جداسازی نیمکت پارک‌ها صرفا ایده یکی از مدیران ارشد شهرداری است یا قرار است به اجرا گذاشته شود اما به گفته ولی‌الله شجاع پوريان، عضو کميسيون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران «اين سخنان اگر حتی در حد يک "ايده" هم باشد، از آنجايی که از زبان يک مسئول، آن هم مسئول فرهنگی بيرون می‌آيد، خطرناک است و طرحش نيز در دراز مدت، می‌تواند باعث آسيب به کالبد نظام جمهوری اسلامی ما شود.» موضوع تفکیک جنسیتی در محیط‌های اداری شهرداری هم با واکنش وزارت کار روبرو شده و این وزارتخانه از شهرداری خواسته است که بخشنامه خود در این زمینه را لغو کند. محمدتقی حسینی، قائم‌مقام وزیر کار در امور بین‌الملل، روز ١۴ تیر در نامه‌ای به شهرداری و شورای شهر تهران یادآور شده بود که دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل عضویت در سازمان بین‌المللی کار ملزم به رعایت الزامات و تعهدات ناشی از الحاق به کنوانسیون بین‌المللی کار، از جمله کنوانسیون عدم‌تبعیض در اشتغال و حرفه است.» در نامه وزارت کار آمده که مفاد بخشنامه اخیر شهرداری تهران «به صراحت با مفاد کنوانسیون‌های مذکور مغایر است و حتی از دیدگاه سازمان بین‌المللی کار می‌تواند به‌عنوان نقض حقوق‌بشر تلقی شود».

استراتژی کلان‌تر برای خانه‌نشین کردن زنان

شهرداری تهران به اتکای حامیان محافظه‌کار خود در مجلس شورای اسلامی و با ادعای «سالم سازی محیط‌های کار» و « تکریم بانوان» پروژه تفکیک جنسیتی و محروم‌سازی زنان را به احتمال زیاد ادامه خواهد داد و بعید است که واکنش‌‌های محدود و توصیه‌گونه دولت و هشدارهای موردی شورای شهر بتواند در تصمیم این نهاد تاثیری ایجاد کند. محروم سازی زنان از فرصت‌های شغلی برابر در خدمت استراتژی کلان‌تر مبنی بر خانه نشین‌کردن زنان و اولویت دادن به « نقش مادری » و « فرزنداوری» است که از سوی آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی حمایت می‌شود. رهبر جمهوری اسلامی در دو سال گذشته به طور مداوم خواهان افزایش جمعیت ایران شده و افزایش جمعیت هم از دید او و سایر مقام‌های جمهوری اسلامی در صورتی میسر می‌شود که زنان قید مشارکت جدی سیاسی و اجتماعی را بزنند و در خانه بمانند.
 

گزارش محرمانه‌ای که به اسراییل در قلب واقعیت کمک می‌کند

Posted: 29 Jul 2014 01:54 AM PDT

پاتریک کاکبورن
جرس: سخنگوهای دولت اسرائیل به صرافت افتاده‌اند تا به رسانه‌ها توضیح دهند چرا بیش از ۱۰۰۰ نفر فلسطینی را، که بیشترشان شهروندان عادی بوده‌اند، در غزه کشته‌اند، در حالی که تنها سه غیرنظامی توسط راکت‌های حماس در اسرائیل کشته شده است. 

اما در تلوزیون و رادیو و در روزنامه‌ها، سخن‌گویان دولت اسرائیل مانند مارک رگِو ، اینبار به خلاف گذشته، با چهره‌ای کمتر پرخاشجویانه ظاهر می‌شوند. پیش از این، سخن‌گویان دولت اسرائیل آشکارا نسبت به تعداد بالای کشته‌های فلسطینی بی‌تفاوت بودند، اما این‌بار اوضاع متفاوت است.

پشت این بهبود مهارت‌های روابط عمومی سخن‌گویان اسرائیل دلیلی نهفته است. رفتار آنها نشان از آن دارد که آنها دارند به یک گزارش حرفه‌ای، محققانه، و محرمانه عمل می‌کنند، که به آنها می‌آموزد چگونه بر رسانه‌ها و افکار عمومی در امریکا و اروپا تأثیر گذارند. این گزارش محرمانه توسط یکی از متخصصین سیاست‌گذاری و برآورد افکار عمومی در حزب جمهوری‌خواه امریکا به نام دکتر فرانک لانتز تدوین شده، که پنج سال پیش با حمایت مالی نهادی به نام «پروژه‌ی اسرائیل» صورت پذیرفت. این نهاد غیردولتی که در امریکا و اسرائیل دفتر دارد، گزارش مزبور را برای «آنهایی که در خط مقدم نبرد رسانه‌ای برای اسرائیل می‌جنگند» منتشر کرد.

در تمام ۱۱۲ صفحه‌ی این گزارش محرمانه، این عبارت به چشم می‌خورد: «از چاپ و توزیع آن خودداری کنید». دلیل این امر هم روشن است. گزارش لانتز، که عنوان رسمی آن «لغت‌نامه‌ی جهانی مربوط به پروژه‌ی اسرائیل در سال ۲۰۰۹» است، تقریباً بلافاصله پس از انتشار محرمانه به رسانه‌ها درز کرد و نشریه‌ی نیوزویک آنلاین خبر از انتشار این گزارش داد. با این‌ حال، اهمیت واقعی آن چندان روشن نبود. خواندن این گزارش به همه توصیه می‌شود، به خصوص خبرنگارانی که به سیاست رسانه‌ای اسرائیل علاقه‌مند‌اند، چرا که لیستی از بایدها و نبایدهایی برای سخنگویان دولت اسرائیل ارائه داده است.

این گزارش اطلاعات بسیار مفیدی در مورد شکاف عمیقی که میان اعتقاد واقعی سیاستمداران اسرائیلی و گفته‌های انان وجود دارد به ما می‌دهد. آنچه که آنها می گویند بر اساس نظرسنجی‌های دقیق و علمی تنظیم شده، تا آنچه به گوش مخاطب امریکایی می‌رسد معلوم باشد. بی‌شک، هر خبرنگاری که با سخن‌گوی دولت اسرائیل مصاحبه می‌کند باید ابتدا خلاصه‌ای از این گزارش را مطالعه کند.

این گزارش پر است از توصیه‌های صریح و جالب در مورد اینکه سخن‌گویان دولت اسرائیل چگونه باید پاسخ‌های خود را برای مخاطبین مختلف تغییر دهند. به عنوان مثال، در بخشی از این گزارش آمده: «آمریکایی‌ها معتقدند که اسرائیل حق دفاع از مرزهای خود را دارد. اما نباید به دام تعیین دقیق حدود و ثقور این مرزها بیافتید. از صحبت درباره‌ی مختصات مرزی و توضیح درباره‌ی مرزهای قبل از ۱۹۶۷ و بعد از آن بپرهیزید، چون تنها نتیجه‌ی آن یادآوری پیشینه‌ی نظامی اسرائیل به مخاطبان امریکایی خواهد بود. به خصوص در مواجهه با رسانه‌های متمایل به جریان چپ، این به ضرر شما است. به عنوان مثال، وقتی سخنگوی اسرائیل درباره‌ی مرزهای این کشور با تعریف سال ۱۹۶۷ سخن گفت، حمایت افکار عمومی از حق دفاع اسرائیل از مرزهایش از ۸۹ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافت.»

در مورد حق بازگشت آوارگان فلسطینی که در درگیری‌های ۱۹۴۸ و سال‌های پس از آن از سرزمین خود رانده شدند و دیگر حق بازگشت به خانه‌های خود را نیافتند چه؟ اینجا دکتر لانتز پیشنهاد هوشمندانه و ظریفی به سخنگوها ارائه می‌دهد. او می‌گوید: «بحث بر سر حق بازگشت مسأله‌ی پیچیده‌ای برای اسرائیلی‌ها است، چراکه بیشتر پاسخ‌هایی که به مسأله‌ی حق بازگشت آوارگان داده می‌شود، یادآور توجیه حامیان آپارتاید در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۸۰ است که قائل به حق برابر، اما جداسازی قومی بودند. حقیقت آن است که آمریکایی‌ها فلسفه‌ی برابر اما تفکیک‌شده را نه می‌پسندند، نه باور دارند، و نه می‌پذیرند.»

حال، سخنگوی دولت اسرائیل چگونه باید به این سؤال که به اعتراف خود گزارش، مسأله‌ی پیچیده‌ایست پاسخ دهد؟ آنها باید بر روی لغت درخواست تأکید کنند و مسأله‌ی بازگشت آوارگان را به عنوان تقاضا و درخواست مطرح کنند، چراکه امریکایی ها کسانی را که مدام تقاضا می‌کنند نمی‌پسندند. «بهتر است بگویید فلسطینی‌ها به کشور خود راضی نیستند، و حالا تقاضای دسترسی به مناطقی در داخل خاک اسرائیل دارند.» پیشنهاد دیگر برای سخن‌گوی دولت اسرائیل آن است که حق بازگشت می‌تواند به عنوان یکی از موارد توافق جامع نهایی در آینده باشد.

دکتر لانتز در این گزارش به این نکته اشاره می‌کند که آمریکایی‌ها به طور کلی از مهاجرت در حجم بالا به داخل خاک امریکا بیم دارند، بنابراین، اشاره به مهاجرت گسترده‌ی فلسطینی‌ها به داخل خاک اسرائیل بسیار مفید خواهد بود. اگر هیچ چیز دیگر کار نکرد، بگویید که بازگشت آوارگان فلسطینی «تلاش برای دستیابی به صلح را از مسیر خود خارج خواهد کرد».

گزارش لانتز پس از عملیات سرب گداخته در ماه دسامبر ۲۰۰۸ و ژانویه ۲۰۰۹ نوشته شده. در آن عملیات ۱،۳۸۷ فلسطینی و ۹ اسرائیلی کشته شدند.

در این گزارش، یک فصل کامل به توصیف حماس به عنوان «مانعی بر سر راه صلح، و گروهی که از سوی ایران حمایت می‌شو» اختصاص داده شده است. متأسفانه، در عملیاتی که در حال حاضر در غزه در جریان است، این حربه‌ی پروپاگاندای اسرائیل چندان کارآیی ندارد، چرا که رابطه‌ی حماس و ایران بر سر مسأله‌ی سوریه تیره شده، و این گروه هیچ تماسی با تهران نداشته است. روابط دوستانه‌ی حماس و تهران، به برکت حمله‌ی اسرائیل، تنها چند روز است که از سر گرفته شده است.

بیشتر توصیه‌های دکتر لانتز در مورد لحن صحبت و بازنمایی وضعیت اسرائیل است. او معتقد است که ابراز همدردی با فلسطینی‌ها به شدت اهمیت دارد: «کسانی که به راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند برایشان مهم نیست که شما چقدر می‌دانید، تا زمانی که دریابند شما چقدر (به کشته‌ها) اهمیت می‌دهید. حتماً با آسیب‌دیده‌ها از هر دو سو ابراز همدردی نمایید». این نکته می‌تواند ابراز همدردی همراه با تأسف بسیار شدیدی که اخیراً از سوی سخن‌گویان دولت اسرائیل شاهدش بودیم را توجیه کند. بعضی از سخنگویان اسرائیل تا حد اشک‌ریزی برای وضعیت فلسطینی‌هایی که زیر بمب و توپخانه‌ی ارتش اسرائیل قرار دارند پیش رفته‌اند.

در یک جمله که در گزارش مزبور برجسته شده، زیرش خط کشیده شده، و با حروف بزرگ نوشته شده، دکتر لانتز می‌گوید که سخن‌گویان و یا رهبران اسرایل هرگز و به هیچ وجه نباید «کشتار عمدی زنان و کودکان بیگناه را توجیه کند»، و باید با تمام کسانی که اسرائیل را به ارتکاب چنین جرمی متهم می‌کنند با پرخاشگری برخورد کنند و مسأله را نپذیرند. با این حال، پنجشنبه‌ی گذشته، زمانی که ۱۶ فلسطینی که در مدرسه‌ی سازمان ملل پناه گرفته بودند کشته شدند، سخن‌گویان اسرائیل برای اجرای این نسخه با مشکل روبرو بودند.

در این گزارش لیست کلمات و عباراتی وجود دارد که باید استفاده شوند، و لیستی از کلمات و عبارات که نباید مورد استفاده قرار گیرند. کلی‌گویی و استفاده از جملات و عبارات نرم و احساسی در صدر توصیه‌ها است. «بهترین راه، و تنها راه برای دستیابی به یک صلح پایدار، دسترسی به احترام متقابل است». از همه مهمتر، تمایل اسرائیل به صلح با فلسطینی‌ها می‌بایست در تمام مدت مورد تأکید قرار گیرد، چرا که آمریکایی‌ها به شدت علاقه‌مند به رسیدن به چنین چیزی هستند. اما هرگونه فشاری به اسرائیل برای ایجاد صلح واقعی می تواند با آوردن عباراتی از این دست تقلیل یابد: «قدم به قدم، و مرحله به مرحله»، چرا که این نوع نگاه «به عنوان یک اصل اولی در معادله‌ی صلح قابل پذیرش است».

دکتر لانتز به عنوان نمونه‌ی کارآمد از سخن کوتاه و تأثیرگذار از سوی اسرائیل، پیشنهاد می‌دهد که بگویید: «من به طور خاص می‌خواهم با مادران فلسطینی که فرزندانشان را در این جنگ از دست داده‌اند ابراز همدردی کنم. هیچ پدر و مادری نباید فرزندان خود را به خاک بسپارند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک بار اعلام کرد که «الآن زمان آن فرا رسیده که کسی از حماس بپرسد: شما دقیقاً دارید چه کاری برای کامیابی و موفقیت مردم خود انجام می دهید؟» عمق نفاق و ریاکاری نهفته در این جمله کاملا روشن است. کافی است بدانیم حصر هفت ساله‌ی اقتصادی غزه موجب شده تا این منطقه با فقر و فلاکت دست و پنجه نرم کند.

در هر موقعیتی، اتفاقات جاری به نحوی توسط سخن‌گویان اسرائیل نشان داده می‌شود که مخاطب امریکایی و اروپایی تصور کنداسرائیل خواهان صلح با فلسطینی‌ها است و آماده‌ی کوتاه آمدن برای دسترسی به این هدف است، در حالی که تمام شواهد حاکی از آن است که اصلاً چنین چیزی صحت ندارد. با وجود اینکه هدف گزارش مزبور چیز دیگری بوده است، اما کمتر گزارشی تا به حال به این حد از اهداف پشت پرده‌ی اسرائیل در زمان جنگ و صلح پرده برمی‌دارد. 

ترجمه: محمد کازرونی

 

منبع اصلی: ایندیپندنت 

 

قاضی گفت برخودی می‌کنیم که دیگران هوس بازگشت نکنند

Posted: 29 Jul 2014 01:32 AM PDT

پدر سراج الدین میردامادی
جرس- مژگان مدرس علوم:  سراج‌الدین میردامادی، روزنامه نگار اصلاح طلب پس از نزدیک به ۳ ماه بازداشت روز یکشنبه پنجم مرداد ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.  

 

سیدحسین میردامادی، پدر این روزنامه نگار با ابراز تاسف از صدور چنین حکم سنگینی به «جرس» می‌گوید: «سراج در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. علاوه بر آن ۵ سال محرومیت از فعالیت روزنامه نگاری و ۲ سال ممنوع الخروجی بعد از پایان حبس را به او داده‌اند.»


این استاد سابق دانشگاه با اشاره به برگزاری دادگاه غیر علنی می‌افزاید: «در ابتدا هم وکیل او را به دادگاه راه نمی‌دادند و وکیل با اصرار توانست وارد دادگاه شود بعد هم با تمسخر با لایحه وکیل برخورد کردند و متاسفانه بسیار دور از انتظار چنین حکمی را صادر کردند. حالا قرار است اعتراض به حکم دادگاه بدوی زده شود و امیدواریم در این حکم تجدید نظر شود.»


سراج الدین میردامادی در تیرماه ۹۲، بدنبال پیروزی حسن روحانی، از فرانسه به ایران بازگشت اما در‌‌ همان بدو ورود به ایران، پاسپورت او را ضبط کردند و حکم به ممنوع‌الخروجی او دادند. پس از آن احضار و بازجویی‌ها آغاز شد و در مجموع بیش از دویست ساعت توسط وزارت اطلاعات و سپاه بازجوی شد.


نخستین جلسه محاکمه سراج الدین میردامادی، در ۱۸ دی ماه ۹۲ برگزار و اتهام او تبلیغ علیه نظام اعلام شد. در ۲۰ اردیبهشت سال جاری به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار و پس از مراجعه بازداشت شد.
سیدحسین میردامادی که از مبارزان پیش از انقلاب و از شاگردان آیت‌الله خمینی در نجف و آیت الله بروجردی است٬ دایی بزرگ آقای خامنه‌ای هم است. وی رابطه‌ خود را با خواهرزاده‌اش از‌‌ همان سال‌های نخست رهبری وی قطع کرد.


وی خاطرنشان می‌کند: «با هر کس صحبت می‌کنیم متأسف هستند از روندی که مسئولین در پیش گرفته‌اند. سراج از چهارده سالگی در جبهه‌ها حضور پیدا کرده و جانباز است و زمانی که مسئولین از بازگشت ایرانیان خارج نشین صحبت می‌کردند به سراج گفتم برنگرد و قرار ممنوع الخروجی برایت صادر کرده‌اند اما سراج گفت به انقلاب و کشورش علاقمند است و کاری نکرده است. البته پسرم درست هم می‌گفت. کاری خلاف قانون نکرده با چند مصاحبه و گفتگو در چارچوب قانون اساسی که نمی‌شود این گونه با او برخورد کرد. چند نفر از دوستانم از مراجع تقلید متعجب بودند از این برخورد‌ها با سراج و از رفتار و کردار او تعریف می‌کردند. اما گویا تصمیم از قبل گرفته شده و این برخورد‌ها نوعی دهن کجی به آقای روحانی هم هست زیرا ایشان وعده استقبال از بازگشت ایرانیان به کشور را داده بودند و این برخورد‌ها با صحبت‌های ایشان مغایرت دارد.»


پس از اینکه در مرداد سال گذشته، حسن روحانی در جمع ایرانیان مقیم نیوریورک گفت: «این حق طبیعی هر ایرانی است که از سرزمین خود دیدار کند.» موجی از امیدواری در میان جوانانی که به اجبار از کشور مهاجرت کرده بودند برانگیخته شد.
سراج الدین میردامادی اولین فردی بود که به کشور بازگشت. پس از او حسین نورانی‌نژاد، فعال سیاسی و عضو جبهه مشارکت از استرالیا به ایران بازگشت اما به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. ساجده عرب سرخی روزنامه نگار اصلاح طلب دیگری است که پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ و روی کار آمدن دولت حسن روحانی به ایران بازگشت اما پس از بازگشت بار‌ها احضار و مورد بازجویی قرار گرفت و در حالی که در تهران حضور داشت حکم غیابی برای او صادر شد و چندی پیش برای گذراندن یکسال حبس روانه زندان شد.


آقای میردامادی تصریح می‌کند: «متاسفانه علی رغم وعده‌های مسئولین مبنی بر دعوت و استقبال از بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن ما با برخوردهای غیر اصولی و بی‌تدبیرانه مواجه هستیم. حتی خود قاضی صلواتی در یکی از جلسات گفته بوده که برخوردی با تو می‌کنیم که دیگران خیال به کشور برگشتن نکنند. یعنی دقیقاً عکس آنچه در قانون آمده و رئیس جمهور وعده داده بود.»


این قرآن پژوه با تاسف از این گونه برخورد‌ها معتقد است که تجربه‌ رژیم گذشته نشان داده که روش خشونت‌آمیز نه تنها در حفظ نظام کارآمد نیست، بلکه بهترین شیوه مهربانی با جوانان و اخلاق و عمل به قانون اسلامی است.
به گفته سید حسین میردامادی، بازپرس و قاضی باید بر اساس شریعت مقدس اسلام، و بنا بر اصلِ اصالة البرائة و اصالة العدم٬ اظهارات متهم را حمل بر صحت کند مگر به شیوه‌ای عقلائی خلاف آن ثابت شود. در صورت اثبات اتهام نیز باید حتی الامکان حداقلِ حکم را برای متهم در نظر بگیرد، و در صورتی که دلایل متقن و روشنی بر خلاف اظهارات متهم وجود نداشته باشد، باید حکم به برائت بدهد؛ نه اینکه بر عکس، بازجو سعی در پرونده‌سازی کرده با تفتیش عقاید نکاتی را علیه متهم استفاده کند و بر اتهاماتش بیفزاید و بالا‌ترین و ظالمانه‌ترین کیفر را برای وی پیشنهاد کند. البته این تذکرات در این‌جا بیشتر در مورد زندانیان سیاسی و عقیدتی است، ولی در خصوص جرائم دیگر نیز به تناسب جرم می‌بایست همین نکات رعایت شود.
وی در پایان با اشاره به ملاقات همسر فرزندش با او می‌گوید: «امروز همسرش با او ملاقات داشت و می‌گفت: « از روحیه خوبی برخوردار بوده؛ در عین حال که به حکم ابلاغ شده اعتراض داشته و آن را غیرعادلانه خوانده بود. »
سراج الدین میردامادی سابقه فعالیت در روزنامه‌های جهان اسلام، توس و حیات نو و تلویزیون رسا را دارد. او همچنین عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است و در سالهای ۷۸ تا ۸۱ معاون مدیرکل انتخابات وزارت کشور دولت محمد خاتمی بود.


او در بازجویی‌ها گفته است: « ایران کشور من است و نمی‌توانم تصور کنم که به کشور خودم بر نگردم. ما برای این کشور جنگیده‌ایم و در داخل کشور خودمان برای توسعه آن فعالیت می‌کنیم و جرمی هم مرتکب نشده‌ایم و فعالیت اصلاح طلبی ما شفاف و روشن است. »


سیدحسین میردامادی پیش از این به جرس گفته بود: « جوانانی که دلسوز نظام و انقلاب هستند مانند آقای میردامادی نشان دادند که قلبشان برای ایران می‌تپد و می‌خواهند در کشور خودشان فعالیت کنند. بازداشت امثال این جوانان و برخورد با آنان متاسفانه خلاف آن چیزی است که دولت آقای روحانی وعده داده است. البته ما تمام این مشکلات را از ناحیه دولت نمی‌بینیم زیرا خود دولت زیر بیشترین فشار‌ها قرار دارد اما متاسفانه می‌بینیم برخلاف این وعده‌ها نه تنها بازگشت ایرانیان به کشور محقق نشده بلکه برخورد‌ها تند‌تر و رادیکال‌تر شده است؛ آنهم با جوانانی که مشی اصلاح طلبی خود را حفظ کرده‌اند و میانه رو هستند. متاسفانه اینگونه برخورد‌ها اتفاقات مثبتی که می‌خواست در آینده رخ بدهد را به تعویق انداخته و در عمل منتفی کرده است. انتظار می‌رفت شاهد برخوردهای معقول تری در داخل قوه قضاییه باشیم اما سپاه عملا به یک نهاد موازی تبدیل شده و جای وزارت اطلاعات را گرفته و روند رو به بهبود را متوقف کرده است. سخن ما هم با عزیزان در سپاه و قوه قضاییه این است که به صرف یک مصاحبه و گفتگو نمی‌شود یک نظام را براندازی کرد. بنابراین باز امیدواریم در کشور شاهد پیشرفت اصلاحات باشیم. »

 

شرح جلسه امضاکنندگان استیضاح با فرجی دانا به روایت سخنگوی کمیسیون آموزش

Posted: 28 Jul 2014 11:20 PM PDT

 جرس: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: قرار شد تا شروع جلسات علنی مجلس پایان تعطیلات به وزیر علوم فرصت داده شود تا اقدامی در جهت رفع دغدغه ها و نگرانی هایی نمایندگان انجام دهد و قول هایی که داده شده است را عملی کنند تا اگر دغدغه نمایندگان رفع شد امضا کنندگان درباره طرح استیضاح تعیین تکلیف کنند.  


قاسم جعفری، نماینده بجنورد در مجلس، در گفتگو با فرارو، با بیان این مطلب درباره جلسه مشترک درخواست کنندگان استیضاح با وزیر علوم گفت: جلسه درخواست کنندگان استیضاح با وزیرعلوم در دفتر رییس مجلس جلسه مفصلی بود که نزدیک به سه ساعت طول کشید و مباحث خوبی در آن مطرح شد.


وی افزود: در این جلسه دوستان ما دغدغه های کاملا منطقی و قانونی خود را مطرح کردند که در راستای فرامین و منویات رهبری نظام است که اتفاقا از طرف ریاست محترم جمهور هم مورد تاکید قرار گرفته است که فضای دانشگاه ها باید آرام و به دور از تنش های سیاسی و جناحی باشد. اتفاقا آقای فرجی دانا هم در این باب همین اعتقاد را داشتند.


جعفری با بیان اینکه در این جلسه در همان ابتدا هم اعلام شد هیچ انگیزه ای غیر از اصلاح پشت موضوع استیضاح وجود ندارد گفت: اینکه برخی سایت ها و رسانه های همسو با دولت اتهاماتی را متوجه نمایندگان کرده اند و مدعی شده اند که نیت درخواست کنندگان استیضاح وزیر علوم سیاسی است هم اصلا حرف درست و به جایی نیست. شخص آقای فرجی دانا هم تاکید داشتند که برداشتشان از رویکرد استیضاح کنندگان سیاسی نیست.


عضو فراکسیون اصولگریان مجلس با بیان اینکه در این جلسه، درخواست هایی از سوی امضاکنندگان طرح استیضاح مطرح شد که از نظر حاضران از جمله وزیر محترم علوم غیرمنطقی نبود گفت: آقای فرجی دانا اعلام کردند که در همین راستا یکسری اقداماتی کرده اند و اقداماتی هم در دستور کار دارند تا به نوعی نگرانی ها و دغدغه های استیضاح کنندگان رفع شود.


وی افزود: قرار شد تا شروع جلسات علنی مجلس پایان تعطیلات به وزیر علوم فرصت داده شود تا اقدامی در جهت رفع دغدغه ها و نگرانی هایی نمایندگان انجام دهد و قول هایی که داده شده است را عملی کنند تا اگر دغدغه نمایندگان رفع شد امضا کنندگان درباره طرح استیضاح تصمیم دیگری را بگیرند.


بورسیه های غیرقانونی

 

جعفری درباره اینکه گفته می شود که انگیزه برخی نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح، مسکوت ماندن پیگیری ها درباره بورسیه های غیر قانونی است گفت: درباره بورسیه های غیر قانونی که وزارت علوم اعلام کرده است نزدیک به 3 هزار نفر هستند حرف ما این است که بهتر بود ابتدا وزارت علوم فرآیند شناسایی این افراد را طی می کرد و به فرد و یا افراد که در مضان اتهام هستند اجازه دفاع می داد و اگر اثبات شد او مجرم آن وقت اعلام می کرد که چه تعداد بورسیه غیر قانونی در دولت گذشته وجود داشته است.


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: ما معتقدیم که 3 هزار تا رقم بالایی است و اینکه گفته شود همه این 3 هزار نفر مرتکب خلاف شده اند به هیچ وجه درست نیست. ممکن است از میان این 3 هزار نفر تعدادی مرتکب تخلفاتی شده باشند اما همه را با یک چوب راندن درست نیست.


وی ادامه داد: البته خود آقای وزیر هم اعلام کرده اند که قبول ندارند که همه این 3 هزار نفر خلاف کرده اند و یا غیر قانونی بورسیه گرفته اند، آقای رحمانی فضلی، وزیر کشور هم که پیش از رییس دیوان محاسبات بوده اند نیز به خود بنده گفته اند که در دوران ریاست بر دیوان این پرونده زیر دست من بوده است و اصلا این طور نیست که همه این 3 هزار نفر بورسیه غیر قانونی گرفته اند.


عضو فراکسیون اصولگریان مجلس تصریح کرد: برخی رسانه ها مدعی شده اند که برای هر یک از این 3 هزار نفر بورسیه نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه می شود شما این مبلغ را جمع کنید با 3 هزار نفر ببینید که چه رقمی می شود. آیا این تخریب نظام با اتهامات ناروا نیست.


وی تاکید کرد: اگر مواردی ثابت شد و به قوه قضاییه ارسال شد، اگر دستگاه قضایی برخورد نکند یقین بدانید که ما به عنوان نماینده مردم نمی گذریم. اما با حرف و حدیث و شک و تردید و اتهام وارد کردن نمی شود سره را از ناسره جدا کرد.


جعفری در ادامه گفت: در همین موضوع 3 هزار بورسیه بنده به طور اتفاقی با یکی از همین به اصطلاح متهمان آشنا بودم. اتهامی که به او وارد شده بود برای گرفتن بورسیه غیر قانونی با وجود سن بالا بود و گفته شده که سن او بالاتر از آن بوده است که مستحق دریافت بورسیه باشد. بنده به دوستان عرض کردم این بنده خدا را می فرمایید 8 سال در اسارت بوده است. آیا انصاف است که او را که برای دفاع از جان و مال ما به جبهه ها رفته است و جوانی خود را صرف نظام و انقلاب کرد را جزو بورسیه های غیر قانونی اعلام کنیم.


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بنابراین ضروری است که به دور از هیاهوها و جو سازی ها فضایی را ایجاد شود که اگر تخلفی صورت گرفته است بشود با آن برخورد کرد.


ماجرای تجزیه طلبی

 

وی درباره سخنان علی رضا زاکانی پیرامون ابلاغیه محرمانه فرجی‌دانا درباره تحرکات قومیتی در دانشگاه‌ها و اینکه آیا از بابت آنچه زاکانی گفته است تجزیه طلبی نمایندگان نگرانی دارند گفت: نه اینطور نیست که دانشگاه های ما دارند به سمت تجزیه طلبی پیش می روند و یا تحرکات قومیتی در حال افزایش است. یکسری تحرکاتی صورت گرفته بود در برخی دانشگاه که خوشبختانه وزارت علوم برای جلوگیری از آن ابلاغیه ای صادر کرد.


جعفری افزود: با این حال حرف دوستان این بود که چرا این ابلاغیه محرمانه صادر شده است. این ابلاغیه می توانست علنی صادر شود چرا که قومیت گرایی و یا تجزیه طلبی مورد تایید هیچ کسی نیست.


وی تصریح کرد: با این وجود همین اقدام وزارت علوم هم قابل تقدیر است و باید با عناوینی ساختار شکنانه به شدت برخورد کرد و مانع از ایجاد ناامنی توسط عوامل بیرونی به خصوص در دانشگاه ها شد.


جعفری در پاسخ به این سوال که چه ارزیابی از سرنوشت استیضاح دارد گفت: آنقدر این دوستان را که پای طرح استیضاح را امضا کرده اند می شناسم و می دانم که آنها به دنبال لج بازی نیستند. اگر به دغدغه های قانونی آنها پاسخ داده شود کما اینکه تاکنون وزیر به برخی از آنها پاسخ داده است و اقدامات خوبی انجام داده و اگر دانشگاه به رسالت خود عمل کند دلیلی برای استیضاح وجود ندارد. 

منزل اسماعیل هنیه و تلویزیون الاقصی هدف آتش اسرائیل قرار گرفت

Posted: 28 Jul 2014 11:20 PM PDT

آمار شهدای غزه به ۱۱۱۵ نفر افزایش یافت
جرس: منزل اسماعیل هنیه و تلویزیون الاقصی هدف آتش اسرائیل قرار گرفت.

 نیروهای رژیم صهیونیستی امروز (سه‌شنبه) با هدف قرار دادن خانه‌ای در جنوب نوار غزه چهار تن دیگر از فلسطینیان را به شهادت رساندند و به این ترتیب آمار شهدای غزه از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به 1115 تن افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اشرف القدره، سخنگوی بهداشت فلسطین اعلام کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی امروز (سه‌شنبه) خانه‌ای در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن چهار فلسطینی از یک خانواده از جمله یک کودک و یک پیرزن شد و به این ترتیب تعداد شهدای غزه در روز سه شنبه به 24 تن از جمله 15 زن و کودک رسید.

به گزارش منابع نیروهای اسرائیلی با موشک این خانه را هدف قرار دادند که منجر به ویرانی کامل آن شد. سه فلسطینی دیگر نیز در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیدند.

پیش از این نیز 11 تن دیگر از جمله سه کودک و دو زن در حمله هوایی نیروهای رژیم صهیونیستی به خانه ای در اردوگاه البریج به شهادت رسیده بودند. شش فلسطینی دیگر نیز در حملات جنگنده های رژیم صهیونیستی به شهر رفح به شهادت رسیدند که به این ترتیب تعداد شهدای غزه از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به 1115 تن رسید

در پی حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به پارکی در نوار غزه طی روز دوشنبه نیز 10 کودک فلسطینی به شهادت رسیدند.

جنبش حماس نیز اعلام کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی پایگاه تلویزیونی و رادیویی الاقصی را هدف قرار دادند.

از سوی دیگر، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی صبح امروز (سه‌شنبه) منزل اسماعیل هنیه، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را در غرب شهر غزه هدف قرار دادند اما هنوز اخباری از صدمات جانی این حادثه گزارش نشده است.

منابع فلسطینی همچنین اعلام کردند که جنگنده های رژیم صهیونیستی از نیمه شب گذشته 11 منزل در شهر رفح را بمباران کردند.


فرزند اسماعیل هنیه در خبری که بر روی فیس بوک قرار داد یادآور شد در تهاجم به منزل اسماعیل هنیه کسی زخمی نشده است.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که آتش‌بس فرصت جدیدی برای آغاز مذاکرات میان حماس و رژیم صهیونیستی است، گفت: هر گونه آتش‌بسی باید به خلع سلاح حماس بینجامد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: هر گونه راهکاری که هدف آن حل جدی بحران غزه باشد، باید به خلع سلاح حماس منجر شود.

وی تأکید کرد: ما به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق آتش‌بس در منطقه بدون پیش‌شرط ادامه می‌دهیم؛ چرا که چنین آتش‌بسی می تواند به ساکنان غزه کمک کند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: همچنین این آتش‌بس می تواند موجب پایان دادن به درگیری‌ها و فراهم‌سازی شرایط برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شود.

کری افزود: این آتش‌بس فرصت خوبی برای آغاز مذاکرات میان حماس و اسرائیل جهت پایان دادن به اختلافات است.

خبر دیگر حاکی از انست که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مورد عملیات نظامی «طولانی»‌ در غزه هشدار داده است.

به گزارش بی بی سی نتانیاهو گفت که اسرائیل تا زمان رسیدن به هدفش یعنی نابودی شبکه تونل های زیرزمینی گروه پیکارجوی حماس دست از عملیات نخواهد کشید.

بانک جهانی: درآمد ایرانیان، متوسط رو به بالا است

Posted: 28 Jul 2014 11:20 PM PDT

 جرس: بانک جهانی در تازه ترین فهرست خود از درآمد ملت های جهان، میزان درآمد ایرانیان در سال مالی 2014 - 2013 را ˈمتوسط رو به بالاˈ ارزیابی کرده است.  

 

به گزارش تارنمای رسمی بانک جهانی، کشورهایی که تولید سرانه در آنها یکهزار و 45 دلار یا کمتر باشد، کم درآمد؛ کشورهایی که تولید سرانه در آنها بیش از یکهزار و 45 تا 12 هزار و 746 دلار باشد، میان درآمد؛ و کشورهایی که تولید سرانه در آنها بیش از 12 هزار و 746 دلار باشد، پردرآمد دسته بندی شده اند.

 

همچنین چهار هزار و 125 دلار، مرز درآمد متوسط رو به بالا و متوسط رو به پایین در گروه ˈمیان درآمدهاˈ در نظر گرفته شده است.

 

تولید سرانه با تولید ناخالص ملی (GNI) تقسیم بر جمعیت کشور برابر است.

 

بر این اساس، کشورهایی چون افغانستان، تاجیکستان، کره شمالی، میانمار، بنگلادش، آفریقای مرکزی و بسیاری از کشورهای فقیر آفریقایی در گروه کشورهای کم درآمد جای گرفتند.

 

مصر، ارمنستان، هندوستان، پاکستان، سوریه، اوکراین، ازبکستان، قرقیزستان، اندونزی، گرجستان، مولداوی، مغرب (مراکش)، فلسطین (شامل کرانه باختری و غزه)، یمن و شماری از کشورهای آفریقایی در گروه ملت هایی با درآمد ˈمتوسط رو به پایینˈ قرار گرفتند.

 

در این گزارش، کشورهای ایران، چین، آرژانتین، برزیل، مکزیک، رومانی، عراق، ترکیه، اردن، لبنان، مالزی، جمهوری آذربایجان، مجارستان، قزاقستان، ترکمنستان، و شماری دیگر از کشورها در گروه درآمدهای ˈمتوسط رو به بالاˈ جای گرفتند.

 

بانک جهانی همچنین درآمد سرانه در ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، سوییس، کانادا، کره جنوبی، روسیه، هلند، زلاندنو، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت و شماری دیگر از کشورها را در رده کشورهای پردرآمد دسته بندی کرده است. 

 

راغفر: سنگ‌اندازی‌ مقابل دولت اعتدال برای عدم رسیدگی به تخلفات دولت قبل است

Posted: 28 Jul 2014 10:47 PM PDT

جرس: راغفر دربارۀ نقش مجلس در نظارت بر فساد و اجرای قانون اساسی می‏‌گوید: نظارت و قانون‌گذاری کارویژه اصلی مجلس است. اما درگیری عده‌ای از نمایندگان مجلس در تخلفات اقتصادی و اداری و یا آموزشی در دوره دولت دهم رخ داده که بیشترین فسادها اتفاق افتاده است؛ مجلس باید در آن موارد پاسخگو باشد.

 

اخیراً دولت از یکی دیگر از اقدامات غیرقانونی و خلاف دولت دهم پرده برداشت. این اقدام بورسیه 3000 نفر بود که وزارت علوم سابق به افراد خاص به صورت غیرقانونی داده بود. تخلف دیگر استخدام 450 هزار کارمند در ادارات متعدد دولتی خارج از ضوابط و مقررات بود.

 

دکتر راغفر، تحلیلگر اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با «آفتاب» می‏‌گوید: آمیزه سه مولفه عدم نظارت مردمی بر عملکرد قدرت، انحصار قدرت در اختیار گروه‏‌های خاص و عدم پاسخگویی به مردم در نهایت منجر به فساد اداری، اقتصادی و سیاسی و فساد به اشکال متعدد می‏‌شود.

 

حسین راغفر، دربارۀ علت بروز چنین فسادهای اداری می‏‌گوید: به علت انحصار و تمرکز در قدرت، انسداد فضای سیاسی و انحصار اختیارات و امکانات دولتی در اختیار یک عده خاص، یکسری فسادهای سیاسی، اداری و اقتصادی در کشور اتفاق می‌افتد. من فکر می‌کنم هر زمان که در دولت نظارت دستگاه‌هایی که کار ویژه اصلی آنها نظارت بر عملکرد دولت است کم شود در آن صورت صاحبان قدرت به طرق مختلف در پی منحصر کردن قدرت و ثروت و امکانات جامعه در دست خود و منتسبان به خود هستند و در این راه از هیچ تلاشی دست برنمی‌دارند.

 

وی ادامه داد: قدرت بی‌نظارت در انحصار دولت و گروه خاص همیشه زمینه سوء‌استفاده را فراهم می‌کند.

 

راغفر دربارۀ نقش مجلس در نظارت بر فساد و اجرای قانون اساسی می‏‌گوید: نظارت و قانون‌گذاری کارویژه اصلی مجلس است. اما درگیری عده‌ای از نمایندگان مجلس در تخلفات اقتصادی و اداری و یا آموزشی در دوره دولت دهم رخ داده که بیشترین فسادها اتفاق افتاده است؛ مجلس باید در آن موارد پاسخگو باشد.

 

وی افزود: متاسفانه در دوره‌ای نظارت مجلس بر دولت وجود نداشته یا کمتر بوده است. در واقع در این دوره مجلس یا سکوت کرده و یا عده‌ای از مجلسیان با تخلفات همراهی کرده‌اند و از این نقش تعیین‌کننده خود در نظارت چشم پوشیده‌اند.

 

راغفر تاکید کرد: هم سکوت و هم برخورد غیرمنطقی و واکنش‌های تندروانه مجلس درباره فساد اداری بخصوص درباره 3000 بورسیه و 450 هزار استخدام دولتی خود به نوعی نشان می‌دهد که عده‌ای در پارلمان با متهم کردن دولت فعلی و استیضاح وزیر علوم و غیره برای جلوگیری از رسیدگی دولت فعلی به این موارد کار می‌کنند. در واقع برخی در مجلس سنگ جلوی پای دولت می‌اندازند تا به موارد خطای دولت قبلی رسیدگی نکند و یا اینکه زمان زیادی را برای رسیدگی صرف کنند.

راغفر درباره چرایی بروز چنین اشکالاتی می‌گوید: مادامی که امکان انحصار بهره‌گیری از فرصت‌های تصمیم‌گیری حساس و کلان در جامعه انحصاری باشد و استفاده از این فرصت به صورت دلخواهی و نسب اختصاصی در اختیار صاحبان قدرت باشد و هیچ‌کس درباره عملکرد خود پاسخگو نباشند بروز این مشکلات طبیعی است.



وی افزود: برای جلوگیری از فساد باید بر سه مولفه تاکید داشت؛ بحث رقابت در مقابل انحصار، حضور رسانه‏‌های آزاد، احزاب سیاسی، تشکل‌های مردم‌نهاد و اینکه این امکان فراهم شود که خارج از دولت و حاکمیت نظارت‌های مردمی بر صاحبان قدرت و عملکرد آنها وجود داشته باشد. مدامی که این امکان وجود نداشته باشد محصول این آمیزه فساد است.

 

حسین راغفر همچنین درباره تبعات فساد می‏‌گوید: بزرگترین آسیب متوجه اعتماد مردم نسبت به دولت و اصحاب قدرت است. اعتماد مردم بزرگترین سرمایه‌ای است که یک گروه سیاسی یا دولت می‌تواند از آن برخوردار باشد و در نهایت همین اعتماد باعث حمایت مردم در مواقع بروز مشکل می‌شود. تبعات فساد و عدم رسیدگی به آن بسیار زیاد است. ولی بارزترین تبعه فساد بروز اشکال ناهنجاری در سطوح مختلف به صورت گسترده است. دانش‌‏آموختگان که بزرگترین سرمایه کشور هستند در این میزان نابرابری مجبور به ترک کشور و فرار سرمایه مغزی-فکری می‌شوند. البته در دولت قبلی به کرات این اتفاق افتاد و خیلی از سرمایه‌ها از کشور خارج شدند.

 

وی ادامه داد: آثار نابرابری اقتصادی و شکاف اجتماعی به اشکال سرخوردگی اجتماعی و جرم و جرایم در جامعه می‌شود. در نهایت فساد اداری-سیاسی منجر به آسیب‌های اجتماعی متعدد مثل طلاق، اعتیاد، خودکشی و اشکال متعدد فروپاشی اخلاق در جامعه می‌شود که هر کدام از اینها تبعات زیادی بر کشور دارد و خود نتیجه همین فسادی است که به دلایل ذکر شده بوجود می‌آید.  

 

No comments: